Token Tidak Berjangkit: Panduan Lengkap untuk NFT

Dunia terus melambung di bawah krisis COVID dan ketika setiap hari berlalu, prospek ekonomi semakin buruk. Berita buruk mengikuti berita buruk: berjuta-juta lagi penganggur; output turun; pinjaman sudah habis dan, untuk memburukkan lagi keadaan, tidak ada penjelasan bilakah siri Penggantian berikutnya akan jatuh tempo.

Namun, seperti mana-mana krisis yang sesuai dengan namanya, selalu ada yang mendapat keuntungan. Banyak yang telah ditulis mengenai syarikat dan individu yang menjana wang pada zaman kegelapan ini dan kita tidak dapat membaca cukup banyak mengenai syarikat gergasi teknologi semakin kaya daripada sebelumnya, kerana kita semua duduk mengklik sepanjang hari.

Kalah & Pemenang

Baru hari ini, terungkap bahawa Mark Zuckerberg telah bergabung dengan eksklusif tersebut kelab centibillionaires – Fakta yang berjaya menjadi tidak mengejutkan dan menimbulkan kemarahan pada masa yang sama. Oleh itu, saya meminta anda untuk tidak melihat grafik yang menggambarkan Kekayaan Jeff Bezos. Itu hanya akan membuat anda tertekan.

Walaupun realiti suram Jeff, Mark dan rakan-rakan mereka menjana wang sementara kami yang lain memerhatikan, terdapat cahaya yang berkilauan. Salah satunya berpunca dari ruang kewangan terdesentralisasi (de-fi). Pada awal tahun 2020, terdapat sekitar $ 665 juta yang terkunci dalam de-fi; angka yang telah meningkat menjadi $ 4.2 bilion. Oleh kerana kepercayaan kita terhadap sistem kewangan arus perdana semakin bergejolak, semakin banyak kita beralih kepada alternatif.

NFT yang kaya

Yang Kaya Menjadi Lebih Kaya. Imej melalui Shutterstock

De-fi memberi kita peluang untuk mengawal aset kripto kita sendiri dan memanfaatkannya seperti yang kita fikirkan sesuai – semuanya di luar jangkauan bank dan pemberi pinjaman tradisional yang lain. Kita dapat mengambil pinjaman, menyediakan kecairan untuk memperoleh faedah dan perdagangan, semua di luar arus perdana kewangan.

Aspek yang terdesentralisasi memotong orang tengah (dan pemotongan yang besar) dan memberi kita pulangan yang lebih besar untuk melengkapkan peningkatan kawalan kita. Ini adalah kes yang jarang berlaku dan dialu-alukan oleh lelaki kecil itu.

Perkara bergerak pantas dalam dunia blockchain dan crypto. Sebilangan besar dari kita mungkin baru mulai memikirkan spesifikasi dan potensi de-fi, tetapi yang lain masih maju. Bagi mereka yang baru di ruang ini, nampaknya keuntungan de-fi terbaik telah dibuat.

Platform de-fi besar seperti Aave dan Kava telah meroket ketika wang mengalir ke sektor ini dan pelabur yang lebih kecil dapat dimaafkan kerana memikirkan kereta api mungkin telah keluar dari stesen.

Revolusi Defi

Revolusi Kewangan Terdesentralisasi. Imej melalui Shutterstock

Tetapi kereta api lain menarik, membawa lebih banyak potensi untuk mereka yang dapat melompat ke atas. Token bukan fungible (NFT) dianggap oleh banyak pihak sebagai perkara besar seterusnya dalam cryptovere dan dapat membantu membawa de-fi sendiri ke tahap seterusnya.

Sudah ada beberapa kes penggunaan yang menarik untuk NFT, dan juga platform baru yang muncul untuk membantu kami memanfaatkannya. Tetapi sebelum kita melihat semua itu, mari kita lihat apa sebenarnya NFT dan bagaimana ia berfungsi.

NFT: Panduan Pemula

Semasa menerangkan NFT, mungkin yang terbaik adalah bermula dengan membincangkan kebalikannya. Aset mudah alih adalah sesuatu yang kita hadapi setiap hari dengan mata wang fiat yang kita gunakan. Sebagai contoh, satu dolar AS adalah seperti dolar AS yang lain di luar sana.

Dompet di dompet saya sama dengan wang anda dan kedua-duanya boleh ditukar ganti. Dolar ini, seperti setiap dolar lain yang ada, dapat digunakan. Cryptocurrency juga boleh digunakan: bitcoin adalah bitcoin adalah bitcoin.

Tidak dijelaskan Fungible

Kerentanan & Tangible Dijelaskan. Imej Sumber

Oleh itu, aset yang tidak mudah alih adalah aset yang mempunyai kualiti tersendiri dan tidak dapat ditukar dengan yang lain. Mari kita ambil buku sebagai contoh. Kembali pada tahun 1998, John Paul Getty Jr membayar $ 7.5 juta ($ 11.5 juta hari ini) untuk edisi pertama The Canterbury Tales oleh Geoffrey Chaucer. Bukan idea semua orang untuk membaca sedikit, tetapi masing-masing mempunyai idea masing-masing.

Ketika saya melihat Amazon sebentar tadi, salinan termahal yang ada adalah ‘edisi hadiah mewah’, dengan menjual harga pada harga £ 14.95 ($ 19.57). Pengiraan pantas memberitahu saya bahawa saya boleh menetap dan membaca kisah Wife of Bath’s and the Miller seperti yang dilakukan oleh mendiang Mr Getty, dengan membayar $ 11,499,980,43 lebih sedikit untuk kesenangan daripada yang dia lakukan.

Maksudnya di sini adalah bahawa walaupun salinan pembalik halaman Chaucer saya mungkin mengandungi bahan yang sama dengan edisi pertama, ia jelas tidak dapat ditukar ganti. Salah satunya adalah karya sejarah kesusasteraan Inggeris yang jarang dan berharga, yang lain adalah karya keras yang dihasilkan secara besar-besaran yang dihantar ke pintu rumah saya oleh salah seorang anak buah Bezos. Sekiranya saya muncul dan cuba menukar satu dengan yang lain maka kemungkinannya saya akan berada di penjara dengan banyak masa untuk mengikuti pembacaan. Kedua-dua buku ini tidak boleh difahami.

Contoh Cryptokitty

Beberapa haiwan peliharaan eksotik ditawarkan di Cryptokitties

Mungkin pada tahap ini, anda telah membuat kemajuan semula jadi dari The Canterbury Tales ke fenomena CryptoKitties. Yang terakhir ini adalah contoh NFT yang paling terkenal dalam bidang crypto. Trend terus terang ini menunjukkan pengguna membayar untuk membeli, menjual, membiak dan menyesuaikan kucing digital.

Setiap kucing unik dan ada yang bertukar tangan dengan jumlah yang besar, sehingga membuktikan pepatah bahawa orang bodoh dan wang mereka segera berpisah. CryptoKitties dikembangkan oleh Axiom Zen pada blockchain Ethereum dan menjadi begitu popular sehingga pada bulan Disember 2017 ia hampir menjadikan keseluruhan rangkaian berhenti.

Dengan senang hati bagi penyokong NFT, potensinya melampaui kegilaan warna kucing digital yang terang. Sebelum kita melihatnya dengan lebih terperinci, perlu melihat dua jenis NFT di luar sana.

Jenis Token

Anda mungkin biasa dengan token ERC-20 – aset berasaskan Ethereum yang dibuat oleh kontrak pintar yang boleh dihantar dan diterima. Banyak cryptocurrency yang popular menggunakan standard ERC-20, termasuk Basic Attention Token, 0x, EOS, Augur dan TRON. Sudah tentu, ini adalah semua token yang boleh difahami.

Token bukan fungible mempunyai dua standard penerbitan yang berbeza. Yang pertama dan paling popular ialah ERC-721. Cryptokitties yang dikumpulkan dengan penuh kasih sayang pada dasarnya adalah token ERC-721. Kemudian ada token ERC-1155 yang lebih serba boleh. Ini memungkinkan untuk penerbitan tidak fungible dan fungible dan pada masa ini paling biasa dalam permainan blockchain.

Fortnite vBucks

Beberapa vBucks Fortnite Berharga. Imej melalui Permainan PC

Sekiranya anda pernah bermain Fortnite maka anda akan terbiasa dengan pelbagai senjata dan pakaian yang boleh anda perolehi, yang tidak mudah dijangkiti. Tetapi permainan ini juga mempunyai mata wang asalnya sendiri (V-bucks) yang membolehkan anda melakukan pembelian dalam permainan tersebut.

V-dolar ini adalah aset mudah alih yang boleh disokong oleh piawaian ERC-1155 di samping yang tidak mudah alih. ERC-1155 pada dasarnya membolehkan pembangun tahap fleksibiliti yang jauh lebih besar.

NFT Di Pasaran

Kami telah melihat bagaimana NFT pada dasarnya berfungsi sebagai koleksi digital. Dan, kerana ia dikeluarkan di blockchain, mereka mempunyai sejumlah kelebihan berbanding aset tidak mudah alih lain seperti buku langka atau karya seni.

Mereka tidak boleh dipalsukan, ditiru atau dicetak berdasarkan permintaan dan mereka menikmati hak pemilikan yang sama dan jaminan kekal yang anda dapati dengan Bitcoin. Akibatnya, mereka dapat berfungsi sebagai simpanan kekayaan yang jauh lebih berat daripada banyak setara fizikal mereka.

Pasaran NFT telah melihat jumlah $ 100 juta sejak penubuhannya dan berkembang pesat. Sebahagian besar fokusnya pada masa ini adalah pada permainan blockchain dan peluang yang ada di dalamnya, tetapi platform lain memanfaatkan teknologi dan peluang terbuka.

NFT dan Defi

DeFi mempunyai batasan kerana ia hanya terbatas pada bidang cryptocurrency. Semua perkhidmatan yang ditawarkan berkisar pada crypto – pinjaman yang dikeluarkan, faedah yang diperoleh dan perdagangan yang dibuat semuanya dilakukan melalui memanfaatkan aset crypto. NFT menawarkan peluang untuk memperluas jangkauan DeFi melebihi semua itu dan membawa aset dunia nyata.

Satu platform yang disediakan untuk mewujudkannya adalah Tinlake, sekuritisasi Dapp di Ethereum ini membolehkan pelabur dan peminjam membiayai kumpulan aset mereka sendiri. Ini dilakukan dengan kontrak pintar bersumber terbuka yang mudah disatukan dengan ekosistem DeFi.

Ringkasnya, syarikat yang mencari kewangan atau aliran tunai di dunia nyata dapat menawarkan aset sebagai jaminan. Tinlake kemudian menandakan aset-aset ini dan membawanya secara rantai sebagai token tidak mudah alih.

Bagaimana Tinlake Berfungsi

Bagaimana Tinlake Berfungsi. Imej melalui Tinlake

Sebaliknya, para pelabur mendapat akses ke kelas aset baru yang sebelumnya tidak dapat dicapai. Bank-bank tidak dijaga sepanjang masa.

Kontrak pintar yang digunakan Tinlake mengumpulkan NFT yang mewakili aset dunia nyata. Kumpulan ini kemudian mengumpulkan dana dalam koin stabil seperti DAI dengan mengeluarkan token fungible sebagai saham hasil kumpulan itu. Token ini dikenakan faedah dan berupa token risiko (TIN) dan token hasil (DROP). Kedua-dua token dibakar semasa pembiayaan dibayar.

Terdapat lebih banyak lagi untuk Tinlake daripada artikel ini mempunyai ruang lingkup, tetapi pada asasnya ia menawarkan titik masuk untuk NFT ke ruang de-fi dengan banyak manfaat untuk kedua-duanya. Syarikat boleh menggunakan platform untuk mengumpulkan modal, mendapatkan kemajuan aliran tunai atau melindungi aset dunia nyata, sementara pelabur dapat mempelbagaikan jenis aset baru yang memanfaatkan NFT.

Permainan Blockchain

Sektor ini kini menguasai Kedudukan projek NFT, dengan koleksi dalam permainan membentuk penggunaan utama untuk token. Seperti yang telah kita lihat dengan Fortnite, koleksi seperti itu adalah sebahagian besar daya tarik bagi para pemain dan penggunaan token ERC-1155 juga membolehkan token asli digunakan juga.

Kedua-duanya memainkan peranan penting dalam membangun dan mengekalkan dunia yang ingin dihasilkan oleh permainan seperti itu. Semakin mendalam pengalaman untuk pemain, semakin besar kemungkinan mereka bermain permainan.

Sebilangan besar permainan ini telah mengambil format yang sudah ada dan memperbaruinya untuk era blockchain. Di mana dulu anak-anak memperdagangkan kad bola sepak di taman permainan, sekarang mereka dapat melakukannya di blockchain, dengan menggunakan Sorare.

Kad Blockchain Sorare

Sebilangan Kad Blockchain di Sorare. Imej melalui Sorare

Di sini, kad boleh dibeli dan dijual, serta diadu antara satu sama lain dalam pertandingan maya dan dikemas kini seiring dengan perkembangan musim dan statistik pemain. Terdapat banyak permainan kad perdagangan lain di luar sana, termasuk Penjawat Kontrak dan Dewa Tidak Terikat, yang semuanya menawarkan varian mengikut tema.

Bidang dunia maya digambarkan dengan baik Kotak Pasir, Decentraland, Ruang Somnium dan Crypto Voxels semua menyediakan tempat untuk pengguna membeli tanah, membina empayar dan melihat aset maya mereka bernilai jika mereka mempunyai kemampuan.

Tanah yang dimiliki dalam permainan ini dapat disewakan kepada pengiklan, dengan pemilik asalnya mempertahankan kepemilikan tersebut sepanjang masa, sementara kulit dan senjata juga dapat ditagih. Sekali lagi, kemampuan untuk melakukan pembelian dalam permainan bertambah dari semasa ke semasa memainkan peranan besar dalam membina dunia permainan itu sendiri dan mengekalkan pemain dalam ekosistem.

Di samping CryptoKitties terdapat satu lagi platform haiwan peliharaan digital besar dalam bentuk Axie Infinity. Premisnya serupa: beli makhluk digital (disebut Axie), sesuaikan dan pasangkannya dengan pemain lain.

Langkah tak terhingga Axie

Langkah Memulakan Axie Infinity. Imej melalui Axie Infinity

Sama seperti Sorare yang membawa kad bola sepak ke abad ke-21, begitu pula Axie Infinity adalah perkembangan semula jadi dari orang-orang Tamagotchi dan Digimon yang begitu terobsesi. NFT adalah bahan ajaib yang menjadikan kemajuan ini dapat dicapai.

Perlu juga diingat bahawa komuniti permainan global berjumlah berbilion-bilion dan begitu juga pasaran berpotensi besar untuk dibuka oleh NFT. Oleh kerana permainan ini di sini dan yang lain mengikutinya semakin meningkat pengguna dan daya tarikan, sangat mungkin membayangkan pasaran ini berkembang pesat dalam masa terdekat.

Seni Blockchain

Sekiranya kita melihat kembali jadual projek NFT yang paling popular, maka kita juga melihat sebilangan platform yang didedikasikan untuk membuat, mengumpulkan dan memperdagangkan seni digital di blockchain.

Projek seperti SuperRare (nombor dua dalam kedudukan semasa menulis), Tempat Pembuat dan Asal yang Dikenal semuanya memungkinkan untuk seniman menjual karya mereka dalam bentuk digital – mungkin anugerah dalam keadaan semasa. Blockchain menjadikan kepingan ini tidak berubah dan dapat dikumpulkan, sementara NFT mewakili karya itu sendiri.

Pasar Seni Digital

Beberapa statistik di Pasar Seni Digital. Sumber: Superrare

Implikasi yang lebih luas bagi pemegang hak cipta jelas. NFT memberi mereka peluang untuk menjana lebih banyak hasilnya, dan pada masa yang sama melindungi pembiakannya tanpa izin. Kekuatan diserahkan kembali ke tangan pencipta.

Domain Blockchain

Kumpulan platform lain yang terkenal dalam kedudukan projek NFT berkaitan dengan domain blockchain, pelesenan dan pengedaran mereka. Bagi anda yang belum membaca karya saya yang terdahulu mengenai kelas aset yang baru muncul ini, ini adalah pengganti yang mudah dibaca untuk alamat dompet digital yang panjang dan rosak, yang juga boleh berfungsi sebagai pintu masuk pembayaran.

Oleh itu, jika anda menjalankan laman web yang menyediakan produk atau perkhidmatan, anda boleh meminta pembayaran crypto dihantar terus ke alamat laman web anda. Contohnya ialah Coinbureau.crypto. Ini menggantikan keperluan untuk menyalin dan menempelkan alamat dompet (praktik yang rentan terhadap serangan) dan menjadikan keseluruhan urusan pengiriman dan penerimaan pembayaran jauh lebih mudah.

Domain Blockchain NFT

Faedah Domain Blockchain. Imej melalui Domain yang Tidak Dapat Dihentikan

Domain blockchain juga menjadikan laman web anda tahan penapisan, kerana kunci peribadi untuknya disimpan dalam dompet yang hanya mempunyai kunci anda sahaja. Tiada pihak ketiga yang boleh mengganggu atau mematikan laman web tanpa kunci peribadi tersebut.

Sistem lama di mana pendaftar nama domain dapat menurunkan laman web kelihatan tidak stabil. Manfaat ini jelas: pemerintah tidak dapat menekan kebebasan bersuara dan orang akan mendapat akses yang lebih baik ke maklumat sebagai hasilnya.

Pemain besar di sini adalah Perkhidmatan Nama Ethereum dan Domain yang tidak dapat dihentikan, kedua-duanya meletakkan kedudukan tertinggi dalam jadual projek NFT. Domain blockchain tentu saja dapat dibeli dan dijual seperti aset lain, memberikan peluang bagi mereka yang berpandangan jauh untuk menjana wang. Kembali pada tahun 2018, CryptoWorld.com telah dijual oleh seorang seperti $ 195,000.

Masa depan

NFT baru sahaja bermula dan kes penggunaannya yang berpotensi terus berkembang. Mereka dapat digunakan sebagai lapisan keamanan tambahan untuk pemeriksaan KYC, kerana identiti dan kepercayaan orang dapat diwakili dan disahkan oleh NFT.

Sistem tiket dapat direvolusikan, dengan mengenali perbezaan antara tiket: bagaimanapun, tiket teater yang membolehkan pemegang duduk di barisan depan berbeza dengan yang meletakkannya di belakang tiang di belakang bulatan. Rantaian bekalan sudah mula meneroka kemungkinan yang ditawarkan oleh blockchain dan NFT, dengan potensi keuntungan besar untuk pembekal dan pengguna di mana sahaja.

Projek yang menggunakan NFT hari ini mewakili permulaan bab lain dalam bidang blockchain dan crypto. Seiring berkembangnya adopsi mereka, potensi penggunaannya juga akan menjadikan mereka prospek menarik bagi mereka yang ingin mengenal pasti bidang pertumbuhan baru. De-fi masih banyak yang harus dilakukan dan potensinya sangat besar, terutama ketika NFT dianggap bersamaan.

Sangat mudah kecewa apabila anda membaca kekayaan yang banyak yang dapat dibina oleh segelintir syarikat dan individu pada masa-masa seperti ini. Tetapi ledakan teknologi blockchain dan potensi tak terbatas yang ditawarkannya bermaksud bahawa ada harapan bagi kita yang tidak mempunyai berbilion dolar di bank.

Sempadan baru dibuka, dengan peluang baru untuk pelaburan dan ganjaran, yang dapat kita manfaatkan oleh kita yang sudah berpengetahuan. NFT adalah yang terbaru dan salah satu yang paling menarik dari perbatasan ini dan evolusi mereka selama bertahun-tahun akan menjadi menarik untuk ditonton.

Sama juga, jika kita masih menunggu Suksesi kembali.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me