Ramalan Harga Bitcoin EUR – Masa untuk Peningkatan Lain?

Perkara yang pasti tidak pasti untuk Bitcoin sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

Banyak yang disebut “pakar” telah mendakwa bahawa larian lembu berikutnya sudah hampir tiba. Tetapi setiap kali kita berfikir bahawa harga akan pecah dan mula naik, ia jatuh dan memecahkan lebih banyak talian sokongan.

Jadi bila lagi besar BTC hingga EUR kenaikan betul-betul bermula? Dan adakah perhimpunan ini akan berterusan atau akan perlahan-lahan hilang?

Pada masa ini, harga Bitcoin ditahan oleh beberapa faktor utama. Terutama, sentimen pasaran yang tidak menentu, kemunduran bagi pelabur institusi, peraturan yang semakin meningkat, dan masalah teknologi yang berterusan.

Mari kita perhatikan setiap faktor ini untuk menentukan sama ada Bitcoin mungkin akan pulih dalam masa terdekat.

Sentimen Pasaran yang tidak pasti

Pada masa ini, gembar-gembur yang mengelilingi Bitcoin agak berbeza dengan yang ada pada akhir tahun 2017. Semasa kenaikan harga tahun lalu, gembar-gembur media banyak membantu meningkatkan FOMO (Fear of Missing Out). Pembeli pemula, pelabur institusi, dan kedai berita tidak dapat memperoleh cukup banyak aset digital.

Bitcoin Hancur

Imej melalui Fotolia

Harga itu menguatkan diri dan seterusnya mendorong naratif bahawa Bitcoin adalah “pelaburan yang baik”. Ketika harganya mula naik, banyak pelabur mula tertanya-tanya adakah perhimpunan itu akan berterusan. Ia tidak stabil dan harga mulai berubah dengan cepat pada awal Januari dan sejak itu menurun.

Pada masa ini, sentimen pasaran berada pada tahap bertentangan dengan euforia Disember tahun lalu.

Selepas kekecewaan berulang pada pelarian pada tahun 2018, kebanyakan orang lebih berhati-hati sekarang untuk melompat kembali ke pasaran. Seorang penganalisis Wall Street malah membuat indeks untuk mengukur Bitcoin ‘kesengsaraan’ yang digunakan sebagai barometer untuk memberitahu bagaimana perasaan peniaga. Mengikut ini, berdasarkan harga semasa, mereka yang memegang BTC sudah tentu cukup menyedihkan sekarang.

Itu mungkin terdengar seperti berita buruk, tetapi secara historis, masa ketakutan, ketidakpastian, dan keraguan adalah masa terbaik untuk membeli Bitcoin. Apabila media terus-menerus menulis banyak artikel FUD, kemungkinan besar harga syiling tersebut dinilai rendah. Dan, menurut indeks ‘kesengsaraan’ yang sama, Bitcoin sentiasa melihat prestasi harga terbaiknya pada tahun setelah penunjuk mencapai ‘sengsara’.

Kekurangan untuk Pelabur Institusi

Salah satu faktor yang mungkin mendorong peningkatan Bitcoin seterusnya adalah kemasukan wang institusi. Terdapat sejumlah besar dana pelaburan, pengurus aset dan institusi kewangan yang ingin terlibat dalam pasaran Bitcoin. Mereka semua mencari peluang kemasukan yang ideal.

Sehingga kini, Bitcoin terlalu berisiko untuk institusi ini mempertaruhkan wang pelanggan. Walaupun banyak pelabur runcit dengan senang hati mempertaruhkan wang mereka sendiri dengan harapan adanya rali Bitcoin, pengurus wang mempunyai tugas fidusiari.

Kita juga boleh menambah usaha yang gagal untuk mencipta kenderaan pelaburan penting seperti dana yang diperdagangkan. Semua ini bermaksud bahawa cryptocurrency tetap tidak dapat dicapai oleh kebanyakan pelabur institusi.

Agar wang besar masuk ke Bitcoin, ia memerlukan perlindungan yang lebih baik untuk pelaburnya. Salah satu langkah yang paling penting dalam hal ini adalah untuk pengawal selia memasuki pelanggaran dan memberikan beberapa undang-undang dan peraturan yang jelas berkaitan dengan aset digital.

Pengawal selia mengambilnya dengan serius

Ketidakpastian terbesar dengan Bitcoin ketika ini adalah peraturan. Pengawal selia di seluruh dunia telah berminat dengan Bitcoin dan cryptocurrency lain. Mereka telah melihat kemajuan teknologi sistem desentralisasi dan teknologi blockchain.

Peraturan secara tradisional dilihat dengan kecurigaan oleh kebanyakan pengguna Bitcoin. Ini kerana ia dikembangkan khusus untuk membuang ketat kewangan moden dan membebaskan penggunanya dari sistem terpusat.

Walau bagaimanapun, di sebalik apa yang difikirkan oleh banyak Bitcoiner yang sukar berfikir ini, peraturan mungkin tidak begitu buruk bagi cryptocurrency, terutamanya untuk harganya. Peraturan tidak semestinya bermaksud menekan aset dan semua penggunanya.

Adalah mungkin bagi badan-badan pemerintah untuk membuat peraturan yang efektif yang melindungi pengguna secara memadai sementara masih memungkinkan teknologi untuk berkembang dan berinovasi di pasar yang relatif bebas.

Hester Pierce dari SEC

Hester M. Pierce. Sumber: Wikipedia.org

Ini sebenarnya dibuktikan baru-baru ini oleh tinjauan positif dalam masyarakat terhadap ucapan oleh Hester M. Pierce, anggota Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa (SEC). The ucapan, berjudul “Beaches and Bitcoin” menguraikan visinya tentang bagaimana SEC dapat mengatur pasaran.

Dia membandingkan SEC dengan penyelamat di pantai. Penjaga keselamatan ini akan membolehkan kebebasan berinovasi di pasar, tetapi masuk dengan peluit apabila diperlukan. Pengawal selia di Eropah juga mengeluarkan kenyataan positif mengenai Bitcoin dan ekosistem cryptocurrency umum.

Dengan pengawasan peraturan yang seimbang, pasaran Bitcoin dapat menghilangkan banyak kesan sampingan negatif dari pasaran yang tidak terkawal. Ini termasuk amalan seperti manipulasi pasaran dan penipuan cryptocurrency.

Apabila pelabur institusi mengetahui bahawa ada perlindungan untuk wang pelanggan mereka, mereka cenderung untuk melabur. Seseorang berharap bahawa ini dapat membuka pintu masuk modal yang berlebihan yang dapat menghidupkan pasaran kripto.

Meningkatkan Keyakinan dalam Skalabiliti

Isu lain yang melanda Bitcoin adalah ketidakupayaannya untuk membuat skala. Dengan kelajuan rangkaian semasa, Bitcoin dapat memproses sekitar 2-3 transaksi sesaat. Visa, sebaliknya, dapat memproses 56,000 transaksi sesaat.

Oleh itu, jika Bitcoin benar-benar ingin bersaing dengan syarikat yang sudah mapan, ia harus meningkatkan skalabilitas transaksi. Ini adalah sekatan yang jelas yang perlu diatasi oleh Bitcoin sekiranya bertujuan untuk mencapai penggunaan secara besar-besaran. Bayaran juga merupakan sebahagian daripada masalah. Semasa kenaikan Bitcoin terkini, yuran meningkat kepada hampir $ 50 setiap transaksi.

Berita baiknya adalah bahawa penyelesaian skalabiliti kini sedang dilihat. Penyelidik mengusahakan teknologi inovatif seperti Lightning Network. Penyelesaian ini menambahkan ‘lapisan kedua’ pada blockchain Bitcoin yang membolehkan sebahagian besar transaksi berlaku ‘off-chain’.

Ini akan sangat membantu penskalaan kerana ini bermakna tidak semua transaksi harus dilakukan pada blockchain Bitcoin. Begitu juga, kerana urus niaga ini akan dilakukan dalam saluran yang berasingan, yuran transaksi penambang tidak perlu dibayar.

Sekiranya berjaya dilaksanakan, ia akan meningkatkan kapasiti rangkaian Bitcoin secara eksponensial. Ini dapat memberi dorongan untuk lebih banyak adopsi yang akan menghasilkan sentimen positif dan kenaikan harga.

Pembetulan Segera?

Terdapat banyak harapan bahawa kenaikan Bitcoin seterusnya hampir tiba. Pasar memerlukan beberapa berita positif yang dapat menghidupkan harapan “adopsi massa”.

Peraturan yang dipikirkan dengan baik yang mampu melindungi pelabur tanpa menahan inovasi akan memberikan persekitaran yang tepat. Ini akan membolehkan pelabur institusi membeli aset cryptocurrency secara beramai-ramai tanpa rasa takut akan tuntutan mahkamah.

Lebih-lebih lagi, jika node Bitcoin dapat melancarkan rangkaian kilat sepenuhnya dan membiarkannya skala, ini dapat membantu penggunaan ini. Orang boleh mula menggunakan Bitcoin lagi sebagai kaedah untuk bertransaksi dan bukan hanya sebagai simpanan nilai.

Sudah tentu, ada juga risiko yang dapat dihadapi pasar dalam jangka pendek hingga menengah. Tidak ada kata sepakat mengenai sejauh mana Bitcoin boleh jatuh sebelum permintaan mulai meningkat lagi. Terdapat banyak peniaga runcit yang terbakar dalam penjualan baru-baru ini dan mereka akan mempunyai kenangan buruk.

Oleh itu, hanya laburkan apa yang anda ingin kehilangan dan pastikan bahawa anda Melakukan Penyelidikan Sendiri (DYOR).

Imej melalui Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me