Keadaan Semasa Perlombongan GPU dan Apa Yang Harus Diharapkan

Oleh kerana harga cryptocurrency telah meletup sejak beberapa bulan kebelakangan ini, begitu juga dengan jumlah orang yang ingin menambangnya.

Kenaikan permintaan peralatan perlombongan ini menyebabkan kenaikan emas ketika orang berusaha mendapatkan peralatan terkini. Salah satu bahagian perkakasan yang paling popular yang digunakan untuk ini adalah Unit Pemprosesan Grafik (GPU).

Ini telah menjadi asas penambang cryptocurrency selama beberapa tahun kerana daya pemprosesan mentah mereka bermanfaat untuk algoritma perlombongan Proof-of-Work. Terdapat sebilangan duit syiling yang dapat dinyalakan oleh GPU untuk mengaktifkan kuasa hashnya.

Namun, ada juga sejumlah tantangan untuk penambang GPU yang harus mereka khawatirkan. Salah satunya adalah reaksi oleh pembuat cip itu sendiri dan yang lain adalah ancaman yang ditimbulkan oleh ASIC.

Mari kita lihat lebih mendalam mengenai pemandangan semasa.

GPU Kegilaan Marah Sebilangan

Terdapat banyak orang yang tidak terlalu gembira dengan kesan penambangan cryptocurrency terhadap pasaran dan harga GPU. Untuk satu, banyak pemain mengeluh tentang kekurangan dan bagaimana ia memenuhi poket mereka.

Terdapat juga mereka yang menggunakan GPU untuk eksperimen pengkomputeran saintifik. Penyelidik ini selalunya tidak mampu membeli harga GPU yang sangat tinggi untuk menyelesaikan eksperimen yang selalunya tidak menghasilkan pulangan wang.

Kebimbangan ini juga dikongsi oleh pengeluar cip itu sendiri. Mereka khuatir bahawa penjualan mereka terlalu berkaitan dengan pasaran cryptocurrency. Sekarang ini mereka sedang sibuk dengan permintaan dan bimbang akan penurunan.

Disana ada khabar angin bahawa syarikat seperti Nvidia yang berusaha memperlahankan bekalan GPU mereka dengan meletakkan sekatan pada rakan kad grafik hilirannya. Mereka berharap ini akan mendorong permintaan kembali kepada pemain dan saintis yang asal.

Juga kurang pasti bahawa khabar angin ini benar. Walaupun Nvidia mungkin tidak menyukai pendapatan tidak tetap yang mungkin dimiliki oleh permintaan yang tidak menentu, mereka tidak mungkin memotong sebahagian besar permintaan semasa mereka.

Dengan sikap yang cukup bertentangan, mereka juga telah memutuskan untuk menaikkan harga untuk membatasi permintaan dari penambang itu sendiri. Mereka berharap ini dapat memberi kesan menjaga pendapatan tetap dalam kemerosotan.

Ancaman yang Ditimbulkan oleh ASIC

Ancaman yang Ditimbulkan oleh ASIC

Imej melalui Fotolia

Aplikasi Litar Bersepadu Khusus (ASIC) telah dilihat sebagai salah satu ancaman terbesar terhadap perkakasan perlombongan tradisional dan pelombong kecil di seluruh dunia. Ini dikembangkan untuk tujuan melombong syiling tertentu dan melakukannya dengan kecekapan yang mematikan.

Secara teknikalnya, pelombong ASIC ini dapat memberikan pembeli mereka kuasa komputasi yang lebih banyak per watt elektrik dan per dolar modal. Ini menjadikan mereka pilihan menarik bagi pelombong.

Ini awalnya dihasilkan pada awalnya untuk algoritma perlombongan Bitcoin PoW oleh sebuah syarikat besar China bernama Bitmain. Dengan memanfaatkan beberapa kelemahan dalam protokol, Bitmain dapat menghasilkan cip khusus ini.

Mereka juga mempunyai pengaruh membuat perlombongan Bitcoin jauh lebih tidak terdesentralisasi kerana hanya operasi perlombongan terbesar yang mampu membeli ASIC ini. Sekarang, melihat keberkesanan yang ada pada Bitcoin, pengeluarnya mengembangkan ASIC untuk syiling lain.

Sebagai contoh, pengeluar yang bernama Baikal mempunyai diumumkan bahawa mereka ingin membina ASIC yang akan digunakan untuk menambang algoritma cryptonite. Ini sedang digunakan oleh duit syiling seperti Electroneum dan Monero.

Komuniti Monero telah melihat perkara ini dengan curiga. Ini kerana memandangkan Monero adalah koin yang mementingkan privasi, pemusatan adalah ancaman terhadap privasi itu. Oleh itu, mereka telah memutuskan untuk mengeratkan rantai mereka untuk mengelakkan ancaman yang ditimbulkan oleh Baikal dan ASIC mereka.

Bitmain juga tidak akan membiarkan ledakan ASIC menjauhkan diri dari mereka. Mereka secara aktif telah mengembangkan ASIC alternatif. Sebagai contoh, mereka baru-baru ini mengalahkan pemaju Siacoin ketika mereka mengeluarkan versi awal Antminer A3 mereka.

Mereka juga mempunyai industri perlombongan Ethereum di laman web mereka. Mereka dikhabarkan sedang mengerjakan ASIC yang dapat menambang menggunakan algoritma ETASH. Ini adalah sesuatu yang tidak seharusnya berlaku oleh pembangun Ethereum.

Mereka selalu mendakwa bahawa duit syiling mereka tahan ASIC dan kemungkinan mereka akan melaksanakan perubahan yang dapat mencegahnya. Lebih-lebih lagi, Ethereum secara aktif ingin bergerak ke Proof-of-Stake minion dalam peningkatan Metropolis mereka yang akan datang.

Potensi untuk Algoritma Lain

Walaupun PoW dilihat sebagai bahagian penting dari algoritma konsensus, ada banyak yang bereksperimen dengan algoritma perlombongan lain yang kurang intensif tenaga dan kurang bergantung pada pengkomputeran kekuatan brute.

Pada masa ini, algoritma perlombongan kedua paling popular adalah Proof-of-Stake. Ini pada dasarnya memungkinkan agar permuafakatan dibina oleh mereka yang memegang “kepentingan” dalam duit syiling. Node ini adalah node yang mengesahkan di rangkaian dan syiling yang diikat adalah jaminan yang menjaga jujur ​​rangkaian.

Terdapat juga cadangan perlombongan menarik lain yang semakin mendapat perhatian masyarakat. Salah satunya ialah Proof-of-Capacity. Ini sedang digunakan dengan algoritma Burst coin dan membolehkan syiling dilombong secara langsung di cakera keras pelombong.

Harga Emas, Harga Sekop

Terdapat juga faktor lain yang lebih besar yang dimainkan dengan harga perlombongan GPU pada masa ini. Ini adalah bagaimana jangkaan pulangan kepada pelombong akan dipengaruhi oleh kejatuhan harga cryptocurrency.

Setakat ini 2018 telah menyaksikan penurunan harga semua cryptocurrency yang mendadak dan ini mungkin memberi kesan yang ketara terhadap potensi pulangan pelaburan rig perlombongan GPU. Ini bermaksud bahawa semakin sedikit orang yang akan membeli GPU terkini dari rak.

Ada juga kemungkinan mereka dapat menjual kad yang mereka pegang. Ini boleh membawa kesan membanjiri pasar barang terpakai dengan GPU terpakai.

Walau bagaimanapun, pemain komputer dan saintis tidak seharusnya meraikannya. Pasaran cryptocurrency melakukan pembetulan secara berkala dan ini juga boleh menjadi contoh lain dari itu.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me