Mungkinkah Monero Forks dan Airdrops boleh menjejaskan Privasi Pengguna?

Hardforks dan duit syiling yang dilaburkan selalu menjadi peluang menarik bagi pengguna cryptocurrency. Ini dilihat sebagai hadiah percuma dan sering dilihat sebagai bonus bagi pemegang syiling.

Pengguna sering membuat andaian bahawa menggunakan syiling bercabang adalah bebas risiko dan tidak akan memberi kesan kepada keselamatan rantai warisan. Ini selalunya merupakan anggapan yang salah dan terdapat risiko yang timbul dengan menuntut duit syiling bercabang.

Dalam kes Monero, pengguna Reddit menimbulkan kebimbangan yang sah tentang bagaimana garpu akan mempengaruhi privasi pengguna pada rantai utama. Memandangkan privasi sangat penting bagi pengguna Monero, beberapa pengguna sedikit prihatin.

Mari lihat lebih mendalam.

Pukulan Tidak Selamat

Potensi risiko yang mungkin diketahui banyak orang ketika memalsukan blockchain adalah yang ditimbulkan oleh serangan ulangan. Ini pada dasarnya adalah risiko seseorang dapat menggunakan bukti urus niaga anda pada rantai yang berasingan untuk membuat pembayaran serupa.

Risiko ini wujud kerana tandatangan yang anda miliki di rantai satu adalah sah untuk kedua-duanya. Oleh itu, jika anda menghantar transaksi pada rantai bercabang kepada seseorang, mereka boleh menggunakan maklumat yang sama di rantai warisan untuk mengulangi pembayaran.

Pengembang biasanya dapat mengurangi risiko yang ditimbulkan oleh serangan replay melalui penggunaan perlindungan replay. Perlindungan main semula ini, misalnya, dilaksanakan di Bitcoin Cash fork tahun lalu.

Walau bagaimanapun, risiko yang berpotensi ditimbulkan oleh pekerja keras Monero ada hubungannya dengan penggunaan gambar Utama dan transaksi umpan. Ini adalah tulang belakang protokol Monero dan membolehkan pengguna menyembunyikan sepenuhnya maklumat transaksi mereka.

Sekiranya syarat-syarat ini tidak asing bagi anda, maka kami mencadangkan anda membaca lebih lanjut mengenainya dalam ikhtisar Monero kami.

Imej Utama Sama

Risiko Imej Utama Monero

“Kunci” Transaksi

Soalan itu pertama kali diajukan secara santai oleh pengguna di Monero subreddit. OP bersuara keras tentang kemungkinan untuk mengambil bahagian dalam garpu keras Monerov yang berlaku pada bulan Mac.

Namun, persoalan yang diajukannya jauh lebih mendasar daripada yang difikirkan oleh banyak orang. Ini kerana persamaan antara urus niaga pada rantai berasingan boleh melemahkan privasi pengguna pada rantai Monero yang asal.

Lebih khusus lagi, gambar Kunci yang dihasilkan pada dua rantaian blok yang berbeza akan serupa. Dalam setiap gambar Kunci tersebut terdapat 4 transaksi tolak bersama dengan output transaksi yang sebenarnya. Ini dilakukan untuk menyembunyikan transaksi dari pandangan orang ramai.

Oleh itu, seseorang dapat mengenal pasti output transaksi yang sebenarnya dengan merujuk silang gambar utama yang serupa pada kedua rantai tersebut. Ini bermaksud bahawa anda telah membuang lapisan privasi dari transaksi anda.

Oleh itu, ramai yang berpendapat bahawa mereka hanya boleh mengabaikan garpu, tidak membelanjakan rantai bercabang dan menjaga privasi mereka sepenuhnya 100% selamat di rantai warisan Monero.

Sayangnya ini tidak berlaku dan ini boleh menyebabkan potensi privasi semua pengguna terganggu oleh transaksi pengguna yang telah menghabiskan kedua-dua rantai tersebut. Ini semua berkaitan dengan transaksi umpan.

Mengenal pasti Umpan

Pengguna dnale0r dapat pergi dengan sangat komprehensif atas risiko yang dihadapi oleh semua pengguna dari urus niaga di seluruh rangkaian. Dia dapat menerangkan secara berkesan bagaimana pengguna yang menggunakan kedua-dua rantai tersebut merosakkan privasi mereka.

Namun, dia juga menganalisis “sisi duit syiling” yang lain dari perspektif transaksi umpan yang dikenal pasti sebagai umpan. Sekiranya seseorang dapat mengenal pasti gambar utama yang sama dan kemudian mengeluarkan output transaksi yang sebenarnya, mereka akan tahu bahawa ini telah dibelanjakan dan oleh itu boleh jadi umpan dalam transaksi sebelumnya.

Pembongkaran transaksi umpan balik ini menghilangkan lapisan penolakan yang masuk akal terhadap transaksi yang wujud sebelumnya. dnale0r dapat merumuskan ancaman yang ditimbulkan dengan berkesan:

Oleh itu, hakikat bahawa pengguna lain menyiarkan transaksi pada rantai XMR, melemahkan privasi pengguna lain!

Jadi, secara sederhana, risiko penyahtinjaan urus niaga meningkat semakin banyak orang memilih untuk bertransaksi dengan umpan melintasi dua rantaian.

Penyelesaian Berpotensi yang Dicadangkan

Jelas bahawa ancaman ini diciptakan oleh pengguna yang memutuskan untuk bertransaksi pada rantai yang serupa selepas kerja keras. Oleh itu, ekosistem jauh lebih selamat apabila semua pengguna Monero memilih untuk tidak menuntut wang syiling mereka atau, sekurang-kurangnya, tidak bertransaksi dengan kerap.

Namun, mengingat daya tarikan “duit syiling percuma” ini mungkin terlalu sukar untuk dilewatkan terutama bagi banyak pengguna baru yang tidak mengetahui ancaman yang ditimbulkannya. Begitu juga, tidak ada yang dapat mengawal kekerapan pengguna lain menghabiskan duit syiling mereka dan di mana.

Kita hanya boleh berharap bahawa pasukan teras Monero yang berkebolehan tinggi sedang berusaha mencari penyelesaian berpotensi yang akan memperkuat perlindungan rantai utama dalam menghadapi garpu ini.

Imej melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me