Tandatangan Schnorr: Menjadikan Bitcoin Lebih Cekap satu Tandatangan pada satu-satu masa

Sejak pembebasan Saksi Berasingan tahun lalu, terdapat beberapa peningkatan penting dalam senarai keinginan Bitcoin untuk membantu penskalaan.

Yang utama adalah pelaksanaan tandatangan Schnorr. Algoritma tandatangan kriptografi unik ini disebut-sebut sebagai salah satu kaedah paling berkesan untuk meningkatkan skalabiliti Bitcoin. Ini baru-baru ini dijelaskan dalam penyelidikan kertas.

Harapannya adalah bahawa tandatangan ini akan menggantikan teknologi tandatangan yang ada dengan menggabungkan sejumlah tanda tangan bersama-sama dan dengan itu mengurangkan jumlah data yang mesti dimasukkan dalam transaksi. Beberapa anggaran melihat peningkatan kapasiti transaksi 25-30%

Sebelum kita melihat dengan tepat bagaimana kumpulan dengan tandatangan Schnorr akan meningkatkan kapasiti, kita perlu meneliti beberapa asas tandatangan.

Kunci Awam dan Peribadi

Urus niaga Bitcoin secara asasnya didorong oleh kriptografi kunci awam. Ini tidak dapat dipisahkan dengan kunci peribadi yang sesuai dan untuk setiap kunci peribadi, hanya ada satu kunci awam. Kunci awam ini berasal dari kunci peribadi.

Walaupun cukup mudah untuk menghasilkan kunci awam dari kunci peribadi, secara matematik hampir mustahil untuk melakukan ini sebaliknya. Oleh itu, menghasilkan kunci awam dari kunci peribadi dikenali sebagai fungsi sehala. Keselamatan inilah yang mendasari rangkaian Bitcoin.

Agar seseorang membelanjakan Bitcoin, mereka harus membuktikan bahawa mereka memang pemilik alamat tertentu. Ini dilakukan melalui penggunaan kunci peribadi mereka yang sesuai dengan kunci awam alamat tersebut. Walau bagaimanapun, untuk menggunakan kunci peribadi ini tanpa mendedahkannya, diperlukan tanda tangan kriptografi.

Inilah yang membolehkan transaksi Bitcoin diproses. Pemiliknya dengan mudah dapat menandatangani transaksi dan mengirim dana kepada orang lain tanpa perlu mendedahkan kunci peribadi yang sangat penting. Tanda tangan ini juga hanya digunakan sekali sahaja dan sah untuk transaksi tersebut.

Menghantar Bitcoin dari satu alamat ke alamat lain dengan satu tandatangan cukup mudah. Namun, masalahnya timbul apabila sejumlah transaksi dengan pelbagai tandatangan dihantar ke satu alamat tujuan.

Memandangkan setiap ini dilihat sebagai transaksi “terpisah”, masing-masing akan mempunyai tandatangan mereka sendiri. Di sinilah keprihatinan kapasiti masuk kerana semua tandatangan ini harus dimasukkan sebagai input terpisah ke dalam transaksi individu.

Selain melambatkan rangkaian, transaksi ini akan meningkatkan kos transaksi biasa. Ini kerana hanya ada sejumlah kekuatan hash perlombongan yang dapat mengesahkannya dan permintaan tenaga hash meningkat begitu juga dengan harga. Berikut adalah graf kos transaksi purata.

Kos Per Transaksi Bitcoin

Kos Setiap Transaksi. Sumber: blockchain.info

Inilah sebabnya mengapa banyak di kalangan masyarakat memandang kumpulan sebagai kaedah paling berkesan untuk mengurangkan kesesakan. Termasuk pelbagai input tandatangan kerana hanya satu yang akan memberi kesan yang ketara.

Walau bagaimanapun, bagaimana anda berjaya menggabungkan gabungan tanda tangan yang berbeza?

Masukkan Tandatangan Schnorr

Tanda tangan Schnorr adalah rangkaian peraturan matematik yang dapat menghubungkan kunci awam, kunci peribadi dan tandatangan bersama. Tanda tangan Schnorr dilihat sebagai yang paling maju dalam bidang kriptografi kerana beberapa sebab. Walau bagaimanapun, yang paling penting adalah sokongan mereka untuk pelbagai tandatangan.

Algoritma Schnorr dapat menggabungkan semua tandatangan ini menjadi satu tandatangan dan dengan itu satu input untuk transaksi. Pengumpulan pelbagai tanda tangan ini dilihat sebagai salah satu kaedah terpenting untuk menjimatkan ruang dan dengan itu mengurangkan kesesakan.

Ini selalu diketahui oleh pembangun Bitcoin tetapi tandatangan Schnorr hanya menjadi kenyataan setelah pengaktifan SegWit. Salah satu penyumbang utama di Bitcoin, Jameson Lopp menge-tweet anggaran di bawah bahawa mereka dapat mengurangkan sekatan dari masa ke masa.

Selain mengurangkan kos dan masa transaksi individu, terdapat sejumlah faedah lain yang berasal dari menggabungkan beberapa tandatangan menjadi satu tandatangan.

Pengurangan Serangan Spam

Rangkaian Bitcoin sering mengalami serangan spam. Ini pada dasarnya apabila sejumlah transaksi bernilai rendah dimasukkan ke dalam blok Bitcoin yang melambatkan rangkaian. Ini sangat teruk tahun lalu semasa kemalangan SegWit2X.

Serangan spam ini sering dilancarkan oleh individu yang ingin mendorong naratif tertentu atau mendapat keuntungan dari yuran transaksi yang tinggi. Ramai yang menyalahkan serangan spam ini ke kolam penambangan besar yang terletak di China.

Selain meningkatkan bayaran transaksi, serangan spam ini juga mengurangkan waktu transaksi dan menyebabkan sejumlah besar transaksi yang belum disahkan tersekat di memepool Bitcoin. Anda dapat melihat betapa akutnya ukuran memepool Bitcoin seperti yang melonjak pada bulan November / Disember tahun lalu.

Saiz Memepool Bitcoin

Saiz Memepool Bitcoin. Sumber: blockchain.info

Matlamat serangan spam ini adalah pasti pengguna menjauhkan diri dari rangkaian Bitcoin ke blok lain yang lebih murah. Ramai yang membuat spekulasi bahawa pelombong berusaha mendorong pengguna tersebut mendapatkan wang tunai Bitcoin selepas kegagalan SegWit2X.

Untuk menjalankan serangan spam yang berjaya, pelaku ini biasanya akan memasukkan sejumlah transaksi bernilai rendah ini dari banyak alamat yang berbeza. Oleh itu, agak mudah untuk mengenal pasti serangan spam ini untuk apa adanya.

Bagaimana tandatangan Schnorr mengurangkan spamming?

Memandangkan banyak tandatangan sekarang akan digabungkan menjadi satu, akan ada lebih banyak ruang di Blok. Ini akan bermaksud bahawa untuk membuat blok penuh dengan transaksi sampah, pelaku jahat mesti menghabiskan lebih banyak wang.

Oleh itu, kerana transaksi tanda tangan bersama digabungkan menjadi satu tanda tangan, kos untuk menyerang rangkaian meningkat dengan ketara dan tidak dapat dilaksanakan secara ekonomi. Harapannya adalah bahawa ini akan memberi kesan untuk tidak mendorong tindakan ini.

Perlindungan Privasi

Perlindungan Privasi CoinJoin

Imej melalui Fotolia

Salah satu pemaju teras Bitcoin, Gregory Maxwell, telah mencadangkan helah meningkatkan privasi yang membolehkan pengguna menggabungkan urus niaga mereka menjadi satu transaksi. Caranya dipanggil CoinJoin dan dibenarkan untuk menyamarkan urus niaga.

Sebagai contoh yang dipermudah, menggabungkan transaksi dengan CoinJoin sama dengan memasukkan semua dana anda ke dalam kumpulan untuk membeli barang tertentu. Dana yang dikumpulkan kemudiannya akan digunakan untuk membeli semua barang termasuk produk anda.

Walaupun anda akan mendapat kebaikan yang anda mahukan, kerana dana itu digabungkan tidak ada yang dapat mengesan input anda ke output tertentu. Hasilnya adalah tahap privasi tambahan bagi pengguna.

Walaupun seberapa baik ini terdengar, pada awalnya tidak banyak permintaan untuk itu. Ini disebabkan kerumitan yang terlibat dalam menggabungkan urus niaga. Lebih-lebih lagi, kerana semakin sedikit orang yang menggunakan metode ini, mereka yang segera menimbulkan sejumlah kecurigaan.

Walau bagaimanapun, dengan pelaksanaan tandatangan Schnorr bukan sahaja transaksi akan digabungkan tetapi juga tandatangan. Ini akan mengurangkan ukuran urus niaga ke tahap yang lebih kecil daripada semua gabungan.

Harapannya adalah bahawa transaksi CoinJoin yang diaktifkan oleh Schnorr ini akan jauh lebih murah untuk diproses dan dengan itu memberikan insentif tambahan untuk menggunakannya. Hasilnya akan lebih banyak menerapkan CoinJoin untuk penyatuan transaksi.

Ini dilihat sebagai kemenangan berganda untuk tandatangan Schnorr dan CoinJoin. Pengguna akan mendapat bayaran yang lebih rendah serta peningkatan privasi.

Isu Pelaksanaan Berpotensi

Schnorr telah berkembang sejak 2012 dan oleh itu sudah lama datang. Ini terutama disebabkan oleh komplikasi yang berlaku pada Schnorr itu sendiri. Pada masa ini, tidak ada pembangun yang cukup mahir dalam kriptografi yang mendasari.

Lebih-lebih lagi, memandangkan sejumlah besar wang yang dipertaruhkan di rangkaian Bitcoin, banyak ujian perlu diselesaikan sebelum dapat digunakan dalam skala besar.

Terdapat juga sejumlah kebimbangan lain yang telah memangkas dan memperlambat kemajuan tanda tangan Schnorr. Contohnya, tahun lalu, pengasas bersama blockstream, Pieter Wuille, memberikan ucapan di Stanford di mana dia menyebut “cabaran bukan standard”.

Salah satunya adalah kemungkinan “serangan Rouge” dalam pelaksanaan Schnorr tertentu. Ini dibawa ke perhatian Pieter Wuille oleh kriptografer ANSSI Seurin. Dia menyatakan bahawa

Saya perhatikan bahawa skema penggabungan tanda tangan khusus yang mereka fikirkan tidak mempunyai analisis keselamatan yang tepat pada masa itu

Terdapat juga satu lagi vektor serangan halus yang ditemui oleh seorang jurutera Blockstream bernama Russel O’Conner yang akan membolehkan pelakon mencuri Bitcoin dengan tema tanda tangan tertentu. Ini tepat disebut “serangan Russel”.

Walaupun sebilangan besar vektor serangan ini telah ditangani, pekerjaan masih berjalan pada teknologi kerana masih banyak yang harus dilakukan.

Penambahbaikan Bitcoin Terus

Memandangkan tahun yang penuh gejolak yang dilalui Bitcoin, teknologi yang membantu skala Bitcoin pasti akan disita oleh masyarakat. Contoh utama ini adalah rangkaian kilat, penyelesaian penskalaan luar rantai.

Walau bagaimanapun, penskalaan rantai juga meningkat dengan pesat ketika penggunaan alamat SegWit semakin meningkat. Perniagaan seperti Coinbase telah memutuskan bahawa faedah urus niaga ini tidak dapat diabaikan dan termasuk sokongan untuk mereka.

Sekarang, dengan pelepasan tandatangan Schnorr yang akan datang, urus niaga SegWit berbilang sig akan dikurangkan. Ini bermaksud ekosistem Bitcoin yang lebih cekap dan kos efektif untuk semua.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me