Komuniti Crypto Beraksi kepada Kematian SegWit2X HardFork

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Bitcoin terlibat dalam beberapa perselisihan mengenai masalah skalabilitas dan kos transaksi, dengan pihak berkepentingan berjuang untuk mencapai konsensus umum mengenai penyelesaian yang paling layak.

Ini menghasilkan Perjanjian New York, yang menyaksikan kumpulan berpengaruh yang terdiri dari penambang, pertukaran, dan penyedia dompet berkumpul untuk mendorong garpu keras yang akan menghasilkan versi Bitcoin yang menyatukan Segregated Witness (SegWit) dan menggunakan Saiz blok 2MB.

Reaksi Awal

Hardfork dijangka berlaku pada pertengahan November; namun, tiba-tiba dibatalkan, dengan berita pembatalannya tersebar di internet pada hari Rabu. Garpu telah menjadi isu yang sangat diperdebatkan dan berjaya menghasilkan sejumlah besar penyokong dan juga pembangkang. Sebilangan besar komuniti menggunakan twitter untuk berkongsi pendapat dan pendapat mereka mengenai pembatalan tersebut.

Charlie Shrem, yang merupakan salah satu penyokong garpu menulis tweet berikut

Penyokong lain seperti Erik Voorhees lebih optimis melihat masa depan Bitcoin

Sebaliknya, mereka yang berada dalam kategori NO2X tidak malu untuk mendedahkan siapa yang memenangi pusingan perdebatan skala ini

Sesuai dengan NO2X, tweet Francis Pouliot ini berjaya menyimpulkan berapa banyak perasaan di masyarakat mengenai pergerakan SegWit 2x.

Kesannya di Pasaran

Ketua Pegawai Eksekutif Bitgo Mike Belshe, menyiarkan sebuah surat dalam talian yang mengesahkan penghentian garpu SegWit2x. Surat itu juga ditandatangani oleh penyokong kelas berat industri dan penyokong SegWit2x seperti Jeff Garzik, Jihan Wu, Peter Smith, Erik Voorhees, dan Wences Casares.

Berita itu mengejutkan seluruh masyarakat dan garpu yang dicadangkan telah mendorong para pelabur untuk mencurahkan dana ke BTC. Sebelum pengumuman itu, sebilangan besar pelabur ingin mendapatkan pembayaran tambahan dalam bentuk koin SegWit2x. Pada periode sebelum berita mengejutkan, BTC diperdagangkan pada sekitar $ 7300 hingga $ 7500 dan dijangka meningkat pada pertengahan November mendekat. Namun, pada awal minggu, Bitcoin mula turun harga dan turun serendah $ 7000 pada hari Isnin dan Selasa.

Pada hari Rabu, Bitcoin menyaksikan lonjakan permintaan yang tidak dijangka dengan harganya meningkat dengan pesat, BTC beralih dari perdagangan pada harga sekitar $ 7100 hingga diperdagangkan pada lebih dari $ 7700 pada hari yang sama. Namun, ketika berita mengenai pembatalan mulai tersebar, BTC jatuh pada harga sekitar $ 7200 dan masih terus berubah-ubah pada sekitar harga tersebut. Pada hari Rabu dan Khamis juga terdapat banyak aktiviti dan BTC menarik jumlah dagangan 24 jam lebih dari $ 4B.

Perubahan Harga Bitcion

Imej Sumber

Berita mengejutkan mempunyai implikasi lebih lanjut kerana pedagang yang telah memilih untuk membuat spekulasi mengenai niaga hadapan B2X ditinggalkan sementara harga jatuh. Pertukaran seperti Binance, Bitfinex dan, HitBTC telah membuka pasaran niaga hadapan yang membolehkan perdagangan token niaga hadapan yang berkaitan dengan penciptaan Bitcoin SegWit2x versi.

B2X mula diperdagangkan sekitar akhir bulan Oktober dan umumnya berubah-ubah pada harga sekitar $ 1000. Lonjakan aktiviti pada akhir minggu lalu menyaksikan token mencecah setinggi $ 2000 sebelum kembali menjadi sekitar $ 1500. Ketika berita itu diberitakan, B2X masih diperdagangkan lebih dari $ 1000 tetapi akhirnya jatuh ke harga sekitar $ 200, ini mewakili kerugian besar untuk sebilangan spekulator.

Anehnya, sejak jatuh ke harga $ 151 pada hari Khamis, harga niaga hadapan B2X telah meningkat ketika spekulator terus membeli token. Khabar angin bahawa garpu masih boleh berlaku menyebabkan penjualan B2X sekitar $ 500. Lebih 30 syarikat dan 75% pelombong masih menyokong pemalsuan Bitcoin dan penyerang Civic, Vinny Lingham seolah-olah mengesahkan khabar angin itu dengan tweet ini.

Dari mana ke sini?

Pengumuman mengejutkan itu telah meninggalkan komuniti dengan banyak soalan dan jawapannya. Bitcoin masih mempunyai masalah skalabiliti untuk ditangani dan komuniti yang lebih besar masih berpecah mengenai cara terbaik untuk menangani masalah tersebut.

Sementara itu, pelabur yang membeli BTC untuk menerima duit syiling SegWit2x juga tidak pasti apa yang harus dilakukan seterusnya, walaupun ada yang memilih untuk memperdagangkan sebahagian daripada BTC mereka untuk sejumlah altcoin. Beberapa hari ke depan akan menyaksikan banyak masyarakat menginjak air ketika mereka berusaha mendapatkan kembali pemikiran mereka dan merumuskan strategi baru.

Harga BTC mungkin mengalami sedikit penurunan, dan terus meningkat dengan stabil sepanjang tempoh Krismas dan Tahun Baru, kerana jalan sekarang jelas bagi pelabur institusi untuk masuk dan mengambil posisi penting di BTC. Bitcoin Cash telah muncul sebagai pemenang yang agak mengejutkan, kerana ketidakpastian mengenai rangkaian Bitcoin mendorong beberapa pelabur untuk membeli BCH.

Walaupun diperdagangkan di bawah $ 600 pada hari Rabu, BCH sejak itu melonjak ke harga lebih dari $ 850, peningkatan sekitar 35%. Menariknya, Bitcoin Cash nampaknya telah meningkatkan reputasinya semasa drama ini dengan beberapa sekarang melihat BCH sebagai alternatif yang sesuai untuk menghantar transaksi dengan bayaran rendah.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me