Temu ramah dengan Gilles Fedak: CEO & Pengasas Bersama iExec

iExec (RLC) adalah platform pengkomputeran awan berasaskan Blockchain yang pada mulanya dilancarkan pada tahun 2016 dan menyelesaikan ICO tahun selepas itu.

Sejak itu, iExec secara aktif membangun protokol mereka dan telah membuat kemajuan yang luas ke arah tujuan yang dibayangkan dalam Peta Jalan awal mereka. Salah satunya adalah teknologi yang digabungkan iExec V3 yang dilancarkan oleh pasukan secara rasmi hari ini.

Kami memutuskan untuk menghubungi pasukan iExec untuk bertanya lebih banyak mengenai projek ini, teknologi, V3 dan visi yang lebih luas. Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif, Gilles Fedak PhD, dengan senang hati menjawab soalan kami.

Temu ramah Gilles Fedak

Berikut adalah temu ramah bertulis panjang yang dilakukan oleh Biro Koin Gilles Fedak PhD:

Mengenai Diri Anda dan Pengasas iExec

Mari mulakan dengan sedikit latar belakang pada diri anda. Bagaimana anda terlibat dalam teknologi blockchain dan kejuruteraan sistem yang diedarkan?

Saya mempunyai latar belakang penyelidikan dalam bidang sains komputer dan pengkomputeran yang selari dan diedarkan secara lebih khusus, dengan penekanan khusus pada masalah penggunaan infrastruktur pengkomputeran yang tersebar besar dan longgar untuk menyokong sains komputasi dan data-data yang sangat menuntut.

Apa yang mendorong penciptaan iExec dan kapan ia dibayangkan?

Gilles Fedak La cryptomonnaie

Gilles Fedak di itespresso.fr. Imej Sumber

Penyelesaian pengkomputeran yang diedarkan telah dikembangkan selama bertahun-tahun. Tetapi kurangnya bukti mekanisme sumbangan dan pembayaran yang telus menjadikan mustahil untuk penerimaan secara besar-besaran. Namun, keadaan telah berubah setelah munculnya teknologi blockchain.

Kami mendapati bahawa watak teknologi blockchain dapat menyelesaikan masalah semasa pengkomputeran awan yang terdesentralisasi dengan sempurna. Seperti bukti sumbangan, kontrak pintar, dll. Oleh itu, itulah sebabnya kami membuat iExec. Untuk menjadikan penyelesaian semasa dengan lebih baik menggabungkan teknologi blockchain.

Pada Peta Jalan V3 & Pembangunan

iExec V3 berada di landasan yang baik untuk mencapai tujuan seperti yang digariskan dalam buku putih 2016 anda! Memenuhi tonggak panjang seperti ini sangat jarang berlaku untuk projek blockchain lain. Bagaimana anda berjaya memastikan aliran kerja tetap berjalan lancar?

Terdapat beberapa faktor untuk memastikan semuanya berjalan seperti yang diharapkan.

Pertama, sebelum kita memulakan pembangunan, kita membuat pemikiran dan perancangan yang teliti untuk memastikan setiap langkah dapat dilaksanakan. Kedua, setelah berjaya ICO pada tahun 2017, kami mendapat sumber yang mencukupi untuk memastikan semuanya berjalan lancar.

Ketiga, kami dapat mencari pasukan perniagaan dan teknologi terbaik di dunia untuk melaksanakan rancangan tersebut. Akhir sekali, kami mendapat sokongan kerajaan Perancis dari aspek kewangan dan juga dasar. Sudah tentu, selalu ada beberapa faktor yang tidak dijangka, tetapi dengan pasukan terbaik yang kita miliki, kita menyesuaikan diri dengan cepat dan selalu memberikan waktunya.

Berikutan dari perkara di atas, apa saja perubahan besar antara rilis yang dibayangkan dalam whitepaper dan yang sedang dirancang?

Perbezaan utama adalah kemasukan teknologi TEE yang tidak arus perdana pada tahun 2016 pada masa penulisan. Pasukan ini dengan bangga telah menyampaikan ini sebagai tambahan, dan juga Stor Data. Namun, itu bukan semua! iExec sentiasa mempunyai lengan bajunya!

Kalian sebelum ini menyatakan bahawa anda sedang mempertimbangkan pelaksanaan sidechain. Bagaimana ini berlaku? Bagaimana pelaksanaan awal akan kelihatan di iExec V3?

Ya, kami merancang pelaksanaan awal sebagai bagian dari iExec V3. Ini melibatkan penyebaran rantai jambatan dan POA. Tumpukan ini akan membolehkan kita membuat kes penggunaan untuk konsortium yang memerlukan pengiraan bersama. Rantai sampingan digunakan oleh konsortium, yang dapat melaksanakan dasar perkongsian sumber data dan pengkomputeran mereka sendiri.

Kami meneruskan eksperimen kami dengan teknologi yang muncul seperti Substrat dan salah satu dev dev kami, François Branciard, memberikan persembahan pertama iExec pendekatan semasa Persidangan EthCC.

Beritahu kami sedikit lebih lanjut mengenai pembrokeran terdesentralisasi terbuka dan peranannya dalam V3?

Dalam Pembrokeran Desentralisasi Terbuka (ODB, peranan broker adalah mengumpulkan empat pesanan berbeza bersama: permintaan, set data, aplikasi dan pesanan kumpulan pekerja. Pencocokan ini dilakukan di luar rantai, kemudian kontrak pintar (on-chain) mengesahkan keserasian antara pesanan dan mencetuskan pelaksanaan rantai luar.

Pembrokeran bentuk baru ini didesentralisasi dalam arti bahawa iExec sebagai syarikat tidak menguasainya: ini adalah salah satu model perniagaan baru yang akan kita lihat muncul di masa hadapan. Ini sangat menggembirakan dari semua sudut pandangan.

Pada bulan Mac, anda melancarkan peningkatan ke SDK anda untuk menjangkakan pelancaran V3. Apakah faedah utama untuk pembangun? Bagaimana ini diterima oleh komuniti pemaju iExec?

Betul, Versi Pembangun telah siap pada bulan Mac untuk Persidangan EthCC, ini adalah sebahagian daripada proses penghantaran yang tangkas. Bengkel semasa persidangan cukup berjaya: para peserta dapat bermain dengan versi baru SDK dan ketahui apa yang boleh dilakukan dengan iExec V3.

IExec (Kit Pembangunan Perisian) adalah perpustakaan CLI dan JS yang menawarkan alat untuk berinteraksi dengan iExec kepada pemaju. SDK memungkinkan untuk menyumbang sumber dengan mudah dan mengewangkan set data serta menjalankan pengiraan rantai dan berinteraksi dengan pasar iExec. Untuk iExec V3, SDK telah diberikan peningkatan besar, termasuk keselamatan yang lebih tinggi serta perubahan pada aliran kerja pembangun untuk penambahbaikan ke kemudahan penggunaan umum.

SDK merangkumi semua yang anda perlukan untuk menguruskan dompet anda, memuatkan sumber ke pasar dan menguruskan interaksi dengan peserta rangkaian pasaran yang lain. Dengan kata lain, SDK iExec pada dasarnya membolehkan anda mengubah mana-mana aplikasi lama menjadi aplikasi terdesentralisasi.

Pada Pelepasan Teras iExec V3

Kalian baru sahaja mengeluarkan inti iExec V3 baru anda untuk menggantikan perisian tengah xtremweb lama anda. Apa motivasi utama untuk ini?

Idea asalnya adalah untuk menawarkan platform yang membolehkan perkongsian komputer secara sukarela dengan tujuan menyelesaikan masalah penyelidikan. Sejak 2013, kami telah mengkaji pengewangan sumber pengkomputeran sukarelawan, yang digabungkan oleh XtremWeb, dalam sebuah projek yang diasaskan oleh Badan Penyelidikan Nasional Perancis. Kerana beberapa sebab, nampaknya tidak realistik pada tahap itu sehingga kita lebih memahami kelebihan cryptocurrency.

Pada pertengahan 2018, keputusan dibuat untuk membina semula alat tengah dari awal. Kuncinya adalah menjaga intipati aliran kerja asal, yang telah berjalan seperti pesona selama bertahun-tahun dalam era perkongsian sukarelawan. Ciri khas iExec dalam middleware baru, ‘Teras iExec‘. Ini termasuk seni bina baru, protokol standard, alur kerja tugas khusus, logik yang dipisahkan dalam perkhidmatan dan komponen serta saluran paip DevOps yang bersih.

iExec Core XtremeWeb

XtreWeb vs. Core iExec yang baru dan lebih baik. Imej melalui iExec

Terdapat beberapa perubahan inovatif dengan perisian tengah yang dikemas kini. Yang mana yang anda fikir paling penting??

Inovasi utama iExec V3 adalah Dompet Data, yang memungkinkan untuk model perniagaan baru melalui ‘penyewaan data’. Penyedia data dapat menyenaraikan set data berharga mereka atau model AI, dan melalui iExec, ini dapat digunakan dengan aplikasi yang digabungkan dengan kekuatan pengkomputeran jarak jauh. Penyedia set data, aplikasi, dan kekuatan pengkomputeran semuanya dihargai melalui iExec Marketplace yang terdesentralisasi.

Rangkaian saraf terlatih adalah contoh set data berharga yang dapat disewa dan dimonetkan melalui Dompet Data iExec. Mereka sangat berharga kerana latihan mereka memerlukan masa, wang dan sejumlah besar data. Data berharga dan sensitif tersebut dapat dikewangkan dan digunakan dalam pelbagai industri dari penjagaan kesihatan hingga fintech hingga keselamatan siber.

Ini dikeluarkan pada awal April. Bagaimana pelaksanaannya? Adakah anda mendapat maklum balas daripada komuniti?

Maklum balas daripada komuniti dev kami sangat penting. Kembali pada bulan Januari 2019, kami telah mengeluarkan versi alfa produk yang dipamerkan semasa Persidangan EthCC di Paris pada bulan Mac. Tetapi pelepasan rasmi iExec V3 dikeluarkan beberapa hari yang lalu dan kami telah merancang beberapa operasi yang berbeza untuk memudahkan interaksi antara pasukan dev dan pengguna awal iExec. Terdapat kolam umum dan semua orang dijemput untuk menyertainya!

Fungsi besar seterusnya yang akan dilancarkan adalah sokongan IPFS dan aliran kerja Trusted Execution Environment (TEE). Bagaimana perkembangan ini akan datang?

iExec menyokong IPFS sebagai salah satu sistem penyimpanan utama di platform dan kami akan menyokong yang lain pada masa akan datang. Penyelesaian iExec TEE pertama kali dikeluarkan pada bulan November 2018 dan memungkinkan untuk ‘penyewaan data’: di V3, pemilik data kini dapat menyewa set data mereka dan model pembelajaran mesin terlatih tanpa pernah memaparkannya, mereka sebenarnya menjual hasil pengiraan.

Kami baru-baru ini melancarkan Panduan Pembangun untuk Meningkatkan Skalabiliti Blockchain dengan TEE yang mengandungi Spesifikasi Komputer Terpercaya Off-Chain V1.0 bekerjasama dengan Intel dan Consensys.

Pada Perkembangan iExec Lain

Pembangunan Dapp di iExec adalah aspek lain yang menarik untuk projek ini. Bolehkah anda memberitahu kami tentang beberapa Dapp yang paling menarik yang kini dikuasakan oleh iExec? Apa yang menjadikan mereka begitu menarik?

Kes penggunaan yang saya sangat teruja adalah pengewangan model AI terlatih. Ia memerlukan banyak masa dan usaha untuk melatih model AI dan pembelajaran mesin ini: penyedia data rangkaian dapat menentukan set data mereka seperti yang mereka mahukan, maka pengguna akhir menikmati hasil ramalan dan analisis ini dengan dasar bayar per tugas.

Ada lagi bagaimana anda boleh membina dapps yang benar-benar berguna? Bagaimana anda boleh memberi dapps anda akses ke dunia nyata tanpa menjejaskan integriti mereka? Kita ada jawapannya: anda mungkin mahu bergantung pada oracle yang terdesentralisasi atau, ‘doracle’! Kami sangat gembira untuk mengumumkan ciri baru ini di iExec, dan kami sangat yakin bahawa ia akan menangani masalah kesakitan sebenar yang dialami oleh pengembang dapp dengan blockchain.

Siapa yang boleh mendapat keuntungan dari ini? Baiklah, segala macam dapps sangat bergantung pada data web 2.0. Duit syiling stabil, seperti DAI, insurans terdesentralisasi, seperti Etherisc, aset token. Semua ini dapat menggunakan oracle yang terdesentralisasi dan bukannya yang terpusat untuk menjadikannya lebih tahan.

Ini adalah ciri yang telah diminta dari kami berkali-kali. Oleh itu, kami mewujudkannya. Dokumentasi disiarkan secara langsung, periksa dan lihat anda di Slack untuk melangkah lebih jauh!

Baru-baru ini anda telah mengadakan beberapa pertemuan pengembangan perniagaan. Bagaimana perbincangan ini berjalan? Mana antara yang paling anda gemari?

Kami mempunyai banyak perjumpaan perniagaan di seluruh dunia. Perbincangan selalunya sangat menarik kerana kami meneroka model perniagaan baru bersama-sama.

Saya sangat teruja apabila pasaran ‘vertikal’ atau niche baru dikenal pasti: penyedia aplikasi, set data dan kumpulan pekerja menyedari bahawa mereka dapat berkolaborasi dengan lancar dan membentuk rangkaian pasaran sebenar berkat iExec. Syarikat boleh menggunakan iExec untuk membuat aliran pendapatan baru dan ini adalah sesuatu yang sangat kami banggakan.

Dengan penurunan kos GPU, nampaknya terdapat banyak sinergi yang bermakna antara pelbagai jenis peserta, termasuk rakan kongsi industri dan industri yang lebih mantap seperti Alibaba Cloud dan IBM Cloud.

Sebilangan rakan kongsi ini sangat berminat dengan penyelesaian TEE yang ditawarkan iExec kerana mereka benar-benar memerlukan penyelesaian yang cekap: kami adalah antara yang pertama memanfaatkan enklopak perkakasan sebagai ciri baru mesin ini.

iExec juga telah aktif dalam mendorong pertumbuhan ekosistem blockchain. Contoh terbaru ialah perkongsian anda dengan inkubator H7 di Lyon. Bagaimana keadaan ini berlaku? Apa kesan yang anda harap dapat dimiliki oleh iExec dalam ekosistem permulaan Lyon?

Adalah masuk akal untuk bekerjasama dengan syarikat-syarikat di wilayah Rhône Alpes. Ini adalah salah satu yang paling dinamik dari segi pertumbuhan dan pemain utama. H7 adalah inkubator permulaan terbesar di Lyon dan iExec telah menjadi rakan kongsi blockchain mereka, yang bermaksud bahawa kami akan berkongsi kepakaran kami dalam bidang khusus ini dengan permulaan yang menuntut. H7 baru dibuka di Lyon dan kami menyukai pendekatan yang terdiri daripada menghubungkan syarikat yang bersedia untuk siri A dengan pelabur.

Di Ekosistem Lebih Luas

Terdapat banyak kemas kini penting yang sedang dilakukan pada protokol Ethereum. Mana antara yang paling anda gemari?

Saya fikir Ethereum kekal sebagai komuniti paling bersemangat di ruang crypto. Masalah skalabilitas dan kos transaksi sedang ditangani. Rantai suar (PoS) di sini untuk konsensus antara pecahan juga akan menyediakan sumber rawak yang tidak dapat diramalkan, yang dapat kita gunakan untuk memilih pekerja di dalam kolam dan berpotensi meningkatkan tahap desentralisasi.

Aspek persekitaran juga penting bagi kita. Ethereum 2.0 akan lebih berskala dengan kesan persekitaran dikurangkan secara mendadak. Saya rasa sudah tiba masanya untuk menunjukkan bahawa blockchain bukan hanya PoW bitcoin: orang mengambil kawalan kembali ke atas data mereka dan mengelakkan yang terburuk untuk generasi akan datang pada masa yang sama.

Apa pandangan anda mengenai keadaan perkembangan blockchain semasa? Projek atau aplikasi lain yang anda lihat kes penggunaan teknologi yang paling sesuai?

Mengikut pengalaman kita sendiri, syarikat besar lebih bersedia menerima aset kripto dalam perniagaan mereka daripada yang kita fikirkan. Mereka bersedia untuk bereksperimen banyak perkara tetapi tidak semestinya dalam keadaan pembangunan blockchain semasa: kebanyakan mereka memerlukan transaksi peribadi dan ciri khusus lain seperti IBFT.

Inisiatif seperti Corda, Kuorum atau Hyperledger selalu mempunyai minat, tetapi sekarang kami dapat merapatkan rantai yang berbeza, semakin menarik dari sudut pandang perniagaan.

Apa yang paling anda banggakan secara peribadi kerana berkaitan dengan V3, iExec dan karya yang lebih luas yang telah anda lakukan?

Menyampaikan apa yang dijanjikan semasa ICO itu penting dan kami telah mengumumkan versi iExec (V4) yang akan datang akan dihantar lebih awal. Ini semua dimungkinkan oleh pasukan pemikir dan perniagaan kami yang luar biasa, tetapi juga kepada komuniti kami yang ingin saya ucapkan terima kasih di sini kerana tidak ada yang mungkin berlaku tanpa sokongan aktif mereka. Kami bangga membina infrastruktur esok dengan anda!

Adakah perkara lain yang ingin anda kongsikan kepada pembaca kami?

Sekiranya anda berminat atau jika anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai projek ini dan terlibat, jangan ragu untuk memberitahu kami Kendur atau Telegram. Anda juga boleh melanggan kami buletin untuk menerima kemas kini projek.

Sebagai pekerja, anda boleh membuat atau bergabung dengan kumpulan pekerja, dan sebagai pemilik data, anda dapat berkongsi set data atau model latihan mesin dengan keadaan anda, dan sebagai pembangun anda dijemput untuk bermain-main dengan SDK.

Kesimpulannya

Sepertinya ada rancangan besar di cakrawala untuk iExec. Kekuatan pengkomputeran yang terdesentralisasi adalah salah satu kes penggunaan yang paling sesuai untuk teknologi blockchain dan sangat bagus untuk melihat bahawa mereka menempa jalan ke depan.

iExec V3 adalah salah satu rilis paling menarik sehingga kini dan akan merangkumi sejumlah kemas kini yang dapat mendorong projek ini terus maju. Kami berharap dapat mengikuti projek ini dalam beberapa bulan mendatang kerana peningkatan dalam V3 ditanggung.

Sekiranya anda ingin membeli token RLC maka tempat terbaik untuk melakukan ini adalah di Binance Exchange. Sekiranya anda ingin mengikuti perkembangan terkini dari projek ini, maka anda boleh mengikutinya Twitter di mana mereka berkongsi maklumat dengan masyarakat secara berkala.

Gambar Pilihan melalui Fotolia & iExec

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me