Peningkatan ZCash Sapling: Semua yang Perlu Anda Ketahui

Sapling adalah salah satu peningkatan yang paling menarik untuk protokol ZCash setakat ini.

Dijangka akan berlaku pada akhir Oktober 2018, Sapling akan memperkenalkan sejumlah penambahbaikan pada proses operasi transaksi terlindung. Ia dijadualkan untuk menjadikan transaksi ini lebih ringan dan lebih mudah disesuaikan.

Dengan peningkatan ini dilaksanakan ke dalam protokol ZCash, transaksi terlindung akan disatukan dengan mudah ke dalam dompet mudah alih, pertukaran dan vendor cryptocurreny. Sapling juga akan membawa ZCash selangkah lebih dekat ke blockchain peribadi sepenuhnya.

Dalam posting ini kita akan melihat ke dalam peningkatan anak pokok dan menganalisis dengan tepat apa maksudnya untuk ZCash ke depan.

Keperluan untuk Anak pokok

Jadi mengapa ini disebut sebagai kemas kini penting? Ini berkaitan dengan keadaan ekosistem transaksi privasi ZCash semasa.

Bagi mereka yang tidak tahu, transaksi terlindung ZCash ke alamat terlindung tidak wajib. Pengguna mesti memilih untuk menggunakan jenis alamat ini agar mereka benar-benar peribadi.

Namun, untuk beberapa sebab, hanya ada sebilangan kecil pengguna yang benar-benar memanfaatkan transaksi terlindung ini. Sebenarnya, pada masa ini hanya kira-kira 13% daripada semua urus niaga terlindung.

Peratus ZCash terlindung

Peratusan semua Transaksi ZCash yang Dilindungi. Imej Sumber

Ini menjadi masalah bagi kerahsiaan privasi selama setahun terakhir kerana mereka telah menyoroti luaran negatif yang timbul kerana mempunyai sekumpulan kecil penduduk menggunakan transaksi peribadi.

Ini bermaksud bahawa orang-orang yang menggunakan alamat-z mereka dan melindungi transaksi mereka segera dilihat dengan kecurigaan “mempunyai sesuatu untuk disembunyikan”. Oleh itu, privasi sebilangan pengguna adalah berkompromi dengan tindakan orang lain.

Ini adalah sesuatu yang harus ditangani oleh koin privasi saingan, Monero. Mereka mengambil langkah menjadikan semua urus niaga mereka bersifat peribadi yang segera meningkatkan privasi seluruh ekosistem.

Oleh itu, jika peningkatan Sapling dapat meningkatkan peratusan transaksi di rangkaian yang bersifat peribadi, maka privasi keseluruhan ekosistem ZCash juga akan bertambah baik.

alamat-z dan zk-SNARK

Transaksi terlindung berlaku ketika mereka dihantar di antara dua alamat z yang berbeza. Untuk menyelesaikan transaksi peribadi antara ini, protokol ZCash menggunakan zk-SNARKs.

Ini adalah beberapa kriptografi yang sangat maju sehingga kami tidak akan membahasnya di sini. Walau bagaimanapun, kami sebelum ini merangkumi zk-SNARK dan bukti pengetahuan sifar jika anda mahukan lebih banyak maklumat mengenai protokol tersebut.

Untuk membina alamat terlindung, protokol ZCash akan membina zk-SNARK menggunakan sumber pengkomputeran yang sama dari peranti yang digunakan untuk mengirim transaksi. Ini mungkin komputer desktop anda.

Bukti-bukti ini sangat berat. Mereka memerlukan memori lebih dari 3GB untuk berfungsi pada desktop rata-rata dan mereka memerlukan masa sekitar 40 saat untuk disiapkan. Masa ini jelas akan meningkat jika anda menggunakan peranti yang lebih kecil seperti telefon bimbit.

zk-SNARK Bulan Matematik

“Moon Math” terlibat dalam pengiraan zk-SNARK. Sumber: Sedang

Ini mungkin salah satu sebab transaksi terlindung ketinggalan dalam penggunaannya yang lebih luas. Pengguna lebih suka memilih pilihan yang lebih cepat dan lebih mudah untuk menghantar melalui alamat t yang telus.

Walau bagaimanapun, peningkatan Sapling dijadualkan untuk mengubahnya sepenuhnya dan ini merupakan kemas kini paling ambisius pada rangka kerja zk-SNARK sehingga kini. Sudah dua tahun dalam pembuatannya dan siap dilaksanakan di sekatan 419,200.

Apa yang Akan Dilakukan oleh Anak pokok?

Walaupun sebahagian besar inovasi dari peningkatan Sapling akan datang dari peningkatan prestasi dan fungsi zk-SNARKs, terdapat sejumlah ciri lain yang telah dibina oleh pasukan ZCash ke dalam kemas kini ini.

Mari kita lihat beberapa kemas kini terpenting yang akan disertakan dalam Sapling.

Transaksi Terlindung Lebih Efisien

Seperti yang telah kami sebutkan di atas, kerumitan komputasi yang masuk ke dalam transaksi terlindung adalah salah satu alasan mengapa mereka tidak sering digunakan. Oleh itu, salah satu kemas kini utama Sapling adalah untuk mengurangkan kerumitan komputasi ini.

Salah satu perkara pertama yang akan anda perhatikan adalah perubahan jenis alamat terlindung. Mereka sebelumnya memulai dengan “zc” dan disebut “Sprout z-address”. Namun, setelah pengaktifan sapling, alamat peribadi akan jauh lebih pendek dan hanya akan bermula dengan “zs”. Ini akan disebut “Sapling z-address”.

Jadi, apa maksudnya untuk ekosistem ZCash?

Ini akan mengurangkan sumber pengiraan yang diperlukan untuk membuat bukti ini. Walaupun sebelum ini anda memerlukan lebih dari 3GB memori untuk melengkapkan bukti, kini anda hanya memerlukan 40MB.

Sukatan Tanaman Sapling

Sapling and Sprout Membekalkan masa dan Sumber. Sumber: Blog Zcash

Ini membuka banyak pilihan ketika datang ke jenis peranti yang dapat menyelesaikan bukti ini dan dengan itu mengirim transaksi ini. Sebagai contoh, ia membuka penggunaan dompet mudah alih belum lagi semua dompet pertukaran dan vendor pihak ketiga.

Lebih-lebih lagi, dengan mengurangkan kerumitan komputasi yang diperlukan untuk menyelesaikan bukti-bukti ini, anda juga mengurangkan jumlah masa yang diperlukan untuk menyelesaikannya dan menghantar transaksi ini. Berdasarkan beberapa anggaran, transaksi terlindung hanya akan memakan masa beberapa saat untuk diselesaikan.

Ini bermaksud bahawa pengguna tidak perlu melakukan pertukaran antara mengirim transaksi dengan privasi yang meningkat atau mengirim transaksi dengan lebih cepat.

Penggunaan Utama yang Ditingkatkan

Pada masa ini, untuk menghantar transaksi peribadi, peranti yang membina bukti pengetahuan sifar juga harus memiliki kunci perbelanjaan. Kunci perbelanjaan ini adalah kunci peribadi unik yang akan membenarkan transaksi.

Dengan peningkatan Sapling, ZCash akan mengubahnya dengan memisahkan kunci perbelanjaan dari kunci pembuktian. Ini akan bermakna bahawa kunci perbelanjaan dapat disimpan dalam persekitaran yang lebih selamat yang terpisah dari mesin yang melakukan pembuktian.

Ini akan meningkatkan keselamatan pengguna ZCash.

Ini kerana pengguna hanya perlu mengakses kunci perbelanjaan mereka ketika mereka ingin menghantar transaksi dan membuat kunci pembuktian. Oleh itu, jika seseorang dapat mengompromikan peranti yang melakukan pembuktian, mereka masih tidak dapat menghantar transaksi tanpa kunci perbelanjaan.

Lebih-lebih lagi, pengiraan yang diperlukan pada kunci perbelanjaan adalah relatif sedikit berbanding dengan yang diperlukan untuk menghasilkan kunci pembuktian. Ini bermaksud bahawa kunci perbelanjaan dapat disimpan pada peranti kecil tunggal.

Komponen Utama Antara Pucuk dan Anak pokok

Hubungan Antara Komponen Utama dalam Pucuk dan Anak pokok. Sumber: Whitepaper Sapling

Ini membuka pelbagai pilihan storan baru untuk ZEC anda.

Pertama, ini bermaksud bahawa anda boleh menghantar transaksi terlindung dengan mudah dengan peranti perkakasan. Dalam kes ini, peranti yang melakukan pembuktian adalah komputer riba atau PC anda dan peranti yang menyimpan kunci perbelanjaan anda adalah dompet perkakasan anda.

Apabila anda ingin menghantar transaksi peribadi, kunci perbelanjaan akan digunakan oleh dompet perkakasan untuk menghasilkan kunci pembuktian. Kunci pembuktian ini kemudian akan dihantar ke komputer riba atau peranti lain. Ini memastikan bahawa kunci perbelanjaan tidak pernah ada pada peranti yang kurang dipercayai, yang memberikan keselamatan yang lebih baik.

Ini mempunyai implikasi di luar penggunaan peribadi. Ini bermaksud bahawa bukti pengetahuan sifar yang rumit ini dapat diserahkan kepada pihak luar. Contohnya, jika ada organisasi besar yang menyelesaikan ribuan transaksi terlindung maka mereka dapat menggunakan persekitaran luaran “tidak tepercaya”.

Mereka dapat menyewa kuasa pengkomputeran dari platform pengkomputeran awan sehingga masih menyimpan kunci perbelanjaan mereka dengan selamat di persekitaran dalaman mereka sendiri. Ini bermaksud bahawa urus niaga terlindung dapat skala secara dramatik dan tidak ada batasan pertumbuhannya.

Meningkatkan Fungsi Utama Melihat

Pada masa ini, protokol ZCash membolehkan pengguna alamat terlindung untuk menggunakan kunci paparan masuk. Dengan kunci tontonan ini mereka dapat melihat semua transaksi masuk dan medan memo. Walau bagaimanapun, mereka tidak dapat melihat alamat penghantaran.

Sapling akan menambah fungsi tersebut.

Peningkatan ini akan membolehkan pengguna melihat transaksi keluar dari alamat terlindung ini. Sekarang, apabila pengguna mempunyai kunci melihat mereka akan dapat melihat jumlah transaksi, bidang memo dan alamat sasaran.

Dengan mempunyai akses ke kunci tontonan ini, pemegang alamat terlindung akan dapat memantau transaksi ke alamat tersebut tanpa pernah mendedahkan kunci peribadi yang digunakan untuk perbelanjaan transaksi.

Ini bermaksud bahawa pemilik alamat terlindung dapat berkongsi kunci tontonan mereka dengan pihak ketiga yang dipercayai untuk mengaudit dompet. Ini sangat bermanfaat bagi perniagaan yang memerlukan pemantauan berterusan terhadap dana mereka tetapi lebih suka menyembunyikannya daripada orang ramai.

Berbilang alamat-z

Salah satu sebab pertukaran enggan memasukkan alamat-z adalah kerana kos yang diperlukan untuk menghasilkan beberapa alamat unik. Buat masa ini agak mahal bagi mereka untuk melakukan ini dan mereka harus membayar denda komputasi.

Walau bagaimanapun, dengan peningkatan sapling, ia membolehkan mereka menghasilkan trilion alamat-z ini tanpa kos pengiraan tambahan. Ini bermaksud bahawa pertukaran dapat membuat banyak alamat terlindung yang tidak dapat dihubungkan antara satu sama lain.

Acara Penjanaan Parameter

Memandangkan ini adalah garpu ZCash, zk-SNARKs perlu bermula dengan parameter awam baru. Seperti parameter awam sebelumnya, ini akan bermaksud bahawa upacara umum penjanaan parameter diperlukan.

Majlis Tiga Kuasa Tau

Gambar dari tiga Majlis Kuasa Tau dari Peserta. Sumber: Blog ZCash

Upacara ZCash dilakukan agar komponen kunci peribadi pada parameter dihancurkan dengan secukupnya dan oleh itu risiko pemalsuan dihapuskan. Upacara peningkatan Sapling telah diadakan awal tahun ini.

Implikasi untuk ZCash

Sekiranya semuanya berjalan sesuai dengan rencana, peningkatan Sapling dapat memberi implikasi besar bagi ekosistem ZCash yang lebih luas. Bukan hanya memberi pengguna ZCash keuntungan privasi yang lebih baik tetapi juga dapat meningkatkan penggunaan yang lebih luas.

Salah satu sebab pengguna koin privasi lain enggan berpindah ke ZCash adalah tahap penggunaan alamat terlindung yang rendah. Sekarang, memandangkan alamat-alamat ini akan jauh lebih murah dan lebih mudah digunakan, peratusan pengguna yang menghantar transaksi terlindung cenderung meningkat.

Lebih-lebih lagi, ZCash boleh mempunyai kelebihan daya saing berbanding cryptocurrency sentris privasi yang lain sekiranya transaksi terlindung ini lebih cepat dan lebih murah daripada rakan sejawatnya. Contohnya, mixin tandatangan cincin Monero diketahui mahal dan melibatkan pengiraan.

Logo ZCash Sapling

Kita juga tidak boleh memandang rendah implikasi transaksi yang lebih cekap terhadap penggunaan dompet. Dompet perkakasan akan segera dapat menyokong transaksi terlindung dan ZCash akan menjadi salah satu cryptocurrency peribadi pertama yang dapat digunakan dengan mudah di dompet mudah alih.

Terakhir, terdapat sejumlah faedah untuk pertukaran dan perniagaan untuk meningkatkan penggunaan ZEC setelah peningkatan sapling. Ini kerana faktor berikut:

  • Akan menjadi murah untuk membuat banyak alamat z untuk kegunaan pelanggan / perniagaan
  • Adalah mudah dan selamat untuk menyimpan ZEC sementara masih dapat memantau alamatnya
  • Menghantar urus niaga akan menjadi murah, cepat dan dapat dilakukan dengan cara yang selamat dan tidak terukur
  • Lebih ramai orang yang menggunakan ZCash bermaksud lebih ramai pelanggan atau bakal pelanggan untuk menggunakan perkhidmatan anda

Perkara terakhir ialah sejenis maklum balas positif penerimaan. Pelanggan dapat mendorong pedagang yang dapat mendorong lebih banyak perniagaan.

Kesimpulannya

ZCash adalah cryptocurrency perintis yang telah mengembangkan beberapa teknologi kriptografi paling inovatif. Ini telah membuktikan diri mereka sejak beberapa tahun kebelakangan ini kerana penggunaan ZCash meningkat.

Walau bagaimanapun, tahap urus niaga terlindung yang rendah selalu menjadi titik tolak. Sehingga pembangun ZCash mula mengusahakan peningkatan Sapling tidak lama selepas pelancaran duit syiling pada tahun 2016.

Sekarang, kita akan menyaksikan hasil kerja mereka. Sekiranya pengangkatan berlaku maka potensi Penyenaraian Coinbase kemungkinan besar.

Memandangkan bahawa peningkatan akan menjadi sumber terbuka, juga akan menarik untuk melihat berapa banyak cryptocurrency berasaskan zk-SNARK lain yang menggunakan protokol baru. Ini termasuk garpu ZCash seperti Horizen (ZEN) dan Komodo (KMD).

Tidak diragukan lagi adalah masa yang menggembirakan bagi ZCash dan komuniti yang lebih luas. Kami akan memerhatikan berita berita projek.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me