Skim Ponzi Colossal BitConnect Secara Rasmi Telah Dihancurkan Dan Dibakar

BitConnect, laman web skema Ponzi yang legendaris yang telah merebak dunia crypto dengan ribut dan berpotensi menjatuhkan bitcoin bernilai jutaan dolar akhirnya runtuh di bawah beratnya sendiri.

Sepanjang tahun lalu, laman web ini telah menggunakan pemasaran gaya afiliasi, video promosi yang mencolok dan kadang-kadang tidak masuk akal, dan janji-janji kekayaan tanpa risiko menyebar seperti penyakit di seluruh Internet.

Ini telah muncul di banyak tempat di internet dengan banyak nama yang berbeza dari Bitcy.biz hingga Bitpays.biz. Namun yang paling terkenal adalah Bitconnect.

Sekiranya anda tidak mengetahui cara BitConnect berfungsi atau sekurang-kurangnya mengaku bekerja, anda boleh membacanya lebih lanjut dalam Ulasan Bitconnect kami.

Akhir Zaman

Walaupun 2017 menyaksikan puluhan skema Ponzi datang dan pergi, BitConnect sudah pasti adalah yang terbesar. Kurang dari sehari yang lalu, laman web BitConnect menyiarkan kenyataan yang menyatakan bahawa “perkhidmatan pinjaman” mereka akan dihentikan serta-merta, dan perkhidmatan pertukaran mereka akan berakhir dalam lima hari.

Berikutan pengumuman ini, nilai cryptocurrency BitConnect yang disebut BitConnect Coin atau BCC jatuh seperti batu. Pada masa akhbar, cryptocurrency telah kehilangan lebih dari 92% nilainya sebelum pengumuman dan kini berlatih sekitar $ 15 setiap satu. Pada puncaknya, satu BitConnect Coin bernilai lebih dari $ 400.

Carta 7 hari BCC menjelang kemalangan sukar hari ini

Menurut pernyataan yang ditinggalkan di halaman syarikat, alasan untuk menghentikan program pinjaman yang disebutnya adalah kerana pelbagai sebab. Sebab-sebab tersebut termasuk pesanan berhenti musim baru-baru ini, dan serangan penolakan perkhidmatan yang berterusan dan bersepadu, dan apa yang mereka sebut “akhbar buruk”.

Orang ramai Memberi Respon

Oleh itu, bagaimana masyarakat cryptocurrency secara amnya menangani berita ini? Mereka yang selalu mengetahui atau menduga bahawa skrin akhirnya akan runtuh besar-besaran, sedikit sebanyak.

Tetapi bagaimana perasaan mereka yang terlibat dalam skema ini? Apa yang terlintas dalam fikiran mereka yang kini tidak merasa sejuk? Dalam keadaan tidak mahu disebutkan namanya, kami berbincang dengan pelabur BitConnect untuk mendapatkan idea mengenai perkembangan baru ini.

Temu ramah dengan Pelabur

Ketika ditanya adakah dia benar-benar mempercayai Bitconnect, dia memberitahu kami:

Sejujurnya, saya fikir prospek berpotensi memperoleh banyak wang dari perkara ini terlalu bagus untuk menjadi kenyataan, dan memang begitu. Mereka mendakwa mempunyai bot perdagangan yang melakukan perdagangan mikro dan menang lebih banyak daripada yang hilang dan oleh itu pulangan [tinggi] anda, tetapi saya tidak pernah melihat bukti ini.

Kami kemudian ingin mengetahui bagaimana pelaburannya. Dia berkata:

Saya memahaminya akan kehilangan dan saya berjaya. Tetapi hanya – saya kira-kira 3/4 cara untuk mendapatkan kembali apa yang telah saya masukkan. Saya rasa saya tidak akan melihat apa-apa lagi dari Bitconnect kecuali mungkin pembayaran dari BCC mereka sendiri yang tidak bernilai. Sekiranya ia berlangsung seminggu lagi, saya akan mengalami kerosakan dan dua minggu lagi saya akan mendapat keuntungan.

Setelah laman web ini selesai, kami bertanya kepada sumber tanpa nama bagaimana dia merasakan ini akan mempengaruhi pelabur cryptocurrency pada umumnya. Mengenai ini, dia menjawab:

Adalah baik bagi komuniti crypto bahawa ini telah berlaku tetapi kita sebagai komuniti mesti mengawal diri kita sendiri dan tidak membiarkan perkara ini berulang, atau sebelum kita mengetahui bahawa akan ada pelbagai peraturan yang dibuang untuk melindungi kita.

Apa maksudnya untuk crypto?

Sekarang bahawa skema Ponzi terbesar telah runtuh, ini mungkin akan memberi beberapa kesan kepada komuniti crypto pada umumnya. Walaupun secara kebetulan pada hari BitConnect mengumumkan penutupannya yang akan datang, bahawa seluruh pasaran akan mengalami penurunan sekitar 25%, nampaknya tidak berkaitan langsung dengan BitConnect.

Namun, jika BitConnect gagal membayar jumlah yang mereka dakwa akan dibayar, maka kita dapat melihat cryptocurrency bernilai jutaan atau puluhan juta dolar hilang dari pasaran. Aset bukan sahaja akan hilang, tetapi sentimen terhadap cryptocurrency dapat menurun secara drastik.

Sekiranya beberapa pelabur baru terbakar, mereka mungkin akan menghindari cryptocurrency mulai sekarang. Ada kemungkinan juga bahawa media utama dapat mengambil kisah ini dan menyebarkannya dengan nada “Saya katakan begitu”.

Secara keseluruhannya, seperti yang dikatakan oleh sumber tanpa nama kami, penyingkiran pelaku buruk dari cryptocurrency hanya dapat dilakukan dalam jangka panjang. Sama seperti menetapkan semula sendi yang terlantar, mungkin sakit sekarang, tetapi lebih baik untuk jangka masa panjang.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me