Perlombongan Monero dengan CPU: Panduan Langkah-demi-langkah pasca RandomX

Bagi anda yang mengikuti Monero sejak beberapa bulan kebelakangan ini, anda akan tahu bahawa mereka menaik taraf ke algoritma perlombongan RandomX.

Tujuan di sebalik peningkatan ini adalah untuk memerangi ancaman berterusan yang ditimbulkan oleh rig perlombongan ASIC terhadap ekosistem Monero. Lebih-lebih lagi, dengan peningkatan ke RandomX, ini bermakna anda kini dapat menambang Monero dengan CPU anda. Tidak perlu pelantar dan peralatan perlombongan yang mahal!

Oleh itu, anda mungkin tertanya-tanya bagaimana anda melakukan ini?

Baiklah, dalam panduan mendalam ini, saya akan memandu anda melalui langkah-langkah tepat yang diperlukan untuk menambang Monero dengan CPU anda. Saya juga akan memberikan beberapa petua perlombongan terbaik.

Mengapa Peningkatan?

Bagi mereka yang telah mengikuti kisah Monero sejak sekian lama, anda pasti akan pernah mendengar pertempuran mereka terhadap cip perlombongan ASIC. Perlombongan ASIC boleh menyebabkan pemusatan rangkaian yang boleh mengancam privasi Monero.

Tahun lalu, Monero menempelkan blockchain dan membuat sedikit perubahan pada kodnya. Ini nampaknya berfungsi untuk sementara waktu kerana ASIC yang dibangunkan diperdebatkan. Walau bagaimanapun, isu ini muncul kembali baru-baru ini kerana menjadi jelas bahawa ASIC masih mencuri Monero.

Monero Anti ASIC

Pendirian Anti ASIC Monero. Imej melalui Shutterstock

Masalahnya terletak pada algoritma perlombongan lama yang digunakan Monero. Ini adalah algoritma cryptonite yang cukup mudah untuk mengembangkan ASIC untuk. Oleh itu, Monero dapat terus mencari kod tersebut atau mereka dapat mencari penyelesaian yang sama sekali baru.

Masukkan RandomX

RandomX adalah algoritma perlombongan yang memerangi ASIC selangkah lebih jauh. Ini dapat mencapai ini melalui penggunaan pelaksanaan kod rawak dan teknik memori keras.

Lebih-lebih lagi, RandomX dioptimumkan untuk penggunaan CPU yang lebih umum. Sudah tentu, ini boleh memberi kesan buruk kepada sebilangan pelombong GPU yang telah menggunakan algoritma lama. Sesungguhnya, pengembalian perlombongan bagi mereka yang menjalankan GPU merosot selepas kemas kini.

Walau bagaimanapun, kerugian satu pelombong adalah keuntungan yang lain. Memandangkan RandomX dioptimumkan untuk perlombongan CPU, ini bermakna anda boleh menggunakan mesin rumah anda untuk memulakan perlombongan beberapa Monero. Oleh itu, mari kita lihat bagaimana sebenarnya ia dilakukan.

Perlombongan RawakX XMR: Langkah demi Langkah

Sekarang mari kita siapkan untuk memulakan perlombongan XMR dengan CPU di mesin anda. Ini adalah proses yang cepat dan mudah.

Sekiranya anda belum mempunyai dompet yang menyokong Monero, perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah memuat turun dompet sehingga anda mempunyai tempat untuk menerima XMR yang anda miliki. Baru-baru ini kami melakukan tinjauan mengenai Dompet Monero Terbaik yang boleh anda gunakan untuk membantu anda menentukan dompet mana yang akan digunakan.

Anda boleh menambang Monero secara solo, tetapi anda pasti perlu menunggu lama untuk mencari blok. Penyelesaian yang lebih baik adalah menggunakan salah satu daripada banyak kolam perlombongan. Ia mudah disediakan dan menstabilkan pendapatan anda dari perlombongan. Kami telah melakukan panduan Monero Mining Pool sebelumnya, tetapi terdapat banyak kolam bagus lain yang boleh anda pilih juga.

Setelah anda memutuskan kolam perlombongan yang akan anda gunakan, anda perlu memuat turun perisian perlombongan untuk Monero. Dua pilihan terbaik adalah XMR-STAK-RX dan XMRIG.

Menggunakan XMR-STAK-RX

Berikut adalah arahan penggunaan XMR-STAK-RX. Perhatikan bahawa semua perisian perlombongan dikenal pasti sebagai virus oleh Windows. Klik untuk “Maklumat Lanjut” dan benarkan muat turun.

Memuat turun Fail RandomX

Langkah 1: Memuat turun Fail

Selepas memuat turun versi XMR-STAK-RX yang sesuai, anda perlu mengekstraknya, dan kemudian anda boleh menjalankan xmr-stak-rx.exe. Anda mungkin mendapat mesej yang serupa dari Windows mengenai perisian menjadi virus ketika cuba menjalankan perisian, sekali lagi anda ingin menambahkannya sebagai pengecualian dan membiarkannya berjalan.

Menjalankan RandomX

Langkah 2: Menjalankan Fail Terpilih

Ia akan membuka tetingkap arahan dan bertanya sama ada anda mahu menggunakan kaedah penyediaan yang mudah. Tekan ‘Y’ dan kemudian masukkan.

RandomX Persediaan Mudah

Langkah 3: Persediaan Mudah

Anda akan ditanya mata wang mana yang ingin anda tambang. Ketik ‘monero’ dan tekan enter.

Memilih Monero XMR-STAK

Langkah 4: Pilih Monero

Seterusnya, anda akan diminta alamat kolam anda. Kami menggunakan 2Miners sebagai kolam kami. Setelah memasukkan alamat kolam penambangan yang sesuai tekan enter.

Pemilihan Kolam XMR-STAK

Langkah 5: Memasukkan maklumat Kolam Perlombongan

Seterusnya, anda akan diminta nama pengguna, yang merupakan alamat dompet atau log masuk kumpulan anda. Sekiranya menggunakan alamat dompet, anda harus menyalin / menampal dan kemudian tekan enter.

Pemilihan Dompet XMR-STAK

Langkah 6: Masukkan Alamat XMR anda

Seterusnya, anda akan diminta mendapatkan kata laluan. Anda hanya boleh menaip ‘x’ dan tekan enter.

Memasukkan Kata Laluan XMR-STAK

Langkah 7: Masukkan Alamat XMR anda

Seterusnya, anda akan ditanya sama ada kumpulan itu menyokong TLS / SSL. Sekiranya anda tidak pasti, anda hanya boleh menaip ‘n’ dan tekan enter. Sekiranya anda menggunakan 2Miners seperti kami, anda ingin menaip ‘n’.

TLS SSL XMR-STAK

Langkah 8: Kolam menyokong TLS / SSL?

Tetingkap arahan lain akan terbuka dan mungkin meminta anda menghidupkan semula. Jangan reboot sebentar lagi. Anda hanya boleh menekan enter dan prompt arahan harus beralih ke langkah seterusnya. Tetingkap asalnya juga akan terbuka, tetapi dapat ditutup sekarang setelah anda selesai mengkonfigurasi perisian perlombongan.

Jangan reboot XMR-STAK

Langkah 9: Jangan Reboot

Dan pada tetingkap kedua, anda akan melihat bahawa anda sekarang sedang melombong. Anda mungkin melihat beberapa mesej ralat, tetapi akhirnya, perisian akan mula menggunakan CPU anda untuk menambang dan akan mula mengesan blok.

Perlombongan XMR-STAK Selesai

Langkah 10: Melombong XMR pada XMR-STAK

Sekarang anda melombong monero menggunakan CPU anda. Ini akan memberi anda kemas kini jumlah blok yang anda temukan dan XMR yang telah anda lombong.

Menggunakan XMRIG

Sekiranya anda mahu, anda juga boleh menggunakan perisian perlombongan XMRIG untuk Monero, namun ia hadir dengan bayaran pemaju lalai sebanyak 5%. Anda boleh mengubahnya dalam fail konfigurasi, tetapi anda tidak boleh berada di bawah 1%, jadi pelombong XMRIG tidak percuma.

Berikut adalah arahan memuat turun dan menjalankan XMRIG.

Mula-mula memuat turun versi pelombong yang betul dari Github.

Memuat turun XMRig

Langkah 1: Memuat turun XMRIG

Setelah fail dimuat turun, fail perlu diekstrak ke lokasi pilihan anda. Fail hampir pasti akan ditandakan sebagai virus dan anda perlu menambah pengecualian untuk menyimpan dan kemudian untuk menjalankan penambang.

Jalankan fail XMRIG

Langkah 2: Benarkan fail dijalankan

Setelah fail diekstrak, anda boleh pergi ke folder dan melihat failnya. Anda perlu membuka fail config.json dengan Notepad atau editor teks lain (bukan Word) supaya anda dapat menetapkan parameter anda.

Tetapkan parameter perlombongan XMRIG

Langkah 3: Menetapkan Parameter Perlombongan

Sebaik sahaja anda membuka fail config.json tatal ke bawah berhampiran bahagian bawah ke bahagian yang disebut “kumpulan”. Di sana anda akan menambahkan “rx / 0” untuk algo, “monero” untuk koin, alamat kumpulan untuk url, alamat dompet anda untuk bidang pengguna, dan “x” untuk bidang lulus. Anda juga ingin mengubah tetapan keepalive dari false menjadi true. Jangan lupa tanda kurung atau pelombong tidak akan berfungsi dengan baik.

Tetapkan Tetapan Konfigurasi XMRIG

Langkah 4: Tetapan Konfigurasi XMRIG Optimum

Simpan dan tutup fail dan kemudian klik dua kali fail xmrig.exe untuk memulakan penambang. Anda akan mendapat arahan arahan yang terbuka dan pelombong akan berjalan.

Perlombongan XMRIG Berjalan

Langkah 5: Membiarkan XMRIG Berjalan & Perlombongan XMR

Di sana anda memilikinya. Anda sekarang boleh membiarkan XMRIG berjalan dan ia akan menghantar hadiah blok ke dompet yang telah anda pilih. Sudah tentu, ini akan dikurangkan sebanyak 5% kerana anda harus memberikan sebahagian kepada pembangun perisian – jadi kebaikan dan keburukan.

Kesimpulannya

Dan di sana anda memilikinya, panduan ringkas saya tentang cara menambang monero dengan CPU. Sudah tentu, jika anda telah melombong XMR dengan pelantar GPU anda, anda mungkin akan menemui penurunan ROI anda yang merupakan kesan sampingan yang tidak menguntungkan dari peningkatan RandomX ini.

Walau bagaimanapun, jika anda ingin meningkatkan pulangan dari Mining dengan CPU anda, anda boleh melihat pelaburan yang berkualiti tinggi. Ini pasti akan lebih murah daripada kos membeli GPU atau ASIC lanjutan.

Sebagai contoh, anda boleh melihat untuk membeli Intel i5 7600 atau Intel i7 8700k. Kedua-dua CPU ini akan membuat anda menambah banyak uang. I5 mempunyai telah diuji untuk menghasilkan kira-kira 1.63 kh / s sedangkan i7 dapat menghasilkan sekitar 2.36 kh / s. Sudah tentu, ini hanya dua contoh dan terdapat banyak CPU lain yang boleh berfungsi.

Memang, sekarang mungkin salah satu masa terbaik untuk memulakan perlombongan XMR dengan CPU anda. Apabila semakin banyak pelombong mula bergabung dengan rangkaian, kesukaran akan meningkat dan ROI anda akan jatuh. Pastikan anda melakukan pengiraan yang sesuai pada nombor ini sebelum membeli CPU baru.

Selamat Mencuba! &# 128521;

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me