Ulasan Ampleforth (AMPL): Crypto Stabil Adaptive

Selama beberapa bulan terakhir, semua mata di ruang cryptocurrency telah memfokuskan laser pada projek yang terlibat dengan kewangan terdesentralisasi (DeFi).

Protokol seperti Compound, Aave, dan MakerDAO telah memperkenalkan dimensi baru kemungkinan kewangan dengan kadar faedah berdasarkan permintaan-permintaan, pinjaman kilat, dan kripto-cagaran yang stabil. Di antara pengubah permainan ini adalah projek bernama Ampleforth yang baru-baru ini mendapat perhatian, dan untuk alasan yang baik.

Tinjauan Ampleforth

Ampleforth: protokol bekalan elastik. Imej melalui Ampleforth

Cukup adalah protokol DeFi yang bertujuan untuk memikirkan semula cara wang dirancang di dalam dan di luar cryptocurrency. Ia secara serentak menangani masalah kewangan klasik dan kewangan terdesentralisasi dengan mewujudkan mata wang yang stabil namun fleksibel yang dapat menampung inflasi dan deflasi.

Ampleforth terkenal sukar difahami, dan ada yang mendakwa memerlukan kajian selama 2-4 minggu untuk memahami sepenuhnya. Biro Syiling ada di sini untuk menjelaskannya kepada anda dalam bahasa Inggeris biasa dari atas ke bawah dalam masa 15 minit.

Sejarah Ampleforth

Ampleforth adalah anak sulung dari Evan Kuo, lulusan UC Berkley (kejuruteraan mekanikal dan sains komputer) dan bekas CEO Pythagoras Pizza. Pizzanya membuat berita ketika mengumumkan bahawa ia akan melambangkan francaisnya dalam usaha untuk “memberikan mobiliti ekonomi yang sama” dengan pekerja permulaan teknologi untuk pekerja di industri perkhidmatan.

Ringkasnya, ini membolehkan pekerja dalaman, pemandu penghantaran pihak ketiga, pelanggan, dan juga pemasar gabungan untuk mendapatkan token yang mewakili bahagian dalam Pythagoras Pizza dan keuntungannya untuk menyelesaikan tugas mudah.

Pizza Evan Kuo Pythagoras


Foto promosi untuk Pythagoras Pizza yang menampilkan Evan Kuo: Image Sumber

Projek ini menarik perhatian para pelabur di Pantera Capital yang mendekati Kuo dan memperkenalkannya Brandon Iles, bekas pekerja Google dan Uber yang pakar dalam SEO dan pembelajaran mesin.

Kuo menyebut dalam temu bual bahawa motivasi peribadi utamanya untuk mencipta Ampleforth adalah kematian ayahnya. Ini membuatnya bertekad untuk mencipta sesuatu yang akan bertahan lama setelah kematiannya sendiri, dan minatnya terhadap kewangan dan teknologi menjelaskan bahawa ini akan melibatkan cryptocurrency.

Yayasan Ampleforth

Penerangan mengenai asas Ampleforth. Imej melalui Ampleforth

Idea Ampleforth itu sendiri datang dari meneliti dua perkara yang ingin direka semula oleh cryptocurrency: wang dan perbankan. Kuo berpendapat bahawa kedua-duanya, merancang semula wang akan lebih mudah daripada berusaha mencipta semula sistem perbankan.

Pada bulan-bulan berikutnya, Yayasan Ampleforth dibuat dengan dana dari orang-orang seperti Huobi, CEO Coinbase Brian Armstrong (yang pergi ke kuliah dengan Iles), dan tentu saja Pantera Capital. Yayasan Ampleforth terdiri daripada “jurutera, akademik, pelabur, dan peminat” dari institusi seperti Harvard, MIT, Stanford, dan Yale.

Kuo dan Iles mencipta cryptocurrency Ampleforth dengan bantuan kumpulan pemikir Institut Hoover yang terkenal yang membantu menulis Buku putih yang mencukupi. Cryptocurrency Ampleforth dimodelkan selepas mata wang teoritis yang disebut Ducat dicadangkan oleh ahli ekonomi dan ahli falsafah terkenal Fredrich Hayek. Mata wang ini akan menyaksikan jumlah penawarannya meningkat dan berkontrak untuk mengekalkan daya beli terhadap komoditi seperti makanan, minyak, perumahan, dan logam berharga.

Apa itu Ampleforth?

Ampleforth adalah cryptocurrency yang menyesuaikan bekalannya berdasarkan permintaan. Ampleforth dibina di blockchain Ethereum sebagai token ERC-20 dan setiap token AMPL disebut sebagai Ample. Apabila permintaan meningkat, jumlah penawaran AMPL meningkat dan ketika permintaan turun total penawarannya menurun.

Wang Adaptive yang mencukupi

Cukup dalam satu ayat

Ini dilakukan untuk mengekalkan daya beli tanpa mengira tekanan ekonomi (“nilai dolar” yang sama). Penyesuaian bekalan ini dibuat terus ke semua baki dompet AMPL yang mengekalkan peratusan yang sama dari jumlah penawaran AMPL tanpa mengira perubahan berangka mentah.

Ampleforth sering disalah anggap sebagai stablecoin. Walaupun tujuan Ampleforth pada asasnya adalah untuk menyediakan fungsi yang sama seperti stablecoin, ia tidak disokong oleh dolar AS seperti USDC atau aset Ethereum yang terkunci seperti MakerDAO’s DAI stablecoin.

Ini mungkin kelihatan seperti penggoda otak sebenar sehingga anda memahami masalah besar (makroekonomi) yang terdapat dalam wang komoditi (emas, perak, dll.) Dan wang fiat (USD, EUR, dll.) Yang pada dasarnya bertujuan untuk ditangani oleh protokol Ampleforth.

Ekonomi Ampleforth

Pada satu tahap yang tinggi, wang komoditi seperti emas menghasilkan nilai yang sangat baik, tetapi mereka tidak mempunyai bekalan yang fleksibel dan berisiko mengalami deflasi. Bagi mereka yang tidak dikenali, dolar AS pernah disokong oleh emas dan secara harfiah mewakili denominasi emas yang boleh anda tukarkan di mana-mana bank untuk emas fizikal (maka nama sebelumnya: wang kertas). Amerika Syarikat menggunakan “standard emas” pada tahun 1971 dan ini sering dipersalahkan atas sebab mengapa daya beli dolar AS jatuh sejak masa itu.

Dinamika Harga Ampleforth

Gambaran keseluruhan ekonomi Ampleforth. Imej melalui Ampleforth

Apa yang jarang dibincangkan (dan apa yang Kuo telah menyerlahkan berkali-kali) adalah bahawa Amerika Syarikat terpaksa menggunakan standard emas kerana ancaman deflasi. Selepas perang dunia kedua, dolar AS mendapat permintaan tinggi di peringkat antarabangsa. Oleh kerana bekalan emas di Bumi (dan terutama di Amerika Syarikat) tetap dan hanya diperkenalkan ke pasaran secara perlahan melalui perlombongan, pemerintah Amerika tidak dapat mencetak lebih banyak wang untuk memenuhi permintaan kerana tidak akan memerlukan emas untuk sandarkannya.

Kegagalan mencetak lebih banyak wang untuk memenuhi permintaan akan bererti perdagangan antarabangsa akan berhenti dan ekonomi dunia akan kempis. Juga, jika dan ketika negara-negara lain mengetahui bahawa Amerika Syarikat tidak memiliki cukup emas di peti besi mereka untuk menyokong mata wang, kepercayaan terhadap mata wang itu sendiri akan merosot di dalam dan di luar Amerika Syarikat. Oleh itu, mata wang fiat telah dibuat sebagai kaedah memenuhi permintaan antarabangsa untuk dolar AS tanpa risiko deflasi.

Wang Brrr

Penggambaran terkenal mengenai dasar kewangan semasa Amerika: Imej Sumber

Ini membawa kita ke tahap yang lain. Mata wang Fiat seperti dolar AS mempunyai nilai yang terikat dengan permintaan mata wang itu. Mencetak mata wang fiat memungkinkan untuk menyesuaikan penawaran untuk memenuhi permintaan antarabangsa tetapi ada dua masalah: penawaran wang hanya dapat tumbuh secara realistik (dicetak), tidak menyusut (dihancurkan), dan ada manusia yang mudah rosak dengan jari mereka pada wang mesin pencetak. Dengan kata lain, mata wang fiat akan berfungsi sekiranya tidak mampu mengurangkan penawaran dan meningkatkannya secara bertanggungjawab.

Ampleforth Berbanding

Sebanding dengan cryptocurrency yang serupa

Ampleforth menghadirkan diri sebagai penyelesaian untuk dilema ini kerana dapat mengekalkan nilainya sambil menyesuaikan penawarannya untuk memenuhi permintaan. Ini dijelaskan dengan lebih baik dengan contoh yang diberikan dalam kertas putih Ampleforth yang seperti ini: Alice mempunyai 1 AMPL di dompetnya bernilai 1 $ USD. Permintaan untuk AMPL tiba-tiba meningkat, dan harga pasaran untuk AMPL melonjak menjadi 2 $ USD.

Protokol Ampleforth menyesuaikan bekalan, dan kini Alice mempunyai 2 AMPL masing-masing bernilai 1 $ USD. Apa yang luar biasa mengenai Ampleforth ialah ia tidak mencairkan, yang bermaksud bahawa Alice masih akan memiliki di dompetnya peratusan yang sama dengan jumlah bekalan Ampleforth ketika ia berubah.

Untuk apa Ampleforth digunakan?

Walaupun ia dirancang untuk menjadi bentuk wang yang paling tinggi dan akhirnya berusaha untuk bersaing untuk menjadi mata wang dunia, Ampleforth tidak diterima sebagai tender sah di kedai runcit tempatan anda (belum). Buat masa ini, Ampleforth’s kes penggunaan primer berada dalam cryptocurrency.

Yang pertama adalah sebagai cryptocurrency yang benar-benar tidak berkaitan dengan Bitcoin dan yang kedua adalah sebagai simpanan nilai yang stabil dalam aplikasi DeFi. Ampleforth tidak disokong oleh apa-apa, menjadikannya alternatif jangka panjang yang lebih layak untuk koin stabil yang disokong kripto seperti DAI dan mungkin juga koin stabil yang disokong fiat seperti Tether.

Kes Penggunaan yang mencukupi

Sebilangan besar kes penggunaan seperti yang dijelaskan di laman web mereka

Kes penggunaan terakhir Ampleforth adalah arbitraj. Ringkasnya, pedagang cryptocurrency yang cepat bertindak balas berpeluang membuat keuntungan serius dalam jangka masa pendek sebelum penawaran dikurangkan ketika harga meningkat, dan berpeluang untuk meningkatkan peruntukan token AMPL (sebagai peratusan jumlah penawaran) sebelum penawaran meningkat apabila harga jatuh.

Potensi keuntungan perdagangan AMPL cukup besar apabila anda menyedari bahawa pedagang berpengalaman dapat memperoleh pulangan tetap daripada pasaran crypto yang lain sejak harga AMPL tidak bergantung di Bitcoin.

ICO Ampleforth

Cukup dibesarkan hampir 10 juta USD merentasi 2 penawaran syiling awal (ICO) dan 1 tawaran pertukaran awal (IEO). 2 ICO tersebut berlaku pada awal dan akhir 2018 dan masing-masing mengumpulkan 3 juta dan 1,75 juta USD. IEO berlaku di bursa Bitfinex pada bulan Jun 2019 dan menyaksikan semua token AMPL habis terjual dalam 11 saat dengan harga USD 4,9 juta. KYC diminta untuk mengambil bahagian dalam IEO.

Pelabur Ampleforth

Pelabur terbesar Ampleforth

Jumlah token AMPL yang terjual di ketiga-tiga penawaran itu hanya di bawah 16 juta, dengan ICO pertama menjual 9.25 juta token AMPL pada harga 0.32 $ USD, yang kedua menjual token AMPL 1.65 juta dengan harga 1.06 $ USD, dan IEO menjual 5 juta token AMPL dengan harga .98 $ USD.

Anehnya, jumlah bekalan AMPL ketika dibuat adalah 50 juta. Token ini diperuntukkan seperti berikut: Ekosistem (23.2%), Pelabur Benih (18.5%), Pelabur Seri A (3.3%), IEO (10%), Pasukan dan Penasihat (25%), dan Perbendaharaan Ampleforth (20%).

Dana ICO yang mencukupi

Pengedaran token AMPL. Imej melalui Sedang

Ekosistem adalah dana yang dirancang untuk mengembangkan perkongsian dan memupuk pertumbuhan masyarakat. Pelabur Benih merangkumi orang-orang seperti Pantera Capital dan Brian Armstrong. Pelabur Siri A merangkumi orang-orang seperti Huobi Capital.

Pasukan dan Penasihat merangkumi pekerja dan penasihat Ampleforth yang ada dan akan datang. Ampleforth Treasury “akan digunakan untuk mempertahankan yayasan dengan cara yang bertanggung jawab, dengan tujuan utama untuk menyebarkan kepada seberapa banyak pengguna dalam ekosistem dengan cara yang masuk akal.”

Bagaimana Ampleforth berfungsi?

Anehnya, Ampleforth adalah salah satu daripada beberapa projek DeFi yang jauh lebih mudah difahami di peringkat teknikal daripada di peringkat konseptual. Ringkasnya, bekalan Ampleforth diubahsuai setiap hari (pukul 1:00 EST tepat) untuk memenuhi permintaan menggunakan kontrak pintar (rebase).

Kontrak pintar ini menggunakan oracle harga Chainlink bersama dengan oracle Ampleforth sendiri (yang dibantu oleh Chainlink) untuk mendapatkan sumber data dari KuCoin dan Bitfinex untuk memeriksa apakah harga pasaran per AMPL berada dalam kisaran $ 0.96-1.06 USD. Ini dikenali sebagai julat keseimbangan dan berada dalam lingkungan 5% dari 1 $ USD.

Asas Ampleforth

Asas protokol Ampleforth

Perlu diperhatikan bahawa protokol Ampleforth merujuk penyesuaiannya pada harga dolar AS 2019. Ini bererti bahawa tidak seperti stablecoin lain yang disatukan dengan dolar AS, harga setiap token AMPL akan meningkat dalam nilai USD pada masa akan datang kerana dolar AS mempunyai kadar inflasi setahun sekitar 2-3%.

Sekiranya protokol Ampleforth merujuk harga tokennya kepada dolar AS “semasa”, ia akan mengalami kerugian daya beli 2-3% yang sama setiap tahun dengan dolar AS. Pendek kata, ia akan mengalahkan tujuannya.

Pengembangan Ampleforth

Grafik menunjukkan tempoh pengembangan apabila permintaan untuk AMPL meningkat

Sekiranya harga AMPL lebih besar daripada 1.06 $ USD, penawaran akan meningkat dan jika lebih rendah dari 0.96 $ USD maka penawaran akan menurun. Kedua-dua negeri ini disebut sebagai pengembangan dan pengecutan, masing-masing. Pengembangan atau penguncupan berterusan sehingga harga pasaran per token AMPL menetap dalam julat keseimbangan.

Perubahan bekalan ini dibuat secara bertahap dan dimulai seolah-olah terjadi dalam jangka waktu 10 hari untuk “menghindari pembetulan yang tidak perlu”. Seperti yang disebutkan di awal bahagian ini, anggaran perubahan untuk bekalan dikira semula setiap hari.

Buku Merah Ampleforth

The Ampleforth Buku Merah kursus mengajar anda mengenai protokol Ampleforth

Satu perkara penting yang perlu diperhatikan ialah protokol Ampleforth, walaupun bersifat autonomi, tidak terdesentralisasi. Yayasan Ampleforth masih mempunyai kunci kerajaan – mereka mampu untuk menghentikan perubahan bekalan token dan juga membekukan semua token AMPL yang beredar.

Sekiranya anda berjaya mencapai artikel ini dan masih merasa sukar untuk memahami Ampleforth, cuba tonton video YouTube kami mengenainya dan mempertimbangkan untuk melihat “kursus” dalam talian Buku Merah Ampleforth. Hanya memerlukan masa sekitar 30 minit untuk menyelesaikannya dan memberi anda penjelasan protokol dari atas ke bawah.

The Ampleforth Geyser

The Ampleforth Geyser adalah kerjasama dengan Uniswap untuk memberi insentif kepada pengguna untuk memberikan kecairan di platform. Ini dilakukan dengan memberi penghargaan kepada pengguna dalam token AMPL kerana memasukkan token AMPL mereka ke dalam protokol Uniswap. Semakin banyak token AMPL yang anda depositkan dan semakin lama anda menyimpannya di Uniswap, semakin banyak pulangan token AMPL yang akan anda terima.

Ampleforth Geyser

Statistik mengenai dana yang dipertaruhkan dan dikeluarkan di Ampleforth Geyser

Untuk menggunakan Ampleforth Geyser, anda mesti memasukkan jumlah Ethereum dalam jumlah USD yang setara sebagai token AMPL yang anda simpan. Anda akan menerima sedikit token LP UNI-V2 (token Uniswap V2), yang kemudian perlu dimasukkan ke dalam Ampleforth Geyser untuk menerima hadiah token AMPL anda.

Anda boleh membaca artikel ini untuk maklumat lebih lanjut mengenai cara menggunakan Ampleforth Geyser dan rujuk video ini untuk penjelasan mengenai statistik yang anda lihat di Geyser.

Analisis Harga AMPL

Ampleforth mempunyai sejarah harga tidak seperti cryptocurrency lain. Sejak diperkenalkan ke pasaran crypto pada bulan Jun 2019, harga AMPL menyerupai stablecoin dan telah melambung antara 0,50 $ USD dan 1,50 $ USD.

Kenaikan permintaan AMPL baru-baru ini telah menyaksikan kenaikan harganya menjadi lebih dari 4 $ USD per token dan telah melebihi 1.50 $ USD selama lebih dari sebulan. Ini mungkin kelihatan sangat pelik kerana AMPL dirancang untuk tetap antara 0.96 $ USD dan 1.06 $ USD.

Prestasi Harga AMPL

Prestasi Harga AMPL. Imej melalui CMC

Sebab mengapa harga AMPL tetap begitu tinggi adalah kerana permintaan token telah melebihi kadar di mana protokol dapat menyesuaikan penawarannya.

Ini kerana protokol mengubah jumlah bekalan AMPL seolah-olah ia melakukannya dalam jangka waktu 10 hari yang terus-menerus “diset semula” setiap hari (dengan asumsi permintaan terus meningkat atau menurun dengan cepat). Oleh itu, adalah penting untuk memasukkan keluk capaian AMPL ketika memeriksa harganya.

Seperti yang anda lihat, had pasaran AMPL telah meningkat dengan ketara sejak bulan lalu. Ini disebabkan oleh peningkatan penawaran untuk memenuhi permintaan.

Bulan Harga AMPL

Prestasi Harga AMPL Bulan Lalu.

Ini telah membantu protokol perlahan tetapi pasti membetulkan harga pasarannya dan membawanya kembali dalam julat keseimbangan. Hasil akhirnya adalah penawaran dan had pasaran keseluruhan yang lebih tinggi dengan harga yang sama per token AMPL seperti sebelum lonjakan permintaan dan penawaran.

Ingatlah bahawa walaupun baki token AMPL di semua dompet disesuaikan mengikut bekalan, pemegang token mengekalkan peratusan yang sama dari jumlah penawaran.

Ini bererti peniaga pandai dapat memperoleh keuntungan yang serius jika mereka menjual pada titik harga $ 4 USD, kerana token bukan sahaja menjadi lebih berharga, tetapi bekalannya meningkat juga yang bermaksud jumlah sebenar token AMPL di dompet mereka telah juga meningkat.

Cara Membeli AMPL

Sekiranya anda ingin mendapatkan beberapa token AMPL, satu-satunya cara untuk melakukannya adalah dengan membelinya di bursa cryptocurrency. Malangnya, terdapat sokongan pertukaran yang agak terhad untuk cryptocurrency AMPL.

Pilihan anda pada dasarnya terhad kepada KuCoin dan Bitfinex. Seperti yang anda lihat, hampir 100% jumlahnya kelihatan berlaku di bursa tersebut. Walau bagaimanapun, nampaknya terdapat sejumlah besar volume yang berlaku di Uniswap terdesentralisasi pertukaran, hampir 3x lebih banyak daripada di KuCoin.

Pasaran AMPL

Senarai pertukaran & Jumlah Token AMPL

Walaupun dalam setiap kes lain, kami akan menaikkan alis tebal pada kepekatan volume perdagangan yang terpusat pada satu pertukaran (atau dua), reka bentuk Ampleforth menjadikannya jauh lebih cenderung kepada manipulasi harga.

Ini kerana percubaan yang dilakukan akan mengakibatkan protokol menyesuaikan penawarannya untuk memenuhi permintaan. Mungkin peniaga yang cukup besar dapat memperoleh sedikit keuntungan dari arbitrage, tetapi harga dan penawaran akhirnya stabil sendiri, meninggalkan pasaran secara keseluruhan tanpa cedera.

Jilid AMPL & amp; Cap pasaran

Isipadu 24 jam Ampleforth berbanding had pasarannya. Imej melalui CMC

Ia juga tidak seberapa yang tidak banyak token AMPL beredar berbanding dengan jumlah penawarannya, dan jumlah 24 jam tidak signifikan berbanding dengan had pasarannya. Yang pertama dijelaskan oleh peruntukan 50 juta token awal, di mana penerima terus memegang peratusan besar dari penawaran AMPL yang berfluktuasi.

Yang kedua dijelaskan oleh fakta bahawa banyak orang memanfaatkan ganjaran Geyser dan mempertaruhkan AMPL mereka di Uniswap – kripto yang dipertaruhkan selalunya mempunyai jumlah 24 jam yang rendah.

Dompet Cryptocurreny Ampleforth

Oleh kerana Ampleforth adalah token ERC-20, ia dapat disimpan di mana-mana dompet yang menyokong aset berasaskan Ethereum. Untuk dompet perkakasan ini termasuk Ledger, Trezor, dan Keepkey. Tidak ada kekurangan dompet perisian yang menyokong AMPL.

Beberapa yang paling terkenal termasuk MyEtherWallet (web), Exodus Wallet (desktop / mudah alih), Coinomi (mudah alih), Atomic Wallet (desktop / mudah alih), Dompet Amanah (mudah alih), dan Dompet Coinbase (mudah alih). Ingatlah untuk tidak panik apabila anda melihat baki AMPL anda berubah!

Peta Jalan Ampleforth

Ampleforth tidak mempunyai peta jalan yang jelas. Walaupun Profil Ampleforth di ICOdrops mengandungi gambar peta jalan, gambar ini nampaknya tidak ada di laman web Ampleforth, Ampleforth’s Medium, tidak juga Ampltalk, forum web ekonomi.

Peta Jalan Ampleforth

Peta Jalan Ampleforth sebagai Ditunjukkan di ICO Drops. Imej melalui Tetes ICO

Tonggak terakhir peta jalan Ampleforth di ICOdrops mencadangkan peralihan kepada pemerintahan protokol. Namun, ini belum dibincangkan atau acara yang diisyaratkan oleh Evan Kuo atau Brandon Iles, yang keduanya masih memimpin projek ini.

Oleh itu, ada beberapa perkara penting yang perlu diketengahkan. Yang pertama adalah bahawa Ampleforth Geyser, yang dilancarkan pada 24 Jun tahun ini, hanya akan bertahan selama 90 hari. Kuo telah menyatakan bahawa tempoh ini boleh dilanjutkan jika masih ada permintaan, dan pasukan Ampleforth masih belum memutuskan sama ada inisiatif itu akan diteruskan dan berapa lama. Kuo dan Iles menekankan bahawa buat masa ini, Ampleforth secara berkesan merupakan eksperimen ekonomi – mereka hanya ingin melihat apa yang akan berlaku.

Perkara kedua yang perlu diperhatikan mengenai Ampleforth adalah bahawa walaupun ia dibina di blockchain Ethereum, ia dirancang sedemikian rupa sehingga dapat disatukan ke dalam blockchain lain seperti EOS.

Pengasas AMA Ampleforth

Ampleforth AMA bersama Brandon Iles (kiri) dan Evan Kuo (kanan):. Imej melalui Youtube

Dalam AMA dari September 2019, Kuo dan Iles menyatakan bahawa ia ada dalam peta jalan jangka panjang Ampleforth untuk melihat protokol wujud di blockchain lain selain Ethereum. Perkara terakhir dan mungkin paling penting untuk diperhatikan ialah penguncian token yang diedarkan oleh Ampleforth. Perincian untuk ini dapat dilihat pada grafik di bawah.

Seperti yang anda lihat, token AMPL yang diperuntukkan kepada Ekosistem, Pelabur Benih, pelabur Siri A, Pasukan dan Penasihat, dan Perbendaharaan Ampleforth terkunci sebahagian atau sepenuhnya untuk jangka masa yang ditentukan. Ini dilakukan untuk menjaga integriti rangkaian. Setiap kategori peruntukan akan melihat dana mereka dibuka dengan kadar yang berbeza, dengan semua dana dibuka pada Mac 2024.

Pengambilan Kami di Ampleforth

Tanpa pertanyaan, Ampleforth telah berjaya mencipta semula wang. Ini adalah projek yang paling menjanjikan di ruang cryptocurrency jika bukan kerana dua perkara: hakikat bahawa ia secara teori dapat disalin, dan jumlah token AMPL yang menjatuhkan rahsia yang diperuntukkan kepada Yayasan Ampleforth dan para pelaburnya.

Papan Pemuka Ampleforth

Perincian papan pemuka Ampleforth perubahan harga dan penawaran:. Imej melalui Papan Pemuka Ampleforth

Matlamat jangka panjang Ampleforth adalah untuk bersaing dengan mata wang negara dan menjadikan dirinya sebagai mata wang denasionalisasi dunia. The bahagian terakhir dalam kursus Buku Merah Ampleforth mencatat bahawa denasionalisasi mata wang akan memaksa mata wang yang ada untuk bersaing satu sama lain dan meningkatkan kualiti mata wang, kerana warganegara dapat secara bebas memilih puluhan mata wang yang sebelumnya tidak dapat diakses.

Satu-satunya masalah adalah bahawa Ampleforth tidak kebal dari persaingan ini dan dengan mudah dapat melihat mata wang lain yang serupa dengan Ampleforth timbul dan menurunkannya dari dalam atau luar ruang kripto kita. Ini dengan mudah membawa kita kepada masalah terbesar dengan protokol Ampleforth: peruntukan Token AMPL.

Pembahagian Token AMPL

Dompet AMPL terbesar menurut Ethercan.io Image via Etherscan

Walaupun tidak sepenuhnya jelas sama ada mana-mana token AMPL dalam dua pusingan ICO pertama berakhir di tangan individu biasa (dan bahkan sebahagian daripada IEO nampaknya dikhaskan untuk pelabur institusi), walaupun kita menganggap semua ~ 16 juta token berakhir di tangan para pelabur runcit kilang, yang masih merupakan sepertiga dari jumlah penawaran awal sebanyak 50 juta.

Ini adalah masalah kerana jumlah peratusan bekalan Ampleforth tetap sama tanpa mengira apakah sebenarnya bekalan itu. Ini bermaksud bahawa walaupun bekalan AMPL adalah 400 juta (yang kira-kira seperti itu pada masa penulisan), 66% daripada jumlah bekalan itu masih berada di bawah jagaan pelbagai entiti yang berkaitan secara langsung atau tidak langsung dengan Yayasan Ampleforth.

Sekarang gabungkan ini dengan kenyataan bahawa pemaju Ampleforth dapat menjeda penyesuaian untuk membekalkan dan bahkan membekukan semua token yang beredar dan anda mempunyai resipi untuk bencana. Walaupun pasukan Ampleforth tidak dapat memanipulasi penawaran seperti bank pusat dengan mata wang fiat, mereka tetap mempunyai akses ke pilihan pada mesin cetak wang mereka sendiri.

Korelasi Harga AMPL

Hubungan harga AMPL dengan cryptocurrency utama yang lain. Imej Sumber

Mata wang yang boleh dimanipulasi dan mempunyai dua pertiga dari bekalan yang dimiliki oleh penciptanya bukan calon yang layak sebagai mata wang global.

Faktanya adalah bahawa anda selalu dapat mencari sesuatu untuk dikritik di hampir setiap projek cryptocurrency, terutama yang terlibat dalam DeFi (kami bahkan tidak membincangkan bagaimana perubahan dalam permintaan untuk AMPL dapat mengganggu penggunaannya sebagai aset cagaran yang stabil dalam aplikasi DeFi).

Pada penghujung hari, projek seperti Ampleforth adalah versi beta dari protokol generasi seterusnya dan kemungkinan yang mereka bawa. Untuk tujuan itu, Ampleforth telah memperkenalkan konsep yang begitu unik dan menjanjikan bahawa ia mungkin akan mengubah dunia kewangan selamanya.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me