MyEtherWallet vs. MyCrypto: Tempat menyimpan Token ERC20 Anda

Salah satu dompet yang paling popular untuk menyimpan token Ethereum dan ERC-20 adalah MyEtherWallet (MEW), namun projek ini baru-baru ini terbahagi kepada dua projek yang berbeza dan kepada pasukan pembangunan yang berbeza.

Perpecahan tersebut telah menimbulkan banyak kontroversi dan persoalan di kalangan pengguna MyEtherWallet. Perpecahan itu juga menghasilkan perkhidmatan dompet baru bernama MyCrypto, yang merupakan garpu dari MyEtherWallet yang asli.

MyEtherWallet ditubuhkan bersama pada tahun 2015 oleh Taylor Monahan dan Kosala Hemachandra. Ia dengan cepat mendapat populariti kerana itu satu-satunya cara untuk mengakses Ethereum dalam GUI dan bukannya baris perintah pada masa itu. Ia terus mendapat populariti kerana ia terkenal untuk diselaraskan dan cara mudah untuk menyimpan dan memindahkan sebahagian besar token ERC-20 anda dalam satu dompet yang mudah digunakan.

Walaupun projek MyEtherWallet nampaknya berfungsi dengan baik, di latar belakang terdapat beberapa perselisihan antara pengasas bersama, yang menjadi kenyataan pada 8 Februari 2018 ketika Monahan mengumumkan dia akan meninggalkan MyEtherWallet dan mendirikan platform baru untuk dikenali sebagai MyCrypto.

Pada masa itu MyCrypto tidak lebih dari sebuah garpu pangkalan data MyEtherWallet yang ada, yang dikembangkan terutamanya oleh Hemachandra. Monahan juga mengambil sebahagian besar pembangun MyEtherWallet bersamanya, dan mempunyai rancangan untuk membuat versi MyEtherWallet yang disempurnakan, yang selesai dan diumumkan pada 15 Mei 2018.

“Permulaan Baru” untuk MyEtherWallet

Kembali pada bulan Februari Monahan mengeluarkan pernyataan yang menunjukkan alasan perpecahan, yang menyoroti keperluan perniagaan yang semakin meningkat, dan perbezaan antara hari-hari awal ketika MyEtherWallet adalah projek sampingan yang menyeronokkan. Anda boleh melihat pernyataan penuh di sini.

“MyEtherWallet LLC mencukupi untuk peringkat awal pertumbuhan. MyCrypto dirancang dengan mempertimbangkan skala tahap seterusnya dari awal. Pasukan yang berkumpul selama 9 bulan terakhir dan Taylor kini akan membangun, memberikan sokongan, mendidik, dan memastikan keselamatan https://mycrypto.com dan semua produk masa depan. Menurut Monahan

Kami yakin ini akan memberi sumbangan besar kepada keseluruhan ekosistem dalam jangka masa panjang.

Sebagai tindak balas, Hemachandra telah menyatakan bahawa dia tetap komited untuk MyEtherWallet, pengembangan dan peningkatannya.

 MyEtherWallet akan terus berada dalam talian sehingga, atas sebab apa pun, tidak berada dalam talian. Seperti yang kita lakukan untuk sebilangan produk di ruang ini, jika pada saat mana-mana kita menentukan domain yang akan dikompromikan, melayani kod jahat, atau memudaratkan masyarakat, kita akan melakukan apa yang boleh untuk memberi amaran kepada masyarakat dan mencegah penggunaannya pangkalan data dan laman web.

Pengguna MyEtherWallet terkejut dan terkejut dengan perpecahan yang kelihatan tiba-tiba, dan terdapat sedikit kekeliruan dalam komuniti Ethereum segera setelah pengumuman tersebut. MyEtherWallet adalah perkhidmatan penting bagi sesiapa sahaja yang memegang Ethereum dan banyak token ERC-20, dan apabila digabungkan dengan dompet perkakasan telah memberikan keselamatan yang sangat diperlukan dalam menjaga keselamatan cryptocurrency daripada penggodam.

Adakah MyEtherWallet Masih Selamat?

Kerana keserasian dengan sebilangan besar token ERC-20, belum lagi fakta bahawa ia dibuat untuk cryptocurrency cap pasaran kedua terbesar, MyEtherWallet telah memainkan peranan penting dalam penerapan Ethereum yang meletup dan pertumbuhan besar dalam ekosistem ICO.

Sudah tentu ini juga menjadikan MyEtherWallet sebagai sasaran utama penggodam dan pelaku buruk lain yang cenderung mencuri cryptocurrency daripada yang lain daripada memperolehnya secara sah seperti kebanyakan pengguna. Beberapa bulan yang lalu ada aplikasi iOS yang diluncurkan ke kedai Apple yang membuatnya ke tempat # 3 dalam kategori kewangan, walaupun merupakan aplikasi palsu. Tidak perlu dikatakan ini memulakan kebimbangan keselamatan di sekitar MyEtherWallet.

Kebimbangan keselamatan semakin mendalam semasa pemecahan MyCrypto kerana Monahan secara mengejutkan menguasai akaun Twitter MyEtherWallet dan menukar namanya menjadi MyCrypto tanpa pemberitahuan sebelumnya kepada pengguna, atau bahkan kepada pengasasnya! Langkah itu dapat dikritik oleh komuniti cryptocurrency, dan Hemachandra bahkan mencadangkan sejak awal bahawa pengambilalihan akaun itu mungkin menyalahi undang-undang..

Perubahan Twitter Mycrypto

Perubahan Twitter MyCrypto. Sumber: Change.org petisyen

Selepas itu akaun tersebut dikembalikan ke MyEtherWallet, dan Monahan menjelaskan lebih jauh dengan menunjukkan bahawa semua aset dan akaun MyEtherWallet telah diserahkan kepada Hemachandra. Kerosakan itu dilakukan sampai batas tertentu, namun kerusakan terbesar mungkin terjadi pada reputasi Monahan, karena perubahan mendadak yang dilakukan membuatnya menjadi tidak dapat dipercaya. Tiba-tiba menukar pemegang dompet Ethereum terbesar dan paling popular kemungkinan bukan langkah yang paling profesional atau boleh dipercayai.

MyEtherWallet terus melihat serangan DNS dan serangan pancingan data, tetapi pada amnya dana pengguna tetap selamat, selagi mereka tidak menjejaskan dompet mereka sendiri. Ini adalah bukti kesetiaan terhadap keselamatan dari Hemachandra dan pasukan pembangun barunya.

Mengapa Monahan Berpecah?

Tidak ada pernyataan dari Monahan yang menguraikan masalah interpersonal yang menyebabkan perpecahan. Sebagai gantinya, dia memberikan sejarah MyEtherWallet yang luas, dan peristiwa yang menyumbang kepada keperluan untuk permulaan yang baru.

Kenyataan Monahan mengenai perpecahan itu merujuk kepada kesan negatif yang besar terhadap kesihatan mental, pola tidur dan kualiti hidupnya.

 Nilai Ethereum meningkat secara eksponensial dan begitu juga kepentingannya. Setiap pertanyaan bug atau pertolongan yang berpotensi menjadi “perkara paling mendesak yang pernah ada.” Setiap tugas monumental selesai bermaksud tugas monumental lain dimulakan.

Terdapat juga petunjuk bahawa dia telah melakukan sebahagian besar pekerjaan pada projek tersebut selama setahun terakhir, dengan gambar berikut dari halaman GitHub Contribution sebagai bukti:

Sumbangan GitHub oleh Monahan MEW

Sumbangan Monahan kepada Github

Terutama, pengumuman Monahan merangkumi peningkatan keperluan agar MyEtherWallet dijalankan sebagai perniagaan. Keperluan yang lebih besar untuk profesionalisme, peningkatan dana, dan pengaturan untuk pertumbuhan adalah antara tema dalam “penjelasan” untuk perpecahan ke projek MyCrypto.

Masa Depan MyCrypto

Walaupun terdapat perbincangan mengenai sokongan modal teroka semasa peralihan awal ke platform MyCrypto, belum ada pengumuman dana rasmi. Sudah tentu itu tidak bermaksud ia tidak pernah berlaku. MyCrypto mempunyai pasukan yang terdiri daripada 20 individu, dan berjaya dalam masa tiga bulan. Banyak pengkritik perpecahan itu menunjukkan kemungkinan adanya insentif kewangan untuk Monahan melakukan sendiri, dan itu tidak akan mengejutkan jika itu benar.

Pasukan MyCrypto

Pasukan MyCrypto. Sumber: Mycrypto

Sejak penubuhannya, pasukan MyCrypto telah menggariskan komitmen untuk mengembangkan platform yang memberikan “keselamatan, kontrol, kemudahan penggunaan, privasi, desentralisasi, dan kepercayaan”, dengan fokus untuk tetap setia pada “sumber terbuka MyEtherWallet,” berfikiran privasi, berfokus pada ketelusan, dan akar sisi pelanggan ”.

Sejauh yang saya tahu, dan berdasarkan komen dalam talian, pasukan di MyCrypto telah melakukan apa yang telah mereka komited untuk lakukan. Saya berpendapat bahawa MyCrypto semestinya aman seperti MyEtherWallet ketika perpecahan berlaku pada bulan Februari. Lagipun, pada masa itu ia adalah perisian yang sama.

Itu tidak lagi berlaku, kerana pasukan MyCrypto melancarkan perubahan ketara pada pangkalan kod pada 15 Mei 2018. Walaupun antara muka pengguna tetap sama, terdapat banyak perubahan ketara terhadap ciri dan fungsi berbanding MyEtherWallet. Ini merangkumi semua perkara berikut:

Seperti yang anda lihat, telah banyak yang dicapai oleh pasukan MyCrypto. Dan setakat ini semuanya tetap selamat dan terjamin seperti MyEtherWallet yang pernah ada.

Kesimpulannya

Pada mulanya, MyCrypto dan MyEtherWallet adalah kod yang sama persis, dengan semua ciri yang sama dan keselamatan yang sama. Sejak itu MyCrypto telah memperluas set fiturnya dengan cukup ketara, tetapi nampaknya tidak berkompromi terhadap keselamatan.

Saya tahu ada sebilangan dalam komuniti cryptocurrency yang meminta penghindaran sepenuhnya dari MyCrypto, kerana cara Taylor Monahan menangani peralihan, dan kerana ada yang merasa dia hanya menjual projek tersebut.

Saya tidak tahu semua butiran di sebalik perpecahan, dan saya rasa anda juga tidak tahu. Ya, Monahan dapat menangani peralihan dengan lebih profesional, tetapi kita semua telah melakukan kesalahan dan itu tidak menjadikan kita semua buruk atau tidak boleh dipercayai. Dan juga ingat bahawa projek MyCrypto adalah 20 individu, bukan hanya Monahan.

Perubahan mungkin sukar untuk ditangani, tetapi juga boleh menjadi baik. Saya fikir pengguna yang ingin terus menggunakan MyEtherWallet boleh yakin bahawa Hemachandra menjalankannya dengan cara yang paling selamat dan selamat.

Saya juga berpendapat bahawa Monahan dan pasukannya menunjukkan prestasi yang baik di MyCrypto, dan tidak perlu risau wang anda hilang di sana. Jadi, kedua-duanya adalah pilihan yang baik, tetapi sepertinya jika anda menginginkan lebih banyak perubahan dan ciri ke depan, maka MyCrypto adalah pilihan yang lebih baik.

Gambar Pilihan melalui Fotolia, MyCrypto dan MEW

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me