Masa untuk Bitcoin Skala dengan Rangkaian Kilat

Sebilangan besar mungkin merasa lega bahawa pekerja keras yang berselisih untuk meningkatkan had blokir dihindari, soalan yang lebih luas mengenai penskalaan sekarang perlu dijawab. Banyak kebimbangan yang timbul sebelum garpu telah mengangkat kepala mereka lagi.

Salah satu yang paling penting adalah skalabiliti transaksi rangkaian. Pada masa penulisan, terdapat kira-kira 128,000 transaksi yang belum disahkan. Begitu juga, rata-rata yuran transaksi di rangkaian meningkat pada hujung minggu ini sebagai akibatnya.

Salah satu cadangan untuk membawa penyelesaian penskalaan yang wajar adalah peningkatan ukuran blok. “Penyekat Besar” berpendapat bahawa blok penuh yang disebabkan oleh peningkatan permintaan adalah penyebab kelewatan. Mereka berpendapat bahawa ini disebabkan oleh had 1MB.

Memandangkan ini dilemparkan ke luar dengan kegagalan SegWit2X, penyelesaian lain adalah dengan baik. Oleh itu, salah satu cadangan yang paling relevan pada masa ini adalah rangkaian kilat.

Apakah Rangkaian Kilat?

Cukup sederhana, rangkaian kilat adalah skrip kontrak pintar yang akan dilaksanakan di rangkaian Bitcoin. Ini akan memungkinkan untuk mewujudkan saluran pembayaran peribadi antara orang tertentu dan semua orang lain yang mereka berurusan dengannya. Selain daripada ini, mereka juga mempunyai saluran yang terbuka untuk blockchain Bitcoin.

Oleh itu, pengguna di rangkaian akan dibenarkan melakukan transaksi di saluran peribadi mereka sendiri. Semua pembayaran di antara mereka tidak perlu dicatat pada blockchain seperti sekarang. Hanya setelah hasil akhir transaksi ditentukan, ia akan ditambahkan ke rantai.

Ini akan mengakibatkan penurunan jumlah urus niaga yang perlu disahkan oleh pelombong di blockchain. Penyelesaian transaksi Peer-to-Peer ini akan menjadikan transaksi di rangkaian lebih cepat dan lebih berpatutan.

Agar Lightning Network diperkenalkan dengan berkesan, rangkaian Bitcoin perlu menyelesaikan masalah yang dimilikinya dengan kelenturan transaksi. Masalah ini dengan berkesan menyekat pelancaran rangkaian kilat.

Namun, melalui pengenalan dukungan untuk transaksi saksi terpisah (SegWit) yang menjadi landasan untuk jaringan kilat. Ini dilaksanakan pada bulan September tahun ini dan perlahan-lahan mendapat momentum kerana lebih banyak syarikat / dompet menyokong transaksi tersebut.

SegWit membentuk sebahagian daripada perjanjian New York di mana sebilangan syarikat dan pelombong bersetuju bahawa ia dapat dilaksanakan selagi terdapat peningkatan ukuran blok menjadi 2MB tiga bulan kemudian. Memandangkan perjanjian itu telah runtuh, transaksi SegWit dan rangkaian kilat adalah pesaing utama.

Bagaimana Rangkaian Mempercepatnya

Rangkaian Kilat dengan Bitcoin


Imej Sumber

Rangkaian kilat akan membolehkan transaksi disahkan dengan segera dan pada masa yang sama. Lebih-lebih lagi, penggunaan kunci masa yang dijamin dengan alamat multisig bermaksud pembayaran berlaku serta-merta. Oleh itu, masa menunggu transaksi yang “tidak disahkan” boleh menjadi perkara masa lalu.

Harapannya ialah dengan adanya jaringan kilat, pembayaran dapat meningkat dengan ketara dan membolehkan Bitcoin menjadi media pertukaran sebenar untuk perdagangan dalam talian. Salah satu sebab mengapa vendor masih bertahan dengan pemproses kad kredit utama adalah kepantasan urus niaga ini. Ini adalah sesuatu yang kini boleh berubah dengan transaksi segera ini.

Lebih-lebih lagi, tidak seperti transaksi kad, pembayarannya adalah P2P yang bermaksud pembayaran itu diselesaikan secara langsung antara anda dan pihak lain. Tidak akan ada bank atau pemproses pihak ketiga yang perlu mempermudah transaksi.

Bersaing Altcoins di Gates

Adalah mustahak bahawa penyelesaian penskalaan ini segera dilaksanakan. Ini kerana terdapat sejumlah altcoin yang sudah memproses transaksi dengan sangat cepat dan dengan bayaran yang minimum. Ini mungkin salah satu sebab mengapa wang tunai Bitcoin mengalami kenaikan metrik pada hujung minggu.

Sebilangan besar “Penyekat Besar” dalam komuniti Bitcoin memutuskan untuk memindahkan pegangan BTC mereka ke BCH kerana mereka melihat bahawa had blok 8mb akan memberi mereka semua ruang yang mereka perlukan untuk transaksi yang akan datang.

Mata wang kripto lain seperti Ethereum, Dash dan Litecoin dapat memproses transaksi dengan cara yang lebih cekap. Selain itu, Ethereum juga sedang berusaha untuk mengembangkan rangkaian Raiden yang merupakan penyelesaian penskalaan rantai luar yang tidak jauh berbeza dengan rangkaian kilat.

Namun, ekosistem yang bersaing ini dapat dilihat secara positif kerana akan memberikan dorongan lebih lanjut bagi komuniti Bitcoin untuk menyelesaikan krisis penskalaan.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me