Penipuan Pump-and-Dump: Apa yang Harus Diperhatikan oleh Peniaga Crypto

Skim “pump-and-dump” yang disebut-sebut adalah haram di pasar tradisional, tetapi di ruang kripto yang masih belum dikawal selia, ia nampaknya berlaku setiap hari sekarang.

Perkara mengenai tipu muslihat menjana wang ini adalah sebilangan kecil menjadi kaya sementara sebilangan besar, yakni pelabur yang tidak menggunakan tipu daya, biasanya kehilangan segalanya.

Itulah sebabnya hari ini kami akan memandu anda melalui asas-asas fenomena terlarang ini supaya anda dapat melindungi portfolio anda dengan lebih baik daripada terbakar.

Pump-and-dumping crypto: apa dan mengapa

Pertama, jika anda tidak dikenali dengan simpulan bahasa, ingatan anda mengenai ungkapan “pump and dump” mungkin akan terganggu oleh penipuan saham sen Wall Street yang terkenal yang muncul pada awal 1990-an.

Penipuan tersebut melibatkan broker yang “dalam pengetahuan” secara intensif menaikkan stok mikro sampah yang mereka pegang sebagai alat untuk meningkatkan nilai saham ini secara artifisial sebelum membuangnya untuk keuntungan besar.

Kemudian, ketika harga merosot dari penurunan keuntungan ini, semua pelabur lain menyaksikan pelaburan mereka hilang menjadi merah. Pelabur lain yang tidak bersalah ini akan kehilangan banyak, jika tidak semuanya, yang mereka masukkan, oleh itu mengapa melaksanakan skema pump-and-dump secara terang-terangan menyalahi undang-undang di pasaran tradisional hari ini.

Malangnya, dinamik berfungsi sama untuk crypto: sekumpulan pelabur besar menyelaraskan kempen “shilling” untuk apa yang difahami oleh akal budi masyarakat crypto untuk memanggil scamcoins – duit syiling yang semuanya boleh dibicarakan dan tidak dapat berjalan, kekurangan devs, whitepapers, dan sebagainya sebagainya.

Sekiranya anda berada di tempat kejadian kripto untuk sementara waktu, anda pasti melihat duit syiling tanpa nama melonjak beberapa ratus peratus dalam satu hari dan tanpa sebab yang jelas: ini jelas-jelas dipompa dan dibuang untuk keuntungan cepat.

Bahkan beberapa ICO yang kurang menjanjikan juga telah dinyatakan sebagai skema pompa dan pembuangan yang melekat.

Jordan Belfort, “Wolf of Wall Street” yang terkenal yang mempelopori penipuan saham sen tahun 1990-an, adalah pemikiran ini. Dia menyatakan sebanyak komen terkini kepada akhbar:

[ICO] penganjur melakukan penipuan besar-besaran dengan pesanan tertinggi kepada semua orang. Mungkin 85 peratus orang di luar sana tidak mempunyai niat buruk, tetapi masalahnya adalah, jika lima atau 10 persen berusaha menipu anda, itu adalah bencana.

Seperti apa rupanya?

Tanda kisah pam dan timbunan kripto berasal dari melihat carta: adakah anda melihat duit syiling dengan harga rendah di pasaran tidak cair yang tiba-tiba meletup dalam kedua-dua harga dan jumlah?

Itu adalah skema pump-and-dump di tempat kerja mengikut penampilannya.

Lihat gambar yang berwawasan di bawah untuk melihat apa yang sedang kita bicarakan:

Contoh Pump and Dump

Perhatikan kelantangan yang sangat rendah yang kemudian mula mengepam ke atas, mengambil harga dengannya. Selepas itu, harga merosot ketika berlaku penurunan.

Sekiranya anda melihat permulaan pembentukan umum ini, kemungkinan berlaku sesuatu yang tidak betul.

Pembentukan Pump dan Dump

Perkara lain yang mungkin anda pernah lihat atau dengar dan yang boleh anda perhatikan ialah kumpulan “pumper” yang berkoordinasi pada kumpulan sembang Telegram dan Signal. Banyak kumpulan ini telah berkoordinasi satu sama lain, memperkuat kekuatan mereka dalam jumlah.

Terdapat juga fenomena penipuan pam-dan-pembuangan automatik. Untuk memberi anda contoh, ada robot perdagangan crypto yang merupakan penipuan seperti Kod Bitcoin, yang, seperti yang dilaporkan oleh Coincierge.de, sedang diiklankan di pelbagai media sosial di Jerman.

Siapa yang mengepam?

Tidak ada yang tahu pasti siapa yang mengepam dan membuang duit syiling ini, tetapi spekulasi yang munasabah menunjukkan kita ke arah pelabur dan pelombong besar.

Ini adalah kerugian yang diselaraskan dengan baik yang memerlukan modal cair dari $ 15,000 hingga $ 100,000 untuk mengeluarkan wang dengan betul (sekurang-kurangnya untuk duit syiling yang lebih kecil), yang bermaksud pelombong dan pelabur besar adalah penyebab yang paling mungkin.

Cara Mengelakkan Skim Pump and Dump

Dari gambar di atas, jelas bahawa anda pasti tidak mahu terjebak di hujung ekor skema pam dan buang.

Sekiranya anda berfikir untuk melabur dalam duit syiling yang benar-benar tidak senang di forum sekarang, tetapi anda tidak begitu yakin, pergi ke carta dan periksa sendiri.

Adakah terdapat kelainan dengan kelantangannya?

Dulu pasaran duit syiling itu tidak cair beberapa hari yang lalu tetapi kini meletup?

Sekiranya anda melihat tanda ini, pertaruhan terbaik anda adalah menjauhkan diri – pembuangan boleh bermula bila-bila masa, membakar pelaburan anda dalam prosesnya.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me