Kisah Dua Trezor: Model Satu & Model T Berbanding

Sekiranya anda seorang pelawat biasa ke halaman-halaman ini, maka anda akan tahu bahawa kami memberitakan Injil dompet perkakasan di sini. Cukup sederhana, jika anda mencari kaedah paling selamat untuk menyimpan crypto anda dan menjauhkannya dari tangan pencuri dan penggodam, maka dompet perkakasan adalah suatu keharusan. Beberapa bulan yang lalu kami membuat ikhtisar dompet perkakasan terbaik di luar sana dan, baru-baru ini, kami melihat secara mendalam model Nano X Ledger.

Walaupun terdapat perbezaan dalam reka bentuk, ciri, kos dan banyak lagi, semua dompet perkakasan ini berfungsi dengan cara yang sama. Mereka menyimpan kunci peribadi untuk crypto anda dan menyimpannya dengan selamat dari jangkauan semua orang melarang pemiliknya yang sebenarnya. Sekiranya anda membuat sebarang transaksi dengan dana anda, ini akan ditandatangani oleh peranti anda sebelum dimuat naik ke rangkaian. Dompet perkakasan anda menjadi portal anda ke dunia crypto dan membuat anda selamat semasa anda berada di sana.

Model Trezor

Tiga Model Trezor yang berbeza. Trezor One (hitam & putih) & Trezor T

Mereka mungkin terdengar seperti kepingan kit yang rumit, tetapi sebenarnya dompet ini adalah barang yang sangat mudah. Anda mungkin pernah mendengar istilah ‘penyimpanan sejuk’ digunakan, terutamanya merujuk kepada bagaimana pertukaran kripto menyimpan sebahagian besar aset mereka. Ini sebenarnya cara mewah untuk mengatakan bahawa aset ini disimpan di luar talian, yang menjadikannya tidak dapat diakses oleh penggodam atau perisian hasad. Dompet perkakasan berfungsi mengikut garis yang serupa dan menyediakan bilik simpanan peribadi anda sendiri. Mereka tidak pernah mengakses internet dan selamat dari serangan walaupun disambungkan ke komputer yang dijangkiti.

Setiap dompet dilengkapi dengan satu set kata kunci dan pin yang dapat digunakan untuk mengakses kunci peribadi yang akan disimpan di dalamnya. Selagi ini hanya diketahui oleh pemilik dompet, hanya mereka yang dapat menggunakan peranti tersebut.

Alternatifnya

Ya, anda boleh menyimpan kripto anda di bursa seperti Coinbase, Binance atau ratusan yang lain di luar sana. Keselamatan pertukaran telah berkembang pesat sejak awal kripto dan pelajaran dari pelbagai peretasan dan pelanggaran – dalam kebanyakan kes – telah dipelajari. Namun kelemahan tetap ada dan penggodam akan selalu tergoda dengan potensi kekayaan yang ditawarkan sekiranya mereka dapat memilih kunci.

Keselamatan Dompet HardWare

Tiada yang Mengalahkan Keselamatan Dompet Perkakasan. Imej melalui Shutterstock

Kemudian ada pilihan dompet mudah alih, beberapa di antaranya cukup bagus. Penyedia terbaik telah menghabiskan banyak masa dan wang untuk keselamatan dan, bagi mereka yang mempunyai portfolio kecil yang tidak mahu mengeluarkan peranti perkakasan, dompet mudah alih adalah pilihan yang baik. Namun hakikatnya, platform ini berada dalam talian dan oleh itu masih menggoda mereka yang mempunyai niat ringan.

Terdapat satu lagi pilihan bagi mereka yang ingin menyimpan kunci peribadi mereka di luar talian: dompet kertas lama yang baik. Cukup tuliskan kunci peribadi anda dan simpan sedikit kertas di tempat yang selamat. Anda tentu saja harus melalui ketik yang rajin menaipnya setiap kali anda mahu bertransaksi, tetapi kali terakhir saya memeriksa tidak ada yang mengetahui cara menggodam sehelai kertas. Pastikan anda tidak kehilangan barang sial atau membuangnya secara tidak sengaja dalam kitar semula.


Dompet Kertas Anjing Makan

Anjing Saya Makan Dompet Kertas Saya. Imej melalui Shutterstock

Heck, ini adalah abad ke-21. Kami mempunyai pencetak 3D, penjujukan gen dan kereta elektrik. Kami menjalani masa-masa awal blockchain dan membawa lebih banyak kuasa pengkomputeran di poket kami daripada yang digunakan untuk meletakkan lelaki di bulan. Kita boleh melakukan yang lebih baik daripada sehelai kertas.

Faktor Keluar Czech

Terdapat dua pemain besar dalam bidang dompet perkakasan dan di antara mereka mereka menguasai pasaran. Berfikirlah sama seperti Mastercard dan Visa untuk kad kredit atau iOS dan Android untuk sistem operasi mudah alih dan anda mendapat gambarannya. Mereka adalah Ledger Perancis (ketenaran Nano S dan Nano X) dan pesaing besar mereka, Trezor. Ini adalah dua produk unggulan Trezor, Trezor One dan Model T yang akan kita perhatikan secara terperinci di sini.

Trezor adalah anak syarikat SatoshiLabs, sebuah syarikat yang berpusat di Prague. SatoshiLabs sendiri mula wujud pada tahun 2013, walaupun pengasasnya, Pavol Rusnak (juga dikenali sebagai Stick), Marek Palatinus (aka Slush) dan Alena Vránová telah mengusahakan penyelesaian untuk menyimpan kunci peribadi dengan selamat untuk beberapa waktu sebelum itu.

Pengasas Trezor

Lenyap & Tongkat Mewakili SatoshiLabs. Imej melalui SatoshiLabs

Kerja pembangunan diteruskan sehingga, pada tahun 2014, Trezor One dilancarkan, dompet perkakasan cryptocurrency pertama yang melanda pasaran. Kemunculannya dapat dianggap sebagai tonggak dalam kisah pengembangan crypto dari ceruk khusus geeks hingga fenomena global seperti sekarang ini. Tindak balas terhadap penggodam telah mengambil langkah besar ke hadapan.

Trezor One

Mana-mana produk yang pertama seumpamanya berisiko menjadi usang dengan cepat. Pesaing dapat memilihnya dan mencari jalan untuk memperbaikinya, sementara pemaju sendiri akan berusaha untuk mengemas kini dan memperbaiki. Teknologi tidak berhenti diam. Di sebalik kelemahan penggerak pertama ini, Trezor One telah berjaya dengan baik dalam enam tahun sejak ia muncul di tempat kejadian.

Mungkin pertimbangan yang paling penting bagi banyak orang adalah apa yang disokong oleh dompet mereka. Dengan banyak peminat kripto di luar sana yang mempunyai portfolio yang pelbagai, mereka ingin memastikan bahawa dompet yang mereka pilih dapat menyimpan pelbagai syiling yang mereka pegang.

Model Satu Trezor

Kandungan Pakej Trezor Model One. Imej melalui Trezor

Trezor One menyokong sebahagian besar syiling utama dan sebilangan besar altcoin. Senarai lengkap dapat dilihat di sini, walaupun ada beberapa peninggalan. Pemegang XRP akan kecewa (walaupun mereka sudah cukup kecewa) untuk mengetahui bahawa Trezor One tidak menyokong token, sementara EOS, Cardano dan Tezos juga tidak ada dalam senarai. Memandangkan kelebihan token ini dan fakta bahawa mereka mempunyai gabungan pasaran di bawah $ 13 bilion, adalah pelik apabila mereka melihatnya tidak disokong.

Trezor One juga agak minimalis dari segi fungsi, dengan paparan OLED 128 × 64 piksel kecil, pemproses ARM Cortex-M3 di dalam dan dua butang yang dipasang di hadapan untuk navigasi. Beratnya hanya 12 gram, jadi dapat disimpan dengan hati-hati pada gantungan kunci.

Bagi kebanyakan orang, Trezor One adalah antara dompet perkakasan paling murah di pasaran, dengan harga hanya $ 55 (sekitar € 60). Itu harga yang kecil untuk membayar portfolio keselamatan anda yang selamat.

Model Trezor T

Pasukan di Trezor tidak berehat pada kejayaan mereka setelah pembebasan Trezor One. Dengan peranti Ledano’s Nano S yang memukul pasaran pada waktu yang sama, perlumbaan ini terus berkembang dan membangun dompet perkakasan generasi seterusnya.

Trezor melancarkan Model T pada bulan Februari 2018 dan jelas bahawa mereka telah menaikkan ante dengan peranti baru mereka. Ciri baru yang paling jelas adalah skrin sentuh warna yang menghilangkan butang-butang kaku Trezor One.

Kotak Model Trezor

Kandungan Di dalam Kotak T Model Trezor. Imej melalui Trezor

Skrin secara semula jadi lebih besar dan lebih baik daripada sebelumnya, dengan paparan 240 × 240 piksel untuk membuat navigasi peranti semudah mungkin. Ia juga membungkus pemproses ARM Cortex-M4 generasi berikutnya, serta port USB-C mikro dan slot kad SD. Beratnya 22 gram lebih berat daripada Trezor One, tetapi tetap bagus dan ringan.

The senarai syiling yang disokong juga bertambah baik, sehingga mereka yang memegang XRP, EOS, ADA dan XTZ dapat menarik nafas lega, kerana kunci semua ini kini dapat disimpan di Model T.

Ciri-ciri yang diperbaharui ini jelas bermaksud Model T dilengkapi dengan tanda harga yang lebih tinggi dan ia cukup tinggi dari $ 55 yang anda harapkan untuk membayar Trezor One. Model T adalah milik anda dengan harga $ 169.99 (€ 180), yang bermaksud anda akan membayar lebih dari tiga kali ganda untuk skrin sentuh, pemproses yang lebih baik dan sokongan duit syiling yang lebih baik.

Perisian

Sebelum kita mencapai keputusan mengenai kedua-dua persembahan Trezor, kata ringkas mengenai bagaimana mereka berdua berinteraksi dengan anda dan penyemak imbas anda, serta beberapa ciri yang biasa dilakukan pada kedua-dua peranti tersebut. Perlu juga disebutkan pada tahap ini bahawa kedua-dua dompet itu adalah sumber terbuka, jadi sesiapa yang berminat untuk menyelami sedikit butang teknikal dan bolt dapat melakukannya.

UI Jambatan Trezor

UI Jambatan Penyemak Imbas Trezor

Perisian yang menyokong kedua Trezor One dan Model T disebut Trezor Bridge dan kit ini yang – cukup tepat – berfungsi sebagai jambatan antara peranti mana yang anda gunakan dan internet. Ini perlu kerana, seperti yang disebutkan sebelumnya, dompet perkakasan itu sendiri tidak tersambung ke internet untuk memastikan maklumat yang disimpannya selamat. Walau bagaimanapun, anda masih mahu menguruskan duit syiling anda di dompet dalam talian Trezor, di mana Jambatan masuk.

Program ini dirancang untuk berjalan di latar belakang dan oleh itu, setelah dipasang, anda tidak perlu banyak melakukannya. The Bridge telah dikemas kini pada tahun 2018 sebagai pengganti pelanjutan Google Chrome yang sangat disukai, yang telah diputuskan oleh Google untuk menghentikannya, memaksa Trezor tampil dengan penyelesaian pengganti.

Ciri-ciri yang sama

Kedua-dua model Trezor membolehkan anda melakukan lebih daripada sekadar menyimpan kunci peribadi anda dan menghantar atau menerima crypto. Ada Tanda & Sahkan ciri yang membolehkan anda mengirim dan menerima mesej yang dienkripsi, sementara Pengurus Kata Laluan membolehkan anda menyimpan semua butiran log masuk anda dengan selamat semasa anda menyimpan duit syiling tersebut.

Begitu juga, jika anda ingin log masuk dengan selamat ke pelbagai laman web atau platform, maka Trezor One dan Model T dapat bertindak sebagai token pengesahan faktor ke-2 universal (U2F), berfungsi dengan cara yang serupa dengan alat Pengesah Google.

Kesamaan Trezor

Trezors Share ciri tahap asas yang menjadikannya selamat.

Kedua-dua dompet ini juga dapat memanfaatkan fitur Pertukaran dan Beli, yang membolehkan pengguna – ya, anda meneka – menukar atau membeli pelbagai kripto melalui platform dalam talian Trezor.

Perkhidmatan tambahan ini adalah bonus kecil yang bagus untuk pengguna Trezor dan boleh menjadi barisan depan dalam pertempuran untuk mendapatkan dompet perkakasan crypto. Bagaimanapun, jika dompet perkakasan masa depan menonjol, mereka perlu menawarkan lebih daripada sekadar memegang dan menyimpan kunci peribadi. Semakin banyak yang dapat dilakukan oleh pengguna dengan peranti, peranti yang dikatakan lebih popular kemungkinannya.

Keputusan: Yang Sesuai untuk Anda?

Trezor layak mendapat reputasinya sebagai salah satu pemain besar di arena dompet perkakasan. Kedua-dua modelnya melakukan apa yang mereka nyatakan: mereka memastikan keselamatan anda selamat dan memberi anda ketenangan fikiran. Kemudian ada ciri-ciri lain yang baru disebutkan, seperti Pengurus Kata Laluan, U2F dan Pertukaran dan Beli, yang membolehkan anda melakukan lebih banyak perkara dengan dompet anda daripada hanya syiling.

Sekiranya Model T mempunyai kelemahan, itu adalah tanda harga yang besar, yang menjadikannya sebagai dompet perkakasan paling mahal di luar sana. Ini jauh lebih banyak daripada Trezor One dan Ledger Nano S yang lebih tua, sementara model pesaingnya, Ledger Nano X, hanya akan memberi anda $ 138 (€ 119).

Peranti Trezor Terbaik

Menimbang Pilihan Trezor anda. Imej melalui Shutterstock & Trezor

Oleh itu, jika anda memutuskan bahawa Trezor adalah jenama anda, anda perlu bertanya pada diri anda sama ada skrin sentuh mewah dan sokongan duit syiling bernilai lebih tinggi. Sudah tentu, apa-apa wang yang dibelanjakan (dengan alasan) untuk menjaga simpanan anda adalah pelaburan yang masuk akal. Sekiranya anda peminat XRP, ADA, EOS atau XTZ, maka itu harus menjadi Model T jika anda ingin menyimpan bahagian-bahagian portfolio anda di tempat yang sama dengan yang lain.

Walau bagaimanapun, jika duit syiling ini tidak ada dalam senarai anda dan tidak mungkin dapat dicarinya di masa hadapan, mungkin anda lebih baik membeli Trezor One dan mengepam wang yang disimpan ke dalam portfolio anda.

Beberapa Kata Peringatan

Mana-mana jenama dan model dompet perkakasan yang anda putuskan untuk dibeli, berhati-hatilah bahawa membelinya dari laman web pihak ketiga (walaupun yang terkenal seperti eBay atau Amazon) boleh menjejaskan keselamatannya.

Terdapat sejumlah insiden yang tercatat di mana dompet perkakasan telah dijual di laman web tersebut oleh pencuri yang telah membuka kotak dan mengeluarkan kata-kata benih. Kemudian, apabila pembeli telah mengaktifkan dompet dan memasukkannya dengan duit syiling, penjual yang tidak bertanggungjawab dapat membersihkannya menggunakan kata-kata benih tersebut.

Cara terbaik untuk mengelakkan mangsa muslihat paling kotor ini adalah dengan memastikan anda membeli dompet perkakasan anda terus dari laman web pengeluar. Apabila tiba, kotak dan kandungannya harus dijamin dengan pelekat hologram. Sekiranya ini longgar, menunjukkan tanda-tanda gangguan, atau tidak mempunyai logo penjual rasmi di atasnya, maka jangan gunakan dompet.

Tamper Proof Trezor

Memeriksa Kedua-dua kotak dan Peranti untuk Pelekat Bukti Tamper. Imej melalui Trezor

Akhir sekali, simpanlah dompet anda dengan selamat dan sekuat mungkin. Walaupun ia dijauhkan dari jangkauan penggodam, ada banyak orang di luar sana yang mampu menggunakan kaedah berteknologi rendah yang jauh lebih baik untuk membuat anda kecewa. Oleh itu, jika anda keluar dan ada orang yang mengancam untuk memukul kepala anda dengan objek berat jika anda tidak menyerahkan dompet dan kata-kata benih anda (serangan sepana $ 5), semua protokol penyimpanan sejuk di dunia timbul Tidak akan berguna bagi anda.

Sebilangan besar orang sangat penting untuk dapat mengakses, mengurus dan memperdagangkan kripto mereka semasa dalam perjalanan. Sekiranya itulah cara mereka mencari nafkah maka mungkin mereka perlu mempunyai peranti perkakasan mereka setiap masa. Selagi mereka memisahkannya dari kepingan kertas dengan kata-kata biji mereka di atasnya, maka walaupun ia hilang, kunci yang disimpan di atasnya akan tetap selamat.

Sebilangan besar daripada kita tidak perlu membawa dompet perkakasan kita ke mana sahaja kita pergi. Jaga keselamatan anda di rumah, ingatlah kata-kata benih itu dan simpan salinan bertulis daripadanya di tempat lain. Dengan cara itu, anda seharusnya dapat tidur nyenyak pada waktu malam, selamat mengetahui bahawa hanya anda yang mempunyai akses ke crypto anda.

Imej Pilihan melalui Shutterstock & Trezor

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me