Temu ramah Marco Peereboom: Tadbir Urus, Dekrit & Politeia

Mampu membina konsensus adalah salah satu syarat terpenting agar teknologi blockchain berfungsi. Node bebas mesti bersetuju dengan keadaan lejar terdesentralisasi sekarang.

Walau bagaimanapun, membina konsensus mengenai pembangunan dan arah keseluruhan projek tidak begitu mudah.

Sekiranya ada sesuatu yang telah diajarkan oleh kita pada tahun lalu, pandangannya sangat berbeza dalam ekosistem cryptocurrency. Apabila anda mempunyai pandangan yang berbeza dalam komuniti kripto tertentu, ia boleh menyebabkan banyak rantaian.

Mampu mengembangkan protokol untuk tadbir urus blockchain adalah salah satu cabaran paling penting yang dihadapi oleh cryptocurrency hari ini.

Terdapat beberapa projek yang membina penyelesaiannya sendiri dan salah satu yang paling menjanjikan adalah Dihuraikan.

Temu ramah Eksklusif dengan Marco Peereboom

Marco Peereboom Dihuraikan

Marco Peereboom. Imej Sumber

Decred (DCR) baru-baru ini menjadi berita baru-baru ini kerana kemajuan yang mereka lakukan dalam pengembangan sejumlah teknologi utama. Salah satunya adalah pelepasan dari Platform Politeia.

Salah satu pembangun utama di Decred dan pendorong di belakang Politeia adalah Marco Peereboom. Kami memutuskan untuk menghubunginya dan menanyakan kepadanya sejumlah pertanyaan tentang Decred, pemerintahan rantai dan platform baru.

Mengenai Diri Sendiri dan Penubuhannya

Anda telah menyatakan bahawa anda lebih pemikir daripada pemasar, “lelaki khas Unix”. Bagaimana anda terlibat dalam teknologi blockchain, Bitcoin dan akhirnya Decred?

Dengan melatih saya adalah E berganda tetapi dengan perdagangan saya adalah lelaki Sistem Operasi. Saya selalu terpesona dengan interaksi keras dan perisian. Ketika saya masuk ke pasar kerja satu-satunya jalan, saya terpaksa menggaru bahawa ia adalah sumber terbuka.

Saya mula menggunakan sistem operasi sumber terbuka pada awal tahun 90an dan dari situ saya beralih ke Linux dan OpenBSD. OpenBSD mempunyai salah satu pangkalan kod berkualiti tinggi di dunia dan ia mempunyai fokus keselamatan yang kuat dan itu benar-benar menjadi masalah saya.

Syarikat 0 mencipta btcsuite pada tahun 2013 yang tidak disukai oleh Bitcoin Core devs. Ini meletakkan asas untuk Decred. Adakah anda berfikir bahawa teras Bitcoin masih tidak dapat diterima oleh inovasi baru di rangkaian hari ini?

Saya rasa sangat jelas dari semua pertempuran yang masih berterusan bahawa status quo ditegakkan dengan ganas. Saya peminat Bitcoin dan saya yakin ia akan terus berjaya. Satu-satunya perkara yang tidak dapat saya ramalkan adalah jangka hayatnya.

Semasa kami menjatuhkan btcsuite, orang-orang mempunyai kecenderungan yang mungkin disebabkan oleh pekerja keras. Ini menggelikan hari ini setelah mencapai tuhan mengetahui berapa banyak Bitcoin bercabang. Saya sangat yakin bahawa mata wang alt muncul kerana Bitcoin memusuhi pemain bukan teras.

Penyelesaian Tadbir Urus On-Chain

Anda telah mempelopori penggunaan pemungutan suara secara rantai untuk membuat perubahan protokol konsensus. Anda juga telah menyelesaikan sejumlah undi yang berjaya. Adakah ini memenuhi jangkaan anda (penyertaan pengguna dll)? Adakah sesuatu yang mengejutkan anda dalam pusingan pengundian ini?

Ia benar-benar berlaku. Orang-orang sangat terlibat dan nampaknya benar-benar berminat dengan implikasi teori dan praktik suara tersebut. Saya juga berpendapat bahawa ini adalah sesuatu yang baru dan menarik perhatian beberapa orang juga. Saya sangat berharap kami dapat menarik minat yang sama dalam jangka masa panjang.

Apa yang penting untuk diperhatikan di sini adalah bahawa kita telah mengesahkan teori dan telah membuktikan bahawa kita mempunyai mekanisme dan proses perubahan yang berfungsi. Apa sahaja masa depan yang ada, kita mempunyai kaedah untuk menyesuaikan diri dan ini akhirnya memberi kita karunia panjang umur. Kerana pengundian secara rantaian, saya menjangkakan Decred akan wujud selama beberapa dekad yang akan datang.

Pemerintahan yang diperakui mempunyai pengundian yang tahan terhadap penapisan. Anda sebelum ini menyatakan masalah penapisan pada perkhidmatan terpusat yang besar seperti Twitter. Di manakah di dunia blockchain menurut anda adalah contoh paling jelas dari beberapa bentuk penapisan?

Penapisan secara tidak sengaja di ruang blockchain berleluasa. Forum bitcoin disensor secara aktif dan pendapat yang tidak disukai digosok. Perkara yang sama berlaku di dunia tunai bitcoin di mana penipuan adalah kebiasaan. Apabila seseorang memunculkan kebenaran / pembohongan / idea / ketidakfahaman yang tidak selesa, boneka kaus kaki dan golongan maksimalis berbaris di belakang kumpulan kegemaran mereka dan memfitnah yang lain. Setiap komen diambil sebagai krisis eksistensial dan berkat gelembung media sosial AI, ia menjadi cerminan masyarakat secara keseluruhan.

Orang perlu memahami bahawa media sosial dan rangkaian televisyen tidak lebih daripada platform iklan. Secara melekat mereka menyajikan (mis) maklumat untuk memaksimumkan jumlah penonton dan menjual lebih banyak iklan. Insentif dalam rangkaian iklan ini tidak sejajar dengan kenyataan dan telah menyebabkan keretakan suku dalam masyarakat. Satu-satunya penawar adalah penentangan penapisan. Setiap orang harus disajikan dengan semua data, perasaan dan persatuan suku yang terkutuk.

Walaupun Decred tidak diragukan lagi menjadi pelopor dalam pemerintahan blockchain, ada blockchain lain yang telah melaksanakan penyelesaian mereka sendiri. Ini termasuk projek seperti Tezos dan Dfinity di antara yang lain. Apa kelebihan yang anda fikir Decred mempunyai penyelesaian seperti ini??

Saya rasa perbezaannya adalah bahawa Decred telah melaksanakan pemerintahan di semua lapisan sedangkan projek lain cenderung untuk memfokus pada satu lapisan. Setahu saya Decred masih merupakan satu-satunya projek yang merangkumi semua tiang.

Hujah-hujah telah dibuat terhadap konsep pemerintahan rantai. Ini termasuk orang-orang seperti Vitalik Buterin yang telah berkata bahawa tadbir urus komuniti luar rantai tidak mempunyai masalah serius yang perlu diselesaikan. Mengapa anda berpendapat bahawa hujah-hujah ini gagal?

Argumen itu berpunca daripada memiliki diktator yang baik hati yang akan membuat semua keputusan adil dan berkadaran dengan pihak berkepentingan. Walaupun ini mungkin berfungsi di Ethereum buat masa ini, ini bukan model lestari.

Perselisihan dan realiti harus ditangani pada masa akan datang dan jika anda berada di sisi yang salah dari argumen, kepentingan anda tidak akan diwakili. Selain itu PoW dan PoS secara berasingan mempunyai kelemahan yang ketara.

Mengenai Peningkatan dan Pelaksanaan Protokol

Decred mengaktifkan rangkaian kilat baru-baru ini yang akan membantu mempercepat urus niaga. Adakah anda berjaya mengangkut sepenuhnya ke rangkaian? Adakah garis masa yang samar-samar dalam pelaksanaan dan pengujian ini? Apa aspek rangkaian kilat yang paling anda gemari?

Kita harus berhati-hati di sini. Decred terpilih dalam rangkaian primitif rangkaian kilat yang hilang. Dengan ini kita akan dapat menyalakan kilat tetapi projek adalah beruang. Apa yang kami lakukan adalah cuba menggunakan semula kod lnd sebanyak mungkin dan pada dasarnya membuat lapisan terjemahan antara Bitcoin dan Decred lnd. Ini sangat kompleks dan bergerak lebih perlahan daripada yang kita mahukan. Nantikan ketika dilancarkan.

Mengikuti dengan kelajuan transaksi, adakah Decred dapat mengintegrasikan sepenuhnya sokongan SPV ke dalam dompet mereka? Adakah anda fikir ini akhirnya dapat menjadi landasan untuk transaksi Titik Penjualan yang diselesaikan oleh DCR?

Kami mempunyai pelaksanaan SPV lengkap yang ditulis dan telah dilancarkan namun ia masih belum ditetapkan. Mungkin pada pelepasan Decrediton seterusnya kita akan beralih ke SPV secara lalai. Ini akan mempercepat pemasangan dompet awal sedikit (puluhan minit hingga saat).

Kami ingin membuat beberapa perubahan pada konsensus Decred untuk meningkatkan keselamatan dan bahagian tersebut harus diundi tetapi tidak diperlukan untuk berfungsi. Perkara yang perlu disedari adalah bahawa Decred telah membina SPV secara berbeza daripada versi Bitcoin. Dompet SPV yang rosak semua mengemukakan soalan yang sama dan oleh itu lebih suka membuat pengguna tidak dikenali.

Pertukaran Atom Bitcoin DCR

Pertukaran Atom Bitcoin. Sumber Gambar: Decred

Tahun lalu, Decred menyelesaikan pertukaran atom rantai silang dengan Litecoin. Ini meningkatkan prospek pelepasan Bursa Desentralisasi (DEX). Baru-baru ini, Decred melancarkan visi mereka tentang “Jenis Baru DEX” yang akan menggunakan pertukaran ini. Apakah aspek DEX ini yang paling anda gemari? Telah Decred menerima sebarang cadangan daripada pemaju lain yang berminat untuk bekerjasama dengan mereka di DEX?

Ini adalah projek Decred khas yang mendorong sampul desentralisasi. Pada masa ini, kebanyakan pertukaran adalah entiti mencari sewa yang mengenakan jumlah akses yang terlalu tinggi. Cryptocurrency semestinya berkaitan dengan perantara, akses tanpa izin dan tanpa izin global. Cadangan Decred DEX melakukan perkara yang tepat.

Ini menghubungkan pengguna di seluruh dunia dan membolehkan mereka berdagang tanpa memerlukan pengguna untuk melepaskan dana mereka. Oleh kerana DEX ini hanya akan mengenakan yuran rangkaian, ia tidak dapat dikewangkan; BAIK! Terlalu banyak projek dan syarikat cryptocurrency telah muncul dan menambah token dan blockchain untuk menyokong status quo. Saya akan berusaha dan mengatakan bahawa entiti-entiti tersebut telah kehilangan pandangan tentang ruang itu.

Anda sebelumnya telah menyebutkan pekerjaan yang sedang dilakukan untuk meningkatkan privasi di rangkaian Decred. Ini juga merupakan sebahagian daripada peta jalan 2018 anda. Bagaimana perkembangan ini berjalan?

Privasi sangat penting dan telah ada di peta jalan sebelum projek ini dijalankan. Ianya juga sangat kompleks, dan kami mempunyai ikan yang lebih besar untuk digoreng. Kerja bermula dengan bersungguh-sungguh kira-kira setahun yang lalu. Ini hampir selesai namun saya tidak dapat membuat ramalan kapan ia akan dilancarkan. Ini mesti dilakukan dengan betul dan kita tidak akan terburu-buru atau membiarkan tekanan masyarakat mengubah arah kita.

Platform Politeia

Politeia telah membuat kegemilangan dalam komuniti crypto baru-baru ini. Apa yang mendorong anda untuk mengembangkan penyelesaian tadbir urus dengan mencadangkan Politeia?

Tadbir urus adalah perkataan yang terlalu banyak di ruang cryptocurrency. Decred dirancang untuk merangkumi semua aspek pemerintahan dan tidak hanya pada satu lapisan seperti yang biasa dilakukan dengan projek lain. Politeia adalah salah satu roda gigi dan ia berkaitan dengan pengeluaran dana perbendaharaan. Bahagian ini sangat penting dan sejauh ini merupakan tonggak pemerintahan yang paling ketara bagi masyarakat.

Itu selalu ada dalam kad tetapi kami terus maju dan berurusan dengan tadbir urus dalam talian terlebih dahulu. Ini bermakna pada masa ini kita mempunyai tadbir urus rantai yang memungkinkan kita menangani konsensus dan perubahan protokol dan kita mempunyai tadbir urus di luar rantai yang berkaitan dengan pengeluaran perbendaharaan. Satu-satunya bahagian yang hilang adalah menyatukannya dan mengeluarkan secara automatik. Ini sebenarnya adalah projek besar saya yang seterusnya.

Saya akan berusaha untuk membuat kontrak pintar dan semua infrastruktur di sekitarnya sehingga kita dapat mencapai Decred DAE (Decentralized Autonomous Entity) yang akan menjadikan Decred sebagai projek berdaulat. Ketika itu disiarkan, Decred telah sampai pada pandangannya dan menjadi hampir mustahil untuk keluar kerana tidak ada satu pun individu / syarikat yang bertanggungjawab terhadap rangkaian.

Terdapat sebilangan cadangan menarik dari pasukan mengenai Politeia. Apa yang secara khusus membuat anda berfikir bahawa ia merupakan infrastruktur yang sesuai untuk pemerintahan sendiri?

Sangat sesuai dalam arti bahawa setiap orang yang memiliki Decred dapat mengambil bahagian. Tadbir urus kami dipilih tetapi semua pemain dialu-alukan. Politeia yang diperakui mendemokrasikan pengeluaran dana dan pihak yang berkepentingan dapat memperoleh dana untuk projek mereka dan memajukan minat mereka. Sekiranya pelombong ingin mengambil bahagian, semua yang harus mereka lakukan adalah mempertaruhkan Decred mereka dan bukannya membubarkannya dan mereka akan mendapat perwakilan berkadar mereka.

Platform ini telah dibuka untuk komuniti untuk ujian. Adakah banyak pengguna telah mengambil bahagian dalam ujian ini? Apa jenis maklum balas yang anda dapat?

Kami telah banyak membantu menguji platform dan saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua sukarelawan yang membantu membawa Politeia ke tempatnya. Maklum balas umumnya positif, tetapi kami mendapat kritikan yang wajar dan kami telah berusaha menangani perkara-perkara tersebut.

Kami fokus untuk menyampaikan sesuatu yang berfungsi dengan baik terlebih dahulu dan sekarang kami menjadikannya lebih cantik dan lebih mesra pengguna. Usaha itu akan berterusan untuk beberapa lama. Orang-orang dompet menggabungkan pengundian Politeia dan itu sangat digilap.

Pelepasan Politeia

Sumber Gambar: Blog yang diredakan

Adakah anda mempunyai idea kasar tentang kapan kami dapat melihat siaran penuh Politeia?

Rangkaian ini beroperasi sepenuhnya dan digunakan secara aktif oleh banyak orang di seluruh dunia. Cara kita melihat bahawa hanya ada satu ciri yang hilang untuk mencapai “visi”. Sebaik sahaja kita sampai di DAE kita akan mencapai permulaan awal yang baru. Di sinilah bermulanya eksperimen projek berdaulat. Saya tidak dapat mula menyatakan kegembiraan saya ketika kami sampai di sana.

Kami telah mencipta cara baru untuk mengatur pekerja sendiri yang menghilangkan lapisan pengurusan dan ketidakcekapan lain. Oleh kerana Decred dibiayai sendiri, kita mempunyai keseluruhan ekonomi yang mengabadikan dirinya dan membolehkan ekonomi pertunjukan untuk tenaga kerja berkemahiran tinggi. Ini adalah perubahan mendalam bagi masyarakat! Masa yang menggembirakan memang.

Anda telah banyak terlibat dalam pembangunan Politeia. Dari aspek apa anda secara peribadi dibanggakan? Adakah perkara lain yang anda ingin pembaca tahu mengenai Politeia?

Ia berfungsi! Semasa kami mengemukakan konsep, semuanya kelihatan “cukup sederhana” tetapi seperti kenyataan bodoh seperti biasa. Ini adalah jumlah kod yang cukup besar untuk ditulis dan ia mempunyai banyak karya yang bergerak. Terdapat banyak orang yang mengusahakannya dan saya sangat bangga di mana kami dapat menerimanya. Pembangunan akan terus berjalan di Politeia untuk masa yang akan datang kerana sekarang ini secara langsung orang melihat cara untuk memperbaikinya.

Perlombongan Bukti Hasil Kerja

Walaupun komuniti cryptocurrency lain menentang pengenalan pelombong ASIC, Decred nampaknya kurang bermusuhan?

Tidak ada yang menghentikannya dan oleh itu kami memeluknya. Decred berjalan dengan blake256 kerana kita tahu bahawa kita mahukan perlombongan ASIC pada masa akan datang tetapi ingin membolehkan komuniti awal mendapatkan tangan mereka pada Decred. Sekiranya kita bermula dengan sha256 ini tidak akan berjaya dan hanya kolam perlombongan yang dapat menggunakan Decred.

Kejayaan Decred bergantung pada desentralisasi yang mencukupi. Sekiranya saya betul sekarang ada 14 (yang kita tahu!) Pengilang ASIC. Semuanya muncul dalam jangka pendek relatif dan jika anda melanggan harganya mengikuti kadar hash maka Decred dalam keadaan baik.

Kesimpulannya

Tadbir urus adalah aspek ekonomi crypto yang sangat penting yang belum diberi perhatian sehingga kini. Namun, mengingat inisiatif yang sedang dilaksanakan di Decred, tampaknya menjadi jalan menuju pemerintahan yang lebih baik.

Akan menarik untuk melihat bagaimana projek ini dapat meningkatkan penggunaan pada tahun 2019 dan menyebarkan idea protokol tadbir urus yang baik. Kami akan terus memerhatikan peluncuran platform Politeia dan projek-projek seterusnya yang sedang diusahakan oleh Marco dan pasukan.

Untuk mengikuti perkembangan Decred, anda boleh mengalaminya blog rasmi yang sentiasa dikemas kini dengan baik. DCR boleh dibeli di pelbagai bursa termasuk Binance, DragonEX dan Bittrex Exchange.

Gambar Pilihan melalui Fotolia & Dihuraikan

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me