Pemilik bersama dari Laman Web Bitcoin yang Ditubuhkan Mahukan Garpu Keras

Cøbra adalah pemilik bersama Bitcointalk.org dan Bitcoin.org. Laman web ini telah wujud sejak awal Bitcoin dan terkenal kerana mempunyai beberapa pendapat terkuat dalam komuniti.

Mereka juga melihat rantai bersaing seperti Bitcoin Cash sebagai musuh utama dan menentang kenaikan had ukuran blok. Kami melihat ini tahun lalu ketika mereka mengambil sikap tegas terhadap pekerja keras SegWit2X. Pada akhirnya pekerja keras gagal tetapi mereka meneruskan dialog.

Musuh lain yang telah dizonasikan oleh laman web ini adalah syarikat bernama Bitmain dan CEOnya, Jihan Wu.

Bitmain adalah pengeluar terbesar ASIC perlombongan Bitcoin (Litar Bersepadu Khusus Aplikasi). Mereka juga merupakan salah satu syarikat perlombongan terbesar dengan peratusan hashpower global yang besar.

Adakah Cøbra benar-benar mempunyai hak untuk meminta pekerja keras dan haruskah masyarakat mempertimbangkannya? Mari kita lihat.

The Gripe dengan Bitmain

Didalam jawatan sederhana oleh Cøbra, dia memberitahukan bahawa pertengkaran utamanya dengan Bitmain adalah penumpuan rangkaian Bitcoin yang lebih rendah. Hujahnya adalah bahawa pemusatan bertentangan dengan tanggapan rangkaian Bitcoin dan boleh merosakkan keselamatannya.

Ketika dia menyebut keselamatan, dia berbicara tentang risiko serangan 51% yang terkenal. Ini pada dasarnya adalah senario apabila seorang pelombong mempunyai kekuatan penambangan yang cukup untuk mengacaukan rangkaian dan bertindak dengan cara yang “tidak jujur”. Dia menyatakan bahawa:

Hasrat telah disalahgunakan untuk memberi sokongan politik kepada percubaan garpu keras yang melulu dan berbahaya. Mereka mempunyai kesetiaan yang dipersoalkan kepada Bitcoin, nampaknya lebih berminat untuk menyokong Bitcoin Cash, sehingga menjejaskan rangkaian yang mempekerjakan mereka

Dia juga menyebutkan beberapa anggaran pendapatan Bitmain untuk 2017 yang dihasilkan oleh Bernstein. Laporan tersebut mendakwa bahawa Bitmain mungkin memperoleh keuntungan antara $ 3bn hingga $ 4bn pada tahun lalu. Mereka mengira margin kasar sekitar 75%.

Dia juga berpendapat bahawa kebanyakan pelombong berpusat di China. Dia memandang situasi politik di China sebagai ancaman seluruh ekosistem. Dia mendakwa bahawa:

Pelombong berada dalam kedudukan di mana kerajaan China dapat mengambil alih peralatan mereka pada bila-bila masa

Ini mungkin merupakan pernyataan yang tidak tepat kerana kerajaan China telah menindak firma perlombongan Bitcoin. Sebilangan besar pelombong kini memindahkan operasi mereka ke negara lain seperti Kanada.

Cøbra tidak menahan pukulannya dan bahkan membandingkan kawalan perlombongan Bitmain sebagai seseorang yang memegang pistol ke kepala anda. Dia mengatakan bahawa tidak rasional untuk menganggap bahawa Bitmain dan Jihan mempunyai insentif yang “jujur” dan ancaman itu selalu ada.

Penyelesaian yang Dicadangkannya

Penyelesaian yang dicadangkan yang telah dikemukakan oleh Cøbra adalah penyelesaian hibrid yang akan memasukkan beberapa versi perlombongan Proof-of-Stake (POS). Algoritma yang menyokong teknologi ini semestinya memungkinkan untuk pengeluaran ASIC yang lebih mudah sehingga pendatang baru dapat dengan mudah mencabar Bitmain.

Sistem PoW dan PoS hibrid ini adalah sesuatu yang sedang dipertimbangkan oleh rangkaian Ethereum. Ethereum kini sedang mengerjakan protokol Casper POS mereka yang mereka harap akan memindahkan rangkaian dari mesin pemecah nombor ke sistem masternode yang mengesahkan.

Walau bagaimanapun, tidak seperti dalam ekosistem Bitcoin, fungsi hash Ethereum (ETash) lebih tahan ASIC dan oleh itu lebih banyak diedarkan. Mereka beralih ke penyelesaian hibrid untuk membantu meningkatkan jaringan.

Respons Bitmain

Jihan Wu tidak aktif dalam talian seperti sebilangan besar pengaruh cryptocurrency. Dia telah menyatakan bahawa dia menyokong peningkatan ukuran blok tahun lalu. Dia juga penyokong Bitcoin Cash yang bangga dan mendedikasikan banyak kekuatan hashing ke rangkaian.

Namun, dia berpendapat bahwa tepat untuk menanggapi tuduhan yang dilemparkan kepadanya. Sebagai tindak balas kepada salah satu tweet yang dikirimkan oleh Cøbra, Jihan memberitahukan siapa yang dia fikir memusatkan perbincangan di rangkaian.

Walaupun Jihan benar-benar tahu mengenai perkembangan dalam pengembangan blockchain Ethereum, Bitcoin telah melalui beberapa perubahan termasuk pelaksanaan Segregated Witness tahun lalu.

Terdapat juga banyak usaha yang dilakukan pada penyelesaian penskalaan rantai lain seperti rangkaian Lightning yang sudah mempunyai kesan menurunkan yuran transaksi Bitcoin.

Adakah Penyelesaiannya Boleh dilaksanakan?

Walaupun Cobra tidak diragukan lagi membuat sejumlah poin yang sah berkenaan dengan kawalan pelombong, mengubah algoritma konsensus Bitcoin nampaknya bukan penyelesaian terbaik. Bukti pertaruhan juga dapat menyebabkan situasi pemusatan dengan masternode yang sangat kuat.

Lebih-lebih lagi, membuat perubahan pada protokol Bitcoin adalah sesuatu yang ditentang oleh pemaju teras tahun lalu. Ini adalah alasan bahawa mereka menentang garpu SegWit2X dan adalah hipokrit untuk mengubah pendirian mereka.

Terakhir, ada banyak yang melihat tindakan oleh beberapa orang dalam komuniti teras Bitcoin sebagai terpusat. Ini adalah sesuatu yang dapat dibuktikan dengan banyak komen pada siaran tersebut. Terdapat kebimbangan yang sah yang mungkin ada pada Bitcoin dan ada platform yang tidak disensor untuk menyuarakannya.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me