Ulasan Bitcoin Diamond (BCD): Semua yang Perlu Anda Ketahui

Bitcoin Diamond adalah salah satu garpu Bitcoin yang sangat kontroversial dari tahun 2017.

Pada masa itu ada berbagai macam spekulasi bahawa koin itu adalah penipuan. Ada yang mengatakan bahawa Bitcoin Diamond hanya dibuat untuk mendapatkan nama Bitcoin, sementara yang lain mendakwa bahawa anda boleh kehilangan maklumat peribadi anda dengan mendakwa Bitcoin Diamond dibuat oleh garpu keras.

Sejauh ini tidak ada bukti nyata mengenai sebarang penipuan di sekitar Bitcoin Diamond, walaupun kita akan melihat bahawa tindakan mengepam dan membuang dari duit syiling itu mungkin menjadi kenyataan. Mari lihat lebih mendalam apa yang dilabelkan sendiri sebagai “Bitcoin yang Lebih Baik”.

Sejarah Bitcoin Diamond

Pelancaran Berlian Bitcoin berlaku pada 24 November 2017 ketika blockchain Bitcoin mencapai blok 495,866. Masalah pada masa itu (atau salah satu masalahnya) adalah bahawa pengasas Bitcoin Diamond tidak mengeluarkan apa-apa pada ketika itu. Tidak ada kertas putih, tidak ada komuniti yang terbentuk, sangat sedikit maklumat, dan sejauh mana orang dapat memberitahu tidak ada blockchain kerana tidak ada kod sumber yang dikeluarkan, atau bahkan akaun GitHub pada masa itu.

Sejarah Berlian Bitcoin

Sejarah Berlian Bitcoin & Peta Jalan. Sumber: btcd.io

Walaupun terdapat banyak pertanyaan mengenai hardfork Bitcoin yang baru, dalam beberapa hari harganya telah meningkat hingga $ 94, yang juga merupakan harga tertinggi sepanjang masa untuk Bitcoin Diamond. Sejak itu harganya terus merosot, walaupun terdapat beberapa lonjakan, yang akan saya bincangkan dengan lebih terperinci kemudian.

Pasukan di belakang Bitcoin Diamond juga melepaskan kod sumber tidak lama selepas pelancaran, serta meningkatkan komunikasi dan menjadi lebih aktif di media sosial. Oleh itu, banyak kebimbangan mengenai projek yang telah melabelkannya sebagai penipuan ditangguhkan.

Yang Membuat Bitcoin Diamond?

Bitcoin Diamond mempunyai persamaan dengan Bitcoin induknya, dan itu adalah sifat tanpa nama pengasas. Bitcoin dicipta oleh Satoshi Nakamoto, nama samaran untuk pengaturcara atau kumpulan pengaturcara. Begitu juga, Bitcoin Diamond dibuat oleh pemaju menggunakan nama samaran.

Dalam kes ini ada tiga, dengan dua yang mengidentifikasi diri mereka sebagai “Evey” dan “007”, dan yang ketiga tidak diketahui sepenuhnya. Kemudian disebutkan bahawa nama-nama itu sebenarnya merujuk kepada pasukan pembangunan, dan kemungkinan lokasi Yayasan Bitcoin Diamond adalah Singapura.

Bagaimana Berlian Bitcoin Berfungsi?

Seperti halnya blockchain lain, Bitcoin Diamond adalah rangkaian yang terdesentralisasi yang bertujuan untuk memberi pengguna kaedah pertukaran nilai. Kerana ia bercabang dari Bitcoin, ia mempunyai persamaan dengan duit syiling induk, walaupun ia juga mempunyai perbezaan.

Satu persamaannya ialah ia menggunakan algoritma Proof of Work dan mining untuk transaksi dan pengesahan blok. Pelombong mendapat ganjaran kerana memberikan kekuatan pengkomputeran yang diperlukan untuk melakukan pengesahan. Namun ia berbeza dengan Bitcoin kerana tidak menggunakan algoritma SHA-256.

Pasukan pengembangan berpindah dari SHA-256 kerana telah dikuasai oleh pelombong ASIC khusus yang telah memusatkan Bitcoin hingga tahap tertentu. Sebaliknya, Bitcoin Diamond menggunakan algoritma yang dikenali sebagai X-13 yang tahan ASIC dan membolehkan pelombong menggunakan GPU asas untuk membantu mengamankan rangkaian dan memberikan pengesahan.

Bitcoin Berlian Berbanding

Bitcoin Berlian Berbanding. Sumber: Steemit

Tujuan dalam mewujudkan Bitcoin adalah untuk membuat mata wang digital yang benar-benar terdesentralisasi yang membuat transaksi lebih cepat, lebih murah, lebih dipercayai, dan lebih peribadi daripada transaksi kewangan semasa. Walaupun Bitcoin telah merealisasikan hasrat tersebut, tidak ada keraguan bahawa ia tidak sempurna, dan perubahan dapat dilakukan untuk memperbaiki pelaksanaan Bitcoin yang asli.

Satu perubahan yang dilakukan, dan kami tidak pasti apakah tujuannya, adalah bahawa Bitcoin Diamond dibuat dengan 210 juta syiling. Itu 10 kali lebih banyak duit syiling daripada Bitcoin.

Matlamat Bitcoin Diamond yang dinyatakan adalah untuk memperbaiki tiga kekurangan Bitcoin:

  • Perlindungan privasi yang lemah;
  • Ambang tinggi diperlukan untuk ahli baru;
  • Kelajuan transaksi yang perlahan.

Pada pelepasan tersebut, terdapat 170 juta Bitcoin Diamond yang dilepaskan, dengan selebihnya 40 juta ditahan sebagai simpanan untuk hadiah perlombongan. Ia juga ditegaskan oleh para pembangun bahawa Bitcoin Diamond tidak dibuat sebagai pesaing kepada Bitcoin, tetapi lebih merupakan dividen bagi pemegang Bitcoin, dan sedang berusaha untuk meningkatkan penggunaan dan penggunaan cryptocurrency.

Di mana dan Cara Membeli Bitcoin Diamond?

Perkara pertama yang anda perlukan jika anda ingin memperoleh Bitcoin Diamond adalah dompet yang serasi untuk menyimpannya. Pasukan Bitcoin Diamond mengatakan bahawa dompet asli akan dikeluarkan pada suku ketiga 2018, tetapi sementara itu anda boleh menggunakan QoinPro, BitGo, atau salah satu dari beberapa dompet lain yang tersenarai di laman web Bitcoin Diamond.

Salah satu cara yang paling mudah untuk mendapatkan Bitcoin Diamond ialah dengan membelinya dari salah satu bursa sokongan. Anda boleh mendapatkannya di Binance, Huobi, OKEx, Gate.io dan sejumlah pertukaran lain. Ingatlah bahawa anda tidak boleh mendapatkannya dengan fiat, tetapi memerlukan BTC atau ETH untuk membuat pembelian.

Pertukaran Langsung Bitcoin Diamond

Pertukaran Langsung untuk Bitcoin Diamond. Sumber: Laman Web Bitcoin Diamond

Perhatikan juga bahawa anda memerlukan akaun perdagangan di bursa yang anda pilih, dan dalam kebanyakan kes ini bermakna anda harus menyerahkan sedikit maklumat peribadi untuk memenuhi peraturan KYC dan AML yang ditegakkan oleh hampir setiap pertukaran terpusat.

Sekiranya anda tidak menyukai idea untuk berpotensi menghubungkan butiran peribadi anda ke Bitcoin Diamond anda dengan membelinya melalui pertukaran, anda boleh menggunakan pasaran peer-to-peer. LocalBitcoins adalah salah satu pasaran P2P, tetapi anda mungkin mendapati kecairan agak tipis untuk dibeli.

Melombong Berlian Bitcoin

Anda tidak perlu membeli Bitcoin Diamond untuk mengumpulkannya. Sekiranya anda mahu, anda boleh menambangnya.

Perlombongan Bitcoin Diamond terlebih dahulu menghendaki anda memuat turun dan memasang pelanggan teras. Ketahui bahawa ini bermakna anda akan memuat turun keseluruhan blockchain ke komputer anda untuk menjadi simpul. Anda memerlukan banyak ruang cakera keras untuk melakukan ini. Berita baiknya ialah Bitcoin Diamond menggunakan algoritma baru yang disebut X-13 yang jauh lebih mudah daripada algoritma SHA-256 yang digunakan oleh Bitcoin. Ini memungkinkan untuk melombong Bitcoin Diamond dengan GPU anda.

Kolam Perlombongan Berlian Bitcoin

Kolam Perlombongan Berlian Bitcoin

Sekiranya anda ingin mendapat ganjaran yang lebih mantap, anda harus mempertimbangkan untuk menyertai kolam perlombongan Bitcoin Diamond. Laman web Bitcoin Diamond menyenaraikan 6 kumpulan yang boleh anda pertimbangkan untuk bergabung. Kolam perlombongan menggabungkan kekuatan hashing semua peserta, menjadikannya lebih mudah untuk mencari blok. Ganjaran blok kemudian dibahagikan antara semua ahli kumpulan.

Kelebihan Bitcoin Diamond

Bitcoin Diamond diciptakan untuk meningkatkan aspek tertentu dari Bitcoin, seperti kelajuan rangkaian dan kos transaksi. Privasi juga sangat penting bagi pasukan Bitcoin Diamond Oleh itu, apa kelebihan Bitcoin Diamond berbanding Bitcoin induknya?

Bitcoin Diamond telah membantu mendesentralisasi perlombongan – Pemusatan penambang Bitcoin telah menjadi masalah yang berterusan, tetapi Bitcoin Diamond tidak mengalami masalah ini. Sebab utama ialah ia berpisah dari algoritma SHA-256 yang dikendalikan oleh pelombong ASIC dan berpindah ke algoritma mesra perlombongan GPU.

Kelebihan Bitcoin Diamond

Kelebihan Bitcoin Diamond Claimed

Ini adalah cara yang lebih cepat dan lebih murah untuk mengirim wang – Salah satu sebab utama penciptaan Bitcoin adalah untuk menjadikan pengiriman wang lebih mudah dan lebih murah. Bitcoin Diamond sudah pasti berjaya melakukannya, dan ia lebih pantas dan lebih murah daripada Bitcoin. Sebenarnya, ia lebih murah daripada kebanyakan cryptocurrency, terutamanya kerana nilainya rendah jika dibandingkan dengan cryptocurrency utama yang lain.

Token BCD membolehkan anda menyimpan kekayaan anda dari kemungkinan penyitaan dan pegawai yang suka menipu – Ini adalah satu lagi faedah cryptocurrency secara umum. Tidak seperti akaun bank tradisional, tidak ada cara untuk entiti atau organisasi kerajaan membekukan dana Bitcoin Diamond anda. Sebenarnya, berkat aspek privasi duit syiling, tidak ada yang akan mengetahui bahawa anda memiliki Bitcoin Diamond.

Komuniti dan kepercayaan Bitcoin Diamond telah berkembang – Ketika garpu Bitcoin Diamond berlaku, terdapat banyak kontroversi, dan banyak orang secara terang-terangan menyebut projek ini sebagai penipuan. Itu berubah, dengan komuniti yang dibina di sekitar Bitcoin Diamond dan kepercayaan terus dipulihkan.

Apakah Risiko Berlian Bitcoin?

Bitcoin Diamond mempunyai kelebihan, tetapi tidak ada yang tanpa risiko, dan Bitcoin Diamond tidak terkecuali. Sekiranya anda berfikir untuk terlibat dengan Bitcoin Diamond, pentingnya anda menyedari potensi risiko.

Bitcoin Diamond baru – Sudah kurang dari satu tahun sejak Bitcoin Diamond dibuat dan kami belum melihat apakah pasukan pembangunan akan benar-benar menunjukkan prestasi. Terlalu awal untuk mengetahui sama ada token BCD akan meningkat dan menjadi stabil.

Ancaman hacking dan kehilangan token – Ini adalah risiko dengan cryptocurrency apa pun, dan jika anda mengikuti cryptocurrency untuk jangka masa yang lama, anda tahu betapa terdedahnya duit syiling yang ada di bursa. Sekiranya anda ingin mengumpulkan Bitcoin Diamond, pastikan menyimpannya di dompet anda sendiri, dan lebih baik di dompet perkakasan.

Bahaya cryptocurrency yang lebih maju memasuki pasaran – Bitcoin Diamond diciptakan untuk mengatasi kekurangan yang dirasakan dalam Bitcoin. Masih sangat awal dalam permainan cryptocurrency, jadi tidak ada cara untuk melihat apakah alternatif yang lebih baik akan muncul dalam enam bulan atau setahun, atau bahkan 2 tahun.

Perdagangan Syiling BCD

Semasa Bitcoin Diamond dilancarkan, ia dengan cepat melonjak menjadi $ 94, tetapi tidak pernah kembali ke tahap itu. Sebenarnya, ia perlahan-lahan menurun dan pada 23 Julai 2018 ia mempunyai nilai $ 2.20. Perhatikan bahawa pada hari ini kira-kira 50% di bawah harga sesi sebelumnya. Meski begitu, ia mempunyai permodalan pasaran hampir $ 350 juta dan berada di kedudukan # 42 di Coinmarketcap.com. Sebab untuk pam dan pembuangan yang kelihatan sejak beberapa hari kebelakangan ini adalah penyenaraian token BCD di HitBTC pada 16 Julai.

Perubahan Harga Bitcoin Liar

Swing BCD liar. Sumber: Coinmarketcap

Jika tidak, perkara tidak kelihatan hebat dalam tindakan harga token kerana ia telah tertekan sejak Mac 2018. Sebelum itu, ia mengalami beberapa bulan turun naik yang hebat, diperdagangkan setinggi $ 47.29, dan serendah $ 8.36, semuanya dalam beberapa minggu . Tindakan itu kelihatan seperti yang telah dituduh oleh pengasas dan membuang pengasas, tetapi tidak ada cara untuk mengatakan dengan pasti apakah itu berlaku, atau jika itu hanya turun naik cryptocurrency biasa.

Kesimpulannya

Walaupun benar bahawa pembangun Bitcoin Diamond tetap tersembunyi, ada baiknya kita ingat bahawa pembangun Bitcoin juga tersembunyi dalam misteri, privasi dan tanpa nama, hingga ke hari ini. Satoshi Nakamoto memberikan dunia Bitcoin dan hilang, meninggalkan blockchain untuk diperiksa dan diperbaiki oleh pemaju.

Sebahagian daripada proses penambahbaikan itu merangkumi garpu keras, yang diperlukan ketika masyarakat berselisih pendapat mengenai aspek Bitcoin, atau cryptocurrency lain yang belum dibuat dengan cara yang menghindari kemungkinan garpu keras.

Bitcoin Diamond telah membuat penambahbaikan pada blockchain teras Bitcoin, dan walaupun mungkin tidak sempurna, tidak ada petunjuk bahawa ia juga penipuan. Sebaliknya, ia kelihatan seperti sekumpulan pemaju yang menilai privasi dalam mata wang yang terdesentralisasi. Dan penambahbaikannya telah membawa dunia selangkah lebih dekat dengan cryptocurrency yang sempurna, sekiranya perkara itu mungkin berlaku.

Saya mendapat perasaan bahawa Bitcoin Diamond mungkin telah diimpikan dan dilancarkan terlalu cepat, tetapi pertumbuhannya kerana tidak memberikan perasaan bahawa itu adalah penipuan. Apa pendapat kamu?

Fotolia Gambar Pilihan

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me