Protokol PASARAN: Temu ramah dengan CEO Seth Rubin mengenai Blockchain Derivatives

Pasaran cryptocurrency sangat tidak menentu, ini jelas.

Turun naik ini dilihat sebagai salah satu halangan terbesar dalam penggunaan crypto secara besar-besaran. Seseorang tidak boleh mengharapkan untuk mengganti mata wang fiat jika alternatif anda tidak dilihat sebagai “simpanan nilai”.

Jadi apa yang boleh dilakukan?

Walaupun turun naik cryptocurrency didorong oleh banyak faktor, salah satu penyumbang terbesar adalah kekurangan produk pengurusan risiko dan instrumen lindung nilai.

Ya, kami mempunyai beberapa produk Niaga Hadapan tetapi ini berpusat, standard, rumit dan hanya merangkumi sebilangan kecil aset kripto.

Penyelesaian tahap protokol diperlukan …

Gambaran Keseluruhan Protokol PASARAN

Protokol PASARAN adalah protokol derivatif terdesentralisasi yang membolehkan pengguna memprogramkan derivatif mereka sendiri melalui penggunaan kontrak pintar dan teknologi blockchain. Ini akan memberi pengguna mekanisme untuk melindungi risiko harga untuk pelbagai aset yang berbeza.

Ini juga akan memberi seseorang peluang untuk berdagang turun naik dalam aset pendasar. Pengguna bukan sahaja dapat memanfaatkan kedudukan mereka tetapi mereka dapat melakukannya tanpa risiko yang ditimbulkan oleh pihak lawan.

Pada dasarnya, MARKET Protocol sedang mengembangkan protokol pertukaran terdesentralisasi (DEX) yang akan membolehkan orang ramai memperdagangkan produk derivatif. Anda boleh menganggapnya sebagai derivatif rakan kongsi untuk protokol 0x (ZRX).

Temu ramah dengan Seth Rubin (CEO)

Selepas membaca kertas putih kami cukup tertarik dengan projek ini. Kami memutuskan untuk menghubungi pasukan dengan banyak pertanyaan mengenai teknologi, projek, DEX terbaru mereka dan ekosistem derivatif crypto yang lebih luas.

Ketua Pegawai Eksekutif MARKET Protocol, Seth Rubin, dengan senang hati menjawab soalan kami dengan mendalam.

Gambaran Keseluruhan Projek, Pasar Crypto dan DEX

Protokol Pasaran Seth Rubin

Ketua Pegawai Eksekutif MARKET Protocol, Seth Rubin. Imej melalui GitHub

Bagaimana idea Protokol PASARAN muncul? Sudah berapa lama anda mengusahakannya?

Bersama-sama pengasas saya dan saya telah menjalankan dan menguruskan sejumlah meja pemasaran dan perdagangan algoritma. Collins Brown dan saya telah bekerjasama selama 13 tahun yang lalu, dan CTO dan pengasas ketiga kami, Phil Elsasser, telah bekerjasama dengan kami selama 7 tahun terakhir.

Kami pada awalnya memasuki crypto pada tahun 2015 dengan fokus pada perdagangan aset crypto, tetapi pada tahun 2016 kami menjadi lebih berminat dengan teknologi blockchain yang mendasarinya sendiri. Kami mula belajar mengenai pertukaran yang terdesentralisasi dan apa yang dapat kami lakukan dengan mereka, dan ini membawa kami ke jalan yang akhirnya menjadi Protokol PASARAN.

Kami mula bekerja sepenuh masa di Protokol PASARAN pada bulan Jun 2017 setelah menyedari bahawa kami dapat menggantikan penjaga dan membersihkan syarikat dengan penyelesaian blockchain yang juga dapat mengatasi masalah turun naik di ruang kripto.

Anda cuba mengembangkan protokol DEX untuk kontrak derivatif. Anda telah menyenaraikan sejumlah masalah dengan pertukaran terpusat. Sekiranya anda harus memilih satu masalah utama yang anda miliki dengan pertukaran ini, apa jadinya?

Isu asas dengan pertukaran terpusat adalah penjagaan dana. Berasal dari dunia kewangan tradisional, kami terkejut melihat bagaimana penjagaan dana ditangani di ruang crypto.

Manifestasi utama masalah ini adalah amalan terbaik untuk tidak meninggalkan dana di bursa, kerana risiko pencurian oleh penggodam atau pertukaran itu sendiri. Selain itu, peniaga derivatif di bursa terpusat seperti BitMEX dan OKEx sentiasa terdedah kepada risiko seperti penolakan automatik dan kerugian sosialisasi.

Perkara yang paling menarik mengenai pertukaran terdesentralisasi adalah bahawa tidak ada perlindungan dana berpusat, ini adalah perlindungan pengguna yang sangat kuat yang mencegah penyalahgunaan dana pengguna.

Pasaran jelas berada dalam keadaan buruk pada masa ini. Adakah anda prihatin dengan potensi penurunan besar dalam aktiviti perdagangan / lindung nilai dan dengan itu kurang memberi insentif untuk mengendalikan DEX?

Turun naik harga benar-benar membatasi penggunaan aset crypto secara umum, tidak kira bagaimana anda melihatnya, sebagai simpanan nilai, medium pertukaran, unit akaun, atau dalam konteks aplikasi token.

Aset kripto pada masa ini terlalu tidak stabil untuk digunakan dalam kapasiti ini. Ini adalah peluang untuk Protokol PASARAN, kerana turun naik harga adalah masalah utama yang sedang kita atasi. Dengan Protokol PASARAN, anda boleh memegang dan menggunakan token tanpa perlu risau akan penurunan harganya, dengan berkesan memisahkan turun naik harga dari utiliti token.

Di sepanjang pasaran beruang ini, kami telah melihat minat yang besar dalam melindung nilai dan memendekkan aset kripto, namun pengguna pada masa ini mempunyai akses yang sangat terhad untuk jenis peluang perdagangan ini. Inilah masalah yang kami atasi dengan Protokol PASARAN dan pertukaran terdesentralisasi kami, MPX.

Protokol anda akan membolehkan pembangun lain membuat DEX mereka sendiri. Bolehkah anda membawa kami melalui beberapa projek paling menarik yang sudah anda jalankan? Sejauh mana mereka berada dalam produk mereka?

Kami telah bekerjasama dengan beberapa DEX setakat ini, yang paling terkenal adalah DDEX, DEX berasaskan Ethereum teratas dan juga relay 0x teratas mengikut jumlah. Dengan melaksanakan Protokol PASARAN, DDEX akan dapat menawarkan hubungan perdagangan baru dan unik, misalnya, pendedahan harga kepada aset rentas dan luar rantai.

Salah satu perkara yang kami fokuskan sejak awal adalah memastikan bahawa kami memetakan ke titik akhir 0x supaya penyampai dapat dengan mudah melaksanakan Protokol PASARAN. Ini adalah sebahagian dari strategi kami untuk mendorong aplikasi dan pertukaran untuk membina Protokol PASARAN, tetapi kami juga telah membangun dan mengeluarkan pertukaran terdesentralisasi kami sendiri untuk menunjukkan apa yang dapat dibangun dengan protokol.

Sekarang ini kami fokus untuk mengeluarkan versi produksi MPX di samping pelancaran mainnet Protokol MARKET, dan pada ketika itu kami dapat lebih fokus untuk menyokong rakan kami dan projek mereka.

Kerangka peraturan di sekitar DEX tidak jelas. Sebagai contoh, kami telah melihat hukuman yang dijatuhkan kepada EtherDelta oleh SEC. Pernahkah anda memikirkan implikasi peraturan untuk pengendali buku pesanan atau pesanan?

Implikasi peraturan akan berbeza untuk pasukan yang berlainan, bergantung pada tempat mereka berada dan bagaimana mereka melaksanakan Protokol PASARAN. Kami tidak mengawal siapa yang melaksanakan atau bagaimana mereka melaksanakannya, tetapi protokol itu sendiri dirancang dengan cara yang netral sehingga seseorang dapat menerapkannya bersama dengan solusi mereka sendiri untuk KYC, AML, dan kepatuhan pendaftaran.

Kami mengharapkan pemaju untuk mematuhi syarat peraturan di bidang kuasa mereka yang berkenaan. Ini agak rumit oleh fakta bahawa banyak pengawal selia baru mulai memberikan panduan tentang bagaimana peraturan yang ada berlaku untuk crypto, walaupun kami menjangkakan ini akan diselesaikan dalam beberapa tahun ke depan.

Sementara itu, penting bagi pemaju untuk mempertimbangkan dengan teliti peraturan yang berlaku untuk projek mereka.

Kepercayaan terhadap stablecoin seperti Tether berada di tahap paling bawah. Terdapat banyak koin stabil yang disokong dan dikawal selia USD lain yang baru-baru ini melanda pasaran (Gemini Dollar, USDC dll). Kalian lebih memilih untuk menggunakan koin stabil terdesentralisasi sebagai syiling rujukan dalam kontrak anda. Kenapa ini?

Kami telah membina Protokol PASARAN sedemikian rupa sehingga mana-mana token ERC-20 dapat dipilih sebagai jaminan untuk kontrak, termasuk stablecoin yang disokong oleh dolar AS yang diatur dan juga stablecoin yang terdesentralisasi seperti DAI.

Kami mempunyai pilihan untuk kestabilan desentralisasi kerana ia lebih dekat dengan etos desentralisasi yang menjadi nadi kedua Protokol PASARAN dan MPX, namun terserah kepada pembuat kontrak individu untuk menentukan token mana yang akan digunakan sebagai jaminan.

Setiap pertukaran atau aplikasi yang dibangun di atas MARKET Protocol dapat memilih kontrak mana yang akan disenaraikan, jadi kami mengharapkan untuk melihat pasaran menyatukan di sekitar sejumlah stabilcoin pilihan yang digunakan sebagai jaminan untuk kontrak MARKET Protocol.

Platform MPX

Protokol Pasaran MPX DEX

Pelancaran Protokol PASARAN DEX pertama. Sumber gambar: Protokol Pasaran

MPX, Dapp pertama anda, secara rasmi dalam beta dan di testnet Rinkeby. Bagaimana ujian dijalankan? Adakah ia mendapat banyak minat?

Maklum balas yang kami terima dari pengguna kami sangat luar biasa dan menyokong apa yang telah kami ketahui: pengguna mahukan peluang perdagangan yang lebih banyak dan lebih baik, termasuk aset dalam dan luar rantai.

Kami telah mengesahkan beberapa pilihan reka bentuk produk awal kami dan memperoleh wawasan berharga tentang bagaimana kami dapat terus meningkatkan pengalaman pengguna kami, yang merupakan sesuatu yang sangat kami fokuskan. Sekarang kami berusaha keras untuk memasukkan maklum balas yang kami terima ke dalam beta yang dikemas kini, yang akan kami lepaskan akhir bulan ini.

Anda kini mempunyai 6 derivatif BETA di MPX. Adakah rancangan untuk memasukkan lebih banyak lagi di peringkat kemudian?

Selama beta kami menyokong enam kontrak, yang kami pilih untuk menunjukkan rangkaian kontrak yang dapat dibuat dengan MARKET Protocol, tetapi di masa depan kami akan menawarkan banyak lagi. Sekarang ini kami mengumpulkan maklum balas daripada komuniti kami dan penguji beta untuk memahami aset mana yang ingin mereka jual dan juga token cagaran yang mereka sukai.

Bilakah kita dapat melihat pelancaran platform MPX secara langsung?

Kami bercadang untuk mengeluarkan versi produksi MPX bersama dengan pelancaran mainnet MARKET Protocol pada Q2 tahun 2019.

Teknologi Protokol PASARAN

Anda telah berkembang di atas blockchain Ethereum. Adakah anda prihatin dengan masalah penskalaan yang dihadapi oleh rangkaian baru-baru ini? Teknologi apa yang diusahakan oleh pemaju teras Ethereum yang paling anda gemari?

Kami memahami masalah penskalaan yang dihadapi Ethereum, tetapi kami yakin ia akan diselesaikan. Satu penyelesaian yang sangat kami sukai ialah Plasma. Dengan memindahkan transaksi dari rantai, pelaksanaan Plasma akan meningkatkan jumlah kapasiti transaksi Ethereum.

Ini akan membantu mengurangkan kesesakan di rantai sehingga penyelesaian penskalaan lain dapat dilaksanakan. Sementara itu, kami tidak terlalu peduli dengan yuran, kerana bayaran yang tinggi menghimpunkan transaksi bernilai rendah, bukan transaksi bernilai tinggi. Sebagai contoh, tidak masuk akal untuk membayar $ 5 untuk setiap pergerakan dalam permainan, tetapi tidak masuk akal untuk membayar $ 5 untuk melindung nilai $ 1000 menggunakan Protokol PASARAN.

Dalam kertas putih anda bercakap mengenai perkongsian dengan Oracilize.It dan Block1IQ. Apa jenis input yang dapat diberikan oleh oracle ini kepada kontrak pintar anda?

Untuk setiap kontrak Protokol PASARAN terdapat token cagaran yang ditentukan dan juga aset rujukan yang mendasari. Keuntungan dan kerugian pada kedudukan dikira dalam token cagaran, tetapi diperoleh dari aset rujukan.

Protokol menggunakan oracle untuk mendapatkan data harga untuk aset rujukan ini, sehingga protokol dapat mengira perubahan nilai mereka dalam token cagaran. Produk alpha kami yang dikeluarkan pada awal tahun ini ditulis kepada Oraclize. Ini membolehkan kami mengambil data harga dari sejumlah sumber yang berbeza.

Satu perkongsian yang sangat kami sukai ialah ChainLink, yang merupakan orentral terdesentralisasi yang sangat popular. Di masa depan, kami dapat menggunakan oracle terdesentralisasi untuk membawa data luaran lain dalam rantai, misalnya data sukan.

Perkongsian Rantaian Protokol Pasaran

Berkongsi dengan Chainlink untuk memberikan sokongan Oracle

Mari kita bincangkan mengenai spesifik kontrak derivatif. Nampaknya kontrak memerlukan topi dan lantai yang menjadikannya seperti pilihan tersebar. Adakah terdapat ruang untuk instrumen derivatif jenis lain untuk dibina? Contohnya, mereka yang tidak terbalik?

Kami tidak merancang untuk membuat jenis derivatif tertentu. Kami mulai dengan tujuan untuk mengatasi sejumlah masalah, mulai dari syarikat jagaan dan pembersihan, hingga turun naik. Kami mengembangkan kontrak Protokol PASARAN untuk menyelesaikan masalah ini, sambil memberikan faedah derivatif kepada semua orang.

Dalam bentuknya sekarang, kontrak Protokol PASARAN memberikan kesolvenan yang dijamin dan kelemahan yang diketahui, tetapi dengan kenaikan harga yang tinggi untuk seseorang yang lama. Walau bagaimanapun, ini dapat ditangani dengan mengumpulkan serangkaian kontrak untuk meniru struktur pembayaran yang belum ditutup, mirip dengan gulungan niaga hadapan, dan kami berharap dapat melihat pertukaran dan aplikasi menyamarkan proses ini sehingga mudah bagi pedagang untuk mendapatkan pendedahan jenis ini.

Dalam kertas putih, anda mendakwa bahawa pertikaian penyelesaian derivatif semasa diselesaikan melalui proses terpusat. Anda mahu beralih ke mekanisme yang terdesentralisasi. Pernahkah anda berfikir lebih lanjut mengenai bagaimana penampilan ini? Apa jenis teknologi yang akan digunakannya?

Setelah tamat tempoh, kontrak Protokol PASARAN secara automatik diselesaikan menggunakan data harga dari oracle yang dipilihnya. Masalahnya ialah jika oracle mengembalikan harga yang tidak betul, atau bahkan tanpa harga sama sekali.

Kami mengatasinya dengan memasukkan kelewatan waktu antara pelaksanaan awal atau berakhirnya kontrak dan waktu ketika pengguna dapat mengeluarkan dana mereka. Sekiranya kuorum pengguna memulai perselisihan penyelesaian, maka kontrak memasuki keadaan yang disengketakan, dan oracle cadangan atau sekumpulan oracle akan digunakan untuk mendapatkan nilai penyelesaian akhir.

Kami sedang mencari beberapa cara lain untuk menyelesaikan perselisihan penyelesaian, misalnya, dengan bergantung pada pemegang token MKT untuk mengumpulkan nilai yang dipertikaikan atau dengan memanfaatkan projek lain yang mengkhususkan diri dalam penyelesaian sengketa.

Token MKT

Mari lihat token MKT. Adakah anda masih merancang untuk menaikkan pra-penjualan? Adakah anda mempunyai sedikit masa lagi mengenai masa ini mungkin berlaku?

Kami masih menilai kaedah terbaik untuk mengedarkan token MKT. Kami juga berencana untuk menggunakan token MKT sebagai mekanisme untuk meningkatkan kecairan di seluruh protokol, bermula dengan MPX, untuk mendorong pertumbuhan ekosistem MARKET Protocol.

Buku putih anda menyatakan bahawa token ini akan memberikan hak suara untuk kemungkinan peningkatan protokol. Bolehkah anda mengulas lebih lanjut mengenai perkara ini? Apa protokol pemerintahan yang mungkin menyerupai?

Protokol MARKET adalah protokol terbuka dan terdesentralisasi yang akan ditadbir oleh pemegang MKT, memastikan bahawa suara pengguna akhir dan projek-projek yang membina protokol tersebut sama-sama diwakili dalam pengelolaan dan pengembangan protokol yang sedang berlangsung.

Tujuannya adalah sistem pemerintahan yang menyeimbangkan suara kedua-dua kumpulan ini, namun pemerintahan protokol yang terdesentralisasi adalah masalah yang tidak dapat diselesaikan di ruang ini. Ada sejumlah proyek dalam fasa eksperimental, tetapi akan memerlukan beberapa waktu untuk muncul solusi yang dapat dilaksanakan.

Mencari Ke Depan

Peta Jalan Protokol Pasaran

Peta Jalan Protokol PASARAN

Apakah trend yang anda fikir akan kita lihat pada tahun 2019 di pasaran cryptocurrency?

Pada masa ini pasaran crypto secara keseluruhan berkorelasi dengan pergerakan harga Bitcoin, tetapi pada tahun 2019 kami menjangkakan untuk melihat harga mulai bergerak lebih bebas. Banyak pasukan fokus untuk membangun pada tahun 2018, jadi tahun depan akan ada lebih banyak projek yang disiarkan secara langsung dan dapat digunakan.

Ini akan menjadi masa yang sangat menggembirakan untuk seluruh ruang kripto. Lebih banyak projek dan pengguna akan diterjemahkan menjadi keperluan yang lebih besar untuk penyelesaian pengurusan risiko, dan juga lebih banyak peluang untuk pedagang, yang keduanya dapat ditangani oleh Protokol PASARAN.

Semasa anda terus melancarkan kemas kini, apa yang paling menggembirakan anda mengenai Protokol PASARAN dan potensi derivatif terdesentralisasi?

Perkara paling menggembirakan yang telah kami saksikan, dan sesuatu yang memberi kami banyak keyakinan ke hadapan, adalah maklum balas pengguna yang kami terima setakat ini, dan juga sejumlah besar sokongan yang kami terima dari komuniti kami, yang kedua-duanya nyatakan keperluan untuk jenis produk yang kami buat, serta kualiti pasukan kami yang berusaha tanpa lelah untuk menjadikannya lebih baik.

Kami melihat derivatif sebagai tonggak kewangan moden dan penting untuk ruang blockchain secara keseluruhan berkembang dan berkembang. Dan dengan desentralisasi derivatif, kita dapat membolehkan perdagangan aset yang selamat, larut dan tidak boleh dipercayai. Kami berusaha keras untuk menjadikan ini kenyataan!

Pasukan kami sangat gembira melihat apa yang dibina komuniti kami menggunakan Protokol PASARAN, dan bagaimana projek-projek tersebut mengubah dunia. Sementara itu, cara terbaik untuk kita meramalkan masa depan adalah membinanya, dan itulah idea yang membimbing kita ketika kita terus bersiap sedia untuk pelancaran mainnet Protokol MARKET dan MPX.

Kesimpulannya

Walaupun turun naik adalah produk sampingan dari kebanyakan pasaran kewangan yang baru muncul, selalu ada alat yang dapat digunakan sebagai penanggulangan turun naik ini.

Apa yang telah dilakukan oleh protokol PASARAN adalah menggabungkan kekuatan blockchain yang terdesentralisasi dengan fungsi pengurusan risiko derivatif kewangan. Mereka berharap dapat memberi pengguna kemampuan untuk menguruskan risiko individu mereka sendiri tanpa memerlukan pertukaran terpusat atau kontrak standard.

Akan menarik untuk melihat bagaimana peluncuran platform MPX dan apa yang disediakan oleh Protokol PASARAN untuk tahun 2019. Sekiranya anda ingin mengikuti kemas kini terbaru mengenai projek ini, maka anda boleh pergi ke mereka laman web di mana mereka menyiarkan kemas kini terbaru mereka.

Gambar Sampul melalui Fotolia & Protokol PASARAN

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me