Nick Szabo: Salah satu Bapa Pengasas Crypto

Kita hidup di zaman digital: era maklumat yang terlalu banyak. Kita yang ingin – dan banyak dari kita – dapat menjadikan diri kita sentiasa terpasang dalam arus berita dan kandungan yang berterusan, tanpa henti, hari demi hari, hari demi hari.

Idea menunggu untuk membaca berita di koran pagi menjadi peninggalan kuno dan pelik dari masa lalu. Kami mempunyai maklumat tanpa had di leret jari; kita dapat mendengar peristiwa dari jauh secepat kejadian. Satu perkara mengikuti yang lain secara berturut-turut dan tidak berkesudahan; berita adalah berita lama dengan segera.

Nick Szabo Hadir

Lelaki itu, mitos legenda. Mempersembahkan Bitcoin. Imej melalui slidelive.

Oleh itu, mudah disapu arus deras dan melupakan masa lalu. Dunia bergerak terlalu cepat untuk kita mengawasi semua yang berlaku, kerana maklumat baru terus menerus masuk ke otak kita. Peredaran masa menjadi terdistorsi dan menjadi sukar untuk berhenti dan mendapatkan perspektif mengenai sejarah terkini.

Kita begitu terperangkap dalam pergolakan abad ke-21 sehingga peristiwa-peristiwa ke-20 nampaknya terlalu jauh. Dunia telah bergerak maju. Kami mempunyai kebimbangan yang lebih mendesak. Namun benang yang menghubungkan masa lalu dengan masa kini tidak mudah putus, walaupun kita lupa akan keberadaannya. Kejadian hari ini masih berakar pada peristiwa bertahun-tahun yang lalu. Kita hanya perlu melihat lebih dekat untuk melihatnya.

Dari Budapest hingga Bitcoin

Peningkatan cryptocurrency baru-baru ini dan teknologi blockchain yang menyokongnya pada pandangan pertama mungkin tidak ada kaitan dengan peristiwa yang berlaku lebih dari 60 tahun yang lalu di sudut Eropah Timur. Cuba cari benang yang menghubungkan bitcoin dengan revolusi Hungaria pada akhir tahun 1956 dan anda akan dimaafkan kerana mengabaikannya.

Tetapi ia memang wujud dan berjalan melalui salah satu nama yang paling dihormati di crypto: seseorang yang boleh dikatakan melakukan lebih banyak daripada hampir semua orang untuk membawa perubahan paradigma ini dalam bagaimana kita membuat, menyimpan dan menggunakan kekayaan. Kisah Nick Szabo dan bitcoin kedua-duanya bermula di bawah langit Eropah Timur yang komunis.

Komunisme

Big Four Komunisme: mungkin tidak memikirkan BTC. Imej melalui sejarah.com

Sebelum kita mengkaji bagaimana sentimen anti-Soviet selepas perang ini membantu membentuk bitcoin, ada baiknya menunjukkan bahawa Nick Szabo adalah sosok yang agak misteri. Ini sesuai untuk seseorang yang telah melakukan banyak perkara untuk membantu membuat bitcoin dan cryptocurrency secara umum.

Bitcoin dilahirkan kerana kerinduan untuk privasi yang lebih besar dan pengurangan pengawasan dari kerajaan dan institusi. Privasi dan anonim adalah penting bagi pengembangannya dan kepercayaan mereka yang membantu menciptanya. Nick Szabo dalam banyak cara merangkumi falsafah bitcoin.

Pemberontakan Hungary

Pemberontakan Hungary, 1956. Imej melalui Berita Harian Hungary

Begitu penting bagi Szabo untuk kisah crypto yang banyak yang membuat spekulasi bahawa dia boleh menjadi helang privasi yang paling terkenal: Satoshi Nakamoto, penemu bitcoin. Walaupun telah berulang kali membantahnya, dia adalah salah satu bidang kecil yang diketahui mempunyai kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan untuk menjadi calon yang serius.

Yang mengatakan, pencapaiannya dalam bidang sains komputer dan kriptografi, serta pemahamannya yang luar biasa mengenai sifat wang, semuanya membuatnya cukup luar biasa, bahkan memungkinkan untuk fakta bahawa dia mungkin bukan Satoshi. Siapa pun dia, dan apa pun fakta kisahnya, dia pasti merupakan tokoh utama dalam revolusi kewangan yang kita semua lalui.

Latar belakang

Jadi, apa sebenarnya kaitan pemberontakan Hungaria pada tahun 1956 dengan crypto? Nah, salah satu perkara yang paling terkenal tentang Nick Szabo adalah kekurangan maklumat biografi yang kita ada padanya. Kami tahu dia seorang Amerika dan kami tahu dia belajar sains komputer di University of Washington, lulus pada tahun 1989. Kami juga tahu bahawa dia kemudian membaca untuk ijazah undang-undang di George Washington University Law School. Dari masa kecilnya, kehidupan awal dan keturunan kita hampir tidak tahu apa-apa.

Namun, Szabo mendedahkan dalam sebuah temu ramah bahawa bapanya bertempur dalam pemberontakan Hungaria menentang Kesatuan Soviet, sejak akhir tahun lima puluhan. Akibatnya,

… dia bersama dengan banyak orang lain dari masyarakat komunis yang saya temui mempunyai banyak kisah seram untuk diceritakan mengenai penindasan, pembunuhan orang, mencuri harta benda dan sebagainya. Oleh itu, jika anda baru dilahirkan dan dibesarkan di AS, anda mungkin tidak tahu banyak tentang kemungkinan pemerintah disalahgunakan.

Oleh itu, nampaknya Szabo dibesarkan dengan pemahaman yang mendalam tentang betapa mudahnya pemerintah dan, secara meluas, pihak berkuasa terpusat yang lain dapat menyalahgunakan kuasa yang mereka miliki. Dalam contoh yang paling ekstrem, seperti Kesatuan Soviet, pemerintah-pemerintah itu dapat menghantar pasukan ke jalanan untuk membunuh orang awam yang memprotes. Tetapi penyalahgunaan kuasa tidak semua berlaku di hujung tong senjata.

Krisis Kewangan yang Hebat

Kemalangan kewangan 2008 melanda rumah. Imej melalui The Globe and Mail

Kekuatan yang berasal dari mengawal sistem kewangan jauh lebih berbahaya dan terbuka untuk disalahgunakan. Banyak di crypto akan menunjukkan akibat kemalangan kewangan 2008 sebagai bukti ini: bank-bank yang menyebabkan bencana itu diselamatkan dan ditopang oleh pemerintah di seluruh dunia, sementara pembayar cukai biasa ditanggung untuk menanggung kos.

Dalam suasana status quo yang memelihara dirinya sendiri dengan mengorbankan kita semua, bitcoin mula muncul, dengan Szabo di barisan hadapan revolusi. Proposal yang telah dikemukakannya selama bertahun-tahun hampir masuk ke arus perdana.

Meletakkan Asas

Szabo terkenal kerana dua sumbangan pentingnya kepada bitcoin dan crypto secara keseluruhan: kertas kerjanya Emas Bit dan konsepnya mengenai kontrak pintar. Bit Gold dilihat sebagai pendahulu bitcoin, yang akan diperbaiki oleh Satoshi Nakamoto whitepaper bitcoin. Kontrak pintar, yang pertama kali ditulis oleh Szabo pada tahun 1996, memungkinkan pelaksanaan transaksi cryptocurrency dan menyokong daya maju seluruh bidang. Cukup sederhana, tidak akan ada crypto tanpa kerja Nick Szabo.

Crypto Secure

Minimumkan kepercayaan dalam tindakan. Imej melalui Shutterstock

Inti untuk memahami karya ini – dan falsafah Szabo secara keseluruhan – adalah konsep apa yang dia sebut sebagai ‘meminimumkan kepercayaan.’ kita perlu mengembangkan cara-cara di mana keperluan untuk mempercayai orang asing dikekalkan pada tahap minimum.

Masyarakat kita yang sekarang banyak urbanisasi bermaksud bahawa, untuk menjalani kehidupan dan berniaga, kita terpaksa berinteraksi dengan orang asing secara berkala dan dengan itu perlu mengambil langkah untuk melindungi diri kita dari kemungkinan penyalahgunaan di tangan mereka.

Penciptaan sistem perundangan adalah salah satu cara untuk melakukan ini, walaupun Szabo lebih suka melihatnya dalam istilah yang lebih sederhana. Baginya, alasan kita mungkin mengunci pintu kita (kecuali jika kita tinggal dalam komuniti kecil dan mengetahui semua orang di sana) adalah meminimumkan kepercayaan dalam bentuk yang paling asas.

Emas Bit

Idea pengurangan kepercayaan ini dimasukkan ke dalam idea Szabo mengenai rangkaian pembayaran yang selamat, terdesentralisasi dan tidak boleh dipercayai, yang disebutnya Bit Gold. Dia pertama kali menerbitkan teorinya kembali pada tahun 2005 dan, dengan penggunaan blok cap waktu, penyelesaian teka-teki kriptografi untuk mendapatkan ganjaran dan bergantung pada bukti kerja, ia mempunyai kemiripan dengan rangkaian bitcoin. Usulnya dapat dibahagikan kepada tujuh langkah:

  • Rentetan cabaran awam dihasilkan
  • Node komputer menggunakan fungsi penanda aras untuk membuat rentetan bukti kerja dari rentetan cabaran
  • Bukti-bukti kerja diberi cap masa oleh salah satu daripada sejumlah perkhidmatan, untuk memastikan desentralisasi
  • Node komputer mengambil kedua rentetan (bukti kerja dan rentetan cabaran) dan menambahkannya ke daftar hak milik harta tanah yang diedarkan untuk Bit Gold.
  • Rentetan Bit Gold terbaru menghasilkan bit cabaran untuk rentetan seterusnya yang akan dibuat
  • Node komputer lain mengesahkan rentetan Bit Gold dalam pendaftaran tajuk
  • Node kedua ini kemudian mengesahkan bahagian proses yang tersisa: bit cabaran, cap waktu dan rentetan bukti kerja

Bit Gold sama sekali bukan artikel selesai, tetapi cadangannya adalah asas kepada seni bina teras untuk bitcoin yang akan diperbaiki oleh Satoshi. Ini juga menandakan untuk pertama kalinya ada kemungkinan penawar terhadap banyak kelemahan sistem kewangan, seperti yang diakui sendiri oleh Szabo:

Ringkasnya, semua wang yang pernah digunakan manusia tidak selamat dalam satu cara atau cara lain. Ketidakamanan ini telah dinyatakan dalam berbagai cara, dari pemalsuan hingga pencurian, tetapi yang paling berbahaya adalah inflasi. Emas bit mungkin memberi kita wang keselamatan yang belum pernah terjadi sebelumnya dari bahaya ini.

Kontrak Pintar

Bit Gold sahaja akan menjadi pencapaian luar biasa bagi siapa sahaja untuk menuntut, tetapi bagi Szabo ia hanya satu bidang pembangunan. Karyanya dalam bidang ini akan meletakkan asas lebih lanjut untuk pengembangan kedua-dua bitcoin dan konsep cryptocurrency dan blockchain.

Kontrak pintar dilaksanakan sendiri, telah dikodkan dengan seperangkat kriteria yang tertanam di dalamnya. Apabila satu pihak memenuhi bahagian kontrak mereka (misalnya dengan memasukkan wang ke dalam akaun), kontrak tersebut secara automatik memenuhi kewajiban pihak lain (misalnya menyampaikan produk atau perkhidmatan). Semua aspek kontrak pintar disokong pada rangkaian blockchain, yang membolehkan transaksi tidak berubah dan dapat dikesan.

Bitcoin Kontrak Pintar

Kontrak Pintar adalah Masa Depan. Imej melalui Shutterstock

Seperti Bit Gold, fungsi kontrak pintar membolehkan transaksi atau perjanjian tanpa kepercayaan dilakukan antara pengguna diskrit dan tanpa nama dengan cara yang terdesentralisasi. Sifat mereka yang melaksanakan sendiri menghilangkan keperluan untuk kaedah penguatkuasaan atau sistem kewibawaan apa pun. Mereka pada dasarnya mengatur diri.

Szabo pertama kali mencadangkan kontrak pintar pada tahun 1994, jauh sebelum dia mulai memikirkan tentang Bit Gold. Kedua-dua pemikiran ini, yang diterbitkan lama sebelum kertas putih bitcoin Satoshi, adalah sebab banyak orang mengesyaki Szabo sebagai pengasas bitcoin yang sukar difahami dan bapa suci semua perkara crypto.

Temu ramah Nick Szabo

Nick Szabo Ditemu ramah. Imej melalui Sedang

Walaupun dia terus menyangkal hal ini, pengetahuan dan pengertiannya, tidak hanya mengenai teknologi yang mendasari yang terlibat, tetapi juga mengenai ekonomi dan cara kerja sistem kewangan, menjadikannya calon yang meyakinkan.

Satu sidenote yang menarik bagi teori ini adalah bahawa penyiasatan berikutnya telah menunjukkan bagaimana tarikh catatan asal diubah untuk membuatnya kelihatan seolah-olah diterbitkan selepas kertas putih Satoshi. Ini menimbulkan persoalan sama ada Szabo cuba menutup jejaknya dengan sengaja untuk menghilangkan khabar angin bahawa dia menjadi pencipta bitcoin.

Pemikiran Ekonomi

Szabo sangat ragu-ragu mengenai sistem wang fiat yang kita gunakan hari ini, menyebutnya sebagai ‘eksperimen’ dengan ‘sejarah jerawatan.’ Setelah menggantikan sistem kewangan sebelumnya yang disokong oleh emas atau logam berharga lain, fiat telah memusatkan kuasa ke tangan kerajaan dan bank.

Sistem kewangan yang disokong oleh pemerintah dan bank pusat yang melayani mereka telah menyebabkan pemusatan kuasa ini. Semasa kita menggunakan fiat, dengan kata-kata Szabo ‘mempercayai pada dasarnya sekumpulan orang asing dengan penjimatan hidup anda.’

Kelemahan fiat juga termasuk ancaman hiperinflasi, yang dilihat di Weimar Jerman pada tahun 1920-an dan, baru-baru ini, di tempat-tempat seperti Zimbabwe dan Venezuela, di mana pemerintahan yang tidak cekap menyebabkan wang di saku orang menjadi tidak berharga, kadang-kadang dalam beberapa Jam.

Fiat vs Emas

Fiat vs Emas. Imej melalui Shutterstock

Walaupun tampak kuno, sistem yang disokong logam berharga itu memiliki banyak kekuatan, terutama hakikat bahawa mereka memberi orang lebih banyak kawalan terhadap wang yang mereka miliki. Dengan disokong oleh sejumlah emas atau logam asas yang lain bermakna bahawa pemerintah tidak boleh hanya mengeluarkan wang dari udara yang tipis dan menurunkan risiko dan inflasi.

Penghayatan Szabo terhadap poin-poin teori ekonomi yang lebih baik adalah penting dalam karyanya dalam mengembangkan sistem dan konsep yang memungkinkan bitcoin dan dunia crypto yang lebih luas dapat dilakukan.

Adakah Dia Satoshi?

Tidak mustahil untuk mengatakan dengan pasti sama ada Szabo sebenarnya adalah lelaki di belakang bitcoin, dan bukannya seseorang yang hanya membantu meletakkan asas untuk penciptaannya. Pengeditan tarikh cadangan Bit Gold sangat menarik, begitu juga dengan lidah Szabo yang dibuat dalam wawancara dengan Tim Ferriss. Semasa bercakap mengenai penyelesaian lapisan kedua, dia dapat didengar mengatakan bahawa ‘Saya pasti akan menggunakan lapisan kedua, maksud saya, saya merancang Bitco … emas dengan dua lapisan.’

Nick Szabo Satoshi

Satoshi Nakamoto: Masih menjadi misteri. Imej melalui Shutterstock

Satu pertimbangan terakhir dalam kes ini adalah hakikat bahawa, walaupun terdapat catatan korespondensi antara Satoshi dan cypherpunks lain seperti Hal Finney, tidak ada antara Satoshi dan Szabo. Ini adalah titik kecil, tetapi dapat menunjukkan bahawa Szabo dan Satoshi sebenarnya adalah satu dan orang yang sama.

Szabo Hari Ini

Ruang crypto penuh dengan watak yang lebih besar daripada kehidupan, membincangkan projek haiwan kesayangan mereka dan mungkin mengubah bitcoin. Szabo sememangnya masih menjadi penyokong vokal untuk projek yang dibantunya (ke tahap yang lebih besar atau lebih rendah) tetapi tetap menjadi misteri dari segi berapa banyak lagi yang kita tahu mengenai dia.

Walaupun dia kadang-kadang memberi ceramah dan wawancara, jalan utamanya hari ini adalah Twitter, di mana dia membuat catatan dan retweet hampir selalu. Dia seperti banyak OG crypto kerana dia sering bercakap dengan BTC, walaupun tidak seperti yang dia marah terhadap kejahatan kiri, media arus perdana dan lain-lain yang menentang pentadbiran Trump. Nada yang berwibawa dan berwibawa yang didengar dalam temu ramah digantikan oleh suara yang lebih tegas dan konservatif.

Tweet Nick Szabo

Tweet Nick Szabo. Imej melalui Twitter

Sikap ini menunjukkan dikotomi semasa bekerja dalam komuniti crypto. Walaupun bersatu dalam melihat BTC dan keturunan altcoinnya sebagai jalan menuju kebebasan kewangan dan melepaskan diri dari kawalan pemerintah, perpecahan politik yang sama yang terdapat dalam masyarakat yang lebih luas sama-sama tertanam di sini.

Tetapi pembahagian ruang kripto ini mungkin dapat menunjukkan jalan ke hadapan untuk mencari beberapa persamaan. Sekiranya ruang itu betul-betul tegak atau kiri, maka diragukan apakah penggunaan secara besar-besaran dapat dicapai.

Sebagai gantinya, diharapkan kripto dapat memberikan peluang bagi mereka yang berada di kedua-dua belah spektrum politik untuk bersatu di bawah satu panji dan mempengaruhi perubahan dalam sistem kewangan yang diinginkan dunia. Bagaimanapun, kita semua menderita di bawah sistem kawalan kewangan terpusat, tanpa mengira siapa yang kita pilih atau apa yang kita percayai.

Walaupun pandangan politik Nick Szabo pastinya tidak sesuai dengan keinginan semua orang, sekurang-kurangnya kita semua boleh bersetuju bahawa dia telah melakukan seberapa banyak orang untuk membina masa depan kewangan yang lebih baik untuk kita semua.

Gambar Pilihan melalui YouTube

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me