Ulasan AirSwap (AST): Rangkaian Pertukaran ERC20 Desentralisasi

AirSwap (AST) adalah entri lain dalam senarai panjang token pertukaran terdesentralisasi yang baru-baru ini menuju ke pasaran.

Lebih khusus lagi, AirSwap adalah pertukaran terdesentralisasi (DEX) untuk token ERC-20 yang berpusat di Hong Kong. Ia menggunakan cryptocurrency sendiri, token AirSwap atau AST, untuk mewujudkan pasaran untuk memperdagangkan mana-mana daripada ribuan token ERC-20 yang ada. Ini semua dilakukan tanpa memerlukan pembuat pasaran berpusat.

Namun, memandangkan banyak token DEX lain di pasaran, bolehkah ia benar-benar bersaing?

Dalam tinjauan AirSwap ini, kami akan melihat secara mendalam projek tersebut termasuk teknologi, pembangunan dan peta jalannya. Kami juga akan menganalisis kemungkinan kes penggunaan untuk token AST dan potensi penggunaan jangka panjang mereka.

Apa itu AirSwap?

The Tukar Udara pertukaran dikembangkan dengan privasi dan keselamatan pengguna sebagai keutamaan. Syarikat itu ingin memberikan penggunanya sebuah platform di mana mereka boleh berdagang tanpa nama dengan cara peer-to-peer yang mengelakkan pihak ketiga dan bayaran perdagangan.

Token AirSwap itu sendiri adalah token ERC-20 dan platform menggunakan blockchain Ethereum untuk membuat platform perdagangan yang terdesentralisasi. Platform itu sendiri juga dirancang untuk menyokong token ERC-20 berdasarkan Ethereum, yang sangat berguna untuk peniaga memandangkan jumlah altcoin yang banyak berdasarkan standard ERC-20.

AirSwap mengadakan crowdsale pada tahun 2017 yang menyaksikan mereka mengeluarkan token AST kepada penyumbang. Ini adalah ICO yang agak berjaya yang menyaksikan projek mengumpul lebih dari $ 30 juta

Protokol Tukar Udara

AirSwap membuat Swap Protocol mereka untuk membolehkan perdagangan bebas transaksi. Swap Protocol menggunakan kontrak pintar di blockchain Ethereum untuk menyelesaikan pesanan. Semua yang lain dikendalikan di luar rangkaian. Pasukan AirSwap percaya bahawa menghubungkan pedagang di luar rantai menjadikan perdagangan di bursa desentralisasi mereka lebih cepat daripada pertukaran terdesentralisasi yang bersaing seperti EtherDelta yang bergantung pada blockchain untuk memenuhi pesanan dan penyebaran maklumat.

Pasukan AirSwap menyedari awal bahawa perdagangan yang sepadan di rantai bukanlah penyelesaian terbaik kerana kelewatan yang dihasilkannya. Semasa memenuhi perdagangan secara rantai, anda perlu menunggu simpul untuk mencapai kata sepakat mengenai transaksi, dan di rangkaian Ethereum ini mengambil masa kira-kira 15 saat. Itu terlalu lambat untuk pertukaran, di mana pesanan harus dipenuhi dalam mikrodetik.

Masalah lain dengan menggunakan rutin pesanan on-chain adalah kemungkinan ada pelaku buruk untuk memanipulasi data awam dari blockchain. Di pasaran saham tradisional ini dikenali sebagai pasaran hadapan dan menjadi masalah untuk pertukaran cryptocurrency yang terdesentralisasi apabila mereka menerbitkan semua maklumat pesanan mereka secara terbuka di blockchain.

Membandingkan pilihan DEX AirSwap

Oleh kerana AirSwap menggunakan Protokol Swap off-chain, ia menghilangkan kemungkinan berlari ke depan yang boleh terjadi jika pihak ketiga mengetahui maklumat pesanan sensitif yang dapat dieksploitasi. Manfaat lain untuk Protokol Pertukaran adalah bahawa ia menghilangkan buku pesanan terpusat. Ini mungkin berlaku kerana AirSwap menerapkan pengindeks dan oracle pilihan.

Indexer di AirSwap berfungsi seperti mesin carian untuk DEX. Ia menyimpan maklumat rakan niaga dan membagikannya secara peribadi apabila diperlukan oleh rakan niaga dalam sebarang perdagangan. Sekiranya peniaga tidak pasti harga apa yang sesuai untuk perdagangan, mereka boleh berjumpa dengan oracle.

Oracle ada untuk memberikan cadangan mengenai harga. Ini memberikan penemuan harga AirSwap DEX walaupun dengan tahap kecairan yang rendah.

Bagaimana Token AST Berfungsi?

Token AST terutamanya berfungsi sebagai alat untuk pembuat pasaran (aka pembuat) untuk menetapkan pasaran di AirSwap. Apabila pembuat ingin menawarkan satu cryptocurrency untuk yang lain pada harga yang ditetapkan di bursa, mereka menggunakan token AST untuk membuat pasaran untuk altcoin itu. Ini juga dikenali sebagai penyediaan kecairan untuk pertukaran.

Pembuat menetapkan harga tawaran, atau harga yang ingin mereka bayar, serta harga permintaan, yaitu berapa banyak yang mereka harapkan akan diterima. Pembuat dapat membuat pasaran untuk aset tertentu kerana mereka memiliki sejumlah besar aset yang ditawarkan. Kemudian mereka mendapat keuntungan dari perbezaan antara harga bid dan ask, juga disebut spread.

Antaramuka AirSwap

Antara muka pengguna AirSwap untuk Membeli / Menjual Token. Sumber: Tukar udara

Pertukaran tradisional telah menetapkan pembuat pasaran, tetapi dengan AirSwap, setiap orang dapat menjadi pembuat pasaran dengan menandakan niat mereka untuk memberikan kecairan. Ini dilakukan dengan mempertaruhkan 250 AST. Setelah AST dipertaruhkan, ia akan dikunci selama tujuh hari dan pasaran dibuat.

Jumlah yang perlu dipertaruhkan untuk menjadi pembuat, dan jangka masa lokasinya ditentukan oleh pemegang AST, yang memilih jumlah pertaruhan dan tempoh penguncian. Pada mulanya kepentingan hanya 100 AST, tetapi pemegang syiling memilih untuk meningkatkannya menjadi 250 AST.

Di sisi lain pasar adalah pengambil, atau mereka yang membeli altcoin yang disenaraikan di bursa oleh pembuatnya. Pengambil tidak membayar yuran selain daripada kos transaksi rangkaian. Mereka dapat menemui semua pembuat di platform, mendapatkan maklumat harga, dan membuat pesanan, semuanya secara percuma.

Pasukan Tukar Udara

Pengasas AirSwap adalah Don Mosites dan Michael Oved, yang merupakan pelajar bersama di Carnegie Mellon University. Oved terus menjadi pedagang algoritma yang berjaya, sementara Mosites menjadi perancang dan usahawan tumpukan penuh. Mosites menghabiskan lebih dari satu dekad untuk merancang produk di syarikat seperti Zynga dan Google sebelum melancarkan AirSwap dengan Oved.

Antaramuka AirSwap

Pengasas Tukar Air. Imej melalui Kelancaran

Pengasas ketiga ialah Sam Tabar yang mempunyai kepakaran selama 15 tahun dalam industri kewangan. Tabar sebelumnya adalah Ketua Strategi Modal di Bank of America Merrill Lynch dan sebelum itu adalah lulusan Oxford University dan Columbia Law School. Tokoh terkenal lain dalam platform AirSwap adalah bekas pengurus dana lindung nilai Michael Novogratz dan Joseph Lubin, yang merupakan pengasas bersama Ethereum. Kedua-duanya adalah penasihat projek.

Komuniti Tukar Air

AirSwap aktif di beberapa platform soial dan mempunyai pengikut sederhana untuk projek blockchain. Pengikut Twitter telah melepasi markah 30,000, yang tidak besar. Di AirSwap sub-Reddit hanya ada 3,600 pengikut. Catatan jarang berlaku, dengan beberapa minggu, dan tidak lebih daripada segelintir komen pada setiap siaran.

Pasukan AirSwap memang mengadakan perbincangan mingguan, dan mereka mempunyai interaksi yang sedikit lebih banyak. Saluran Telegram mempunyai lebih daripada 3,600 pengikut dan di Facebook halaman AirSwap mempunyai lebih daripada 4,100 pengikut. Pasukan AirSwap meneruskan kemas kini pada kedua platform.

Pembangunan dan Hala Tuju

Salah satu kaedah terbaik untuk mendapatkan idea mengenai seberapa banyak pembangunan yang dilakukan pada sesuatu projek adalah melalui aktiviti GitHub mereka. Repositori awam ini adalah tempat kebanyakan projek akan menerbitkan kod sumber terbuka mereka untuk diperhatikan oleh komuniti mereka.

Saya memutuskan untuk melompat ke Airswap GitHub untuk melihat berapa banyak kod yang ditolak oleh pembangun. Berikut adalah kod yang dibuat untuk tiga repositori paling aktif dalam projek ini.

kod pertukaran udara melakukan

Code melakukan tiga repos aktif di AirSwap

Seperti yang anda lihat dari komit selama 12 bulan yang lalu, masih banyak aktiviti dari pembangun. Sudah tentu, ini tidak ada banyak kod yang didorong oleh projek lain yang telah kami kaji.

Ini juga sepertinya tidak menyokong jumlah kemas kini yang nampaknya diumumkan oleh pasukan. Sebagai contoh, dalam mereka Semakan tahunan 2018 mereka menyatakan bahawa pada tahun mereka telah mendorong 2 juta baris kod. Oleh itu, ada kemungkinan pemaju memasukkan kod ke repositori swasta untuk dimasukkan ke repos utama kemudian.

Begitu juga, mungkin ada sebab lain bahawa Airswap tidak menerbitkan kod sebanyak projek lain baru-baru ini. AirSwap dilancarkan pada tahun 2017 dan banyak kod diturunkan pada tahun 2018. Sama ada kita mungkin akan melihat bahawa banyak lagi komitmen tahun ini bergantung pada apa yang telah mereka tetapkan untuk dilancarkan dalam peta jalan mereka.

Setakat ini, satu-satunya peta jalan yang tersedia untuk umum adalah awal yang dikeluarkan pada bulan November 2017. Namun, pasukan mengatakan bahawa mereka berencana untuk melancarkan peta jalan yang dikemas kini pada “Awal 2019”.

Sudah tentu, yang khusus komen reddit dibuat kira-kira dua bulan yang lalu dan kami sedang menuju bulan Mac. Kami hanya boleh berharap ia dalam perjalanan tidak lama lagi tetapi jika anda ingin terus mengemas kini ini, anda dapat memantau Fluiditas blog rasmi.

Persembahan Token AST

AirSwap mengadakan ICO mereka pada bulan Oktober 2017, memenuhi capaian mereka dan mengumpulkan $ 33 juta dolar. Token AST berharga $ 0,30 di ICO dan mencecah setinggi $ 2,08 pada Januari 2018, tetapi kemudiannya meningkat di pasaran beruang dalam mata wang kripto.

Koin terus jatuh sepanjang 2018, dan walaupun dengan mata wang kripto utama menunjukkan beberapa tanda kehidupan pada awal 2019, token AST terus tertekan. Pada akhir Februari 2019 AST diperdagangkan pada harga hanya $ 0,032621 atau hampir 1/10 dari harga ICO. Itu adalah tamparan bagi pelabur awal.

Kerana AST adalah token ERC-20 ia boleh disimpan di mana-mana dompet yang serasi dengan ERC, tetapi jika anda merancang untuk menggunakannya, ia harus disimpan di salah satu dompet yang dapat disambungkan ke platform AirSwap. Itu termasuk MetaMask, Ledger, Trezor, dan Opera. Ia juga menyokong dompet mudah alih termasuk Trust, imToken, Status, dan Coinbase Wallet.

Binance AST

Daftar di Binance dan Beli Token AST

Mereka yang berminat untuk membeli AST boleh mencarinya di Binance dan IDCM, serta Huobi Global dan tentu saja di platform AirSwap itu sendiri. AirSwap kononnya menyokong pembelian fiat melalui aplikasi Wyre, tetapi saya tidak dapat membuat widget Wyre berfungsi di laman AirSwap.

AST kini duduk di kedudukan 398 di CoinMarketCap. Nampaknya terdapat tahap kecairan yang agak sihat untuk token tersebut walaupun lebih dari 90% jumlah berlaku hanya di dua bursa. Ini bermaksud sebahagian besar kecairan bergantung pada pertukaran terpusat ini (masalah tepat yang cuba ditangani oleh AirSwap).

Kesimpulannya

Platform AirSwap bermula dengan kuat pada tahun 2017, dengan kumpulan pengasas berbakat dan pasukan penasihat yang kuat, namun pasaran beruang 2018 telah benar-benar mengambil sesuatu dari platform ini. Walaupun seharusnya telah berkembang pesat sejak diluncurkan, tampaknya akan mereda, dengan pertumbuhan volume perdagangan yang sangat sedikit.

Idea perdagangan bebas tentunya mempunyai daya tarikan, tetapi peniaga tidak benar-benar mengikuti konsep ini untuk beberapa sebab. Pada masa ini jumlah dagangan terbesar untuk DEX adalah DAI, Chainlink dan OmiseGo, tetapi faham bahawa jumlah dagangan harian di bawah $ 30,000.

Token AST mempunyai potensi yang baik jika platform dapat memperoleh daya tarikan, dan dengan harga yang tertekan seperti saat ini adalah token AST dapat menjadi tawar-menawar yang besar jika pasukan AirSwap dapat menghidupkan kembali projek mereka. Perdagangan bebas yuran tentunya merupakan insentif, tetapi sejauh ini nampaknya tidak cukup inventif untuk membawa peniaga ramai.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me