Panduan Terbaik Untuk Membangun Dana Indeks Crypto pada tahun 2020

>

Dana indeks perlahan-lahan menjadi tanda dagangan yang dapat dikenali dari kelas aset cryptocurrency yang baru muncul. Oleh kerana kemampuan mereka untuk mengurangkan turun naik, melacak pasaran, dan memberikan risiko yang dinamik menyesuaikan pendedahan, mereka dapat membantu orang untuk mulai menggunakan aset digital tanpa memerlukan usaha yang luas.

Banyak pelabur tradisional akan beralih kepada perkhidmatan seperti Sedikit demi sedikit atau Crypto20 untuk menguruskan dana cryptocurrency mereka. Perkhidmatan ini menyediakan sejumlah kecil dana indeks yang sesuai untuk orang yang tidak menghabiskan masa meneliti pasaran dan hanya ingin membuang wang mereka ke dalam apa sahaja. Akan tetapi, akan ada orang-orang yang menginginkan lebih banyak pilihan daripada beberapa indeks yang disusun. Mereka ingin merancang secara strategik indeks mereka sendiri berdasarkan apa yang terbaik di pasaran pada masa ini.

Mengembangkan strategi pengindeksan anda sendiri memerlukan beberapa inisiatif, tetapi pengetahuan yang diperoleh melalui proses itu akan menjadi sangat berharga dalam memahami dengan lebih baik bagaimana strategi anda berfungsi untuk anda.

Penyelidikan Strategi Indeks

Terdapat beberapa aspek yang harus kita pertimbangkan ketika menyusun strategi pengindeksan kita. Setiap komponen ini akan memainkan peranan penting dalam memastikan kita berkesan.

Pemilihan Aset

Sebelum mengetahui butiran teknikal dana indeks, perkara pertama yang perlu kita lakukan adalah menentukan aset yang seharusnya ada dalam indeks. Ini adalah asasnya yang lebih penting daripada perkara lain yang akan kita lakukan dengan indeks kita.

Secara umum, cara yang paling biasa untuk memilih aset untuk indeks cryptocurrency adalah mengutamakan mereka yang mempunyai cap pasaran tertinggi. Ini bermaksud mengira cryptocurrency dengan had pasaran tertinggi dan memilih 10, 20, atau 30 teratas.

Mengira had pasaran setiap aset individu boleh memakan masa, jadi perkhidmatan seperti CoinMarketCap boleh digunakan untuk mempercepat proses.

Rangkuman


Ada kalanya anda mungkin ingin memasukkan aset tertentu dalam indeks, walaupun mereka tidak mematuhi metodologi pemilihan aset mereka. Walaupun ini tidak mungkin dilakukan semasa menggunakan perkhidmatan seperti Bitwise atau Crypto20, membina dana indeks kami sendiri memberi kami fleksibiliti untuk menyesuaikan indeks kami untuk memasukkan aset yang tidak mematuhi kriteria pemilihan yang ketat.

Contohnya adalah jika kita ingin membuat indeks dari 10 aset teratas berdasarkan kapitalisasi pasaran, tetapi berdasarkan kajian kita, kita yakin bahawa aset yang kini berada di peringkat 15 berdasarkan kapitalisasi pasaran akan segera naik. Dalam kes ini, kita dapat membina indeks yang merangkumi aset dari peringkat 1 hingga 10, tetapi juga termasuk aset yang saat ini berada di peringkat 15 berdasarkan kapitalisasi pasaran.

Pengecualian

Sama seperti ‘penyertaan’, ada kalanya anda mungkin ingin mengecualikan aset dari indeks, walaupun aset tersebut benar-benar memenuhi kriteria untuk dimasukkan ke dalam indeks. Membina indeks yang diperibadikan membolehkan kita membuat keputusan ini tanpa mempengaruhi keseluruhan strategi pengindeksan kita.

Salah satu contoh aset biasa yang dikecualikan adalah stablecoin seperti USDT, TUSD, dan USDC. Oleh kerana kebanyakan orang memasukkan dana mereka ke dalam cryptocurrency untuk mendapatkan pendedahan kepada aset digital, menyimpan stablecoin dalam indeks tidak berfungsi untuk tujuan kita. Selain itu, falsafah anda mungkin menetapkan bahawa tidak ada garpu yang harus dimasukkan dalam indeks. Sekiranya demikian, adalah hak anda untuk menghapuskan aset yang merupakan sebahagian daripada cryptocurrency lain untuk mematuhi falsafah anda.

Zon penampan

Sebilangan besar dana indeks akan menggunakan bentuk pemilihan aset dinamik untuk mengotomatisasi proses bagaimana aset ditambahkan atau dikeluarkan dari indeks. Melanjutkan dari contoh sebelumnya mengenai pembinaan indeks pasaran berdasarkan aset ‘X’ teratas dengan kapitalisasi pasaran, ini akan membolehkan peruntukan diperbaharui apabila pasaran berubah dan 10 aset teratas digantikan oleh aset baru.

Salah satu pilihan untuk menilai bila hendak menambah atau membuang aset dari indeks adalah dengan menggunakan ‘buffer zone’. Ini menentukan ambang di mana aset masuk harus dipertimbangkan untuk penambahan indeks. Contoh umum ialah penggunaan ‘buffer zone’ 5%. Apabila aset baru meningkat pada kapitalisasi pasaran menjadi 5% lebih tinggi daripada aset lain dalam indeks, aset baru itu kemudian ditambahkan ke indeks, membuang aset yang terkalahkan.

Pembahagian Peruntukan

Tidak hanya penting untuk memiliki pemahaman yang jelas mengenai aset yang seharusnya ada di indeks khusus anda, tetapi juga pemberat bobot setiap aset harus ada dalam indeks. Ini akan mempengaruhi seberapa besar jumlah nilai anda dimasukkan ke dalam setiap aset individu.

Timbang Pasaran Pasaran

Ini adalah indeks dari sepuluh cryptocurrency teratas, ditimbang mengikut had pasaran. USDT dikecualikan kerana ditambatkan ke mata wang fiat.

Menimbang indeks berdasarkan kapitalisasi adalah strategi yang paling biasa diambil orang ketika memperuntukkan dana. Menggunakan pemberat cap pasaran bermaksud indeks sedekat mungkin untuk mengesan nilai sebenar yang dipegang di pasar yang sedang dilacak. Dalam kes ini, cryptocurrency.

Indeks berwajaran kapital pasaran bermaksud dana diedarkan kepada setiap konstituen berdasarkan sumbangan setiap aset individu kepada jumlah semua had pasaran aset dalam dana tersebut. Contohnya ialah jika anda mempunyai tiga aset, aset pertama ‘A’ memiliki kapitalisasi pasar 4, aset kedua ‘B’ memiliki kapitalisasi pasar 3, dan aset ketiga ‘C’ memiliki had pasar 1. Dalam kes ini, dana yang terdiri daripada ketiga aset ini terdiri daripada 50.00% ‘A’, 37.5% ‘B’, dan 12.5% ​​’C’.

Pasaran Akar Square Berat

Ini adalah indeks dari sepuluh cryptocurrency teratas, ditimbang berdasarkan punca kuasa kapitalisasi pasaran. USDT dikecualikan kerana ditambatkan ke mata wang fiat.

Dana indeks juga dapat ditimbang dengan menggunakan kuasa dua cap pasaran. Selalunya, kaedah ini digunakan apabila terdapat beberapa aset yang secara besar-besaran mengubah wajaran indeks ketika menggunakan pemberat capaian pasaran. Ini biasanya aset dengan had pasaran yang jauh lebih tinggi daripada aset lain dalam indeks. Contoh aset yang sesuai dengan perihalan ini ialah Bitcoin. Pada masa penulisan, Bitcoin memegang hampir 70% daripada semua nilai di pasaran, menjadikannya penyumbang terbesar pasaran modal cryptocurrency global dengan margin yang signifikan.

Oleh kerana peruntukan besar untuk Bitcoin yang ditentukan oleh indeks berwajaran cap pasaran, banyak orang memilih untuk melaksanakan indeks berwajaran cap pasaran akar kuasa sebagai gantinya. Daripada menjumlahkan had pasaran setiap aset secara langsung, asas kuasa kapitalisasi aset dijumlahkan. Dengan menggunakan contoh dari bahagian sebelumnya, katakan kita mempunyai aset ‘A’ dengan kapitalisasi pasaran 4, aset ‘B’ dengan kapitalisasi 3, dan aset ‘C’ dengan kapitalisasi pasaran 1. Dana dengan persegi wajaran cap pasaran akar dengan ketiga aset ini terdiri daripada 42.26% ‘A’, 36.6% ‘B’, dan 21.14% ‘C’.

Membandingkan contoh untuk wajaran cap pasaran akar kuasa dan pemberat capaian pasaran menunjukkan bagaimana pemberat wajaran untuk aset kapitalisasi pasaran terbesar dibendung sementara nilai cap pasaran terendah naik. Ini menghalang pengagihan dana menjadi lebih berat terhadap satu aset.

Berat Sekata

Ini adalah indeks dari sepuluh cryptocurrency teratas, ditimbang dengan peruntukan genap. USDT dikecualikan kerana ditambatkan ke mata wang fiat.

Strategi pemberat peruntukan yang paling mudah untuk dana adalah meratakan setiap aset dalam portfolio. Setiap aset mempunyai nilai dana yang sama. Walaupun strategi ini jauh lebih umum daripada strategi bobot kapitalisasi pasaran, beberapa penyelidikan baru-baru ini mendapati indeks yang diperuntukkan secara merata cenderung mengatasi indeks berwajaran kapitalis secara historis. Ini menunjukkan bahawa dana indeks yang diperuntukkan sama rata perlu diberi perhatian ketika mempertimbangkan strategi mana yang terbaik untuk dana indeks yang diperibadikan anda.

Contoh dana indeks berwajaran sama adalah yang mempunyai 10 aset dan setiap aset diperuntukkan 10% dari nilai dana.

Berat Minimum

Pasaran cryptocurrency masih dikuasai oleh beberapa pemain utama. Dua aset teratas sahaja merangkumi 75% daripada had pasaran. Aset kesepuluh hanya memegang .5% daripada had pasaran. Jurang yang besar ini dapat menyebabkan kurangnya kepelbagaian dana indeks ketika diperuntukkan berdasarkan kapitalisasi pasaran. Daripada menggunakan cap market root square atau dana indeks yang diperuntukkan secara merata, pilihan lain adalah dengan menerapkan bobot minimum untuk indeks. Dengan cara itu setiap aset dapat memberikan sumbangan yang sihat kepada indeks.

Contohnya ialah menetapkan ambang minimum 5% untuk dana indeks topi pasaran 10 teratas. Setiap aset yang mempunyai baki kurang dari 5% dari baki dana akan meningkat menjadi 5%. Selebihnya peruntukan kemudian akan diperuntukkan berdasarkan kapitalisasi pasaran untuk mengagihkan dana.

Berat Maksimum

Sama seperti perbincangan di bahagian di atas mengenai peruntukan berwajaran minimum, ada kalanya anda ingin memberikan had jumlah maksimum satu aset dapat diperuntukkan. Ini sesuai untuk kelas aset seperti cryptocurrency di mana aset tunggal seperti Bitcoin boleh menggunakan sebanyak 70% daripada had pasaran. Di bawah syarat-syarat ini, mungkin sangat baik untuk memberikan peratusan maksimum yang dapat diperuntukkan kepada satu aset.

Contoh pemberat maksimum adalah pemberat maksimum 25% pada dana indeks topi pasaran 10 teratas. Hasil pembatasan ini adalah untuk membatasi aset yang memegang lebih dari 25% daripada had pasaran hingga 25%. Setelah dibatasi, selebihnya aset akan ditentukan peruntukannya berdasarkan had pasaran mereka.

Mengimbangi semula

Sebelum melepaskan dana indeks anda ke alam semula jadi, sangat penting untuk menentukan strategi pengimbangan semula yang optimum. Pengimbangan semula menyediakan cara untuk menetapkan semula dana anda kembali ke peruntukan sasarannya dengan menjual sebahagian aset yang berprestasi baik untuk membeli aset yang tidak berprestasi juga.

Pada akhir setiap keseimbangan, peruntukan anda harus sesuai dengan peratusan yang ditentukan oleh strategi pengagihan peruntukan anda. Ini bermaksud jika strategi pengagihan peruntukan anda menentukan anda harus memiliki% 50 aset ‘A’ dan 50% aset ‘B’, pada akhir keseimbangan dana indeks anda akan mencapai peruntukan sasaran tersebut dengan membeli dan menjual masing-masing aset ini.

Dari masa ke masa, aset individu dalam dana indeks akan merosot nilainya. Sebilangan aset akan naik nilainya dan ada yang akan turun jika dibandingkan dengan aset lain dalam dana indeks. Ini menyebabkan peruntukan menyimpang dari peruntukan sasaran yang diinginkan yang ditentukan dalam strategi peruntukan anda. Apabila ini berlaku, penyeimbangan semula sangat berguna untuk menyelaraskan semula portfolio dengan peruntukan sasaran kami.

Pengimbangan Semula Berkala

Pengimbangan semula berkala adalah strategi pengimbangan semula paling mudah yang dapat kita laksanakan untuk dana indeks kita. Pada asasnya, keseimbangan berkala menggunakan selang waktu untuk menentukan kapan keseimbangan seterusnya harus berlaku. Sekiranya kita memilih keseimbangan mingguan, maka dana indeks akan mengimbangkan semula setiap minggu. Setiap minggu pada masa yang sama, dana indeks akan diseimbangkan semula. Begitu juga, jika kita memilih pengimbangan semula bulanan, dana indeks akan mengimbangi sebulan sekali pada waktu yang sama.

Oleh kerana turun naik pasaran cryptocurrency, kajian baru-baru ini mendapati bahawa selang pengimbangan yang lebih kerap cenderung melebihi jangka masa yang lebih lama yang biasa di pasaran tradisional..

Pengembalian Semula Tahap

Pengimbangan semula ambang adalah strategi yang baru sahaja diterokai di pasaran cryptocurrency. Tidak seperti pemicu berdasarkan masa untuk pengimbangan ulang berkala, pengimbangan semula ambang menggunakan pergerakan pasar untuk menentukan kapan harus melakukan keseimbangan semula. Apabila aset dalam dana indeks menyimpang dari peruntukan sasaran mereka lebih jauh dari ambang yang ditentukan, keseluruhan dana indeks akan diimbangi kembali. Keputusan untuk mendasarkan pelaksanaan keseimbangan pada seberapa jauh aset telah menyimpang dari peruntukan sasaran mereka memberikan strategi “berdasarkan kebutuhan”. Pada asasnya, dana indeks hanya akan mengimbangi semula sekiranya terdapat keperluan yang cukup dari setiap penyusun dalam indeks.

Sebagai contoh, mari kita bayangkan kita mempunyai dana indeks dengan 2 aset. Aset ‘A’ mempunyai peruntukan sasaran 70% dan aset ‘B’ mempunyai peruntukan sasaran sebanyak 30%. Untuk strategi pengimbangan semula ambang, katakan kami ingin melaksanakan ambang 10%. Dana indeks kemudian akan melakukan keseimbangan semula apabila salah satu aset mempunyai peruntukan semasa yang melintasi luar jangkauan peruntukan sasaran ditambah atau tolak 10% dari peruntukan sasaran. Untuk aset ‘A’, itu bermaksud peruntukan 63% atau 77%. Untuk aset ‘B’ iaitu 33% atau 27%. Setelah salah satu daripada aset ini melepasi ambang peruntukan ini, keseluruhan indeks akan diseimbangkan semula untuk mencapai sekali lagi peruntukan sasaran masing-masing 70% dan 30%.

Sifat berdasarkan keperluan pengimbangan semula ambang telah menunjukkan, dalam kajian baru-baru ini, prestasi yang lebih baik jika dibandingkan dengan pengimbangan semula berkala secara historis.

Purata Kos-Dolar

Banyak dana indeks memerlukan mekanisme untuk apa yang berlaku apabila nilai ditambahkan atau dikeluarkan dari dana. Salah satu mekanisme yang paling popular adalah purata harga dolar.

Dalam konteks dana indeks, purata kos dolar (DCA) adalah proses mengagihkan dana yang disetorkan ke seluruh indeks untuk berusaha mencapai sasaran peruntukan indeks. Ini dapat mengurangkan ketergantungan indeks terhadap pengimbangan semula dalam beberapa kes kerana dana akan menjadi seimbang (sekurang-kurangnya pada tahap tertentu) selama setiap acara DCA.

Bayangkan anda mempunyai portfolio dua aset. Aset ‘A’ mempunyai peruntukan sasaran 70% dengan peruntukan semasa 65% dan aset ‘B’ mempunyai peruntukan sasaran 30% dengan peruntukan semasa 35%. Apabila deposit dibuat, DCA akan berusaha untuk mengagihkan dana sehingga pada akhir DCA, aset ‘A’ akan mempunyai peruntukan 70% dan aset ‘B’ akan mempunyai peruntukan 30%.

Pelaksanaan Perdagangan

Membangunkan dana indeks yang menguruskan beratus-ratus juta dolar atau bahkan berbilion-bilion dolar bermaksud anda perlu memikirkan secara kritis bagaimana perdagangan akan dilaksanakan untuk mengurangkan kesan dana anda terhadap pasaran.

Tidak semudah melemparkan pesanan pasaran ke buku pesanan pertukaran dan mengharapkan yang terbaik. Orang akan mengharapkan pelaksanaan pesanan yang tepat dan strategi bagaimana dana akan meminimumkan bayaran.

Pengoptimuman Bayaran dengan Pembuat Dagangan

Melakukan pesanan terbuka di bursa menambahkan kecairan dan memberi jalan bagi peniaga lain untuk mengambil pesanan anda. Dalam banyak kes, pertukaran akan memberi ganjaran penambahan kecairan ini di bursa dengan memberikan yuran perdagangan yang lebih rendah untuk pesanan pembuat.

Ini biasanya merupakan strategi pertama untuk mengurangkan yuran dan juga tidak melepasi spread bid-ask untuk meningkatkan lagi hasil yang memihak kepada anda.

Laluan Pesanan Pintar

Strategi kedua dan lebih kompleks untuk meningkatkan pelaksanaan pesanan adalah dengan mengarahkan perdagangan melalui pasangan alternatif untuk mendapatkan kadar terbaik. Dengan mengira setiap segmen perdagangan dalam masa nyata semasa keseimbangan semula, kita dapat mencari jalan antara aset yang berbeza yang menghasilkan hasil tertinggi.

Dengan pengimbangan semula, kerumitan algoritma ini berkembang secara eksponen. Oleh kerana keseimbangan tidak hanya memperdagangkan satu aset untuk aset lain, tetapi banyak aset untuk banyak aset lain, terdapat berjuta-juta kemungkinan pilihan perdagangan dalam satu keseimbangan semula 10 aset.

Akibatnya, banyak strategi penyeimbangan semula perlu mencari cara untuk mempermudah masalah dan fokus pada pemboleh ubah yang paling menjanjikan semasa keseimbangan semula.

Pelaksanaan Strategi Indeks

Setelah menentukan strategi anda, bahagian penting seterusnya untuk membangun indeks anda adalah menerapkan strategi. Di sinilah dimana Udang menjadi tumpuan. Shrimpy adalah pembangun dana indeks yang paling maju di pasaran cryptocurrency. Shrimpy bukan sahaja menyokong alat pengindeksan cryptocurrency yang direka untuk orang yang ingin menguruskan indeks mereka melalui aplikasi pengurusan portfolio, tetapi API Dagangan Crypto Shrimpy juga menyediakan satu set lengkap titik akhir API yang menghubungkan ke setiap pertukaran utama sehingga pembangun dapat menerapkan strategi pengindeksan mereka sendiri juga.

Automasi Indeks Udang

Terdapat beberapa cara untuk melaksanakan strategi pengindeksan cryptocurrency anda. Aplikasi pengindeksan yang paling popular di pasaran adalah Udang. Sumber ini dapat membantu anda mengautomasikan keseluruhan indeks anda dari awal hingga akhir. Setiap aspek indeks yang dibincangkan di atas disokong oleh alat pengindeksan automatik Shrimpy. Perincian mengenai cara mengaturnya di Shrimpy boleh didapati di artikel ini.

Itu bukan sejauh mana aplikasi Pengurusan Portofolio Shrimpy. Jejaki dan segmen dana anda dengan teliti di setiap bursa utama, ikut serta dalam ciri perdagangan sosial dengan menyalin portfolio pemimpin, atau strategi pengindeksan backtest dengan data pasaran yang tepat.

Shrimpy menyediakan penyelesaian pengurusan portfolio profesional yang paling lengkap di pasaran cryptocurrency.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map