Orchid, Projek Privasi Internet Tokenized

Salah satu tujuan cryptocurrency adalah untuk menghantar wang secara separa tanpa nama ke seluruh dunia. Idea privasi ini adalah salah satu sebab mengapa teknologi ini berjaya memikat privasi. Namun, ketika kami telah mengambil langkah baru dalam membuat pembayaran secara peribadi, melayari web masih jauh dari namanya tidak diketahui.

Itu adalah sesuatu yang cuba diubah oleh sebilangan pelabur dan pemaju terkenal. Makmal orkid telah menerima dana sekurang-kurangnya $ 4,7 juta dalam usaha untuk pembangunan internet yang benar-benar peribadi. Beberapa nama peringkat tinggi dalam pembiayaan termasuk Andreessen Horowitz, Compound VC, Danhua, Crunchfund, modal Poluchain, Sequoia dan Struck Capital untuk menamakan beberapa.

Orang di belakang projek ini juga terkenal dalam komuniti cryptocurrency dan startup. Salah satu pengasasnya ialah Steve Waterhouse yang bertugas selama beberapa tahun di Pantera Capital di mana dia melabur dalam sejumlah permulaan blockchain. Seorang lagi pengasasnya ialah Jay Freeman yang merupakan jurutera perisian dan pembangun pada pengedaran perisian Cydia yang digunakan pada berjuta-juta peranti iPhone yang di-jailbreak. Mereka juga disertai oleh Gustav Simonsson (seorang Pembangun Ethereum), Brian Fox dan Stephen Bell.

Misi Orkid

Dorongan di sebalik projek Orchid mengambil kuasa yang berlebihan dari kedua-dua negeri dan syarikat yang mempunyai kekuatan pengesanan yang tidak semestinya. Mereka melihat pengawasan dan penapisan yang semakin meningkat di negara-negara yang menindas sebagai alasan lebih banyak privasi di internet.

Ini juga sesuatu yang melanda Steve Waterhouse kerana dia baru-baru ini menjadi mangsa peretasan. Ini terjadi pada saat dia meneliti ide untuk perisian AI dan perusahaan. Setelah peretasan berlaku, semua maklumat ini terdedah dan meninggalkannya dengan rasa pahit di mulutnya. Dia berkata:

Itu benar-benar menyedarkan saya…. Saya lebih mementingkan pengawasan, idea bahawa kita tidak mempunyai teknologi untuk membiarkan orang berkomunikasi tanpa penapisan

Ancaman itu juga mungkin lebih meluas daripada agen penggodam. Sebagai contoh, orang-orang yang tinggal di negara-negara yang memiliki pengawasan yang berlebihan terhadap warganegara melayari dan sejarah transaksi juga akan menganggap teknologi tanpa nama. Begitu juga, teknologi itu dapat dilaksanakan oleh syarikat besar sendiri sebagai cara untuk menganonimasikan lalu lintas mereka.

Bagaimana Ia Berfungsi?

Nombor TOR Tanpa NamaOrkid belum mengeluarkan kertas putih sehingga seseorang tidak dapat mengatakan dengan pasti apa yang akan dikandung oleh teknologi. Namun, ada sebilangan besar orang yang mengetahui projek ini yang menyatakan bahawa ia sebenarnya sudah cukup maju. Mereka merancang untuk mengeluarkan token sebagai sebahagian daripada projek di blockchain Ethereum.

Orchid akan berusaha menyembunyikan lalu lintas dengan menyediakan perisian yang dapat digunakan oleh simpul keluar di rangkaian. Dengan demikian, mereka akan bekerja dengan teknologi terkini dan bukannya berusaha mengubahnya.

Pengalaman pengguna dengan Orchard tidak akan diubah tetapi token yang dimiliki pengguna akan ditukar untuk memanfaatkan nod ini. Ini akan bermakna bahawa mereka akan memberikan perlindungan dari ISP mereka. Begitu juga, orang-orang yang saat ini menggunakan VPN juga akan mendapat keuntungan dari rangkaian kerana mereka tidak akan mencatat rekod penyemakan imbas mereka.

Ekonomi di belakang token adalah pengguna akan menghabiskan token untuk mendapatkan privasi dari node keluar, atau mereka akan menjalankan simpul keluar untuk menerima token ini. Apabila pengguna memutuskan untuk menjalankan node, mereka akan dikirimkan aplikasi dompet yang dapat memudahkan penerimaan dana.

Walaupun trafik melalui nod masih dapat dilihat oleh ISP anda, ini kelihatan seperti lalu lintas penyemakan imbas biasa. Inilah yang dilakukan oleh banyak penyedia teknologi VPN pada masa ini di mana lalu lintas muncul ke ISP sebagai permintaan HTTPS standard.

Pasukan ini yakin bahawa pemerintah tidak akan dapat mendekripsi atau menyusup ke rangkaian mereka. Dari Amerika Syarikat ke China terdapat kebimbangan bahawa agensi perisik telah menyusup ke sejumlah nod TOR. Namun, dengan teknologi Orchid satu-satunya cara negara dapat menyekat sistem ini adalah dengan mematikan internet.

Melancarkan Projek

Waterhouse juga menunjukkan bahawa itu bukan usaha untuk menyusun semula sifat di mana internet beroperasi. Ini hanya membenarkan kaedah lain menggunakan rangkaian yang ada.

Daripada idea-idea besar mengenai desentralisasi internet, protokol Orchid dapat dianggap sebagai lapisan tambahan di atas infrastruktur yang ada. Ini juga tidak akan memaksa pengguna untuk mengikuti protokol privasi yang ketat kerana mereka masih dapat menerima kuki di penyemak imbas mereka misalnya.

Perisian ini sedang dalam alpha pada masa ini dan hanya pada awal tahun 2018 pasukan mengharapkan pelancaran beta. Mereka mengumpulkan pembiayaan melalui pengaturan ekuiti yang disebut a SELAMAT. Ini akan memberi peluang kepada penyokong awal ini untuk mengambil bahagian dalam token.

Projek ini juga akan memiliki saham besar dalam token yang dikumpulkan untuk memberi insentif kepada pasukan pengembangan untuk mengekalkan jaringan dengan cara yang seefisien mungkin.

Imej melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me