Lima Petua Terbaik untuk Mengelakkan Mangsa Menjatuhkan Penipuan ICO

Pasaran kewangan tradisional dikawal ketat hari ini, jadi sangat bermasalah bagi penipu untuk melakukan penipuan dan melepaskannya. Perkara berbeza dalam landskap cryptocurrency kerana sifatnya yang tidak terkawal.

Beberapa vektor penipuan biasa yang mensasarkan ekonomi terdesentralisasi ini termasuk skema Ponzi, virus pemerasan, serangan pancingan data yang menipu orang mempercayai pelaku ancaman dengan dana mereka.

Jenis tipuan yang agak baru yang disebut sebagai penipuan keluar ICO telah meletus ke tempat kejadian baru-baru ini, menyebabkan kerugian berjuta-juta kerugian kepada para pelabur dalam permulaan cryptocurrency.

Berikut adalah penjelasan mengenai penipuan yang paling menipu seperti ini yang muncul sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

Penipuan keluar LoopX ICO

Logo Penipuan LoopX

Idea di sebalik permulaan LoopX nampak terpuji. Krew di belakangnya mengaku telah mengembangkan algoritma unik untuk membina aplikasi perdagangan cryptocurrency yang inovatif. Malangnya, kisah ini ternyata menggertak kerana “usahawan” yang tidak bertanggungjawab mengumpulkan $ 4.5 juta semasa Penawaran Syiling Permulaan dan hilang pada pertengahan Februari 2018. Mereka melucutkan laman web mereka dan menghapus profil Facebook, YouTube dan Telegram mereka tanpa sebarang komen.

Mungkin satu-satunya berita baik adalah bahawa penipu tidak banyak mengumpulkan $ 12 juta, jumlah yang kononnya mereka perlukan untuk melaksanakan projek palsu mereka. Itu masih selesa bagi mereka yang kehilangan wang. Setelah menyedari apa yang berlaku, mereka yang tidak bernasib baik untuk melabur dalam LoopX bekerjasama dan merancang untuk mengajukan tuntutan tindakan kelas terhadap penipu.

Menariknya, beberapa pemain terkemuka dalam perniagaan cryptocurrency mempunyai menunjuk beberapa bendera merah mengenai ICO ini sejurus sebelum gelembung muncul. Selalu bermanfaat untuk memantau isyarat seperti itu sebelum melabur.

Prodeum ICO Fiasco dengan Rasa Trolling

Prodeum

Prodeum Fiverr “Promo” Gadis

Sebagai rekod, Prodeum adalah projek yang berpusat di Lithuania yang bertujuan untuk menggabungkan proses PLU konvensional (pencarian harga) dengan teknologi blockchain. Secara khusus, para pengasasnya mengaku “merevolusikan pengesanan buah dan sayur” sehingga pembeli dapat memantau rantai bekalan dan mengesan dari mana makanan mereka berasal dari menggunakan lejar transaksi Ethereum.

Walaupun idea itu menarik, semuanya berakhir dengan menyedihkan pada akhir Januari 2018. Pasukan Prodeum tiba-tiba menjadi gelap dengan menyahaktifkan akaun Twitter mereka dan mengganti kandungan laman web mereka dengan satu perkataan – “zakar”. Perhatikan apa yang dimaksudkan. Pada masa itu, ICO telah mengumpulkan Ether bernilai hanya $ 11.

Penipuan ini menonjol dari orang ramai dalam beberapa cara. Pertama sekali, pelabur kehilangan sejumlah kecil wang. Kedua, Prodeum membanggakan laman web yang disesuaikan secara profesional dan menjalankan pemasaran yang baik.

Sebagai contoh, pengendali membayar orang di Fiverr untuk mempromosikan permulaan mereka dengan menyiarkan gambar dengan namanya tertulis di badan mereka. Penipuan yang diatur dengan baik mungkin berpotensi mengumpulkan berjuta-juta, tetapi untungnya, tidak.

Permainan busuk pasukan Confido ICO

ICO untuk inisiatif cryptocurrency lain yang disebut Confido bermula pada 28 Oktober 2017 dan tidak bernasib baik untuk pelabur, secara sederhana. Setelah mengumpulkan kira-kira $ 375,000 untuk kononnya membina produk mereka, kumpulan itu memanggilnya berhenti tanpa memberitahu penggalangan dana. Mereka memadamkan laman web dan akaun media sosial mereka, melarikan diri dengan wang tunai yang cukup dalam karung mereka dan sejak itu tidak pernah didengar.

Niche pasaran Confido yang dinyatakan adalah untuk menerapkan gabungan kontrak pintar dan ciri pengesanan penghantaran yang canggih yang memudahkan interaksi antara penjual dan pembeli.

Aplikasi mereka seharusnya menjamin pembayaran eskrow tanpa melibatkan pihak ketiga dan melepaskan dana hanya setelah bungkusan dihantar. Penawaran Syiling Permulaan ini dilakukan melalui TokenLot, platform terkenal yang menganjurkan kempen penggalangan dana. Aura kesahan umum memikat calon penyokong yang membeli token Confido bernilai sekitar $ 375,000 semasa ICO.

Menurut TokenLot, Confido memenuhi semua syarat untuk disenaraikan dalam perkhidmatan mereka. Setelah penipuan keluar, “ICO Superstore” ini memulakan penyelidikan terhadap para shenanigans untuk mengesan penipu tetapi sejauh ini tidak mencapai kejayaan.

Cara mengelakkan Penipuan Keluar ICO

Dengan bertambahnya jumlah ICO palsu, berikut adalah beberapa petua tentang cara memberitahu gandum dari sekam dan tidak melabur dalam sesuatu yang tidak akan dapat ditayangkan:

1. Terokai halaman LinkedIn ahli pasukan permulaan

Dalam insiden Confido yang dijelaskan di atas, profil LinkedIn dari empat peranan utama projek (CEO, CTO, dan pembangun utama) adalah baru dan mempunyai hubungan yang sukar. Ini seharusnya menjadi panggilan bangun untuk pihak berkepentingan, tetapi tidak. Pelajaran yang dipelajari adalah meneliti halaman LinkedIn kru dan melakukan beberapa OSINT untuk memeriksa pengalaman kerja mereka sebelumnya.

2. Persoalkan tuntutan

Baca antara garis panduan mengenai tuntutan yang dibuat oleh wakil projek. Kembali ke kes Confido, penjahat itu membanggakan kerjasama dengan Pautan Rantai, perkhidmatan terdesentralisasi yang canggih yang memudahkan kontrak pintar. Namun, sebenarnya itu adalah pembohongan secara terang-terangan. Oleh itu, perlakukan tuntutan serius dengan tahap paranoia yang adil sebelum melabur dalam ICO.

3. Cari produk sebenar

Jauhi ICO yang tidak mempunyai produk yang berfungsi. Kami berbicara tentang perkhidmatan yang layak yang harus memiliki peta jalan pelaksanaan dan setidaknya berada pada tahap pengembangan tertentu, bukan sekadar token ERC20.

4. Rawat projek microcap dengan berhati-hati

Ambang penggalangan dana yang rendah dari ICO tidak bermaksud itu adalah penipuan sama sekali, tetapi ini mungkin menunjukkan keinginan penjahat untuk membangkitkan kepercayaan dan menarik sebanyak mungkin penyokong dalam jangka masa yang kecil. Aspek manipulatif taktik ini juga berkisar pada potensi harga token yang sangat besar yang memikat banyak orang.

5. Ingatlah bahawa kegemilangan bukan emas

Sekiranya permulaan cryptocurrency baru muncul secara tiba-tiba, mengaku revolusioner dan menjanjikan pulangan pelaburan yang besar dalam masa yang singkat, lebih baik anda memerhatikannya sebelum melabur. Penipu pandai membuat janji dan tuntutan palsu yang tidak berasas.

Ringkasan

ICO adalah cara yang baik untuk mendapatkan keuntungan dan menjadi sebahagian daripada tergesa-gesa cryptocoin yang besar. Orang suka peluang seperti itu, dan penipu mengetahuinya. Penipuan keluar ICO yang dibentangkan di atas menunjukkan bagaimana pelaburan akhirnya menjadi bencana dan bukannya membawa keuntungan.

Oleh itu, berhati-hatilah ketika mengambil bahagian dalam usaha seperti itu, jangan anggap janji, lakukan penyelidikan anda sendiri, dan ikuti gerak hati anda untuk terus berada di pihak yang selamat.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me