Peningkatan Kemungkinan Cryptocurrency Nasional

Sekiranya anda tidak dapat mengalahkan mereka, sertai mereka. Pepatah lama itu nampaknya merangkumi suasana yang berlaku di sejumlah jabatan perbendaharaan negara kerana mereka memikirkan cara terbaik untuk menangani pertumbuhan cryptocurrency yang luar biasa di seluruh dunia.

Dua perkara telah menjadi jelas mengenai cryptocurrency dalam beberapa bulan kebelakangan ini: sekarang ini adalah bidang kewangan global dan mengaturnya akan membuktikan tugas yang sangat sukar bagi mana-mana kerajaan. Agar mereka yang berkuasa dapat mengendalikan segala jenis fenomena ini, mereka harus bermula dari awal dan membuat sendiri.

Alasan mereka untuk melakukannya dapat disimpulkan dalam satu perkataan: cukai. Tidak ada yang membuat pemerintah bekerja dengan baik karena pemikiran bahwa mereka dikongkong oleh pasar mereka di pasar.

Rusia memandang “Crypto Ruble”

Tidak mengejutkan apabila melihat mereka mula bertindak. Minggu ini telah membawa berita bahawa Rusia bersiap untuk melancarkan ‘CryptoRuble’ dalam masa terdekat. Menteri Komunikasi, Nikolay Nikiforov membuat pengumuman itu, sambil menambahkan dengan agak terang-terangan, “Saya dengan yakin menyatakan bahawa kami menjalankan CryptoRuble dengan satu sebab mudah: jika kami tidak melakukannya, maka selepas dua bulan, jiran kami di EurAsEC akan melakukannya.”

Dia mungkin juga telah menyebutkan bahawa, sementara pelabur dapat menukar CryptoRubles mereka dengan Rubel sebenar setiap kali mereka mahu, mereka akan dikenakan cukai 13% jika mereka tidak dapat menjelaskan dari mana asalnya aset digital mereka.

Memandangkan hakikat bahawa ekonomi Rusia masih bergelut di bawah sekatan AS yang dikenakan berikutan penyitaan wilayah Crimea dari Ukraine pada tahun 2014, langkah pentadbiran Putin ke bidang cryptocurrency adalah sesuatu yang logik. Perkara terakhir yang diperlukan oleh Kremlin adalah untuk perdagangan kripto berkembang di luar kawalannya. Sama ada CryptoRuble akan membuktikan kejayaan namun masih perlu dilihat.

Dan bukan hanya orang Rusia; negara lain juga mempertimbangkan untuk melancarkan cryptocurrency mereka sendiri. Pada bulan September diumumkan bahawa Jepun mempertimbangkan gagasan dalam bentuk apa yang disebut ‘J-Coin’ walaupun untuk alasan yang sedikit berbeza dan pada skala waktu yang lebih tenang. Mengejutkan untuk negara yang berpengetahuan dalam teknologi seperti itu, orang Jepun tetap menikah dengan wang tunai dan 70% transaksi yang besar masih dilakukan dengan cara ini. Ini mengakibatkan kos pentadbiran dan perbankan yang tinggi dan ya, kehilangan hasil cukai. Walaupun begitu, orang Jepun tidak tergesa-gesa, kerana pelancaran sedang dirancang untuk bertepatan dengan Olimpik Tokyo 2020.

Kerajaan-Kerajaan Lain Menyertainya

Cryptocurrency Nasional AbkhaziaMungkin tetapan yang paling sesuai untuk cryptocurrency nasional adalah negara yang memberi kita otak di belakang Ethereum dan yang juga merupakan salah satu masyarakat yang paling berkaitan dan bertualang di dunia: Estonia. Sekiranya anda adalah pelopor internet yang anda ikuti maka negara Baltik yang kecil ini adalah tempat untuk dilalui – negara ini berada di jalan-jalan di depan hampir semua yang lain di dunia dalam hal perkhidmatan dan inovasi berasaskan web. Program cryptocurrency nasional mereka sedang berjalan dengan baik dalam bentuk ‘estcoin’ dan dengan pengetahuan yang ada, anda tidak akan bertaruh dengan kejayaannya.

Sementara itu, di Dubai mereka juga menggunakan strategi cryptocurrency. Negara Teluk mengumumkan bahawa ia mengembangkan ’emCash’ awal bulan ini dengan pernyataan rasmi yang menekankan bagaimana ia akan ‘meningkatkan kemudahan perniagaan dan kualiti hidup.’ Ini mengikuti berita bahawa Dubai ingin menjadi ‘kota blockchain pertama di dunia ‘- cita-cita yang menggarisbawahi potensi besar teknologi di sebalik cryptocurrency itu sendiri. Perlu diingat bahawa blockchain adalah faktor utama di sebalik tabir usaha cryptocurrency nasional ini. Teknologi ini akan mengubah segalanya.

Perhentian terakhir dalam lawatan dunia cryptocurrency nasional kami mungkin memerlukan lawatan ke Google terlebih dahulu, kerana anda akan dimaafkan kerana tertanya-tanya di mana sebenarnya Abkhazia berada. Ia hanya diiktiraf sebagai negara oleh Rusia dan segelintir negara lain dan merangkumi bahagian barat Republik Georgia. Penduduknya sekitar 240,000 sedikit lebih kecil daripada di Hackney pinggir London.

Walaupun begitu, di sebalik had ini, Abkhazia mungkin yang paling banyak bercita-cita tinggi dengan semua cryptocurrency nasional skema. ‘Abkhazian Republic Coin’ yang dicadangkan nampaknya dianggap sebagai pengganti masa depan untuk ‘wang biasa’ dalam beberapa tahun akan datang. Anda pasti tidak boleh menuduh orang-orang Abkhazah itu tidak mempunyai cita-cita, walaupun mereka tidak mendapat pengiktirafan formal.

Tiada Negara yang Tertinggal

Tidak menghairankan apabila melihat pemerintah bangun dengan kekuatan dan potensi cryptocurrency dan sukar untuk menyalahkan mereka kerana mahukan sepotong pai. Pada bulan Ogos, jumlah nilai pasaran cryptocurrency mencecah $ 150 bilion dan belum menunjukkan tanda-tanda melambatkan. Ini adalah pesta yang tidak perlu dilangsaikan.

Sama ada cryptocurrency nasional ini akan meniru kejayaan Bitcoin, mencari sudut pasaran mereka sendiri atau mengalami kerosakan dan terbakar sama sekali adalah sangkaan sesiapa sahaja. Apa yang diragukan lagi ialah negara-negara lain akan terus memerhatikan bagaimana CryptoRuble, estcoin dan lain-lain dapat dilihat ketika mereka merenungkan cryptos mereka sendiri. Siapa tahu, terlalu lama mungkin kita semua dapat menunjukkan Abkhazia di peta.

Imej melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me