Transaksi yang Tidak Disahkan: Apa Itu dan Bagaimana Mengatasinya

Apabila bitcoin menjadi semakin popular, yuran transaksi di rangkaian juga meningkat. Sebagai hasil dari kenaikan yuran, para penambang yang memasukkan transaksi menjadi blok menjadi lebih memilih transaksi mana yang akan mereka ambil.

Keputusan? Jumlah urus niaga yang belum disahkan yang semakin meningkat.

Anda mungkin pernah melihatnya sendiri. Anda log masuk ke laman web blockchain seperti blockchain.info, mencari transaksi anda, dan melihat label “transaksi yang belum disahkan” yang ditakuti dengan warna merah.

Hari ini kita akan membahas apa itu transaksi yang belum disahkan, mengapa ia berlaku, dan apa yang boleh anda lakukan sekiranya anda mendapati diri anda dengan kotak merah yang ditakuti menatap anda.

Apakah yuran transaksi?

Sekiranya anda belum menjadi veteran cryptocurrency, anda mungkin tidak tahu bagaimana yuran transaksi berfungsi. Pada dasarnya, bayaran transaksi adalah seperti tip yang anda berikan kepada pelombong yang mengambil transaksi anda dan memasukkannya ke dalam blok.

Mengapa petua ini diperlukan? Pada masa ini, rangkaian bitcoin hanya mempunyai blok satu megabait. Akibatnya, hanya sejumlah transaksi yang dapat diproses di setiap blok.

Menambah yuran transaksi menjadikan transaksi anda lebih menarik untuk diproses, kerana pelombong yang mengambilnya akan mendapat bayaran.

Pada blockchain lain seperti Vertcoin, yuran transaksi selalunya tidak diperlukan kerana blok tersebut hampir tidak pernah penuh. Oleh itu, walaupun anda tidak menawarkan bayaran transaksi, transaksi anda mungkin akan diambil walau apa pun.

Beberapa projek blockchain suka membanggakan mengenai kos transaksi mereka yang rendah. Sebagai contoh, transaksi Litecoin biasanya hanya beberapa sen. Perkara yang sama berlaku untuk Ethereum.

Yang lain seperti Dogecoin berharga kurang dari satu sen. Dan seperti yang disebutkan di atas, beberapa projek memungkinkan anda mengirim transaksi tanpa biaya sama sekali.

Apa yang menyebabkan transaksi yang tidak disahkan?

Sekiranya anda masuk ke blockchain.info, anda dapat melihat senarai set urus niaga yang belum disahkan sekarang. Semasa turun naik harga yang tinggi, senarai ini akan penuh, sehingga menyebabkan kos transaksi yang sangat tinggi.

Terkini, ini senarai telah setinggi 250,000 transaksi yang belum disahkan. Bayaran urus niaga juga semakin meningkat dan semasa panik baru-baru ini, di puncaknya, dompet yang secara automatik menetapkan yuran transaksi seperti Exodus menyenaraikan yuran setinggi $ 200 atau lebih untuk memastikan penghantaran cepat.

Tunggakan Transaksi yang Tidak Disahkan

Tinjauan Urus Niaga Tidak Disahkan. Sumber: blockchain.info

Biasanya, transaksi yang tidak disahkan adalah hasil daripada bayaran yang terlalu rendah. Sekiranya bayarannya terlalu rendah, ia akan selalu berada di bahagian bawah senarai, dan akibatnya, tidak akan dijemput oleh pelombong untuk waktu yang lama.

Terdapat kesalahpahaman yang sering berlaku bahawa ada had waktu yang ditetapkan untuk transaksi tetap berada di blockchain menunggu pengesahan. Ini tidak benar. Transaksi secara teorinya boleh kekal dalam keadaan yang tidak disahkan selama-lamanya.

Ini boleh menjadi baik dan buruk.

Yang baik adalah bahawa walaupun pada masa bayaran transaksi yang tinggi, transaksi dengan bayaran rendah tetap dapat disampaikan. Satu-satunya kelemahan adalah bahawa mereka tidak akan diambil sehingga sekurang-kurangnya beberapa hari atau bahkan beberapa minggu berlalu.

Ada pilihan lain seperti pemecut transaksi dan penggodaman transaksi tertentu yang dapat digunakan seseorang. Walau bagaimanapun, pemecut transaksi memerlukan bayaran tambahan dan peretasan transaksi tidak selalu pasti.

Apa yang boleh dilakukan mengenai transaksi yang belum disahkan?

Sekiranya anda menghantar transaksi di rangkaian bitcoin dan masih belum disahkan, anda mempunyai beberapa pilihan. Untuk urus niaga yang tidak begitu mendesak dan anda mengenakan yuran yang agak biasa, akhirnya ia akan diambil.

Namun, jika tidak, yuran terlalu rendah secara tidak sengaja, atau dengan bayaran biasa, dan anda merasakan urus niaga sangat mendesak anda mempunyai beberapa pilihan yang tersedia.

Mari kita lihat sekarang.

Ganti Dengan Bayaran

Pilihan pertama anda adalah melakukan apa yang disebut RBF atau Ganti dengan bayaran. Ini adalah konsep yang telah wujud dalam bitcoin selama beberapa tahun sekarang. Pada asasnya, ini adalah: jika anda menghantar transaksi dengan bayaran yang terlalu rendah dan ingin menukar yuran, apa yang boleh anda lakukan adalah menghantar set bitcoin yang sama untuk kali kedua tetapi dengan bayaran yang lebih tinggi.

Inilah yang dikenali sebagai perbelanjaan berganda. Hasilnya adalah bahawa urus niaga pertama dengan bayaran yang lebih rendah akan dibatalkan kerana rangkaian menganggap anda cuba menghabiskan bitcoin yang sama dua kali.

Malangnya, ciri ini hanya terdapat di dompet yang sangat sedikit yang memungkinkan untuk mendapatkan kawalan teknikal yang tinggi. Sekiranya anda menggunakan dompet yang lebih mesra pengguna seperti Exodus atau Jaxx maka kemungkinan ini tidak akan berfungsi.

Anak Membayar Ibu Bapa

Sekiranya anda menunggu transaksi memukul dompet anda yang masih belum disahkan, maka anda boleh melaksanakan sesuatu yang disebut Child Pays for Parent (CPFP).

Ini pada dasarnya bermaksud bahawa anda akan mengirim dana yang belum dikonfirmasi ke rangkaian dalam transaksi baru. Sekiranya anda memberikan bayaran yang menarik dengan urus niaga ini, maka pelombong ingin mengambilnya.

Namun, kerana dana telah disahkan untuk transaksi induk, penambang tahu bahawa mereka harus menyelesaikan transaksi tersebut untuk mendapatkan yuran tersebut ditambah dengan biaya menarik untuk transaksi anak anda.

Adakah terdapat tangkapan?

Sebilangan besar dompet tidak akan membolehkan anda membelanjakan urus niaga yang tidak disahkan bukanlah sesuatu yang tersedia untuk kebanyakan dompet. Sekiranya anda lebih berfikiran teknikal maka terdapat petunjuk mengenai Reddit.

Berhati-hati semasa menghantar bitcoin dengan bayaran yang rendah

Namun, di dunia nyata, sangat berbahaya untuk menghantar bitcoin dengan bayaran yang terlalu rendah atau sifar. Itulah sebabnya kebanyakan dompet akan menyekat kemampuan anda untuk menetapkan bayaran yang terlalu rendah.

Dompet keluaran secara khusus kata mereka membuat keputusan reka bentuk untuk tidak membenarkan pengguna memilih bayaran yang rendah. Keluaran menyatakan bahawa jika anda mahukan kawalan yang lebih baik terhadap yuran, anda harus menggunakan dompet seperti Electrum.

Akhirnya, ada kemungkinan lama-kelamaan transaksi anda dapat membatalkannya. Ini sangat bergantung pada node di rangkaian yang menjalankan transaksi anda. Sekiranya cukup dari mereka menjatuhkannya, maka kemungkinan transaksi anda dapat dibatalkan dengan sendirinya.

Dan walaupun ini adalah jangka panjang yang penting, paling tidak, mungkin pada kemas kini bitcoin pada masa akan datang, transaksi yang telah terperangkap untuk jangka masa yang terlalu lama dapat diproses. Namun, ini masih dugaan dan tidak ada yang tahu pasti apa yang akan berlaku.

Oleh itu, seperti melindungi kunci peribadi anda, memastikan bahawa transaksi anda termasuk bayaran yang berpatutan sangat penting.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me