Meme, Penghinaan, dan Humor Kasar – Adakah Mereka Menipu Cryptocurrency?

Pencipta bersama Ethereum Vitalik Buterin mengeluarkan kenyataan mengejutkan di Twitter awal hari ini. Dia menyatakan bahawa jika sesuatu tidak berubah dalam komuniti cryptocurrency pada umumnya, dia mungkin akan keluar dan meninggalkan semua orang di belakang.

Apa yang membuatnya begitu marah?

Dengan kata-katanya sendiri, dia mengatakan bahawa dia merasa kecewa dengan “ketidakmatangan” sikap masyarakat pada umumnya.

Bulan, Lambo, dan Ketidakmatangan Banyak?

Sebelum mendapat aduan Vitalik, kita perlu memahami komuniti, atau paling tidak bahagian yang paling lantang. Kita perlu tahu siapa mereka dan apa yang mereka perjuangkan.

Tidak seperti kalangan pelaburan tradisional yang terdiri daripada pertengahan kerjaya dan pesara yang mengikuti trend yang sangat mapan dan matang, cryptocurrency nampaknya menarik banyak orang muda, terutama mereka yang berumur di bawah 30 tahun.

Itu belum lagi bahawa tidak ada lebih dari 30 yang melabur dalam bitcoin, hanya segmen komuniti yang disebut Vitalik, cukup jelas bahawa mereka kebanyakannya masih muda. Sekali lagi ini bukan masalahnya sendiri.

Juga diketahui umum bahawa komuniti cryptocurrency dan minoriti yang paling lantang kebanyakannya terdiri daripada lelaki muda. Ini dapat disahkan dengan mudah dengan beberapa penyelidikan diri.

Tonton beberapa video berkaitan cryptocurrency di YouTube, dan anda akan menjumpai kebanyakan lelaki muda. Lihatlah mana-mana projek blockchain, dan sekali lagi anda akan mendapati kebanyakan lelaki muda berada di belakangnya.

Wanita benar-benar terlibat dalam cryptocurrency dan jumlah mereka bertambah setiap hari, tetapi ruang masih banyak dipenuhi dengan lelaki muda. Oleh itu, pengaruh mereka akan terasa paling kuat.

Walaupun kami tidak mempunyai banyak tinjauan mengenai rata-rata pelabur di seluruh dunia, laporan CNBC baru-baru ini dipetik bahawa di kalangan pelabur cryptocurrency Jepun, 79% adalah lelaki.


Memahami Main Fighting

Bagaimana lelaki muda berkomunikasi antara satu sama lain? Itu mudah. Dengan jenaka, meme, penghinaan, dan humor kasar. Ahli psikologi Audrey Nelson menyebutnya sebagai “bermain berjuang“. Dr. Nelson menyatakan bahawa bagi lelaki, “seringkali merupakan bentuk sanjungan jika mereka membuat anda menentang.”

Memang, menurut Dr. Nelson, bahawa berperang dan kelihatan tidak matang adalah cara lelaki muda beroperasi.

Dia melanjutkan futhur, mengatakan: “Lelaki sering mengubah perniagaan menjadi permainan, dan mereka ingin bertanding dengan lawan mereka. Ini bukan krisis emosi atau serangan peribadi; hanya sedikit keseronokan. Ini sukan. “

Persoalannya, adakah perkara ini menimbulkan masalah?

Menurut pendapat penulis ini, tidak, ini bukan masalah yang serius. Ia sememangnya menjengkelkan, dan pasti dapat memberi kesan kepada yang belum tahu, tetapi bukan sesuatu yang akan menghancurkan cryptocurrency.

Tidak, cryptocurrency jauh lebih kuat daripada meme konyol, persaingan, dan jenaka tandas.

Apabila kita melihat cryptocurrency, kita harus sedar bahawa ini adalah teknologi yang sangat berisiko dan setakat ini tidak terbukti (jika dibandingkan dengan sesuatu seperti pasaran saham yang telah wujud lebih dari 100 tahun).

Apa jenis orang yang berisiko, tidak terbukti, dan sangat teknikal akan menarik? Jawapannya adalah lelaki muda. Dan seperti budak lelaki di halaman sekolah, lelaki muda ini akan bertindak seperti lelaki muda.

Hari ini kita melihat para pemuda ini bertengkar dan bertengkar dengan mata wang kripto mana yang terbaik, mana yang “menghisap”, dan mana yang akan memberi anda Lambo secepat mungkin.

Cara-cara untuk mengekspresikan diri sangat mirip dengan perang konsol yang berlaku pada awal 1990-an. Mana yang lebih baik, Sega atau Nintendo? Nintendo mempunyai warna yang lebih baik. Sega mempunyai pemprosesan letupan. Sesiapa yang berusia sekolah pada tahun 1990-an boleh membuktikannya.

Lelaki muda yang memperjuangkan teknologi bukanlah perkara baru, dan cryptocurrency tidak terkecuali. Menambah bahawa teknologi ini juga wang hanya membawa kepada kemarahan yang semakin panas.

Sekiranya kita bertujuan lebih tinggi sebagai komuniti?

Sekiranya kita menganggap bahawa tingkah laku ini adalah normal, apakah itu bermaksud kita tidak boleh menginginkan sesuatu yang lebih baik? Haruskah kita menerima bahawa ini adalah keadaannya? Untuk menjawabnya, penulis ini akan menyarankan bahawa tidak, kita harus selalu berusaha lebih tinggi.

Bitcoin hanya ada sejak tahun 2009. Itu kurang dari 10 tahun yang lalu. Setelah mencapai tahap 20 dan 30 tahun, kita akan melihat pelabur awal dan semasa tumbuh dan menjadi lebih matang. Bukan hanya dalam interaksi sosial mereka tetapi juga dalam urusan kewangan mereka.

Kita akan melihat pergerakan yang kurang berisiko oleh kumpulan orang ini. Kita juga mungkin akan melihat lebih banyak fanatik dan semangat. Sekiranya ada, proses ini sudah bermula dan sedang berjalan dengan baik.

Pada masa depan yang tidak begitu jauh, kita semua akan melihat kembali masa kegilaan ini dalam perkembangan cryptocurrency dan ingat betapa bodohnya kita. Tetapi tidak mengapa, itu adalah bahagian untuk membesar. Dan itu adalah perkara yang akan kita lakukan sama ada kita suka atau tidak.

Sangat mudah untuk memahami kekecewaan Vitalik. Dia melihat Ethereum dan cryptocurrency sebagai sesuatu yang boleh mengubah dunia, sesuatu yang dapat meningkatkan semua manusia, bukan sesuatu untuk membuat lelucon bilik mandi.

Tetapi Vitalik, saya harap anda dapat memahami bahawa kerana teknologi memerlukan masa untuk matang, masyarakat juga memerlukan masa untuk matang. Dan tidak ada yang salah dengan itu.

Pada waktunya, kita akan membuat Vitalik bangga, tetapi mungkin belum lagi.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me