Ledger Nano X vs. Trezor Model T: Dompet Perkakasan Head to Head

Sesiapa yang mencelupkan jari kaki ke perairan crypto untuk pertama kalinya akan mendengar banyak kisah seram sebelum terlalu lama. Mereka muncul berulang kali dalam proses penyelidikan sesiapa sahaja: kisah pertukaran yang diretas dan mencuri dana pelanggan; penipuan dan skim piramid yang telah merompak banyak orang dari hasil kerja keras mereka.

Pertukaran terpusat memberikan sasaran yang tidak dapat ditahan bagi penggodam. Semua crypto itu di satu tempat dan semestinya dapat dijangkau oleh sesiapa sahaja yang cukup licik untuk menyelinap sementara tidak ada yang melihat.

Perkakasan Peretas

Sembunyikan Duit Anda Dari Penggodam tersebut. Imej melalui Shutterstock

Keselamatan telah dicapai dengan baik dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kerana pelajaran yang sukar telah dipelajari dan komuniti crypto telah bersatu untuk melindungi diri. Pertukaran yang terbaik dan paling terkenal kini mempunyai protokol keselamatan yang ketat untuk menjaga pengguna mereka daripada tangan penggodam.

Prosedur penyimpanan sejuk, pengesahan dua faktor dan pengetahuan-pelanggan-pelanggan (KYC) dilaksanakan secara pasti. Tidak ada yang mahu menjadi Mt. seterusnya. Gox atau Bitfinex. Terdapat begitu banyak persaingan di luar sana sehingga pertukaran yang mempunyai reputasi keselamatan terjejas akan sukar. Pada masa-masa yang tidak menentu ini, menjaga keselamatan adalah perniagaan yang lebih besar daripada sebelumnya.

Di dalamnya Bersama

Namun, tidak cukup bergantung pada pertukaran untuk memastikan kita selamat. Sekiranya penggodam dan alat yang mereka miliki disimpan, pengguna kripto seperti anda dan saya juga perlu meningkatkan permainan kami.

Bagi kita yang mempunyai sejumlah besar wang yang terikat dalam portfolio crypto kami, langkah terbaik yang dapat kita ambil untuk memastikan semuanya selamat adalah melabur dalam dompet perkakasan. Ini semua berfungsi dengan cara yang hampir sama dan pada dasarnya berfungsi sebagai bentuk penyimpanan sejuk yang diperibadikan: dengan kata lain, mereka menyimpan dana kita (atau lebih tepatnya, kunci peribadi mereka yang sangat penting) di luar talian.

Perkakasan Penyimpanan Sejuk

Menyimpan Dana Anda dalam Penyimpanan Sejuk. Imej melalui Shutterstock

Setelah kunci peribadi anda disimpan pada peranti dompet perkakasan, hampir mustahil bagi penggodam untuk mencurinya. Walaupun dompet dihubungkan ke komputer yang sudah dijangkiti, maklumat di atasnya masih tidak dapat diekstrak oleh sesiapa yang tidak mengetahui kata-kata atau pin dari perangkat. Pastikan dompet itu selamat dan anda boleh yakin bahawa portfolio kripto anda hanya dapat diakses oleh anda.

Ya, ada pilihan dompet perisian yang tersedia, dan tentu saja anda dapat memutuskan untuk mempercayai pertukaran yang anda gunakan dan menyimpan portfolio anda di pelayan mereka. Tetapi, kerana sesiapa sahaja yang telah lama menggunakan kripto akan memberitahu anda, jika anda tidak menyimpan kunci peribadi untuk kripto anda, maka anda tidak boleh mendakwa memiliki kawalan penuh terhadapnya. Ini adalah ‘un, tapi good’ un: bukan kunci anda, bukan crypto anda.

Pertembungan Berat Berat

Ruang dompet perkakasan crypto didominasi oleh dua nama besar: Ledger dan Trezor. Syarikat lain, seperti Shapeshift dengan peranti KeepKey, bersaing untuk mendapatkan sebahagian dari pasaran yang sedang berkembang ini, tetapi sebahagian besar pemilik dompet perkakasan mempunyai Leher atau Trezor di dalam poket mereka.

Kedua-dua syarikat telah wujud sejak tahun 2014 – menjadikan mereka tangan lama di dunia crypto. Ledger didirikan di Perancis dan kini juga mempunyai pejabat di New York dan Hong Kong, yang mempekerjakan 130 orang di antara mereka. Trezor, sebaliknya, adalah syarikat Czech, yang berpusat di Prague dan anak syarikat SatoshiLabs. Pasukan sekitar 50 orang kuat. Fakta menarik: Perkataan ‘trezor’ adalah bahasa Czech untuk ‘peti besi’.

Lejar Nano S

Peranti Nano Ledger yang asal. Imej melalui lejar

Trezor adalah syarikat pertama yang melancarkan dompet perkakasan ke pasaran ketika dilancarkan Trezor One pada tahun 2014. Mereka diikuti beberapa bulan kemudian oleh Ledger, yang Model Nano S menawarkan pelbagai ciri yang serupa. Kedua-duanya harganya hampir sama, dengan Nano S menetapkan anda kembali $ 59 (£ 47 / € 52), sementara Trezor One dapat menjadi milik anda dengan harga $ 55 (£ 44 / € 49).

Tidak banyak yang memisahkan kedua-dua peranti ini. Mereka menawarkan sokongan untuk pelbagai syiling yang serupa, harganya hampir sama dan melaksanakan fungsi yang sama. Apabila mempertimbangkan sama ada untuk membeli Nano S atau Trezor One, ia boleh menjadi estetika: mana yang anda gemari rupa.

Model Satu Trezor

Model Satu Tahap Kemasukan Trezor. Imej melalui Trezor

Mungkin dengan memikirkan perkara ini, dan juga kepastian bahawa dunia teknologi tidak akan berhenti, kedua-dua Ledger dan Trezor mula bekerja pada peranti generasi seterusnya. Ini mesti diperbaiki berdasarkan model sebelumnya dan menawarkan lebih banyak fungsi dan sokongan duit syiling. Dengan penghormatan yang hampir sama dengan Nano S dan Trezor One, banyak hasil yang dicapai.

Menaikkan Ante

Dalam ulasan ini, kami akan melihat secara mendalam apa yang dihasilkan oleh Ledger dan Trezor selanjutnya. Kami akan membandingkannya dan melihat pelbagai fungsi dan ciri mereka, serta harganya masing-masing. Pada akhirnya, anda harus mempunyai idea yang baik tentang bagaimana setiap satu berfungsi dan, yang paling penting, mana yang mungkin menjadi pilihan yang tepat untuk anda.

The Model Trezor T dan Lejar Nano X masing-masing dilancarkan pada Februari 2018 dan Mei 2019, menjadikan syarikat Czech pertama dari blok dengan model terbaru mereka. Oleh itu, mari kita lihat tawaran Trezor terlebih dahulu.

Model Trezor T

Apabila anda mengeluarkan Trezor Model T dari kotaknya, perkara pertama yang akan anda perhatikan ialah skrin sentuh berwarna besar yang telah menggantikan butang di bahagian depan Trezor One. Layar ini mempunyai paparan 240 × 240 piksel untuk membantu menavigasi di sekitar peranti dan fungsinya. Menghidupkan peranti dari dalam adalah pemproses ARM Cortex-M4, sementara di luar anda akan melihat port USB-C mikro dan slot kad SD. Beratnya 22 gram.

Pertimbangan penting bagi sesiapa yang mempertimbangkan untuk membeli dompet perkakasan adalah syiling dan token yang disokongnya. Sekiranya sebahagian besar portfolio anda tidak sesuai dengan dompet tertentu, maka itu boleh menjadi masalah. Model T senarai syiling yang disokong sangat mengagumkan dan peningkatan yang ketara pada Trezor One. Peranti yang terakhir ini tidak mempunyai sokongan untuk XRP, EOS, ADA dan XTZ, tetapi pemegang aset ini dapat menyimpan semuanya pada Model T.

Model Trezor T

Gambaran keseluruhan Model Trezor T. Imej melalui Trezor

Anda tidak akan terkejut apabila mengetahui bahawa ciri-ciri yang lebih baru dan berkilau seperti skrin sentuh, pemproses dan sokongan duit syiling tambahan menjadikan Model T lebih mahal daripada pendahulunya. Tanda harga Trezor One $ 55 tiba-tiba kelihatan sangat murah di samping $ 169,99 (£ 130 / € 180) yang perlu anda bayar sekiranya anda ingin mendapatkan Model T.

Itu adalah satu lompatan yang cukup besar, tetapi harus dikatakan bahawa skrin sentuh adalah kegembiraan untuk digunakan dan menjadikan perjalanan anda di sekitar peranti menjadi lebih mudah. Selain itu, jika anda memiliki aset yang disenaraikan di atas, anda pasti ingin mempunyai pilihan untuk menyimpannya di peranti anda.

The Lejar Nano X

Dengan Trezor melempar tantangan dengan Model T, terserah kepada Ledger untuk menghadapi cabaran tersebut. Kami harus menunggu lebih dari setahun sebelum Nano X dilancarkan ke dunia, dengan pelancarannya ditangguhkan ‘kerana masalah pengeluaran yang tidak dijangka muncul pada saat terakhir.’ Penantian akhirnya berakhir pada akhir Mei tahun lalu.

Nano X lebih berat daripada kedua saudaranya Nano S dan saingannya Trezor Model T. Beratnya 34 gram, dengan berat tambahan sebahagian besarnya disebabkan bateri 100mAh di dalamnya. Ini ada kerana Nano X mempunyai ciri sambungan Bluetooth, yang membolehkan anda mengawal peranti dari telefon pintar anda. Ciri ini unik di antara dompet perkakasan dan membantu mengatasi kekurangan skrin sentuh seperti yang terdapat pada Model T.

Sekiranya anda ingin menavigasi di sekitar peranti tanpa menggunakan Bluetooth, maka Nano X mempunyai dua butang bersepadu, serupa dengan yang digunakan oleh Nano S dan Trezor One. Ini boleh didapati di kedua-dua sisi skrin utama dan fungsi ‘enter’ diakses dengan menekan keduanya pada masa yang sama.

Lejar Nano X

Peranti perkakasan Ledger Nano X. Imej melalui lejar

Peranti disambungkan ke komputer anda dengan kabel USB Jenis C Tombolnya disatukan dengan baik yang menjadikannya sedikit lebih ramping dan lebih rapi daripada model Nano S. Kedua-dua butang ini membolehkan anda menavigasi pada peranti dan menekan keduanya bersama-sama mengaktifkan kekunci ‘Enter’.

Skrin bawaan lebih besar daripada Nano S, walaupun tidak memiliki kemudahan penggunaan yang ditawarkan layar sentuh Model T. Selain itu, sementara Nano S hanya dapat menyimpan lima aplikasi dompet, Nano X mempunyai ruang untuk 100, sehingga memungkinkan untuk menyimpan pelbagai syiling yang lebih besar.

Nano X boleh didapati dari laman web Ledger dengan harga $ 144 (£ 109 / € 122) termasuk PPN. Diskaun penghantaran dan pelbagai beli percuma juga ada sekiranya anda membeli dari sini. Kerana langkah dari Nano S jelas harganya lebih mahal, tetapi masih jauh lebih murah daripada Trezor Model T.

Perisian

Sebelum kita menimbang Trezor Model T dan Ledger Nano X berdampingan, ada baiknya menghabiskan beberapa minit pada perisian yang akan anda hadapi ketika menggunakan kedua-dua peranti tersebut. Ini adalah penghubung antara peranti dan internet dengan berkesan dan ini membolehkan anda menguruskan maklumat yang tersimpan di dompet anda, serta melakukan beberapa perkara lain ke dalam tawar-menawar.

Penawaran Trezor di bahagian depan ini dipanggil Jambatan Trezor dan dengan itu anda boleh menguruskan duit syiling yang disimpan di dompet dalam talian Trezor. Tidak lama dahulu fungsi-fungsi ini dilakukan melalui peluasan untuk Google Chrome, yang, sehingga banyak yang kecewa, dihentikan pada tahun 2018.

Jambatan Trezor

Jambatan Penyemak Imbas Dompet Perkakasan Trezor. Imej melalui Trezor

Trezor Bridge adalah penggantinya dan, setelah dipasang, hampir tidak menarik di latar belakang. Ia boleh dimuat turun di sini, walaupun sayangnya tidak tersedia sebagai aplikasi. Perisian Trezor juga sumber terbuka, jadi jika anda berminat untuk melihat bagaimana semuanya berfungsi, anda dapat melakukannya.

Di sisi katil, anda akan dapati aplikasi Ledger Live, yang membolehkan anda mengurus duit syiling dan token yang tersimpan di peranti anda. Ini tidak berakhir di sini, kerana aplikasi mempunyai integrasi dengan Menggabungkan yang membolehkan anda membeli crypto dengan selamat. Sekiranya Nano X anda disambungkan semasa membeli duit syiling anda, mereka akan disimpan secara automatik pada peranti.

Pada masa ini Bitcoin, Bitcoin Cash, Ethereum dan Dash semuanya boleh dibeli melalui Ledger Live, dengan USDT dan Stellar akan datang. Anda harus melengkapkan prosedur KYC penuh dengan Coinify untuk menggunakan ciri ini dan tinggal di salah satu negara dalam senarai ini di sini.

Peranti Langsung Ledger

Perisian Ledger Live pada Pelbagai Peranti.

Aplikasi Ledger Live boleh dimuat turun dari App Store dan Google Play dan ada juga versi desktop yang tersedia bagi mereka yang lebih suka tidak menguruskan portfolio mereka di mana sahaja. Ia akan berjalan pada Android 7 dan lebih tinggi atau iOS 9 ke atas. Sekiranya menggunakan desktop maka Windows 8+, macOS 10.10+ dan Linux akan menjalankan tugas.

Anda boleh menghantar dan menerima crypto melalui aplikasi, yang juga menyokong 26 syiling dan 1250+ token ERC-20 (senarai penuh di sini). Terdapat juga ciri taruhan, yang membolehkan anda memperoleh minat terhadap kripto anda dengan meletakkan duit syiling anda untuk mengesahkan transaksi di rangkaian dan membuat blok baru. Ini menghasilkan ganjaran bertaruh, yang kemudian dikreditkan kepada anda. Tidak semua duit syiling dapat ditumpuk, tetapi Ledger Live menyokong kebanyakan yang utama, termasuk Tezos (XTZ), Tron (TRX), Neo (NEO), Cosmos (ATOM), EOS (EOS) dan Algorand (ALGO).

Tidak seperti Trezor, kod Ledger bukan sumber terbuka, tetapi anda boleh melihat kodnya Github jika anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai teknologi mereka.

Selingan: Tempat membeli dompet perkakasan anda

Adalah selamat untuk diandaikan, memandangkan Jeff Bezos semakin kaya sepanjang wabak ini, bahawa setiap orang, di mana-mana membeli hampir semua barang dari Amazon pada masa ini.

Bagi dompet perkakasan, ini adalah no-no. Mana pun jenama dan model yang anda pilih, anda harus selalu memastikan untuk tidak membelinya dari peruncit dalam talian selain daripada pembuatnya sendiri. Itu termasuk kedai besar seperti Amazon, eBay atau penjual barangan elektrik dalam talian yang lain.

Dompet Ontologi Ledger Nano

Dapatkan Ledger Nano X Anda dari kedai rasmi

Alasan untuk ini adalah bahawa ada kejadian di masa lalu dompet dibuka sebelum dikirimkan kepada pembeli mereka dan kata-kata pemulihan mereka diambil. Pembeli tidak menyedari bahawa ada sesuatu yang tidak beres sehingga mereka memuatkan dompet mereka dan mendapati bahawa dana tersebut hilang.

Satu-satunya cara yang tepat untuk mencegahnya adalah dengan membeli terus dari laman web pengeluar. Produk juga harus diamankan dengan hologram semasa tiba. Sekiranya ini longgar atau nampaknya telah diubah maka kembalikan dompet dan dapatkan penggantian atau bayaran balik. Ini adalah salah satu daripada beberapa kelemahan dompet perkakasan, jadi berhati-hatilah.

Trezor Model T atau Ledger Nano X?

Kedua-dua peranti ini telah melakukan pekerjaan yang mengagumkan apabila pendahulu mereka berhenti dan terus maju. Trezor One dan Ledger Nano S adalah (dan masih) kepingan kit yang sangat baik dan kedua-duanya membuat peranti tahap kemasukan yang sangat baik. Sekiranya anda mempunyai portfolio kecil yang disokong sepenuhnya oleh mana-mana peranti, maka masing-masing akan membuat pelaburan yang besar.

Walau bagaimanapun, bagi mereka yang ingin mengambil langkah seterusnya dalam memastikan keselamatan mereka, tawaran terbaru dari dua gergasi dompet perkakasan ini adalah perniagaan. Sokongan duit syiling yang lebih baik, kemudahan penggunaan yang lebih besar dan kekuatan pemprosesan lebih banyak menjadikan mereka berada dalam liga mereka sendiri.

Pemenang Ledger Nano X

Pemenang kami ialah Ledger Nano X!

Ini adalah perkara jarak dekat, tetapi kemenangan mesti pergi ke Ledger Nano X yang satu ini. Ya, Model T Trezor mempunyai skrin sentuh yang indah dan sokongan duit syiling yang sangat baik. Tetapi peranti Ledger menghadapinya dengan sambungan Bluetooth dan ruang untuk menyimpan semua aplikasi tersebut. Sebahagian besar kejayaan Ledger di sini adalah aplikasi Ledger Live.

Ini memberi pengguna Ledger pintu masuk ke sejumlah besar ciri lain, termasuk membeli dan menjual kripto dan, tentu saja, mempertaruhkan. Ciri terakhir ini semakin popular dan akan menjadi pemecah perjanjian bagi sebilangan pengguna yang semakin meningkat.

Mana yang anda pilih, ingatlah untuk memesannya terus dari Trezor atau Ledger. Sebaik sahaja anda menuliskan kata-kata pokok anda dan menetapkan pin anda, pastikan tidak ada orang lain yang dapat mengaksesnya. Sekiranya anda seorang penari dan mempunyai banyak wang yang terikat dalam kripto, maka anda perlu menjaga dompet dan kata-kata pemulihan seumur hidup anda.

Sebilangan orang memilih untuk menuliskan kata-kata pokok mereka dan kemudian menyimpannya di lokasi yang selamat, jauh dari peranti itu sendiri. Ini mungkin kelihatan berlebihan, tetapi jika seseorang memegang dompet dan kata-kata anda, anda dan crypto anda akan berpisah selamanya.

Imej Pilihan melalui Shutterstock & Lejar / Trezor

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me