Status penggunaan CryptoCurrency di Darknet Markets

Pasar ubat-ubatan dan senjata dalam talian yang biasanya dikenali sebagai “pasar gelap gelap” (DNM) mengalami kesukaran akhir-akhir ini. Pada tahun ini, agensi penguatkuasaan undang-undang secara efektif menutup beberapa laman web terbesar di pasaran termasuk Alphabay dan Hansa.

Beberapa pasar lain yang masih beroperasi sama ada mengalami serangan DDoS yang berterusan atau pemiliknya telah memutuskan untuk memotong dan menjalankan dengan penipuan keluar.

Namun, memandangkan sifat aktiviti di rangkaian ToR dan permintaan besar untuk akses mudah ke dadah, sejumlah DNM telah kembali dalam talian. Mereka telah membuka buku mereka untuk perniagaan tetapi mereka menghadapi masalah lain.

Ini terutama berkaitan dengan kaedah pembayaran cryptocurrency tradisional. Bitcoin mempunyai masa yang sukar dengan bayaran tinggi yang menjadikannya sedikit tidak praktikal untuk digunakan dengan jumlah yang sedikit.

Lebih-lebih lagi, walaupun Bitcoin pernah dianggap sebagai kaedah pembayaran yang benar-benar selamat dan selamat, pihak berkuasa telah cukup mahir mengesan penggunaannya.

Transaksi Tidak Disahkan

Pengguna dadah secara amnya bukanlah yang paling sabar ketika memesan barang terbaru mereka. Oleh itu, memandangkan masa yang diperlukan untuk melakukan transaksi di rangkaian, pengguna menjadi sangat kecewa.

Pada masa ini jumlah transaksi yang belum disahkan dalam Bitcion memepool kira-kira 57,340 tetapi mendekati 150,000 pada hujung minggu. Di DNM subreddit, pengguna mengeluh bahawa Dream Market hampir tidak dapat digunakan memandangkan masa yang diperlukan. Terdapat juga aduan bahawa walaupun dengan bayaran transaksi yang lebih tinggi ($ 10 +), waktu transaksi masih tidak biasa.

Penting, bagaimanapun, untuk mengambil ini dalam konteks apa yang berlaku pada masa itu dengan banyak serangan spam yang melanda rangkaian Bitcoin.

Inilah sebabnya mengapa sebilangan DNM mempertimbangkan cryptocurrency lain sebagai kaedah pembayaran. Sebagai contoh, sebelum ditolak oleh penegak undang-undang, Alphabay telah menggabungkan kaedah pembayaran di Zcash dan Monero serta Bitcoin.

Pasar impian adalah salah satu pasar veteran di lapangan dan sudah ada sejak 2013 bahkan sebelum Alphabay. Mungkin kerana alasan ini, lambat untuk menyesuaikan kaedah pembayarannya.

Pasaran Merangkul Duit Syiling Privasi

Selain daripada yuran transaksi yang lebih rendah dan masa yang singkat, ada sebab lain untuk mempelbagaikan wang syiling seperti Monero dan Zcash, privasi mereka.

Kedua-dua syiling ini mempunyai protokol yang membolehkan transaksi dihantar tanpa membocorkan maklumat mengenai transaksi tersebut ke blockchain. Ini bermaksud bahawa agensi yang menggunakan teknik audit rantai untuk mengesan haram, akan lebih sukar untuk mengesannya.

Dua DNM yang telah mengadopsi Monero XMR adalah pasar Aero dan Tochka. Terdapat juga pasar seperti Libertas yang memilih untuk hanya menerima pembayaran di Monero.

The West West dari Web

Status Pasaran DeepDotWeb

Imej melalui DeepDotWeb

The darkweb sering menyerupai barat liar internet tanpa undang-undang. Memandangkan status ini, sering kali terdapat banyak bahaya yang sukar dielakkan.

Salah satu bahaya untuk laman web berdasarkan “bawang” adalah serangan Dedicated Denial of Service (DDoS). Di laman web yang jelas, ini dapat dihindari dengan sejumlah alat. Walau bagaimanapun, di laman web gelap, tidak ada langkah-langkah seperti itu.

Ini bermaksud bahawa kebanyakan DNM ini merupakan sasaran mudah untuk pasaran pesaing, penggodam, aktivis dan agensi penguatkuasaan undang-undang. Akibatnya, mereka sering jatuh untuk jangka masa yang panjang. The deepdotweb, yang mengesan waktu operasi dari pelbagai DNM menunjukkan bahawa banyak dari mereka nampaknya sedang berjalan (kanan).

Ketidakpercayaan DNM utama akhir-akhir ini juga mendorong pengguna untuk “kedai vendor” khusus. Ini pada dasarnya adalah laman web bawang khusus di mana pengguna dapat berurusan secara langsung dengan vendor yang dimaksudkan.

Namun, tidak ada yang dapat menghentikan kedai vendor yang berjaya dari satu hari menghadapi masalah yang sama yang melanda DNM yang lebih besar.

Penyelesaian Peer-to-Peer

Salah satu alternatif yang lebih menarik yang baru-baru ini mendapat manfaat daripada ketidaktentuan DNM adalah penyelesaian P2P seperti Openbazaar.

Memandangkan ini adalah jaringan yang terdistribusi dan terdesentralisasi, tidak ada titik pusat kegagalan yang dapat menghalangi perdagangan. Openbazaar menggunakan rangkaian P2P gaya Kademlia yang telah digunakan untuk program seperti BitTorrent.

Tujuan openbazaar adalah untuk membolehkan sesiapa sahaja membuka “kedai” mereka sendiri dan menjual barang dengan 0 bayaran pihak ketiga. Pada masa ini mereka menyokong lebih dari 50 cryptocurrency untuk pembayaran di rangkaian sehingga masalah urus niaga Bitcoin tidak mungkin menghalang penggunaannya.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me