Liberland – Mikronisasi Libertarian Mesra Bitcoin Anda

Adakah anda pernah bermimpi tinggal di syurga libertarian? Bagaimana dengan yang mempunyai banyak pantai berpasir? Bagaimana jika salah satu mata wang utama dari syurga yang berpotensi ini adalah bitcoin?

Itulah impian di sebalik Liberland, mikronasi yang terbentuk secara tidak rasmi pada tahun 2015 di antara Serbia dan Croatia.

Tetapi apa itu Liberland, dan adakah orang yang benar-benar tinggal di sana?

Libertarianisme – gambaran keseluruhan kasar

Ramai yang menyokong cryptocurrency pada tahap ideologi cenderung lebih cenderung kepada kepercayaan libertarian. Libertarianisme adalah idea bahawa kebebasan dan pilihan individu harus menjadi perkara terpenting yang dilindungi oleh masyarakat.

Secara umum, libertarianisme percaya bahawa pemerintah harus sekecil mungkin, dan sedikit sebanyak mempengaruhi kehidupan seseorang individu. Sebagai contoh, kepercayaan yang cukup umum dalam spektrum pemikiran libertarian adalah bahawa apa sahaja yang dilakukan oleh orang dewasa yang menyetujui diri mereka sendiri yang tidak membahayakan orang lain haruslah sah.

Sebagai contoh, ubat-ubatan rekreasi, menurut banyak libertarian, harus sah. Demikian juga, libertarianisme menentang sepenuhnya apa yang dapat digambarkan oleh seseorang sebagai negara pengasuh.

Oleh kerana cryptocurrency membolehkan kawalan kewangan sepenuhnya bebas dan berdaulat tanpa campur tangan pemerintah atau bank, nampaknya terlalu banyak untuk menjadi alat yang sempurna.

Pelakon terkenal Amerika Penn & Teller adalah dua orang libertarian terkenal dan sangat bersuara. Bekas rancangan HBO mereka, “Penn & Teller: Omong kosong!“, Adalah sesuatu dari kursus pengantar untuk libertianisme yang disusun dalam penyelidikan, sihir, dan komedi.

Liberland, syurga atau hanya khayalan?

Bendera Liberland

Bendera Liberland. Sumber: Wikipedia.org

Kembali pada tahun 2015, negara Liberland diisytiharkan oleh penciptanya dan presiden semasa, Vít Jedlička. Lokasi Liberland berada di kawasan yang dipertikaikan di antara Serbia dan Croatia. Pada masa ini, kedua-dua negara ini menuntut pemilikan sebidang tanah di mana seharusnya Liberland wujud.

Keseimbangan unik ini bermaksud bahawa tidak satu pun negara mahu menceroboh wilayah tersebut. Ini, menurut Liberland, menjadikan sebidang tanah itu sebagai “tanah tanpa manusia”, dan dengan demikian itu harus diambil.

Hari ini, hampir semua orang secara hipotetis dapat menjadi warganegara Liberland. Yang perlu dilakukan hanyalah mengisi kerakyatan permohonan pada pegawai Liberland laman web dan kemudian tunggu jawapan. Walaupun tidak ada jumlah yang jelas, kedai berita lain menunjukkan bahawa terdapat sekitar 100 warga Liberland ,. Walaupun, nampaknya tidak ada yang tinggal di sana sepenuh masa.

Kesukaran dengan Liberland sekarang adalah memasuki negara itu memerlukan melintasi sempadan baik Serbia atau Kroasia, dan pada masa ini, kedua-dua negara sepertinya tidak boleh diterima. Kadang-kadang, presiden Liberland telah ditangkap dan ditahan selama beberapa hari kerana kononnya memasuki negara sendiri secara haram.

Matlamat Liberland

Di Liberland rasmi jurnal diterbitkan pada bulan Februari tahun ini, gambar dapat dilihat dari gedung pencakar langit kaca dan keluli berkilauan dan pemandangan bandar futuristik. Walaupun ini mungkin belum wujud, sudah pasti matlamat pengasas negara.

Motto negara adalah “hidup dan biarkan hidup” lebih jauh menunjukkan bahawa ia adalah akar kebebasan. Negara ini menggambarkan dirinya sebagai “republik perlembagaan dengan unsur-unsur demokrasi langsung” dan wujud di daerah seluas 7 km².

Salah satu aspirasi yang lebih penting dari negara ini adalah untuk menggunakan teknologi blockchain sepenuhnya dan meluas. Negara ini telah meminta dan menerima puluhan ribu dolar dalam bentuk wang tunai dalam bentuk bitcoin dan bitcoin selama beberapa tahun terakhir.

Negara ini juga berhasrat untuk memiliki cryptocurrency sendiri (yang kononnya sudah ada) yang disebut Merits. Akan tetapi, undang-undang negara menetapkan bahawa tidak ada batasan pada jenis mata wang apa yang diputuskan warganya.

Bagaimana jika ini berjaya?

Kewarganegaraan Liberland

Kewarganegaraan Liberland. Sumber: Wikipedia.org

Walaupun mudah untuk membuang Liberland secara automatik, adalah menarik untuk memikirkan apa yang mungkin berlaku sekiranya ia benar-benar berjaya. Liberland suatu hari nanti boleh menjadi Hong Kong atau Singapura Eropah. Itu merupakan pasaran perusahaan, pertukaran, dan inovasi percuma yang sangat autonomi.

Tetapi bukannya dikuasai oleh perdagangan laut dan syarikat global yang mendirikan kedai di sana, ia boleh didukung oleh sokongan yang tidak terkawal dan mutlak untuk teknologi blockchain dan cryptocurrency.

Lebih jauh lagi, kerana undang-undang cukai terhadap cryptocurrency menjadi lebih ekstrem dan boleh dikatakan tamak, suatu hari nanti terdapat puluhan ribu orang yang mempunyai kekayaan cryptocurrency yang tidak mahu membayar pemerintah masing-masing sebahagian besar kekayaan mereka.

Libertarianisme pada umumnya bertujuan untuk tidak memiliki pajak sama sekali, kerana banyak perkhidmatan awam akan diswastakan dan dibayar berdasarkan keperluan.

Konsep meninggalkan negara ini untuk mengelakkan cukai yang berlebihan tidak pernah didengar. Roger Ver, penyokong tunai bitcoin yang paling kuat, adalah contoh yang sangat baik dalam hal ini. Dia dulu adalah warganegara Amerika Syarikat, tetapi dia menyerahkan kewarganegaraannya dan berhijrah ke negara Saint Kitts.

Walaupun tidak mungkin Liberland penuh dengan pencakar langit yang berkilauan yang dilihat dalam jurnalnya dalam beberapa tahun ke depan, tidak mustahil Liberland atau tempat lain seperti itu akan menjadi Boomtown seterusnya.

Gambar Pilihan melalui Brosur Liberland

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me