Penipuan Twitter dan Photoshop: Cara Kreatif Penipu Dalam Talian

Tidak ada keraguan bahawa anda sudah pernah mendengarnya sekarang.

Penipuan Twitter berskala besar dilakukan oleh bot yang cuba menyamar sebagai orang yang berpengaruh.

Operasi ini telah beroperasi untuk beberapa waktu dan walaupun Twitter menginginkan melakukan sesuatu mengenainya, operasi tersebut nampaknya terus berkembang. Walaupun dengan amaran dari hampir setiap orang dalam kripto, tweet penipuan ini terus muncul.

Sekarang seolah-olah penipu semakin kreatif dengan taktik mereka. Mereka bukan sahaja menyamar sebagai selebriti yang dimaksudkan dengan algoritma canggih, tetapi mereka juga menggunakan photoshop untuk doktor gambar individu tersebut.

Mari kita lihat taktik licik mereka.

Tawaran Terkenal

Sebagai latar belakang, penipu yang dimaksudkan biasanya akan membuat akaun selebriti yang kelihatan hampir sama. Mereka akan menggunakan pegangan twitter yang hampir sama dengan perubahan kecil yang seharusnya tampak tidak dapat dilihat oleh mata yang tidak terlatih.

Taktik ini digunakan dengan sangat mempengaruhi domain phishing di mana penyerang hanya akan sedikit mengubah huruf domain untuk menjadikannya kelihatan sah.

Penipu itu akan membalas selebriti tersebut dengan tawaran kepada “pengikut” mereka. Tawaran ini biasanya untuk menyumbangkan cryptocurrency kepada pengikut mereka. Mereka menawarkan untuk menghantar lebih banyak cryptocurrency kepada pengguna pertama yang menghantar kepada mereka. Berikut adalah contoh dalam salah satu tweet Vitalik Buterin terbaru.

Tweet Vitalik Scam

Tweet Penipuan dari Akaun Palsu

Seperti yang anda lihat, mereka memegang pegangan dengan “i” dan “l”. Saya bukan lelaki yang meneka tetapi saya menganggap bahawa orang yang menghantar ETH mereka ke alamat ini tidak mungkin mendapatkannya kembali. Walau bagaimanapun, penipu juga jauh lebih pintar daripada yang difikirkan pada mulanya. Mereka menggunakan sejumlah taktik lain untuk membuat tawaran itu kelihatan sah.

Balasan dan Transaksi Pengguna

Untuk mengesahkan tawaran, penipu akan menggunakan bot untuk mempromosikannya. Mereka bukan sahaja akan menyukai tweet yang dimaksudkan tetapi mereka juga akan membalas tweet tersebut dengan mendakwa bahawa ia berjaya untuk mereka dan mereka sangat berterima kasih.

Bot Balas ke Akaun Penipuan

Bot Balas ke Akaun Penipuan

Terdapat juga laporan bahawa penipu akan meniru transaksi di blockchain untuk membuatnya kelihatan seolah-olah mereka berlaku seperti yang dijanjikan. Mereka akan menghantar sejumlah kecil ETH dari sejumlah alamat dan kemudian menghantar kembali sebahagian besar ke alamat yang sama.

Pengguna yang “sangat bersyukur” kemudian akan menghantar pautan mereka ke transaksi di bawah tweet. Ini dapat memberi dorongan tambahan kepada pengguna untuk mengirim wang ke alamat ETH yang berkenaan.

Adakah penipu menghasilkan wang?

Mereka memang. Terdapat beberapa laporan bahawa dalam satu malam mereka memperoleh lebih dari $ 5,000 dari pengguna ketika mereka meniru Elon Musk dan Donald Trump. Mereka melabur lebih banyak masa dan usaha ke dalam skema mereka yang hanya dapat berarti bahawa ia mempengaruhi.

Creme de la crème dari penipuan adalah seseorang yang pergi ke photoshop untuk mengubah gambar Vitalik Buterin dalam tweet awal pagi ini.

Pro Photoshop

Dalam tweet oleh Vitalik, seorang pengguna membalas dengan gambar Vitalik yang memegang sehelai kertas. Bagi mereka yang mungkin tidak tahu, inilah gambar yang dikongsi Vitalik tahun lalu untuk membuktikan bahawa dia tidak terbunuh dalam kemalangan kereta yang bertentangan dengan khabar angin.

Gambar itu adalah nombor blok Ethereum dan hash yang sepadan. Ini semestinya membuktikan bahawa khabar angin internet itu palsu. Namun, penipu menangkap gambar itu dan sibuk dengan Photoshop. Berikut adalah tweet dengan gambar doktor.

Vitalik yang dibeli

Gambar dengan Photoshopped

Seperti yang anda lihat, penipu itu menggunakan pegangan yang hampir sama tetapi hanya mengubahnya untuk menambahkan “l” tambahan. Mereka juga memasukkan penipuan biasa dalam gambar itu sendiri dengan teks yang diganti dengan tawaran itu. Salinan alamat diletakkan di atas gambar.

Ini pasti memerlukan masa untuk dilakukan dan tidak mungkin ia dapat dibuat secara automatik. Lebih-lebih lagi, seolah-olah penipuan itu berjaya dilakukan oleh beberapa orang. Pada masa akhbar ada 4 urus niaga yang dihantar ke alamat masing-masing 0.4 ETH.

Oleh itu, bot twitter yang tepat ini berjaya menarik $ 1,158 dari pengguna yang tidak curiga. Ini pasti akan menampung perbelanjaan pelajaran Photoshop.

Pelajaran Penting untuk Belajar

Keuntungan keseluruhan cryptocurrency adalah bahawa ekosistem seharusnya tidak dipercayai. Walaupun Vitalik Buterin yang sebenarnya memberi tweet yang menawarkan cryptocurrency percuma kepada anda, anda tidak boleh mengharapkan ia menjadi tawaran yang boleh dipercayai.

Dalam kes ini, ini adalah contoh lama dari sesuatu yang terdengar terlalu bagus untuk menjadi kenyataan. Sekiranya seseorang menawarkan untuk mengirimi anda lebih banyak wang daripada yang anda kirimkan, itu mungkin penipuan. Ini akan sangat membantu anda dalam jangka masa panjang untuk berfikir dua kali sebelum menghantar sebarang crypto.

Bagi penipu kami dengan photoshop, akaun palsu masih aktif. Seolah-olah Twitter mempunyai tangan penuh menangani banyak taktik penipu penipu.

Walau bagaimanapun, anda boleh mengambil bahagian dengan memanggil mereka pada saat anda melihatnya dan memberi tahu Twitter dengan melaporkannya.

Gambar Pilihan melalui Fotolia & Twitter

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me