Monero Hard Forks Berjaya: Empat Projek Baru Hasilnya

Sudah semestinya beberapa minggu kebelakangan ini dilakukan untuk Monero (XMR). Cryptocurrency yang sedar akan privasi harus melalui garpu keras untuk mengelakkan kesan pelombong ASIC di rangkaian.

Garpu keras disiapkan di Blok bernombor 1,546,000. Blok ini dicapai sekitar pukul 8:20 UTC pada hari Jumaat pagi. Peningkatan perisian disiarkan secara langsung dengan versi 12 dan mereka yang berada dalam komuniti dengan penuh semangat menyaksikan kadar penggunaannya.

Pada akhirnya, garpu keras itu berjaya kerana banyak pelombong memutuskan untuk menaik taraf ke versi baru perisian. Sebilangan daya hash yang berasal dari Botnets pada mulanya jatuh tetapi ini kemungkinan akan segera meningkat.

Peningkatan ini juga menghasilkan empat syiling Monero baru. Mereka semua didorong oleh pemaju yang ingin menggunakan peluang garpu keras untuk menyokong duit syiling yang mereka fikir harus menjadi “Monero”.

Mari lihat minggu sibuk Monero dan duit syiling yang dikeluarkan.

Mengapa Garpu?

Semua orang tahu bahawa pemusatan perlombongan adalah masalah besar bagi semua cryptocurrency yang diedarkan. Apabila satu penambang atau kolam penambangan mendapat terlalu banyak kuasa, mereka dapat menyerang rangkaian dengan berkesan melalui sesuatu yang disebut serangan 51%.

Lebih-lebih lagi, pemusatan pelombong membawa kepada luaran negatif lain di mana pelombong akan berusaha mendorong perubahan teknologi berdasarkan kepentingan diri mereka sendiri. Kami melihat semua ini tahun lalu dengan perbincangan mengenai SegWit2X dan garpu Bitcoin.

Perdagangan Opsyen IQ Monero

Bagi Monero, pemusatan Miner lebih membimbangkan memandangkan cryptocurrency tertumpu pada privasi. Mereka yang menggunakan Monero melakukannya kerana protokol privasi canggih yang menyembunyikan transaksi dan menyimpannya tanpa nama.

Sakit ASIC

Salah satu alat yang boleh digunakan oleh pelombong untuk menumpukan kekuatan mereka adalah Aplikasi Litar Bersepadu Khusus (ASIC). Ini pada asasnya adalah mesin yang dapat melombong syiling dengan lebih cekap daripada mana-mana pelombong GPU.

Pembuat ASIC yang paling produktif adalah Bitmain. Bitmain bukan sahaja pengeluar ASIC terbesar di dunia tetapi mereka juga merupakan salah satu pelombong terbesar di dunia dan mengawal kekuatan hashing besar pada sebilangan rantai cryptocurrency yang berbeza.

Bitmain telah memperkenalkan banyak ASIC berbeza yang dapat menambang cryptocurrency lain dengan lebih cekap daripada GPU. Rangkaian cryptocurrency lain juga membenci ini dan ada juga yang mengancam untuk melaksanakan penyelesaian garpu keras yang serupa. Kami melihat ini dalam pertempuran Siacoin Bitmain awal tahun ini.

Bitmain secara rasmi mengeluarkan tweet yang menyatakan bahawa mereka akan memperkenalkan versi mereka sendiri dari Monero ASIC. Antminer X3 diumumkan yang akan menambang cryptocurrency yang bergantung pada algoritma hash Cryptonite.

Monero berdasarkan algoritma hashing ini dan pembangunnya tidak berpuas hati. Selepas pengumuman ini, ketua utama Monero, Riccardo Spagni menulis tweet sebagai tindak balas kepada pengumuman Bitmain.

Pembangun Monero mungkin sudah menyedari bahawa Bitmain telah mengembangkan sejenis ASIC cryptonite dan sudah melombong Monero secara peribadi dengannya. Sebelum pengumuman awam oleh Bitmain ini, mereka telah memutuskan bahawa cara terbaik untuk menangkis kesan pelombong ASIC adalah dengan sedikit mengubah protokol Monero.

Mengubah protokol seperti ini memerlukan garpu keras dan ini akan menjadikan Monero sebagai duit syiling pertama untuk menghilangkan ancaman ASIC. Mereka juga meluangkan masa untuk memperbaiki beberapa ciri keselamatan Monero. Terakhir, ada pemaju lain yang melihatnya sebagai peluang untuk menggerakkan duit syiling mereka sendiri.

Lebih Banyak Cincin, Lebih Monero

Dari segi peningkatan keselamatan, pemaju Monero meningkatkan ukuran dering minimum pada transaksi dari 5 hingga 7. Transaksi sulit dering adalah salah satu asas teknologi dalam protokol Monero.

Mereka dapat membuat “penolakan yang masuk akal” untuk semua transaksi di rangkaian. Dengan meningkatkan ukuran cincin, para pembangun meningkatkan kekuatan protokol dan juga mengurangkan kemungkinan serangan de-anonimisasi.

Ukuran cincin adalah titik perbincangan yang penting baru-baru ini kerana usaha lain untuk menjadikan rantai Monero menjadi cryptocurrency yang bersaing. Projek tersebut, yang disebut MoneroV, dilihat secara mencurigakan oleh masyarakat dan menimbulkan persoalan mengenai privasi ketika transaksi dilakukan di rantai yang berlainan.

Kedengarannya seperti tidak perlu dipertingkatkan untuk meningkatkan?

Ini bukan pandangan yang diambil oleh beberapa pembangun lain. Mereka mahu mencipta duit syiling Monero mereka sendiri yang beroperasi berdasarkan teknologi lama. Hasilnya adalah duit syiling yang mengikuti:

Syiling Monero Dari Garpu

Sumber gambar: Majalah Bitcoin

Monero Classic

Projek ini dimulakan oleh beberapa “Penggemar Monero” di Singapura. Salah satu pembangun kumpulan bernama Bento Tan mengatakan bahawa ASIC dapat menyihatkan ekosistem dan bahawa rantai monero sukar untuk menghasilkan risiko yang lebih besar daripada ASIC.

Dia memberikan temu ramah kepada majalah Bitcoin dan menyatakan perkara berikut:

Mesej utama Monero Classic adalah bahawa kami percaya bahawa pembangun yang mengubah bukti kerja menghasilkan lebih banyak pemusatan dan merugikan desentralisasi

Dia terus menyatakan bahawa pembangun Monero yang menyatakan perubahan pada algoritma sekarang menunjukkan bahawa mereka dapat dan akan membuat perubahan pada masa depan.

Monero-Clasic

Tidak ada tanda dagangan di Monero Classic kerana garpu lain telah melabelkan dirinya sebagai “Monero-klasik” (XMC). Kedua-duanya tidak diragukan lagi berusaha memanfaatkan nama yang mantap di Ethereum klasik.

XMC ini telah dimulakan oleh peminat Monero lain yang bernama PZ. Dalam skrip yang serupa dengan yang disampaikan oleh pengembang Singapura, PZ berpendapat bahawa pelombong ASIC adalah hasil semula jadi dari ekonomi pasaran bebas. Dia juga menyatakan bahawa:

jika ada mesin perlombongan profesional, kejadian seperti ‘Monero diserang oleh lebih daripada 500,000 botnet’ dapat dielakkan

Sudah tentu, seseorang harus melihat projek ini dengan perasaan curiga. Ini kerana salah satu kolam yang menyokong XMC adalah Antpool yang merupakan kolam perlombongan Bitman.

Ini menyebabkan banyak orang percaya bahawa Bitmain telah memberikan sokongan kewangan kepada XMC dan mempunyai insentif kewangan untuk memastikan koin berfungsi. Anda boleh melihat laman web mereka di sini.

Monero 0

Monero 0 atau XMZ, dibuat oleh sekumpulan “pengguna yang prihatin”. Pada mereka laman web mereka telah mendakwa bahawa kemas kini rangkaian oleh pengembang Monero adalah “trojan horse” yang dapat menjejaskan rangkaian dalam jangka panjang. Mereka terus berkata:

Apa yang disebut “peningkatan rangkaian” yang diamanatkan secara terpusat oleh Projek Monero adalah kuda trojan yang dirancang untuk menjejaskan keberkesanan Proof of Work dalam rangkaian Monero. Monero 0 bukan garpu, ia adalah Monero yang asli

Seperti Monero Classic dan XMC, Monero 0 akan berfungsi pada versi 11 Monero. Dalam wawancara lain dengan majalah Bitcoin, pemaju mengatakan bahawa Monero 0 adalah projek NVDA dan bahawa “bukti garpu bukanlah kaedah konsensus”.

Monero Asli

Monero Original (XMO) tidak mempunyai laman web yang tidak selesa, jadi terdapat lebih sedikit maklumat yang dapat diperoleh daripada insentif mereka. Terdapat, bagaimanapun, a Halaman Github untuk projek itu. Pemaju di sebalik projek itu memberitahu majalah Bitcoin:

Kami memberikan kemungkinan peminat Monero untuk menyokong duit syiling ikonik dan terus berada di rantai asal. Pasukan Monero Original bermaksud kepelbagaian, yang merupakan penanda evolusi yang logik. Kami sangat gembira melihat duit syiling kegemaran kami semakin matang, dan kami lebih teruja untuk membantu mengekalkan kepelbagaian ini

Walaupun terdapat sedikit yang dapat kita kumpulkan dari Github, koin itu nampaknya telah mendapat banyak sokongan dari bursa termasuk HitBTC.

Oleh itu, memandangkan semua duit syiling ini telah dicabut dari Monero, seseorang akan tergoda untuk menuntut semua syiling percuma. Namun, memandangkan sifat protokol Monero, terdapat sejumlah komplikasi dengan melakukannya.

Main semula dan Serangan Privasi

Privasi Leak Monero Fork

Imej melalui Fotolia

Ketika datang ke garpu blockchain, salah satu kebimbangan umum yang ada pada orang adalah serangan ulangan blockchain. Ini kadang-kadang dielakkan melalui penggunaan mekanisme perlindungan replay yang dikembangkan secara khusus.

Pemaju Monero tidak mempunyai perlindungan. Ini bermaksud bahawa pengguna yang memutuskan untuk menghabiskan XMR mereka di blockchain baru juga dapat membuka diri untuk melakukan transaksi serupa di salah satu rantai lain.

Syukurlah, bagi pengguna yang hanya menggunakan Monero pada blockchain lama, risiko serangan ulangan tidak ada. Ini kerana perubahan ukuran dering lalai pada protokol baru, transaksi di rantai lama tidak akan berlaku.

Walau bagaimanapun, risiko serangan ulangan bagi mereka yang menggunakan rangkaian baru yang dikemas kini masih ada. Ini kerana transaksi lalai pada rantai baru masih berlaku pada rantai lama yang bermaksud seseorang masih dapat melakukan serangan.

Risiko serangan ulangan berkurang ketika kita bergerak lebih jauh dari garpu kerana lebih banyak transaksi berlaku. Ini kerana percampuran duit syiling yang berlaku dalam transaksi Monero. Oleh kerana lebih banyak pencampuran berlaku, kemungkinan pencampuran dengan syiling hanya berlaku pada satu rantai meningkat.

Jangan tertipu, ada risiko lain.

Sama seperti kebimbangan yang ada pada garpu MoneroV yang telah kami sebutkan di atas, menggunakan duit syiling di kedua rantai ini meningkatkan risiko penyahononimkan. Oleh itu, pengguna yang benar-benar mementingkan privasi mereka sebaiknya hanya menggunakan satu rangkaian.

Ini mungkin salah satu sebab mengapa para dev Monero memutuskan untuk meningkatkan ukuran cincin lalai. Ini akan mengurangkan risiko mengetahui transaksi sebenar dengan mengenal pasti transaksi yang telah habis.

Monero Memimpin Jalan

Terlepas dari risiko yang mungkin ditimbulkan oleh garpu keras, sepertinya itu adalah kejayaan. Kuasa penambangan perlombongan kembali ke rantaian asal dan banyak di kalangan masyarakat yang optimis.

Lebih-lebih lagi, ini adalah kali pertama rantai cryptocurrency melarang kodnya untuk membersihkan pengeluar ASIC. Ini juga dapat mewujudkan preseden di mana Bitmain mungkin lebih cenderung untuk berfikir dua kali sebelum mencabar komuniti yang ditentukan.

Bagaimana dengan duit syiling percuma?

Pada masa ini, sepertinya tidak ada koin alternatif ini yang berpotensi untuk mencabar versi baru Monero. Ada beberapa yang telah melabelkan mereka sebagai jahat dan pengguna harus mendekat dengan berhati-hati.

Bahkan ada satu lagi duit syiling yang kononnya telah bercabang bernama MoneroC. Mereka laman web sampai sekarang belum ada maklumat. Sekurang-kurangnya mereka tidak menyebut diri mereka sebagai Monero Classic.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me