Tierion Review: Mesin Bukti & Pengesahan Blockchain

Tierion adalah satu projek blockchain yang menarik yang mengambil bahagian yang unik dari yang lain. Mereka mengusahakan pengesahan data tetapi secara besar-besaran.

Lebih khusus lagi, pasukan telah mengambil idea notaris dan penyimpanan dokumen, dan telah mengalihkannya ke perlindungan data digital. Mereka berusaha menjadikan proses pengesahan ini mudah dan yang paling penting, murah.

Namun, dapatkah visi besar seperti ini dapat dicapai secara realistik?

Dalam tinjauan Tierion ini, kami akan memberi anda semua yang perlu anda ketahui mengenai projek ini. Kami akan melihat teknologi, pengembangan dan ahli pasukan mereka. Kami juga akan menganalisis potensi token TNT untuk mendapatkan lebih banyak penggunaan dalam jangka panjang.

Apa itu Tierion?

Pengesahan lengkap data dan dokumen memang merupakan perkara yang mencabar. Walaupun terdapat prosedur standard untuk melakukan ini, ini kadang-kadang tertanggal dan tidak sesuai dengan kecepatan teknologi bergerak. Tierion sedang berusaha memanfaatkan teknologi blockchain yang tidak berubah untuk mengesahkan data ini.

Tierion Blockchain

Gambaran Keseluruhan Tierion Protocol. Imej melalui Angel.co

Syarikat lain telah berusaha melakukan sesuatu yang serupa dengan menyusun data ke blok block, tetapi setiap syarikat menghadapi cabaran skalabilitas dan tidak dapat mengatasi rintangan ini. Percubaan awal ini menggunakan blockchain Bitcoin dan menerbitkan hanya satu dokumen hash di samping setiap transaksi Bitcoin. Masalahnya ialah Bitcoin tidak mempunyai throughput rangkaian yang cukup untuk menampung semua hash dokumen yang perlu direkodkan.

Dan menggunakan rangkaian Bitcoin dan blockchain menjadi sangat mahal, dengan kos setiap dokumen meningkat menjadi lebih dari $ 3 pada tahun 2017. Seolah-olah semua ini tidak mencukupi, waktu sekatan yang tertunda dari Bitcoin bermaksud cap waktu pada dokumen tersebut tidak tepat . Pasukan Tierion telah menemui cara untuk mengatasi semua rintangan ini.

Kes Penggunaan Tierion

Terdapat banyak industri yang akan mendapat keuntungan secara besar-besaran daripada penyelesaian blockchain yang mampu mengesahkan dan mengamankan data. Penjagaan kesihatan, perkhidmatan kewangan dan insurans hanyalah beberapa industri yang menghabiskan puluhan juta dolar untuk mengesahkan dan menyimpan data dengan selamat setiap tahun. Tierion mungkin hanya proses dan membuatnya jauh lebih murah. Dan dengan memindahkan semua data ini ke blockchain, ia juga akan berubah.

Tierion berada di jalan yang benar jauh sebelum ICO pada musim panas tahun 2017. Dalam dua tahun kebelakangan ini, ia telah menjalin kerjasama dengan Microsoft mengenai integriti data. Di samping itu, data Internet of Things juga berfungsi dengan Phillips, serta pengesahan dan pengauditan tauliah dengan syarikat lain.

Kes penggunaan tahap

Senaraikan beberapa kes penggunaan Tierion

Sebenarnya, ketika anda mempertimbangkan ruang lingkup integriti data, verifikasi data, pengauditan dan verifikasi kelayakan, rentang dari apa yang dapat digunakan Tierion menjadi hampir tidak terbatas. Pelbagai syarikat dan industri akan dapat menggunakannya untuk notaris, untuk mengesahkan bukti kelayakan, untuk memberikan bukti proses, dan untuk cap waktu transaksi.

Selain itu, terdapat sejumlah industri yang dapat memanfaatkan protokol Tierion. Mereka dapat memberikan bukti pesanan, integriti dan cap waktu kriptografi dari banyak proses perniagaan. Ini termasuk seperti rantaian bekalan, urus niaga kewangan, tuntutan insurans, rekod perubatan dan prosedur KYC (Kenali Pelanggan Anda).

Bagaimana Tierion Berfungsi

Tierion menggunakan teknologi Chainpoint untuk membuat apa yang mereka sebut sebagai “mesin bukti”. Melalui penggunaan Chainpoint Tierion ini mengatakan dapat menggunakan teknologi blockchain untuk mengesahkan data. Itu merangkumi segala-galanya dari rekod perubatan hingga perdagangan kewangan dan kontrak undang-undang. Tujuan utama mereka adalah untuk mempermudah proses sambil menjadikan kepercayaan lebih murah.

Tierion berfungsi dengan menambat data ke transaksi di blockchain menggunakan mesin bukti. Ini membolehkan sesiapa sahaja, pada bila-bila masa untuk mengesahkan integriti dan cap waktu data hanya dengan melihatnya di blockchain tanpa kepercayaan. Ini menghilangkan keperluan sumber dipercayai pihak ketiga seperti notari. Pada masa ini Tierion menyediakan kemampuan ini untuk kedua-dua blockchain Bitcoin dan Ethereum.

Bukti Rantaian Penjanaan

Proses penjanaan bukti Chainpoint

Titik Rantai adalah standard terbuka yang dapat digunakan oleh mana-mana pembangun untuk menghubungkan data dengan blockchain untuk membuat cap waktu dan bukti. Chainpoint merangkumi beberapa alat pemaju, dan telah digunakan oleh ratusan syarikat untuk membuat aplikasi yang menggunakan penghubung data. Chainpoint juga merupakan asas Rangkaian Tierion.

Mungkin bahagian yang paling menarik dari Tierion Network adalah aplikasi Proofnya yang dijangka dilancarkan pada awal 2019. Aplikasi Proof berjalan di Chainpoint, yang akan memungkinkannya untuk skala hingga berjuta-juta bukti harian. Bukti adalah di mana perniagaan mengesahkan integriti data dan cap waktu tanpa menggunakan sumber dipercayai pihak ketiga. Perniagaan akan dapat dimulakan hanya dengan beberapa klik tetikus, dan pengesahan data akan cepat, sederhana dan murah.

Pasukan & Pelabur

Semasa melihat daya maju projek, sangat penting untuk mengetahui latar belakang anggota pasukan teras. Pasukan Tierion nampaknya merupakan gabungan pengalaman perniagaan dan kejuruteraan yang sangat mengagumkan. Tierion diasaskan bersama oleh Wayne Vaughn (CEO) dan Jason Bukowksi (Lead Developer).

Vaughn memulakan kariernya pada pertengahan 1990-an dengan agensi pemasaran digital dan bertanggungjawab untuk mewujudkan salah satu platform automasi pemasaran SaaS pertama. Dia juga berada di Lembaga Penasihat Blockchain Capital.

Ahli Pasukan Tierion

Ahli pasukan utama Tierion

Bukowski terlibat terutamanya dalam membangunkan perisian yang sangat berskala. Dia mengembangkan salah satu platform analisis web masa nyata yang pertama dan kini berfungsi sebagai Pemaju Utama untuk Chainpoint. Kedua-duanya disertai oleh VP Kejuruteraan Glenn Rempe yang merupakan arkitek prinsip Tierion, serta VP Pembangunan Perniagaan Pierre Wolff dan Ketua Pemasaran Adam Evers.

Terdapat juga beberapa syarikat berprofil tinggi di ruang blockchain yang telah melabur di Tierion. Ini termasuk seperti modal blockchain, Kumpulan Mata Wang Digital dan Fenbushi Capital. The Kumpulan Mata Wang Digital diasaskan oleh Barry Silbert dan mereka adalah pemilik Coindesk, perniagaan media terbesar di ruang crypto.

Komuniti Tierion

Untuk projek yang bermula pada tahun 2015, saya tidak akan memanggil komuniti Tierion sama ada besar atau kuat. Mungkin itu kerana Tierion tidak pernah memfokuskan diri untuk membina komuniti kerana mereka lebih berminat menjual penyelesaian mereka kepada perniagaan lain. Bagaimanapun, blog Tierion belum dikemas kini dalam sebulan lebih, dan seterusnya Twitter, di mana terdapat 17k pengikut Tierion terdapat jurang 7-10 hari antara tweet.

The Tierion Reddit mempunyai lebih daripada 2,500 pembaca. Kumpulan aktif terbesar adalah di Telegram, di mana pasukan ini juga aktif dalam kabut, dan pada masa ini terdapat 4,319 ahli kumpulan Telegram.

Token TNT

Tierion menjalankan ICO pada bulan Julai 2017, dengan nilai maksimum $ 25 juta. Itu adalah angka yang cukup bercita-cita tinggi pada masa itu, tetapi hanya memerlukan 1 hari untuk memenuhi cap keras $ 25 juta, dengan 350 juta dari jumlah penawaran 1 bilion token TNT dijual dengan harga $ 0,0710 setiap satu. 350 juta tambahan disimpan sebagai insentif masa depan untuk ekosistem, 290 juta disimpan oleh Tierion, dan 10 juta digunakan untuk menampung kos penjualan token.

Sesiapa sahaja boleh memperoleh token TNT dengan menjalankan nod. Pengendali nod ini menerima TNT sebagai ganjaran untuk mengamankan rangkaian dan meningkatkan skala dan kebolehpercayaannya. Token TNT juga akan digunakan untuk mengakses perkhidmatan rangkaian seperti Chainpoint dan Proof yang akan datang.

Binance TNT

Daftar di Binance dan Beli Token TNT

Token TNT menguat segera setelah ICO, dengan harganya hampir mencecah $ 0.23 pada akhir Ogos 2017. Harga kemudian turun hingga $ 0.047 pada bulan Oktober dan November, yang pastinya mengecewakan bagi para pelabur ICO. Namun mereka mendapat peluang kedua ketika TNT meningkat tinggi pada bulan Disember bersamaan dengan pasaran cryptocurrency yang lebih luas.

Token mencapai tahap tertinggi sepanjang masa pada $ 0,445170 pada 8 Januari 2018 dan sejak itu terus menurun sehingga awal Februari 2019, di mana ia hanya diperdagangkan pada $ 0,014759 dan berada di kedudukan # 303 dengan cap pasaran pada Coinmarketcap.com.

Sekiranya anda tidak berminat menjalankan nod tetapi masih mahu menyimpan beberapa token TNT, anda boleh membelinya di beberapa bursa. Binance sejauh ini adalah yang terbesar, dan mengawal hampir semua jumlah dagangan di TNT. Terdapat juga jumlah dagangan yang sangat kecil di Huobi Global, dan token tersebut disenaraikan di sebilangan kecil bursa lain, tetapi tidak ada jumlah dagangan yang dapat dibicarakan di bursa kecil.

TNT adalah token yang serasi dengan ERC-20, jadi mana-mana dompet yang menyokong token ERC-20 dapat digunakan untuk menyimpan TNT. iaitu MyEtherWallet, MyCrypto, Mist dan MetaMask.

Pembangunan Tingkat

Untuk mengetahui berapa banyak kerja yang dilakukan pada projek, adalah berguna untuk melihat GitHub mereka. Ini secara amnya merupakan gambaran kasar mengenai berapa banyak kod yang didorong dan dilakukan oleh pemaju.

Dalam kes Tierion, terdapat dua GitHub yang menarik. Ini adalah Tierion projek dan itu Titik Rantai. Melihat lebih mendalam pada kod yang dilakukan, sangat jelas bahawa Chainpoint mempunyai aktiviti yang paling banyak dari keduanya. Berikut adalah komit repositori Chainpoint yang paling aktif.

Komitmen Kod Titik Rantai

Code Komited sejak 12 bulan yang lalu untuk repos paling aktif

Walaupun ini adalah petanda baik bahawa projek itu masih berjalan pada protokol mereka, ada lebih sedikit aktiviti daripada pada projek lain yang telah kita lihat di ruang tersebut. Sebagai contoh, projek ini berada pada kedudukan ke-297 dalam kod mengesan laman web.

Sudah tentu, mungkin ada sebab lain untuk tahap aktiviti yang agak rendah. Mungkin protokolnya sudah dibangunkan dengan baik dan baru dikekalkan. Pasukan Tierion juga sibuk mengusahakan projek lain seperti Permohonan bukti.

Aplikasi ini akan dilancarkan dalam beberapa bulan ke depan sehingga akan menarik untuk melihat dengan tepat apa yang melibatkan teknologi dan apakah ia benar-benar dapat menarik pelanggan perusahaan dan perniagaan.

Kesimpulannya

Dengan beberapa tahun di bawah jalinannya dan perkongsian utama dengan beberapa syarikat teknologi global, nampaknya Tierion berada pada kedudukan yang baik untuk masa depan. Tierion adalah syarikat pertama yang memungkinkan untuk memasukkan data ke blockchain dengan cara yang berskala, yang seharusnya mengarah ke aplikasi di berbagai industri.

Walaupun komuniti di belakang Tierion tidak kelihatan terlalu aktif dan tetap kecil, bukan komuniti besar yang menjadi idaman syarikat itu. Sebaliknya, ia telah fokus untuk bekerjasama dengan syarikat yang dapat menggunakan teknologi tersebut, dan merancang pertumbuhan melalui jalan tersebut.

Walaupun beberapa orang mungkin prihatin dengan penurunan harga token TNT, kami ingin memperhatikan bahawa keseluruhan ekosistem cryptocurrency telah berada di pasaran beruang selama setahun. Setelah pasaran beruang hilang dan ekosistem Tierion semakin besar, kita akan melihat kenaikan harga TNT yang setimpal.

Secara keseluruhannya, ia kelihatan seperti projek yang kuat yang dapat dilaksanakan dan siap untuk bergerak ke masa depan sebagai blockchain pendukung di hampir setiap industri.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me