Mungkinkah Bot Perdagangan berada di sebalik Perbezaan Harga Coinbase?

Ini adalah minggu yang sangat menarik di barat liar pasaran cryptocurrency.

Salah satu perkembangan yang paling menarik adalah pelepasan Bitcoin Cash di Coinbase dan kenaikan pasaran seterusnya yang menyebabkan banyak tuduhan.

Banyak orang melihat kenaikan harga BCH sebelum pengumuman penyenaraian. Ini menyebabkan mereka percaya bahawa terdapat beberapa perdagangan orang dalam yang berlaku.

Namun, mungkinkah ada penjelasan lain mengenai penyelewengan pasar?

Masukkan “Picasso”, Bot Lukisan

Mengikut jawatan blogger terkenal bernama Bitfinex’ed, satu lagi kemungkinan penjelasan mengenai ayunan liar adalah bot perdagangan.

Dia telah memberi label bot “Picasso” karena mencoba “melukis” pasar. Sangat mudah, lukisan pasar adalah ketika sekumpulan peniaga berkumpul untuk membuatnya kelihatan seperti ada lebih banyak aktiviti di pasar daripada yang sebenarnya ada.

Ini adalah bentuk manipulasi pasaran yang dianggap tidak sah oleh SEC. Namun, memandangkan pasaran cryptocurrency tidak terkawal, tindakan ini boleh menjadi perkara biasa.

Bitfinex’ed telah beberapa saat melacak tindakan Picasso kerana telah berusaha melukis pita di pasar Bitcoin. Dia juga dapat mengekspos Bot serupa yang disebut “Spoofy” beberapa bulan yang lalu.

Apa itu Picasso Hingga?

Menurut analisis, Picasso cuba menaikkan harga Bitcoin dan wang tunai Bitcoin di GDAX / Coinbase berbanding pertukaran lain.

Penulis melihat contoh pada 7 Disember di mana Bitcoin memperdagangkan premium yang signifikan di Coinbase daripada di bursa lain seperti Bitfinex misalnya.

Sebagai contoh, masih ada pesanan beli yang dilakukan di Bitcoin ketika harganya jauh di atas kadar pasaran di bursa lain. Perkara ini tidak mungkin dilakukan oleh peniaga manusia.

Ini juga dilakukan dalam demonstrasi pada tahap besar dalam kegagalan Bitcoin Cash. Melihat tangkapan skrin di bawah dari GDAX, anda dapat melihat harga BCH melonjak dengan cepat mengikut pesanan.

Manipulasi Harga Tunai Bitcoin

Sumber Gambar melalui Bitfinex

Memandangkan buku pesanan cukup ringan pada masa itu, pesanan yang datang dari Bot menaikkan harganya hampir 200%.

Mengapa Picasso Melakukan Ini?

Satu perkara yang diambil oleh Bitfinex adalah bahawa volume di pertukaran Bitfinex berkorelasi dengan baik dengan yang ada di Coinbase. Dengan kata lain, ketika terdapat banyak pembelian di Coinbase, perkara yang sama berlaku melalui Bitfinex.

Contohnya, ketika Coinbase turun baru-baru ini, jumlah dagangan di Bitfinex dan Bitstamp turun dengan cepat.

Ini kemungkinan besar merupakan petunjuk bahawa Bot menggunakan pertukaran lain sebagai posisi lindung nilai. Lebih khusus lagi, ia berusaha untuk menentukan keuntungan antara Bitfinex dan Coinbase.

Bot akan membeli Bitcoin pada harga rendah di bursa Bitfinex dan kemudian menjualnya di Coinbase dengan premium yang ketara.

Sudah tentu, dari perspektif persepsi dan manipulasi pasaran, perdagangan oleh Picasso mewujudkan persepsi bahawa harga di Bitfinex adalah nilai yang besar.

Ini mungkin memberi kesan untuk meyakinkan bakal pelanggan untuk melintasi semua peluang untuk mendapatkan akaun yang dibiayai dalam mata wang Fiat di Bitfinex.

Sama ada ini adalah niat sebenarnya Picasso atau kesan sampingan yang menarik, tidak ada yang dapat mengatakan secara pasti.

Pelanggaran Syarat Coinbase

Walaupun dia ingin menjelaskan bahawa dia tidak menyangka bahawa Coinbase berada di belakang Picasso, Bitfinex’ed memang memaparkan Syarat Perkhidmatan Coinbase. Tindakan ini jelas melanggar beberapa klausa.

Lebih khusus lagi, tindakan yang dirancang untuk memanipulasi pasaran dilarang di Coinbase. Memandangkan tidak mungkin perdagangan ini benar-benar diselesaikan oleh pedagang manusia, Coinbase harus menyiasat akaun.

Manipulasi Syarat Perkhidmatan Coinbase

Sumber Gambar melalui Pangkalan Wang Syiling

Ini juga akan membolehkan Coinbase tampil proaktif dalam menghentikan praktik-praktik ini di saat ia dilanda tuduhan perdagangan orang dalam.

Mengawasi

Terlepas dari hasilnya, sangat menyenangkan untuk mengetahui bahawa ada orang dalam komuniti cryptocurrency yang memantau pasar dan memanggil contoh.

Bitfinex memiliki kesan mengurangkan aktiviti “Spoofy” ketika dia membawanya ke cahaya beberapa bulan yang lalu.

Seseorang hanya dapat berharap bahawa dengan pendedahan yang diberikan kepada Picasso, diharapkan operator akan memanggilnya kembali atau banyak atau menutup aktiviti sepenuhnya.

Pasaran yang jujur ​​dan lengkap adalah pasaran yang sihat.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me