Menyelesaikan Trilemma Blockchain: Desentralisasi, Keselamatan & Skalabiliti

Bitcoin dan Ethereum adalah projek pergerakan blockchain yang paling dikenali, bertujuan untuk menggantikan sistem perdagangan, kewangan dan ekonomi kita sekarang dengan sistem yang lebih terdesentralisasi dan selamat.

Berjuta-juta telah melaburkan masa dan wang ke dalam rangkaian ini dengan kepercayaan bahawa mereka suatu hari akan berkembang untuk menguasai dunia digital yang terdesentralisasi.

Namun, walaupun terdapat lebih daripada $ 200billion cap pasaran gabungan, rangkaian ini masih terganggu oleh masalah asas skalabilitas.

Kekurangan skalabiliti menjadikan banyak blockchain yang dibiayai dengan baik dan disokong oleh komuniti beroperasi dalam mod beta dan alpha. Duit syiling mereka, yang kebanyakannya berfungsi untuk berfungsi sebagai utiliti, dibeli terutamanya untuk dijadikan sekuriti spekulatif kerana kelajuan transaksi yang perlahan menghalangnya daripada diperdagangkan untuk barang dan perkhidmatan seharian.

Nilai yang dijanjikan oleh Blockchains ini tidak dapat direalisasikan dalam skala besar kerana apa yang disebut sebagai ‘Trilemma’.

Trilemma Blockchain

‘Scalability Trilemma’ adalah istilah yang diciptakan oleh pengasas Ethereum, Vitalik Buterin yang menangani masalah bagaimana mengembangkan teknologi blockchain yang menawarkan skalabilitas, desentralisasi dan keselamatan, tanpa mengorbankan salah satu.

Vitalik percaya bahawa pada tahap asas, Blockchains hanya dapat mencapai 2 dari 3 sifat ini pada satu masa:

  • Desentralisasi (didefinisikan sebagai sistem yang dapat berjalan dalam senario di mana setiap peserta hanya memiliki akses ke sumber daya O (c), iaitu komputer riba biasa atau VPS kecil)
  • Skalabiliti (ditakrifkan sebagai dapat memproses O (n) > O (c) urus niaga)
  • Keselamatan (ditakrifkan sebagai aman terhadap penyerang dengan sumber daya hingga O (n))

Bagi mereka yang tidak terbiasa dengan sintaks, C merujuk kepada ukuran sumber pengiraan (termasuk pengiraan, lebar jalur dan penyimpanan) yang tersedia untuk setiap nod, dan n merujuk kepada ukuran ekosistem dalam arti abstrak. Kami menganggap bahawa beban transaksi, ukuran keadaan, dan had pasaran mata wang kripto semuanya berkadar dengan n.)

Mengapa Komponen Ini Penting?

Desentralisasi

Ini adalah komponen inti dari apa yang dimaksudkan untuk menjalankan sistem Blockchain. Desentralisasi membolehkan rangkaian tidak dibenarkan dan tahan penapisan, memberikan kekuatan kepada siapa pun untuk menggunakan dan membangunnya.

Desentralisasi sahaja tidak dapat diskalakan kerana sistem desentralisasi beroperasi berdasarkan konsensus, yang bermaksud keputusan (seperti mengesahkan transaksi) dibuat oleh sekumpulan node berbanding dengan nod individu.

Keputusan yang dibuat secara konsensus lebih cenderung berkualiti tinggi, sementara keputusan oleh individu cenderung lebih cepat dan tahan terhadap tunggakan.

Keselamatan

Hanya di rangkaian yang terdesentralisasi, kebolehubahan dan keamanan puncak dapat dicapai, kerana tempat yang lebih baik untuk menyimpan data sensitif yang berada di rangkaian yang tidak mempunyai titik kegagalan tunggal.

Skalabiliti

Ini adalah komponen terakhir dan paling penting, kerana tanpa dapat meningkatkan kelajuan dan ukuran rangkaian Blockchain, kita tidak akan pernah berharap dapat memberi kesan lebih dari sekadar segelintir orang. Bitcoin dan Ethereum hanya berjaya memperoleh cap pasaran gabungan lebih dari $ 200 bilion kerana janji bahawa mereka suatu hari akan mencapai penerapan arus perdana.

Maknanya, Bitcoin sepadan atau melebihi 24,000 transaksi Visa sesaat (berbanding dengan 7 transaksi saat ini), dan Ethereum menjadi teknologi yang mendasari Dapp terbesar dan paling menguntungkan.

Menaik dari rangkaian bootstrap ke pemain utama di pentas Dunia memerlukan proses konsensus menjadi lebih cepat dan lebih efisien tanpa juga menjadi terpusat atau kurang aman.

Bagaimana Kita Menyelesaikannya?

Masih banyak penyelesaian yang masih dalam pengembangan, atau saat ini di pasaran, yang berusaha menyelesaikan masalah skalabilitas.

Syiling Alternatif

Seperti yang disebutkan, kelajuan transaksi Bitcoin dan Ethereum sangat perlahan (masing-masing sekitar 7 dan 15 transaksi sesaat.

Terdapat sebilangan cryptocurrency lain yang dapat dipertimbangkan dengan kadar hasil yang lebih cepat. Sebagai contoh, salah satu alternatif Bitcoin yang asli adalah Litecoin. Dengan menggunakan algoritma hash yang berbeza, transaksi LTC mengambil masa sekitar 56 tps.

Mata wang kripto lain seperti Ripple (XRP) dan Stellar Lumens (XLM) mempunyai masa transaksi masing-masing 1,500 tps dan 1,000 tps.

Rangkaian Kilat (Bitcoin)

Rangkaian kilat disebut penyelesaian ‘lapisan 2’. Tujuan utamanya adalah untuk memperluas kapasiti Blockchains yang ada agar transaksi lebih murah dan lebih kerap.

Urus niaga yang lebih kecil dan kurang penting disimpan ‘off chain’, dan pada dasarnya disatukan dan disahkan secara bebas oleh komuniti kecil sebelum dihantar kembali ke Blockchain utama, di mana mereka dapat diproses sebagai satu transaksi tunggal.

Contoh blockchain Blockchain

Komuniti kecil diciptakan di mana transaksi berlaku tanpa setiap transaksi tersebut didaftarkan di Blockchain utama

Cara yang lebih mudah untuk memikirkannya adalah sebagai tab runcit, di mana semua pembelian anda disimpan dalam rekod untuk bulan itu, dan akhirnya, pada akhir bulan, juruwang menerima satu pembayaran untuk semua transaksi yang dilakukan pada bulan runcit anda membeli-belah.

Transaksi Luar Rantai di Kedai

Tab runcit IOU diikuti dengan pembayaran terakhir yang diiktiraf oleh bank.

Penyelesaian ini akhirnya bermaksud kami dapat mengurangkan beberapa transaksi menjadi hanya 2 di Blockchain utama; satu untuk membuka transaksi antara Blockchain utama dan off-chain, dan satu untuk menutupnya;

Penutupan Keadaan Luar Rantai

Penutupan Keadaan Luar Rantai. Imej Sumber

Rangkaian ringan adalah penyelesaian skalabilitas yang paling menjanjikan untuk blockchain Bitcoin, yang selama 6 bulan terakhir mengalami jumlah urus niaga Bitcoin harian yang jatuh dari 500k pada bulan Disember hingga 200k pada bulan Mei, sementara kos per transaksi telah meningkat sebanyak 50% sejak itu 5 Februari.

Di pasaran kewangan maju, seiring dengan meningkatnya jumlah transaksi, biaya per transaksi akan turun (kita dapat melihat corak ini terjadi di internet; seiring bertambahnya jumlah pengguna, kos transaksi wang, maklumat, dll menurun secara mendadak).

Ini adalah corak rangkaian Lightening yang diharapkan dapat membantu meniru Bitcoin.

Plasma (Ethereum)

Dicipta oleh pencipta bersama Buterin dan Bitcoin Lightning Network Joseph Poon, ini adalah satu lagi penyelesaian lapisan 2 yang serupa dengan Lightning Network.

Dengan Plasma, ‘rantai kanak-kanak’ dibuat di Ethereum Blockchain (rantai utama), dengan pengesahannya sendiri. Oleh itu syarikat boleh membuat rantai anak plasma di atas rantai utama dengan perjanjian (atau peraturan) melalui kontrak pintar di rantai utama.

Rantai kanak-kanak dapat menelurkan rantai anak mereka sendiri, yang dapat menelurkan rantai anak mereka sendiri, dan sebagainya.

Penyelesaian penskalaan

Penyelesaian Penskalaan – Imej Sumber

Dengan Plasma, kami dapat melakukan banyak operasi yang kompleks di peringkat rantai anak, menjalankan seluruh aplikasi dengan ribuan pengguna, dan hanya berinteraksi dengan rangkaian utama Ethereum sekali-sekala. Hasil akhirnya adalah kenaikan transaksi sesaat dan yuran transaksi yang lebih rendah.

Terdapat penyelesaian lain yang sedang dikembangkan secara serentak untuk membantu masalah penskalaan Ethereum. Salah satunya adalah Raiden Network yang merupakan penyelesaian penskalaan luar rantai yang dibuat dengan membuka saluran pembayaran.

Penyelesaian lain yang sedang dilaksanakan adalah Sharding. Ini adalah pembahagian nod ke kumpulan tertentu, sehingga node tidak perlu mengesahkan keseluruhan sejarah Blockchains sebelum mengesahkan transaksi baru.

Cadangan lain yang menarik ialah BloXroute. Ini ditunjukkan dalam gambar di atas dan merupakan penyelesaian skalabiliti lain yang membolehkan semua mata wang kripto dan Blockchains menskalakan hingga beribu-ribu transaksi sesaat (TPS) secara rantai, tanpa mengubah protokolnya.

Penyelesaian Berfokus pada Skalabiliti

Walaupun kami menyebutkan beberapa cryptocurrency yang dapat digunakan sebagai alternatif untuk transaksi yang lebih cepat dilakukan, mereka hanya menyelesaikan satu bahagian dari Trilemma. Ada duit syiling lain yang telah dikembangkan secara khusus untuk menjawab persoalan skala.

EOS

EOS adalah pesaing Ethereum yang fokus untuk menyediakan alternatif yang lebih berskala dengan menggunakan kaedah yang disebut ‘bukti kepentingan.

Dengan kaedah ini, rangkaian mencalonkan beberapa “node saksi” sebagai wakil yang membantu membuat keputusan peringkat tinggi tertentu dengan lebih cepat tanpa mengundi seluruh rangkaian.

Ini jelas merupakan pendekatan yang lebih berpusat, menyerahkan kawalan kepada kira-kira 100 saksi yang diundi oleh masyarakat. Sangat mudah untuk melihat bagaimana sistem seperti itu dapat dipengaruhi oleh politik dalaman dan kepentingan diri (kekuatan suara rakyat ditentukan oleh berapa banyak token yang dimiliki. Ini bermaksud bahawa orang yang mempunyai lebih banyak token akan mempengaruhi rangkaian lebih banyak daripada orang yang mempunyai sedikit token).

Walau bagaimanapun, ini (bersama dengan peningkatan sistem yang lain) telah membolehkan EOS menjalankan ujian di mana mereka berjaya 50,000 tps.

Kosmos

Cosmos bertujuan untuk menjadi “internet Blockchains” yang menyelesaikan masalah skalabilitas dan Interoperabilitas (kemampuan banyak Blockchains untuk berkomunikasi antara satu sama lain).

Dengan Cosmos, skalabiliti dicapai melalui pendekatan menegak dan mendatar:

Skalabiliti menegak adalah penambahan sumber daya ke simpul sistem tunggal, seperti komputer tunggal atau stesen rangkaian, yang sering menghasilkan CPU atau memori tambahan. Skalabiliti menegak memberikan lebih banyak sumber yang dikongsi untuk sistem operasi dan aplikasi.

Skalabiliti mendatar dicapai dengan mempunyai beberapa rantai selari yang menjalankan aplikasi yang sama dan dikendalikan oleh satu set validator biasa. Ini (secara teori) menjadikan Blockchains lebih terukur dengan membolehkan kontrak pintar dan pemprosesan transaksi dapat dilaksanakan secara serentak.

Kesimpulannya

Skalabilitas adalah masalah yang memiliki banyak Blockchain yang bersaing sengit untuk membuat solusi yang akan memungkinkan jaringan mereka mencapai adopsi arus perdana.

Ketika rangkaian ini terus maju, kita mungkin harus mengajukan pertanyaan yang lebih mendalam tentang bagaimana kita menentukan desentralisasi, dan berapa banyak desentralisasi yang diperlukan untuk memenuhi etos Blockchains sambil mencapai skalabilitas.

Hari ini ini ditentukan oleh kes penggunaan tertentu, terutamanya, sama ada Blockchain memerlukan rintangan penapisan “kelas berdaulat” (dalam hal Bitcoin) berbanding “gred platform” (dalam kes Ethereum).

Kedaulatan kelas merujuk kepada keperluan untuk melakukan desentralisasi untuk mencapai nilai yang tinggi (seperti Bitcoin) yang mempunyai tahap keselamatan tertinggi dan tidak dapat dimanipulasi atau diserang oleh Kerajaan (dengan kata lain; tahan terhadap penapisan Kerajaan).

Gred platform merujuk kepada memberi jaminan yang kuat kepada pemaju bahawa tidak ada pemegang kepentingan terpusat (seperti Facebook, Google atau Apple) yang dapat mengubah peraturan pada platform dengan cara yang akan mengganggu kemampuan mereka untuk terus mengusahakannya.

Bergantung pada perspektif anda sebagai pemaju yang menginginkan kebebasan maksimum untuk membangun, atau pemegang mata wang yang mahukan keselamatan dan autonomi maksimum, anda hanya boleh memilih tahap desentralisasi yang membolehkan anda mencapai jumlah penentangan penapisan yang tepat.

Pada akhirnya, saya tidak percaya bahawa 1 penyelesaian akan mencapai keseimbangan sempurna, keselamatan, dan desentralisasi. Ini menjadikan evolusi ruang ini lebih menarik kerana kita memerhatikan bagaimana setiap rangkaian meneruskan pendekatan unik mereka sendiri terhadap Blockchain Trilemma.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me