Panduan Lengkap untuk Menggunakan Platform Steemit untuk Mendapatkan Steem

Cryptocurrency menjadi lazim di pelbagai bidang industri, terutamanya di mana teknologi digunakan, tetapi ada satu cryptocurrency yang lebih mementingkan komunikasi sederhana. Cryptocurrency itu dikenali sebagai Steem, dan platform komunikasi adalah laman media sosial seperti Reddit yang dikenali sebagai Steemit.

Steemit dilancarkan pada bulan Julai 2016 dan diciptakan oleh Ned Scott dan Dan Larimar (yang juga mencipta cryptocurrency EOS dan BitShares). Syarikat ini diperbadankan di New York dan beribu pejabat di Virginia. Larimar telah meninggalkan syarikat itu untuk mengusahakan projek baru, sementara Encik Scott kekal sebagai CEO Steemit Inc..

Tanpa basa-basi lagi, mari kita melompat ke dalamnya.

Apa itu Steemit?

Logo Steemit Sebelumnya

Logo Steemit Sebelumnya. Imej melalui steemit.com

Steemit adalah media sosial, jaringan sosial, dan laman blog yang dijalankan di blockchain Steem. Pengguna Steemit (dikenali sebagai Steemians) dihargai dengan cryptocurrency Steem dan Steem Backed Dollar kerana menyiarkan tulisan mereka pada sebilangan subjek.

Ganjaran datang dari pengguna lain apabila mereka ‘memberi suara’ pada siaran asal. Ganjaran juga dapat memberikan komen pada siaran, kerana ini juga dapat ‘ditinggikan’. Nilai undian bergantung kepada Steem Power orang yang melakukan pengundian.

Salah satu kaedah terakhir untuk mendapatkan ganjaran adalah melalui proses pengundian yang sebenarnya kerana 25% ganjaran untuk setiap siaran diedarkan di antara mereka yang memberikan suara tinggi. Ganjaran ini dikenali sebagai ganjaran kurasi, dan menggunakan sistem lelong terbalik untuk menentukan ganjaran kurasi setiap suara positif.

Salah satu tarikan Steemit adalah keupayaan untuk meningkatkan pegangan Steem dan Steem Backed Dollar seseorang hanya melalui tulisan dan rangkaian sosial. Jenis perlombongan ini disebut Proof of Brain oleh pengasas Steemit dan menurut stempel Steem adalah:

sistem pengundian yang memanfaatkan kebijaksanaan orang ramai untuk menilai nilai kandungan dan mengedarkan token kepadanya.

Apa yang cuba dicapai oleh Steemit?

Matlamat Steemit adalah untuk menarik pengguna baru dan mengekalkan pengguna yang ada dengan memberi mereka sumbangan untuk blockchain. Ia juga kelihatan menyebarkan token kepada sekumpulan pengguna yang lebih luas, sehingga meningkatkan kesan rangkaian blockchain. Desentralisasi dan peningkatan kesan rangkaian ini adalah salah satu tujuan yang awalnya ditetapkan oleh pengasas Steemit.

Selain meningkatkan pangkalan pengguna Steemit itu sendiri, blockchain Steem memungkinkan untuk pengembangan dApps lain yang menggunakan teknologi blockchain Steem. Sejauh ini terdapat segelintir, termasuk klon Youtube yang disebut dTube, penutupan Twitter yang dikenali sebagai Zappl, dan klon 9gag yang disebut dMania. Terdapat juga antara muka pengguna Steemit alternatif di Busy.com. Semua ini disambungkan ke blockchain Steem dan ganjaran untuk menyiarkan kandungan di laman web ini berasal dari kumpulan hadiah Steem yang sama.

Penambahan dApps membantu mengembangkan pangkalan pengguna secara dramatik, dan sejak pelancaran awal Steemit, pasukan Steemit Inc telah mengumumkan penciptaan Token Media Cerdas, yang bertujuan untuk “menandakan internet” dengan kata-kata pengasas Ned Scott.

Memperkenalkan Token Media Pintar

Steem Token Media Pintar

Steem Token Media Pintar. Imej melalui steemkr.com

Setelah melihat kejayaan Steemit yang semakin meningkat dan dApps berkaitan yang dibuat di sekitar rantaian blok Steem, pasukan Steemit Inc muncul dengan idea untuk Token Media Pintar (SMT), dan telah melakukan banyak usaha pengembangan mereka untuk menjadikan SMT ini menjadi kenyataan.

SMT akan membolehkan sesiapa sahaja membuat token mereka sendiri menggunakan blockchain Steem, dan kemudian memberi insentif kepada pengguna laman web mereka dengan pembayaran dari kumpulan hadiah Steem. Oleh itu, sebagai contoh, pemilik forum boleh mengaitkan pengundian pasca dan memberi komen di forum mereka sendiri dengan token ‘Forum Coin’ yang dibina di blok Steem. Ini akan mendorong pengguna forum untuk memilih dan memberi komen, sehingga meningkatkan nilai maklumat di forum.

Ringkasnya, ini adalah cara baru bagi pencipta kandungan dan penerbit untuk mengewangkan kandungan dan komuniti dalam talian mereka, tanpa bergantung pada iklan. SMT akan memberi pengguna insentif ekonomi untuk menggunakan dan berpartisipasi dalam komuniti dalam talian, yang memberi manfaat kepada penerbit laman web ini, dan semua pengguna yang mendapat bahagian dalam penghargaan. Daripada membayar pengiklan, penerbit akan membayar pengguna mereka sendiri.

Bagaimana Steemit berfungsi

Seperti yang disebutkan di atas, laman Steemit dibangun di atas blockchain Steem, yang dibuat untuk memberi insentif dalam pembuatan konten secara dalam talian. Sebenarnya, whitepaper menyatakan bahawa sistem ganjaran Steemit adalah:

kumpulan token yang didedikasikan untuk memberi insentif dalam pembuatan dan penyusunan kandungan (disebut “kumpulan ganjaran”).

Orang ramai keliru dengan ganjaran Steemit, kerana blockchain sebenarnya mempunyai tiga cara berbeza dalam mata wang.

Mata wang akarnya adalah Steem, token yang boleh dipindah milik, serupa dengan Ethereum atau Bitcoin yang lebih dikenali. Namun di sinilah timbulnya kekeliruan kerana Steem dapat dimasukkan ke dalam dua kontrak pintar yang lain, bergantung pada utiliti apa yang dicari pengguna.

Yang pertama disebut Steem Power, dan kontrak pintar inilah yang memberi kuasa kepada blockchain. Ini menyediakan lebar jalur untuk pengesahan transaksi, serta menentukan kekuatan suara, dan dengan demikian pengaruh orang tersebut pada Steemit. Steem Power diciptakan untuk mendorong minat jangka panjang terhadap Steemit oleh pengguna, dan dapat dianggap sebagai pelaburan ke dalam platform.

Satu lagi ciri penting Steem Power adalah untuk menukarnya ke Steem memerlukan 13 minggu dalam proses yang dikenal sebagai “powering down”. Ini menjadikan bekalan Steem Power stabil kerana terdapat penurunan minat untuk turun hanya kerana kenaikan harga Steem.

Kontrak pintar kedua disebut Steem Backed Dollars (SBD). Ini adalah instrumen hutang yang menjanjikan Steem senantiasa bernilai $ 1. Maksudnya, pengguna sentiasa dapat memperdagangkan SBD dengan harga $ 1 Steem. Menariknya, walaupun pegangan $ 1 ini, SBD diperdagangkan setinggi $ 14 pada Disember 2017 dan masih bernilai lebih dari $ 2 di pasaran terbuka pada bulan Mac 2018.

Bagaimana Steem dan SBD Diperolehi?

Token Steem

Steem Tokens Sumber: Steemit.com

Terdapat beberapa cara untuk mendapatkan Steem dan SBD. Yang paling lazim pada masa ini adalah dengan menyiarkan kandungan bertulis di Steemit. Catatan blog ini kemudian dipilih oleh pengguna Steemit lain, yang mengakibatkan pembayaran akhirnya.

Perlu diperhatikan pada ketika ini bahawa catatan di Steemit memerlukan 7 hari untuk pembayaran. Mereka boleh mendapat suara tinggi dan menjana pendapatan untuk pengarang pelabuhan selama 7 hari ini. Setelah titik 7 hari tercapai pembayaran pos, dan undian selanjutnya tidak menjana pendapatan. Pembayaran pos juga dibahagi 75/25 antara pengarang pos dan mereka yang mengundi pada jawatan itu, yang dikenali sebagai kurator.

Yang membawa kita ke cara kedua untuk menjana Steemit, iaitu melalui kurasi.

Pembayaran berturut-turut dibuat berdasarkan suara positif untuk catatan lain, di mana 25% dari nilai pos dibayar kepada pemilih. Situasi yang ideal adalah memberikan suara yang tinggi pada pos sebelum orang lain, dan kemudian melihat siaran itu menjadi sangat popular dan berharga. Apabila Steemit bertambah besar, ini menjadi semakin sukar.

Pengguna baru mendapati bahawa paling mudah mendapatkan Steem dan SBD adalah dengan hanya menulis komen yang bernas atau berguna pada catatan orang lain. Komen juga boleh dinaikkan suara dan mendapat ganjaran. Komen yang baik dapat dihargai dengan suara positif, dan selalunya lebih mudah untuk memperoleh cara ini bagi mereka yang belum membina khalayak.

Cara terakhir untuk memperoleh Steem dan SBD adalah dengan menyertai peraduan dan cabaran. Ini telah mendapat populariti sebagai cara bagi mereka yang baru di Steemit untuk mendapatkan sejumlah Steem dan SBD dalam jumlah yang sedikit. Umumnya pembayarannya adalah 15 SBD atau kurang, menjadikannya paling berguna bagi mereka yang baru menggunakan platform Steemit.

Dan sementara menulis di Steemit masih merupakan kaedah yang paling popular untuk menjana pendapatan, terdapat platform baru yang dibina di blok Steem yang membolehkan pencipta kandungan memperoleh hasil dari video (dTube), lagu (dBunyi), meme (dMania), dan siaran seperti Twitter (Zappl).

Berapa Banyak Pendapatan yang Mungkin?

Sekiranya anda melihat catatan trending di Steemit, anda mungkin akan melihat beberapa catatan dengan pendapatan melebihi $ 1,000. Oleh itu, sekarang anda tahu pendapatan apa yang mungkin, tetapi itu tidak realistik. Pendapatan tersebut biasanya dikhaskan untuk mereka yang telah menggunakan Steemit sejak awal, atau dalam beberapa kes mereka yang telah melaburkan sejumlah besar wang ke dalam platform.

Untuk pendapatan pengguna baru boleh kekal $ 0 selama beberapa minggu, walaupun itu sangat melampau. Sekiranya anda berinteraksi dengan catatan orang lain (meninggalkan komen dan suara positif), kemungkinan anda akan mula mendapat beberapa undi pada siaran anda sendiri dalam beberapa hari. Dan sudah tentu anda akan sering mendapat penghasilan dari komen yang anda tinggalkan pada siaran orang lain.

Pada kenyataannya, saya tidak akan menjangkakan banyak hasil daripada usaha anda di Steemit sekurang-kurangnya beberapa bulan, dan dalam kebanyakan kes, ia akan menjadi satu tahun atau lebih sehingga anda melihat kemajuan dan pendapatan yang ketara. Sudah tentu ini akan berbeza-beza dari orang ke orang dan akan bergantung pada faktor seperti apa yang anda tulis, kemampuan anda untuk berkomunikasi dengan orang lain, komitmen masa anda untuk menggunakan Steemit, pelaburan anda ke dalam platform, dan faktor lain yang sering berada di luar kawalan anda.

Prospek Pertumbuhan dan Masa Depan

Steemit bermula pada bulan Mac 2016, tetapi token tidak diedarkan secara rasmi sehingga 4 Julai 2016. Ini menandakan pelancaran Steemit, dan sejak itu platform telah berkembang pada kadar organik sekitar 20% setiap bulan. Ini hampir dengan tegas dari mulut ke mulut, dan pada bulan Mac 2018 platform ini mempunyai hampir 900,000 pengguna serta peringkat Alexa 963, menjadikannya salah satu laman web yang paling banyak dikunjungi di dunia.

Penambahan laman web seperti d.tube dan Zappl telah meningkatkan pendaftaran pengguna untuk Steemit juga, yang menunjukkan pertumbuhan dapat meningkat sepanjang 2018.

Satu perkara yang menahan Steemit adalah proses kelulusan akaun manual. Ini bermaksud bahawa beberapa pengguna harus menunggu berminggu-minggu agar akaun disetujui. Seperti yang kita semua ketahui, pada saat anda menunggu dua minggu, semangat awal untuk sebuah projek mungkin telah hilang, dan kemungkinan besar Steemit kehilangan pengguna kerana kelewatan ini. Pasukan pembangunan mendakwa pendaftaran automatik akan datang, dan sehingga mereka melakukannya, ia akan terus menghalang pertumbuhan.

Bagi token, setelah SBD mencecah paras tertinggi di atas $ 14.00 pada pertengahan Disember 2017, mereka sejak itu turun ke paras hampir $ 2. Steem telah mengalami penurunan yang serupa, dari $ 7 pada pertengahan Disember hingga lebih tinggi daripada $ 2 pada bulan Mac 2018. Sudah tentu ini bertepatan dengan penurunan mendadak dalam semua cryptocurrency, dan perlu diperhatikan bahawa pada hari-hari bahawa pasaran keseluruhan pulih, Steem adalah pulih dengan lebih pantas.

Token Smart Media yang akan datang dapat memberikan dorongan tambahan yang diperlukan Steemit untuk berkembang melebihi satu juta pengguna. Ini akan membuka kemungkinan banyak portal dan jenis laman web menggunakan blockchain Steem untuk mendorong interaksi pengguna. Yang lebih penting untuk Steem adalah bahawa semua token baru ini akan menggunakan blockchain Steem, dan memerlukan Steem Power, yang perlu dibeli menggunakan Steem.

Ini dapat meningkatkan permintaan Steem secara dramatis, dengan anggapan penggunaan Token Media Cerdas berlaku seperti yang direncanakan. Steemit Inc. telah mengisyaratkan bahawa terdapat beberapa portal web besar yang sudah merancang untuk menggunakan SMT ketika mereka dilancarkan pada akhir 2018.

Pesaing Steemit

Pesaing Steemit

Persaingan baik. Sumber pemasaranfundamentals.com

Terdapat sedikit jalan untuk persaingan serius untuk Steemit pada masa ini. Ini adalah satu-satunya laman media sosial berasaskan blockchain yang berfungsi, dan dengan 2 tahun beroperasi, ia mempunyai kelebihan penggerak pertama yang sangat baik.

Pengurusan kanan di BitShares baru-baru ini mengumumkan bahawa mereka sedang mengembangkan pesaing bernama Yoyow.org, tetapi ia masih dalam pengembangan dan kemungkinan akan terus tertumpu pada pengguna media sosial Cina (dan mungkin Asia). Steemit memang mempunyai pangkalan pengguna Cina yang kecil, tetapi merupakan sebahagian kecil dari jumlah penggunaan.

Dua pesaing berpotensi lain adalah Synereo, yang dalam beta tertutup dan Akasha, yang masih dalam pengujian alpha dan tidak dijangka akan dilancarkan hingga akhir 2018.

Salah satu pesaing berpotensi lain boleh datang dari blockchain NEO. Pengasas bersama Steemit Dan Larimer, otak di sebalik penciptaan blockchain Steem, baru-baru ini meninggalkan Steemit Inc dengan syarat yang buruk dan telah mengatakan bahawa dia akan mencipta pesaing Steemit di blockchain NEO. Sama ada ini nyata atau tidak sesuai untuk dilihat.

Kelemahan Steemit

Steemit Mengundi Bot

Steemit Mengundi Bot. Imej melalui Fotolia

Walaupun Steemit kelihatan seperti platform yang cukup baik, semuanya tidak sempurna di Steemland. Terdapat beberapa negatif yang harus dijelajahi sebelum melabur dalam token utiliti ini.

Dengan kenaikan harga token Steem dan SBD juga muncul sejumlah pengguna spam. Sebilangan besar orang yang merasa tidak apa-apa hanya menyiarkan kandungan plagiari bernilai kecil, sama ada daripada artikel, gambar, atau beberapa video. Jenis penipuan ini bertentangan dengan semangat Steemit dan bertentangan dengan peraturannya.

Ini tidak memberikan nilai tambah, tetapi mengambil dari kumpulan hadiah kerana orang-orang ini kadang-kadang mempunyai puluhan akaun yang dibuat hanya untuk memilih kandungan spam dan mengumpulkan hadiah. Sebahagian daripadanya adalah bot … dan bercakap mengenai bot.

Pada masa ini ekosistem Steem dipenuhi dengan bot pengundian. Ini adalah akaun yang dibuat khusus untuk menerima pembayaran untuk undi mereka … dalam beberapa kes suara besar. Hanya dalam 4 bulan jumlah bid-bot telah meningkat dari kira-kira 20 menjadi hampir 100. Dan bot-bot ini memberikan perkhidmatan, tetapi sebenarnya mereka juga hanya mengambil dari kumpulan hadiah. Biasanya pengembalian dari bot ke pengguna adalah negatif, dan bot masih mengumpulkan SBD atau Steem. Pada kadar yang akan berlaku, Steem akan lebih cepat daripada bot.

Anda fikir bahawa dengan negatif ini akan ada tindak balas dari atas, betul?

Oleh itu, Steemit Inc. tidak bergerak untuk menghentikan atau bahkan mengutuk semua ini, lebih memilih membiarkan pangkalan pengguna menangani masalah tersebut. Itu berlaku dalam beberapa kes – ada akaun khusus untuk memerangi spam dan plagiarisme, dan ada pengguna individu yang mengambil tindakan sendiri untuk memerangi penyalahgunaan kumpulan ganjaran.

Kadang-kadang ini berubah menjadi perkara yang buruk, kerana kemampuan untuk membenderakan catatan dan bukannya memberikan suara positif. Sebuah bendera menghilangkan ganjaran dari pos, dan beberapa pengguna terbesar di Steemit cukup terang-terangan dalam menandakan apa sahaja dan siapa sahaja yang mereka rasa bertentangan dengan tujuan mereka.

Dan ada isu terakhir. Walaupun Steemit dimaksudkan untuk didesentralisasi, hakikatnya adalah kira-kira 65% kuasa mengundi terletak di tangan kurang dari 100 akaun. Dalam banyak kes, ini adalah pengguna awal platform, yang dapat mengumpulkan 100 ribu ribuan Steem sebelum platform ini menjadi lebih popular. Dan dalam beberapa kes, ini adalah pengguna yang hanya membeli ke puncak ketika harga Steem adalah sesen pun.

Masalahnya adalah bahawa banyak akaun ini tidak bertindak untuk kepentingan terbaik platform Steemit, melainkan untuk kepentingan terbaik mereka sendiri, dan keegoisan ini akhirnya dapat menjadi kejatuhan keseluruhan ekosistem.

Kesimpulannya

Saya harap panduan ini ke laman media sosial Steemit dapat membantu anda, sama ada anda ingin menjadi pelabur Steem atau pencipta kandungan di platform. Seperti yang anda lihat, terdapat kedua-dua positif dan negatif untuk platform ini, dan yang sudah dilaburkan berharap agar positif itu berjaya.

Satu perkara yang boleh dikatakan mengenai pemusatan semasa adalah perlahan-lahan hilang ketika pengguna baru menyertai platform ini. Hanya dapat diharapkan cukup tinggal setelah melihat Steemit yang jahat.

Dengan pengguna baru yang cukup, masalah ini akan dapat diselesaikan, dan ini pasti mengapa Steemit Inc tetap di hadapan. Buku putih itu sendiri bercakap mengenai platform yang memerlukan sebilangan besar orang untuk membuat bukti konsep otak yang terdesentralisasi berfungsi dengan baik, dan mungkin 2 tahun belum cukup lama untuk laman web ini mencapai potensi sebenarnya.

Namun, ia terus berkembang, dan ini menjadi pertanda baik untuk masa depan, terutama dengan sedikit persaingan di cakrawala, dan kemungkinan laman web besar yang ada mengadopsi Token Media Cerdas setelah teknologi untuk mereka selesai.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me