Mengapa Perlombongan Bitcoin begitu banyak tertumpu di China

Bukan rahsia lagi bahawa China berada pada kedudukan paling dominan dalam hal perlombongan Bitcoin. Pada masa ini, China menyumbang sekitar 71% kuasa hash perlombongan di dunia. Ini datang kepada ekonomi sederhana dan insentif yang mendorong keputusan ini. Dalam satu kebelakangan ini analisis oleh BitMex, China mempunyai beberapa halangan terendah untuk mendirikan ladang perlombongan serta kos elektrik yang sangat murah.

Mendirikan lombong di China memerlukan banyak kepakaran tempatan. Inilah yang membolehkan para pelombong menetap secepat dan secepat mungkin. Mempunyai kepakaran teknikal yang tepat di kawasan ini dapat membantu ketika mencari pekerja. Begitu juga, memandangkan sebahagian besar kerepek penambangan dihasilkan di China, lebih mudah untuk mendapatkan perkakasan yang diperlukan untuk menjalankan penambang.

Kajian ini juga menyebut mengenai korupsi yang terdapat dalam industri kuasa China. Sebagai contoh, sebilangan pelombong Bitcoin dapat membuat perjanjian dengan pemilik loji janakuasa di mana pelombong dapat membuat operasi tepat di dekat titik bekalan. Memandangkan elektrik adalah salah satu kos terbesar di lombong, di bawah perjanjian meja seperti ini menguntungkan.

Ledakan Tenaga Hidro China

Kos Elektrik di China sudah menjadi yang paling rendah di dunia. Ini terutama disebabkan oleh banyaknya arang batu yang digunakan dengan sangat sedikit dalam halangan peraturan seperti perlindungan alam sekitar. Namun, apa yang mungkin buruk bagi alam sekitar adalah baik bagi pelombong Bitcoin.

Namun, China juga dengan cepat mengembangkan loji tenaga hidro mereka. Ini adalah sesuatu yang dimulakan ketika China melancarkan Projek Three Gorges pada tahun 2003 yang mampu menghasilkan 100 TWh elektrik. Pada gambar di bawah, anda dapat melihat pertumbuhan bahagian pengeluaran tenaga hidro China di peringkat global.

Lebihan Kapasiti Tenaga Hidro China

Sumber Gambar: Bitmex

China juga sedang membina dua lagi loji tenaga hidro yang dapat menghasilkan gabungan 90 TWh elektrik. Ini akan dihasilkan dalam projek Baihetan dan Wudongde. Walaupun kapasiti ini jauh melebihi jumlah 15 TWh yang diambil oleh seluruh rangkaian Bitcoin, ia terutama ditujukan untuk pengembangan industri peleburan aluminium.

Peleburan Aluminium di China

Oleh kerana proses aluminium dileburkan, tenaga hidro menjadikan sumber tenaga yang sangat cekap. Sebagai contoh, di Kanada sekurang-kurangnya 80% kuasa yang digunakan untuk mencair berasal dari tenaga hidro. Ini jauh lebih rendah daripada 10% yang diberikannya di China.

Oleh kerana pengeluaran aluminium meningkat di China, begitu juga dengan kebutuhan untuk lebih banyak tenaga untuk mencairkannya. Ini adalah sebab pelaburan besar-besaran di loji tenaga hidro selama beberapa tahun terakhir. Namun, ketika permintaan untuk produksi aluminium di negara ini mulai menurun, kebutuhan untuk semua daya yang dihasilkan mengikuti. Kajian ini menyelami angka yang mendasarinya. Mereka mengenal pasti bahawa mungkin terdapat kelebihan kapasiti dari segi penawaran dalam beberapa tahun ke depan.

Walaupun banyak yang berpendapat bahawa kelebihan kapasiti ini hanya dapat dihantar ke pusat bandar yang sibuk di China, ia juga bukan penyelesaian yang paling berkesan. Ini kerana loji janakuasa hidro berada di sebelah barat di pedalaman negara dan jauh dari bandar. Ini bermaksud bahawa elektrik perlu menempuh jarak jauh yang boleh menyebabkan kehilangan kuasa. Oleh itu, adalah lebih menjimatkan bagi pengguna kuasa untuk lebih dekat dengan sumber kuasa tersebut.

Pelombong Bitcoin ke Penyelamat

Memandangkan ladang Bitcoin tidak harus berada di pusat bandar yang besar, mereka menyediakan penyelesaian menarik untuk loji tenaga hidro yang mempunyai kapasiti berlebihan yang mereka ingin gunakan. Mereka dapat bergerak ke sebelah barat negara dan mendirikan ladang mereka tepat di sebelah tanaman.

Pelombong-pelombong ini juga dapat membuat perjanjian dengan pembekal elektrik dan pengawal selia tempatan untuk mendapatkan harga yang baik untuk ladang. Mengikut kesimpulan kajian

Pada pandangan kami, pertambahan tenaga hidro yang kurang digunakan kerana terlalu banyak pelaburan dalam pengeluaran aluminium dengan kerugian subsidi, pembinaan kemudahan ini di barat terpencil negara ini dan kekurangan infrastruktur transmisi UHV yang kuat, telah menyumbang kepada kisah kejayaan perlombongan Bitcoin China.

Lebih Berkonsentrasi Ke Depan?

Walaupun ini mungkin merupakan kesan sampingan semula jadi dari kekuatan ekonomi di tempat kerja, ada banyak yang tidak akan menghargai penumpuan lebih lanjut di tangan syarikat perlombongan dan kolam China. Memandangkan bahawa harga elektrik akan rendah secara artifisial mengikut piawaian antarabangsa, ini bermakna lebih banyak pelombong akan dapat memperoleh lebih banyak bekalan.

Ini boleh menyebabkan harga lebih rendah dan dengan itu keluarnya persaingan lebih jauh dari tempat lain di dunia. Namun, terdapat juga kebimbangan di China bahawa pemerintah menjadi lebih proaktif dalam penguatkuasaan Bitcoin. Ini bermaksud bahawa mereka dapat menuntut lebih banyak peraturan dalam bidang perlombongan Bitcoin dan dengan itu membuat pendirian ladang jauh lebih membebankan. Hanya masa akan menentukan…

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me