Ulasan Bitcoin Gold (BTG): Sekiranya Anda Mempertimbangkannya?

Garpu cryptocurrency bukanlah perkara baru, sebenarnya nampaknya kita mendapat yang baru hampir setiap minggu hari ini.

Malah Bitcoin menjangkakan akan melihat beberapa garpu pada tahun 2018, dan ini berlaku setelah beberapa garpu sudah siap tahun lalu. Salah satu yang lebih kontroversial dari garpu ini adalah garpu Emas Bitcoin Oktober.

Garpu Bitcoin Emas dari blockchain Bitcoin asal berlaku pada 24 Oktober 2017 pada ketinggian blok 491407. Terdapat sebilangan besar alasan untuk cryptocurrency mengalami garpu keras, termasuk peningkatan kod, perbezaan di antara pembangun, atau perubahan tujuan. Dalam kes Bitcoin Gold, tujuan yang dinyatakan untuk garpu adalah untuk “Membuat Bitcoin terdesentralisasi lagi.”

Ini kelihatan agak berlebihan di permukaan. Bukankah Bitcoin sudah terdesentralisasi? Ia tidak mempunyai pautan ke mana-mana kerajaan, bank pusat, atau negara tertentu. Ia adalah mata wang global, dan dikendalikan oleh masyarakat.

Walaupun semua itu benar, pembangun Bitcoin Gold tidak prihatin dengan persoalan mengenai penerbitan pusat Bitcoin. Sebaliknya mereka bimbang tentang proses perlombongan dan peningkatan operasi perlombongan ASIC, yang semakin mengawal kekuatan hash rangkaian Bitcoin.

Pembangun Bitcoin Gold mencadangkan garpu untuk beralih ke algoritma konsensus Equihash, dan menjadikan Bitcoin Gold ASIC tahan, dengan itu meletakkan kuasa hash perlombongan kembali ke tangan individu secara besar-besaran.

Proses Perlombongan Emas Bitcoin

Perlombongan Emas Bitcoin

Imej melalui Fotolia

Perlombongan Bitcoin boleh menguntungkan, tetapi juga memerlukan banyak sumber. Ini telah menyebabkan para pelombong memilih untuk mengumpulkan sumber daya mereka bersama, dan untuk operasi perlombongan berpusat yang besar, menempatkan ratusan pelombong perlombongan yang sangat kuat, dan membawa banyak sumber pengkomputeran dalam proses.

Ini bermaksud bahawa pelombong solo, mereka yang hanya ingin menambang sendiri dari rumah, terpaksa menghabiskan sejumlah besar wang untuk membina pelombong perlombongan mereka yang sangat berkuasa. Mereka yang tidak memilih untuk melakukan ini akan dilewatkan dalam proses perlombongan kerana komputer mereka tidak mempunyai kekuatan komputasi untuk menyelesaikan satu blok sebelum sistem profesional. Atau mereka boleh bergabung dengan kumpulan perlombongan, lebih jauh memusatkan diri mereka dalam perlombongan Bitcoin.

Bitcoin Gold menjadikan salah satu tujuan utamanya untuk mengubah algoritma perlombongan, dan dengan demikian melarang penggunaan cip ASIC khusus dalam perlombongan. Ini menghalang operasi perlombongan besar daripada mendominasi proses perlombongan, dan membolehkan pelombong solo meneruskan perlombongan dengan hanya menggunakan GPU komputer mereka.

Pembahagian, Perlindungan, Ketelusan

Selain hanya mengembalikan desentralisasi ke Bitcoin, pembangun Bitcoin Gold memilih untuk menangani masalah ketelusan, perlindungan dan pengedaran yang dihadapi oleh Bitcoin. Menurut laman web Bitcoin Gold:

Blockchain bitcoin yang sukar dibentuk secara adil dan cekap mengedarkan aset digital baru dengan segera kepada orang di seluruh dunia yang berminat dengan cryptocoin.

Seperti yang diketahui oleh sesiapa yang terlibat dengan cryptocurrency, salah satu masalah utama pengguna adalah dengan keselamatan. Selalu ada ancaman penggodam dan pelaku jahat yang bersembunyi di latar belakang.

Keperluan keselamatan ini mendorong pencipta Bitcoin Gold untuk menambahkan langkah keselamatan tambahan pada duit syiling dari tarikh garpu keras. Salah satu langkah ini adalah dengan membuat alamat dompet yang unik untuk Bitcoin Gold, sementara yang lain adalah dengan mewujudkan perlindungan replay untuk koin untuk mengelakkan perbelanjaan berganda.

Akhirnya, ketelusan ditambahkan dengan membuat perisian sumber terbuka Bitcoin Gold, yang terutama dikembangkan oleh sukarelawan dari seluruh dunia. Fakta bahawa kod sumber untuk projek itu tersedia secara bebas adalah tarikan kuat bagi bakal pengguna dan pelabur Bitcoin Gold. Anda dapat melihat pengedaran global walaupun pasukan Bitcoin Gold rasmi di sini.

Pasukan Emas Bitcoin

Pengasas Emas Bitcoin. Sumber: bitcoingold.org

Sekiranya anda memegang Bitcoin pada masa garpu, pastikan anda mengikuti prosedur yang betul untuk menuntut wang syiling. Terdapat sebilangan penipuan Bitcoin Gold yang cuba memalsukan kunci peribadi Bitcoin.

Pelancaran Kontroversi Emas Bitcoin

Terdapat beberapa kontroversi seputar pelancaran Bitcoin Gold, dengan beberapa menyebutnya tidak lebih dari keserakahan yang mengilhami garpu. Tuduhan ini berlaku ketika para pemaju melakukan periuk api selepas pelancaran, secara retroaktif melombong 8,000 blok pertama atau 100,000 syiling BTG.

Duit syiling ini dikhabarkan telah masuk terus ke dompet Jack Liao, pengasas Bitcoin Gold, tetapi sebenarnya mereka diketepikan sebagai anugerah untuk membantu mengekalkan dan mengembangkan rangkaian Bitcoin Gold.

Tidak ada perkara yang tidak biasa mengenai amalan ini, dan banyak projek baru akan menyisihkan duit syiling untuk membiayai pembangunannya. Kira-kira 5,000 duit syiling yang ditambang telah diedarkan kepada ahli pasukan pengasas sebagai bonus, dan semua pemegang Bitcoin menerima Bitcoin Gold pada nisbah 1: 1 atau satu BTG untuk setiap BTC yang diadakan.

Coinbase, salah satu pertukaran cryptocurrency terbesar di dunia, adalah salah satu skeptis teratas Bitcoin Gold pada waktu pelancaran. Wakil Coinbase menyatakan bahawa pertukaran:

tidak dapat menyokong emas bitcoin kerana pembangunnya belum menyediakan kod tersebut untuk umum untuk disemak. Ini adalah risiko keselamatan utama

Sebenarnya kod itu adalah sumber terbuka dan tersedia untuk umum, dan pernyataan ini mungkin bermotifkan politik kerana pasukan di Bitcoin adalah penyokong fork Bitcoin Cash yang akan datang.

Sehingga 30 April 2018, Bitcoin Gold mempunyai 246 nod yang boleh dicapai. Kepekatan nod tertinggi adalah di Jerman dan Amerika Syarikat dengan masing-masing 41 nod, seterusnya adalah Perancis dengan 33 nod, diikuti Kanada dengan 15 nod dan Rusia dan Belanda masing-masing dengan 14 nod.

Pada Februari 2018, Bitcoin Gold melancarkan Penjelajah Wawasan Emas Bitcoin, peneroka blockchain untuk Bitcoin Gold yang menjalankan Bitcoin Gold penuh Bitcore simpul dan dihoskan oleh Pertubuhan Emas Bitcoin. Pembangunan penjelajah dilakukan oleh bitpay dan disokong oleh SatoshiLabs.

Bitcoin Gold mengalami kontroversi tambahan kurang dari sebulan setelah dilancarkan, ketika salah satu pembangun utama dituduh menyembunyikan yuran 0,5% di kolam penambangan Bitcoin Gold. Sekali lagi, ini mungkin didorong oleh politik.

Bayaran tidak disembunyikan kerana kodnya adalah sumber terbuka. Dan bayarannya jauh lebih rendah daripada bayaran 1-2% biasa yang dikenakan oleh kebanyakan kolam perlombongan. Dalam retrospeksi ia seharusnya telah mengumumkan bayarannya, tetapi fakta bahawa kod itu adalah sumber terbuka sebahagiannya menjelaskan bahawa tidak ada.

Pertukaran Emas Bitcoin

Hampir semua cryptocurrency hidup dan mati berdasarkan senarai pertukaran mereka. Tanpa senarai di bursa terbesar, jumlah minat dan perdagangan yang dihasilkan tidak cukup untuk duit syiling.

Bitcoin Gold tidak pernah mempunyai masalah dengan senarai pertukaran cryptocurrency, dan ia disenaraikan di beberapa hak terbesar sejak awal. Dan ia terus menambah lebih banyak senarai pertukaran walaupun enam bulan selepas garpu. Ini bermakna anda tidak akan menghadapi masalah untuk mencari tempat untuk membeli atau menjual Bitcoin Gold anda.

Menurut laman web Bitcoin Gold, sehingga Mei 2018, cryptocurrency didagangkan secara langsung di sekurang-kurangnya 30 bursa termasuk yang terbesar. Sebagai contoh, mereka disenaraikan di Binance Exchange, Bitfinex dan Bittrex. Berikut adalah contoh beberapa pertukaran.

HitBTC BTG

Daftar di HitBTC dan Beli Token BTG

Tinjauan di Coinmarketcap.com menunjukkan sekitar 10 bursa ini tidak diperdagangkan, tetapi juga menunjukkan sekitar 20 bursa yang tidak disenaraikan di sini. Agaknya laman web Bitcoin Gold agak ketinggalan zaman dalam hal ini.

Terdapat pertukaran tambahan yang dijadualkan untuk menawarkan Bitcoin Gold dalam masa terdekat juga, termasuk GDAX dan BitFlyer. Anda juga akan mudah menyimpan Bitcoin Gold anda, dengan duit syiling itu disokong oleh dompet berikut (menurut laman web Bitcoin Gold): Trezor Wallet, Ledger Wallet, Exodus, Coinomi, Bitpie, Guarda, Freewallet, BTGWallet, Atomic Dompet, dan Cobo.

Serangan 51% Emas Emas Bitcoin

Memandangkan emas Bitcoin adalah blockchain yang benar-benar baru, ini bermaksud bahawa ia tidak mempunyai banyak faedah desentralisasi dan oleh itu keselamatan. Ini menjadikan blockchain sangat rentan terhadap serangan 51% yang ditakuti. Ini sangat relevan pada saat ini “menyewa” kekuatan hashing di mana penyerang dapat mengumpulkan kekuatan hash yang diperlukan untuk menyerang jaringan.

Ini berlaku pada Bitcoin Gold Blockchain kerana mereka mengalami serangan 51% pada 18 Mei dan penyerang dapat beraksi dengan 388,201 BTG (sekitar $ 17 juta pada waktu serangan). Anda boleh melihat alamat penggodam di sini dalam penjelajah Bitcoin Emas. Menurut pemaju pasukan:

Pihak yang tidak diketahui dengan akses ke sejumlah besar kekuatan hash berusaha menggunakan “serangan 51%” untuk melakukan serangan “belanja ganda” untuk mencuri wang dari Bursa. Kami telah menasihati semua pertukaran untuk meningkatkan pengesahan dan mengkaji semula deposit yang besar

Ini adalah serangan 51% terbesar dalam sejarah baru-baru ini dan menimbulkan banyak kegelisahan bagi pemaju yang berpendapat bahawa rantaian blok mereka selamat dari serangan seperti itu. Walaupun pembangun Bitcoin Gold dapat menahan serangan ini, mereka belum menyelesaikan ancaman yang mendasari.

Memandangkan Bitcoin Gold menggunakan algoritma hashing bersama (Equihash), ini bermaksud bahawa blockchain jauh lebih mudah diserang dengan peralatan yang menambang syiling equihash yang lain. Sekiranya pembangun ingin menyelesaikan masalah tetap, mereka perlu menyesuaikan algoritma hash mereka.

Masa Depan Bitcoin Gold

Bitcoin Gold meneruskan pengembangannya dan Peta Jalan 2018-2019 menguraikan beberapa projek yang bercita-cita tinggi untuk pengembangan blockchain dan rangkaian. Suku pertama tahun 2018 adalah untuk melihat penjenamaan semula Bitcoin Gold dan laman web yang disegarkan, serta penyatuan dengan perpustakaan sumber terbuka untuk BitcoinJS, BitcoinJ dan CoPay. Walaupun kami belum melihat perkembangan ini, kami telah menyaksikan pelancaran v3 testnet, serta pelancaran BTGPay dan Bitcoin Gold Blockchain Explorer.

Suku kedua 2018 dijadualkan membawa integrasi rangkaian yang lebih ringan dan peningkatan desentralisasi melalui perlombongan melalui P2Pool. Sistem pembayaran akan datang, tetapi kami telah menyaksikan pelancaran BTGPay. Terdapat juga rancangan untuk pelancaran program kad debit.

Sepanjang separuh kedua 2018 pasukan ini berusaha untuk menambah pertukaran atom dan rantaian atom rentas rantai, serta menyediakan dana untuk sejumlah persidangan dan pertemuan pemaju, termasuk program jangkauan universiti dan program duta besar di seluruh dunia.

Melangkah ke tahun 2019 pasukan akan memberi tumpuan kepada urus niaga swasta dan sokongan penyelidikan dan jangka masa panjang mereka merancang untuk menambahkan sokongan untuk kontrak pintar dan demokrasi blockchain, serta mengembangkan DEX mereka sendiri, sebuah broker fiat-crypto yang terdesentralisasi.

Kesimpulannya

Sudah jelas bahawa pengasas dan pemaju yang mengusahakan Bitcoin Gold menyedari sepenuhnya kaitannya dengan dunia cryptocurrency yang lebih luas, serta sejarah dan perkembangan Bitcoin induk. Untuk itu mereka telah memberi tumpuan kepada penambahbaikan yang akan menguntungkan ekosistem cryptocurrency yang lebih luas, bukan hanya Bitcoin Gold itu sendiri.

Walaupun terdapat beberapa kontroversi awal, pasukan ini komited dan jelas dalam pengembangan Bitcoin Gold pada masa akan datang. Walaupun mereka mungkin tidak mencapai tujuan utama mereka, atau dapat berubah arah ketika dunia cryptocurrency berkembang dan berubah dengan cepat, ada baiknya kita melihat penglibatan dan visi untuk masa depan.

Dengan hanya enam bulan yang ada, Bitcoin Gold sangat baru bagi dunia mata wang kripto, namun ia mengekalkan had pasaran lebih dari $ 500 juta dan tetap mendekati 30 teratas dari semua cryptocurrency. Sudah tentu, ini telah jatuh sebagai tindak balas terhadap keadaan pasaran umum dan juga serangan 51%. Yang terakhir masih tergantung koin sebagai ancaman yang mendasari.

Kami tidak dapat memastikan apa yang akan dibawa oleh masa depan, tetapi pasukan yang nampaknya berdedikasi sedang berusaha untuk menangani keputusan yang terdesentralisasi, mekanisme pengundian pintar dan cara yang berskala untuk menangani garpu keras, semua projek yang layak untuk ditambahkan ke senarai pembangunan yang sudah dicita bulan-bulan akan datang.

Imej melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me