Ulasan Bitcoin SV: Panduan Pemula Lengkap untuk BSV

Bitcoin SV adalah salah satu syiling yang lebih kontroversial di ruang cryptocurrency. Walaupun begitu, minat yang kuat terhadap BSV telah melihat jumlah perdagangan yang luas di seluruh ruang.

Semasa melihat senarai pertukaran untuk “Bitcoin”, anda akan menemui beberapa varian yang merangkumi Bitcoin sebagai sebahagian daripada nama mereka. Bitcoin SV, juga dikenali sebagai Bitcoin Satoshi Vision, adalah salah satu yang paling baru. Garpu Bitcoin yang berjaya mencapai 10 teratas dari semua duit syiling berdasarkan had pasaran.

Jadi, adakah Bitcoin SV patut dipertimbangkan?

Dalam tinjauan Bitcoin SV ini saya akan berusaha menjawabnya. Saya akan melihat secara mendalam projek ini serta penggunaan jangka panjang dan potensi harga BSV.

Apa itu Bitcoin SV?

Bitcoin SV telah dibuat pada 15 November 2018 sebagai garpu Bitcoin Cash kerana perbezaan pandangan masyarakat pembangunan mengenai bagaimana Bitcoin Cash harus berkembang. Dengan kejayaan pengaktifan Genesis oleh pasukan Bitcoin SV pada 4 Februari 2020, altcoin semakin hampir dengan visi asal Satoshi Nakamoto seperti yang dinyatakan dalam asal 2008 Kertas putih Bitcoin.

Apa itu Bitcoin SV

Imej melalui BitcoinSV

Kerana ini Bitcoin SV dikatakan sebagai Bitcoin asli, dengan protokol Bitcoin yang asli. Pembangun mendakwa ini akan memastikan Bitcoin SV lebih selamat dan lebih stabil, sementara juga membolehkannya membuat skala besar-besaran.

Oleh kerana Bitcoin SV meletakkan dirinya sebagai Bitcoin asli dan asli, terdapat banyak yang mempertikaikan tuntutan tersebut. Bagaimanapun, ini bukan pertama kalinya projek mengaku Bitcoin asli, walaupun dalam kes ini nampaknya ada kelebihan untuk tuntutan tersebut. Dengan pemulihan protokol Bitcoin yang asli, sukar untuk mempertikaikan tuntutan Bitcoin SV kembali ke inti dari apa yang dimaksudkan dengan Bitcoin.

Pertimbangan lain yang perlu ditanyakan ialah adakah Bitcoin SV akan dapat bersaing dengan Bitcoin yang asli dari segi penjenamaan, daya tarikan pasaran, dan harga. Sejauh ini pada tahun 2020 nampaknya melakukan pekerjaan yang baik, setelah naik dari bawah $ 100 pada awal tahun menjadi $ 373 pada 11 Februari 2020.

Walaupun Bitcoin SV kini merupakan cryptocurrency terbesar kelima, kapitalisasi pasaran $ 6,65 bilion lebih rendah berbanding dengan Bitcoin dan had pasarannya $ 185 bilion.

Bagaimana Bitcoin SV Muncul

Pada bulan Ogos 2017 terdapat garpu di Bitcoin blockchain yang mencipta Bitcoin Cash. Alasan untuk garpu adalah perbezaan penglihatan di antara pemaju, beberapa di antaranya percaya Bitcoin telah menjauh dari tujuan asalnya untuk menghasilkan wang digital peer-to-peer yang cekap. Oleh itu, mereka menggunakan Bitcoin dan mencipta versi baru yang mereka rasa lebih sesuai dengan visi asal Satoshi Nakamoto.

Komuniti di sebalik Bitcoin SV bercabang dari Bitcoin Cash pada bulan November 2018 kerana banyak alasan yang sama, namun garpu ini agak berbeza kerana ia adalah perpecahan yang lebih agresif. Pada hari-hari awal mengikuti garpu dari Bitcoin Cash, komuniti Bitcoin SV baru berkelakuan dengan cara yang seolah-olah mereka berusaha memaksa orang lain untuk mengikuti visi mereka secara paksa.

Apa itu Bitcoin SV

Dua syarikat utama di belakang Bitcoin SV Fork. Imej melalui nRantai & CoinGeek

Garpu itu wujud setelah nChain dan CoinGeek, dua organisasi di belakang Bitcoin SV, membuat tuntutan bahawa Bitcoin Cash telah membuat begitu banyak perubahan pada protokolnya sehingga ia juga jauh dari apa yang awalnya dimaksudkan Bitcoin..

Pengikut kumpulan ini memilih untuk mengambil Bitcoin Cash dan kembali ke visi Bitcoin yang asal. Tetapi ketika garpu berlaku, komuniti Bitcoin SV tidak sekadar mengembalikan perubahan yang telah dilaksanakan dalam Bitcoin Cash dan menyatakan Bitcoin SV akan kembali ke protokol Bitcoin yang asal, sebaliknya mereka secara aktif, terang-terangan, dan agresif berusaha untuk menghapuskan Bitcoin Tunai dengan mengambil alih kuasa hashnya.

Craig Wright Roger

E-mel dari Craig Wright ke Roger Ver Threatening Hash War. Imej melalui Breakermag

Akhirnya perang hash ini diakhiri dengan pelaksanaan perlindungan replay oleh Bitcoin Cash dan Bitcoin SV. Ini menjadikan perpecahan antara dua blok block tetap, dan setiap jaringan dapat menunjukkan sokongan masyarakat yang mencukupi untuk terus berdaya maju tanpa saling menghancurkan.

Sangat menarik untuk diperhatikan bahawa komuniti Bitcoin SV tetap kontroversial sejak itu, dengan pemimpin de facto mereka, Craig Wright menyebabkan keretakan besar dalam komuniti blockchain secara keseluruhan setelah mengaku sebagai Satoshi Nakamoto.

Tuntutan itu tidak pernah terbukti, tetapi jika suatu hari nanti ada sedikit keraguan bahawa Bitcoin SV harus dapat mengambil alih sebagai cryptocurrency yang terkemuka. Sebaliknya, jika tuntutan itu tidak pernah terbukti Bitcoin SV boleh menjadi hina kerana tingkah laku agresif dan kawalannya.

Inovasi Teknologi Utama

Seperti yang anda fikirkan memandangkan Bitcoin SV adalah garpu dari Bitcoin Cash, keduanya mempunyai beberapa persamaan yang pasti. Salah satunya adalah mencari ukuran blok yang lebih besar untuk memungkinkan pemprosesan sebanyak mungkin transaksi. Bitcoin Cash telah mengekalkan ukuran bloknya hingga 8 MB, yang jauh lebih besar daripada ukuran 1 MB untuk Bitcoin.

Dalam kes Bitcoin SV, ia telah menambang blok 103 MB, yang merupakan blok terbesar yang pernah dilombong di blockchain awam. Pada masa hadapan Bitcoin SV secara teorinya dapat menambang blok yang berukuran beberapa gigabait. Sekiranya Bitcoin SV dapat melakukannya, dan petunjuk awal adalah bahawa mereka akan melakukannya, ini adalah sesuatu yang pasti dinantikan.

Blok BitcoinSV

Sekat Ukuran dan Transaksi di Tiga Rangkaian

Dengan meningkatkan ukuran blok dengan cara ini, pembangun Bitcoin SV mengejar penskalaan yang dimaksudkan untuk Bitcoin yang asli. Tetapi peningkatan saiz blok hanyalah salah satu tujuan projek. Para pembangun juga ingin memiliki blockchain yang membolehkan perniagaan membina aplikasi di atasnya, dan memberikan pilihan yang jelas untuk pelombong.

Mungkin paling jelas, komuniti di sebalik projek ini percaya bahawa Bitcoin SV dapat menyediakan sistem pembayaran global yang lebih baik, dengan pengalaman pengguna yang luar biasa. Jelas itu adalah usaha besar, dan sementara pasukan menuju ke arah yang betul sekarang, akan ada banyak rintangan di sepanjang jalan.

Berikut adalah tiga peningkatan utama yang diharapkan dari Bitcoin SV:

  • Skala – Bitcoin SV telah menambang blok 128 MB, tetapi keberhasilan pelaksanaan protokol Genesis telah menghilangkan had ukuran blok untuk Bitcoin SV.
  • Kos urus niaga – Salah satu matlamat utama projek ini adalah untuk meminimumkan kos transaksi, yang dirasakan oleh pemaju adalah salah satu kunci untuk cryptocurrency yang berjaya.
  • Pembangunan rangkaian – Membangunkan rangkaian agar sesuai dengan visi Satoshi memerlukan banyak kerja, dan pelepasan protokol Genesis adalah langkah utama dalam membuat cryptocurrency yang dijelaskan oleh Satoshi dalam kertas putih Bitcoin yang asli.

Bitcoin SV vs Bitcoin Tunai vs Bitcoin

Anda sudah membaca di atas bagaimana Bitcoin SV berkongsi ciri dengan Bitcoin Cash dan Bitcoin. Sudah tentu semuanya bermula dengan protokol Bitcoin, jadi tidak mengejutkan kerana terdapat persamaan.

Terutama semua perbezaan yang ada antara ketiga-tiga syiling itu dimulakan dengan penggunaan Segwit. Segwit inilah yang menghasilkan garpu yang menghasilkan Bitcoin Cash. Dan garpu itu membawa kepada saiz Bitcoin Bitcoin yang lebih besar.

Dalam kes Bitcoin SV, ia kemudian dicabut dari Bitcoin Cash ketika masyarakat mendakwa Bitcoin Cash telah bergerak jauh dari protokol Bitcoin asal sehingga ia lebih daripada percubaan pembangun altcoin. Komuniti memilih untuk berpisah dari Bitcoin Cash dalam usaha untuk mengekalkan visi asli Satoshi Nakamoto, yang membawa kepada moniker “Satoshi Vision” untuk koin yang baru bercabang.

BTC vs. BCH vs BSV

Bitcoin Forks Berbanding

Kerana Bitcoin SV ini dikatakan mempunyai visi yang lebih jelas, memberikan kestabilan koin lebih stabil, skalabilitas yang lebih baik, dan peningkatan penggunaan oleh perniagaan di ekosistem crypto. Dengan cara yang serupa, syarikat nChain yang menjalankan Bitcoin SV mempunyai misi untuk “menyalakan penggunaan global dan penggunaan Bitcoin di peringkat perusahaan” yang mereka ingin capai melalui Bitcoin SV.

nChain percaya bahawa penskalaan besar dan protokol yang stabil adalah perkara yang diperlukan untuk menjadikan Bitcoin SV sebagai duit syiling yang dipilih oleh perniagaan berbanding Bitcoin Cash, dan juga lebih daripada Bitcoin itu sendiri.

Nomics Crypto BSV

Menarik untuk diperhatikan bahawa Bitcoin SV merupakan duit syiling yang paling tidak menguntungkan antara Bitcoin, Cash dan Bitcoin. Walaupun begitu, keuntungan turun naik dengan kerap. Dan Bitcoin SV baru-baru ini melepasi Bitcoin Cash dari segi permodalan pasaran, walaupun perubahan itu berumur pendek dan Bitcoin Cash sejak itu memperoleh kembali kedudukan nombor empat dari segi cap pasaran terbesar.

Nilai jangka panjang Bitcoin SV akhirnya akan ditentukan oleh kemampuan pemaju untuk mengubahnya menjadi mata wang sebenar yang selalu digunakan dalam perdagangan. Untuk mewujudkannya, nilai penggunaan objektif di luar medium pertukaran perlu dicari atau dibuat untuk Bitcoin SV. Salah satu industri yang sedang berkembang yang menggunakan nilai penggunaan adalah industri permainan. Ada yang lain, tetapi permainan nampaknya berada di barisan hadapan buat masa ini.

Inilah sebabnya mengapa secara logiknya Bitcoin SV dapat mengembangkan nilai penggunaan. Seperti mana-mana kebaikan atau perkhidmatan, Bitcoin SV tidak terlepas dari undang-undang ekonomi. Sama seperti yang tertakluk kepada undang-undang ekonomi seperti aset atau simpanan nilai.

Syarikat Permainan Bitcoin SV

Bitcoin SV Digunakan oleh Syarikat Permainan. Imej melalui CalvinAyre

Pertimbangkan mengapa dolar A.S. mempunyai nilai. Sudah tentu sekarang ia disokong oleh pemerintah A.S., tetapi pada satu masa dolar disokong oleh emas. Oleh kerana ia merupakan penerimaan emas, anda boleh melihat masa lalu untuk mengetahui asal usul nilai penggunaan dolar A.S..

Mata wang kertas lain mungkin mempunyai nilai penggunaan masa lalu yang serupa, tetapi pada masa ini banyak yang dianggap disokong oleh dolar sebagai mata wang rizab dunia. Semuanya kembali ke hubungan dengan emas, dan seiring berjalannya waktu, hubungan itu terhakis, itulah sebabnya daya beli wang terus terhakis.

Pada cryptocurrency hari ini dan zaman pada umumnya, dan Bitcoin SV secara khusus mempunyai nilai yang dikaitkan dengannya. Nilai ini tidak ada kaitan dengan disokong oleh apa-apa pada masa lalu.

Tidak pernah disokong oleh emas, atau mata wang rizab seperti dolar A.S., atau oleh perkara lain yang mempunyai nilai intrinsik. Sebaliknya, nilai penggunaan Bitcoin SV berasal dari nilai yang ada sekarang, bukan dari apa-apa pada masa lalu.

Jadi, apa sebenarnya nilai penggunaan yang wujud? Apa yang boleh seseorang gunakan BSV untuk hari ini, selain menukarnya dengan mata wang lain?

Kes Penggunaan BSV

Menurut Simit Naik, Pengarah Perkhidmatan Perniagaan untuk nChain, satu-nilai semasa untuk Bitcoin SV adalah permainan yang adil. Penggunaan ini sebagai pengesah dalam permainan adil benar-benar terpisah dari nilai pertukarannya. Menurut Naik:

Itu hanya satu nilai penggunaan. Syarikat seperti nChain sentiasa berusaha mencari yang baru sepanjang masa. Semakin banyak yang dijumpai dan digunakan, semakin tinggi nilai penggunaan BSV. Itu seterusnya menjadi asas nilai. Selebihnya adalah spekulatif. Semakin tinggi lantai, semakin stabil nilai keseluruhannya.

Itu membawa kita kepada persoalan menarik tetapi spekulatif mengenai cryptocurrency yang sedang beredar mempunyai nilai tertinggi?

Setiap duit syiling mempunyai nilai yang melekat dan nilai spekulatif yang digabungkan dengan harganya sekarang, yang menjadikannya mustahil untuk mengetahui dengan tepat apa itu lantai duit syiling tertentu. Walau bagaimanapun, seolah-olah Bitcoin SV mempunyai tingkat yang lebih tinggi daripada Bitcoin misalnya.

Ini kerana BSV telah menunjukkan nilai penggunaan yang lebih tinggi daripada BTC. Sebenarnya, Bitcoin mungkin mempunyai tingkat yang sangat rendah, kerana diturunkan ke blok ukuran hanya 1 MB. Bisa jadi Bitcoin diturunkan tidak lebih dari gudang nilai, dengan nilai penggunaan hampir sifar.

Kedai Nilai Bitcoin

Kedai Nilai tanpa Utiliti? Imej melalui Twitter

Ethereum jelas mempunyai nilai penggunaan yang lebih tinggi, dan dengan itu lantai yang lebih tinggi, kerana dapat digunakan untuk menyimpan rekod pemilikan untuk aset lain secara langsung, antara lain. Walaupun kita tahu bahawa ini memberi Ethereum nilai nilai penggunaan hari ini, kita tidak dapat benar-benar mengatakan di mana tingkat itu.

Untuk sesuatu yang dianggap sebagai wang, tidaklah cukup dengan hanya mempunyai nilai penggunaan. Pertimbangkan perisian komputer. Ia pasti mempunyai nilai penggunaan, tetapi tidak dianggap sebagai bentuk wang. Itu kerana tidak mudah dijangkiti. Tidak ada cara untuk membaginya dengan mudah menjadi unit homogen, juga tidak ada bekalan tetap.

Cryptocurrency adalah sejenis perisian, namun ia juga dapat digunakan dengan bekalan tetap dan boleh dibahagikan kepada unit homogen. Inilah sebabnya mengapa kita secara logik dapat menganggap Bitcoin SV sebagai bentuk wang. Dan menghampiri nilai penggunaan di mana ia bukan hanya dapat dianggap sebagai wang secara logik, tetapi juga secara praktik dapat dianggap sebagai wang.

Pertukaran BSV & Dompet

Ketika datang ke pasaran Bitcoin SV, ia disokong dengan baik di pelbagai bursa. Ini termasuk seperti Huobi, OkEx, Binance JEX dan lain-lain. Nampaknya terdapat jumlah yang cukup besar untuk cryptocurrency di bursa ini.

Dengan melihat ke dalam buku pesanan individu, buku-buku tersebut kelihatan sangat mendalam dengan kecairan yang luas. Ini dapat mempermudah pelaksanaan pesanan blok yang lebih besar tanpa menimbulkan banyak penurunan harga pada pesanan tersebut. BSV dilintasi dengan cryptocurrency lain dan juga pasangan fiat seperti Won Korea.

Ketika menyimpan BSV, terdapat sokongan terhad dari kebanyakan dompet perkakasan utama. Namun, ada sejumlah dompet desktop dan mudah alih yang dapat digunakan untuk menyimpan koin anda. Kami membincangkannya secara meluas di catatan kami mengenai dompet Bitcoin SV terbaik.

Orang di Sebalik BitcoinSV

Tidak seperti beberapa projek cryptocurrency lain di mana terdapat individu atau individu yang menjadi pengasas dan peneraju projek ini, Bitcoin SV ditaja dan dikembangkan oleh entiti korporat.

Tajaan untuk projek ini berasal CoinGeek, sementara kerja-kerja pembangunan projek dijalankan oleh nRantai, sebuah syarikat yang terlibat dalam usaha pengembangan blockchain sejak 2017, ketika ia ditubuhkan oleh Craig Wright. nChain terkenal kerana mengemukakan banyak paten berkaitan blockchain.

Pasukan yang mengembangkan Bitcoin SV telah dihimpunkan dengan niat penuh untuk mengikuti amalan terbaik industri dalam usaha untuk mewujudkan implementasi sepenuhnya dari blockchain Bitcoin. Ia juga berkomitmen untuk menjaga jaringan, dan memberikan kestabilan dan kualitas yang belum pernah terjadi sebelumnya.

Orang Bitcoin SV

Penyokong Utama Bitcoin SV. Dari kiri: Craig Wright, Calvin Ayre & Jimmy Nguyen

Walaupun nChain diasaskan oleh Craig Wright, yang mengaku sebagai Satoshi Nakamoto yang satu-satunya, dan kini dikendalikan oleh Jimmy Nguyen, usaha pengembangan tersebut diawasi oleh Daniel Connolly sebagai Pemaju Utama di nChain.

Dia bergabung dengan syarikat itu setelah bekerja selama dua dekad dalam pengembangan sistem perusahaan, memegang beberapa jawatan IT kanan dengan agensi PBB. Daniel merupakan penyumbang tanpa nama Bitcoin pada masa lalu, dan juga penyumbang utama projek BitcoinJ-Cash.

Pengarah Teknikal di nChain adalah Steve Shadders, dan dia tidak hanya membantu memberikan pengawasan untuk projek Bitcoin SV, tetapi juga bertanggung jawab untuk berhubungan dengan penaja dan peserta industri lain. Steve telah menyumbang kepada usaha pengembangan Bitcoin sejak 2011, dan juga merupakan salah satu penyumbang pertama BitcoinJ, selain membuat salah satu enjin kolam perlombongan sumber terbuka pertama.

Pasukan SV Bitcoin

Pasukan penyelidikan teras Bitcoin SV mempunyai lebih daripada sepuluh PhD dalam pelbagai bidang termasuk matematik, kriptografi, fizik, sains komputer, dan teori rangkaian. Mereka juga memiliki pengalaman industri dalam pengembangan perangkat lunak, sains data, strategi bisnis, dan perundingan.

Pasukan SV Bitcoin

Pemaju Utama Daniel Connolly & Pengarah Teknikal Steve Shadders

Pasukan teras ini merangkumi lima pemaju C ++ sepenuh masa yang mempunyai 95 tahun pengalaman bersama. Pembangun C ++ tambahan juga mengusahakan projek secara kontrak.

Jaminan kualiti adalah sama pentingnya, dengan satu pengurus QA sepenuh masa dan tiga jurutera QA sepenuh masa memastikan pengembangan dan penyelenggaraan persekitaran ujian serta dokumentasi, prestasi, dan persetujuan semua perubahan pada protokol.

Prestasi Harga BSV

Bitcoin SV mula diperdagangkan pada $ 88.30 dan pada hari pertama data sejarah perdagangan menunjukkan duit syiling ditutup pada $ 68.75. Dalam seminggu harga Bitcoin SV telah meningkat di atas $ 200, tetapi ketika perang hash berakhir, begitu juga harga BSV jatuh ke tahap $ 50. Itu juga berbalik dengan cepat dan menjelang Disember 2018, duit syiling diperdagangkan sekitar julat $ 85-100 untuk sebahagian besar.

Prestasi Harga BSV

Prestasi Harga BSV. Imej melalui CMC

Harga menurun pada suku pertama 2019, kebanyakannya berada pada julat $ 60-80. Tahap yang lebih rendah itu ditembusi pada bulan April 2019, tetapi pada akhir Mei, koin itu kembali meningkat, dan mendahului $ 200 menuju bulan Jun.

Julai, Ogos, dan September 2019 menyaksikan penurunan BSV yang stabil dari lebih dari $ 200 ke tahap $ 80-85. Ketika duit syiling menuju ke tahun 2020 ia diperdagangkan di bawah $ 100.

Permulaan 2020 sangat baik untuk duit syiling, dengan BSV meningkat menjadi $ 363.40 pada penutupan pada 11 Februari 2020. Itu keuntungan lebih dari 250% hanya dalam enam minggu.

Kemajuan Pembangunan

Berdasarkan komunikasi dari Pemaju Utama Daniel Connolly dan Pengarah Teknikal Steve Shadders, garpu keras Genesis baru-baru ini yang berlaku pada 4 Februari 2020 datang dengan perubahan berikut pada protokol Bitcoin SV:

Penyelesaian kepada Masalah Skalabiliti Bitcoin

Salah satu masalah yang mengganggu untuk Bitcoin adalah ketidakupayaannya untuk membuat skala, dan masyarakat tidak sesuai untuk menyelesaikan masalah ini, dengan menegaskan ukuran blok hanya 1 MB dan mengehadkan Bitcoin hanya 4-7 transaksi sesaat. Tidak perlu dikatakan ini secara serius melemahkan sebarang percubaan untuk menyokong penggunaan Bitcoin syarikat.

Dalam kes Bitcoin SV, catatan yang menetapkan blok 128 MB telah ditambang, tetapi dengan pelaksanaan garpu Genesis tidak ada batasan ukuran blok yang mungkin. Ini menyelesaikan masalah skalabiliti dan bermaksud kapasiti transaksi untuk Bitcoin SV kini tidak terhingga.

Ini akan membolehkan komuniti perlombongan menguruskan ukuran blok dan kapasiti transaksi di rangkaian, seperti yang dibayangkan oleh Satoshi dalam kertas putih Bitcoin yang asli.

Bitcoin SV Genesis Fork

BItcoin SV Genesis Fork pada Februari 2020

Penyingkiran topi pada ukuran blok akan membolehkan aplikasi peringkat perusahaan dibina di blockchain Bitcoin SV. Pelombong juga akan mendapat keuntungan kerana mereka dapat memperoleh lebih banyak yuran transaksi untuk menebus hakisan ganjaran perlombongan yang perlahan kerana proses pembelahan yang berlaku setiap empat tahun dan mengurangkan ganjaran blok perlombongan sebanyak setengah.

Memulihkan Keaslian Protokol Bitcoin

Bitcoin kini telah wujud selama lebih dari satu dekad dan setiap tahun para pembangun membuat perubahan pada protokol Bitcoin. Oleh kerana itu, Bitcoin yang kita tahu hari ini telah jauh dari protokol Bitcoin yang asal. Garpu keras Genesis di Bitcoin SV telah mengembalikan protokol Bitcoin asli seperti yang digariskan dalam kertas putih asal. Pada intinya, ini telah menghasilkan empat perubahan teknikal utama:

  • Memulihkan Fungsi OP_RETURN: Perubahan ini memungkinkan pemaju skrip untuk menghentikan skrip lebih awal, dan dengan mudah.
  • Menambah Jenis Numerik Skrip Ke Nombor Besar: Perubahan ini memungkinkan pengiraan matematik yang kompleks dapat dilakukan dengan lebih berkesan. Perubahan itu diperlukan kerana keterbatasan nombor 32-bit. Perubahan ini mengembalikan reka bentuk semula jadi dan memungkinkan untuk melakukan pengiraan dan skrip yang kompleks dengan fungsi lanjutan.
  • Keluarkan P2HS Untuk Transaksi Baru: Skrip Bayar ke Hash (P2HS) membolehkan menyembunyikan skrip output pada saat penciptaan. Perubahan ini diperkenalkan oleh pemaju, tetapi bertentangan dengan protokol Bitcoin asli, yang menyokong rakaman peristiwa yang jujur. P2HS telah menyebabkan amalan privasi yang buruk, dan membatalkan P2HS akan membolehkan Bitcoin SV kembali ke amalan privasi yang lebih baik.
  • Memulihkan nLockTime dan nSequence: Memulihkan penggunaan asli nLockTime dan nSequence akan memungkinkan pembayaran mikro berkelajuan tinggi seperti yang dimaksudkan oleh Satoshi.

Relay P2P Transaksi dengan Skrip Kompleks

Oleh kerana Genesis fork semua peserta kini dapat menggunakan jenis transaksi yang kompleks secara bebas. Sebelum Kejadian, peserta perlu mencari penambang untuk membantu mengesahkan transaksi blok setiap kali jenis transaksi yang kompleks digunakan.

Seperti mana-mana perisian, kita boleh mengharapkan blockchain awam yang merupakan Bitcoin SV berkembang seiring dengan berjalannya waktu. Walaupun perubahan teknikal tidak dapat dielakkan, satu perkara yang tidak akan berubah adalah peraturan protokol asas yang mengatur Bitcoin SV.

Peta Jalan & Apa yang Harapkan

Bitcoin SV bermula dengan mengembalikan semula protokol Bitcoin yang asal. Prinsip-prinsip yang dinyatakan dalam kertas putih Bitcoin asli dipatuhi oleh mereka yang mengusahakan projek Bitcoin SV.

Dengan mengaktifkan semula oposkod Satoshi, Bitcoin SV kini bersedia untuk menambahkan fungsi teknikal canggih, termasuk kontrak pintar dan tokenisasi. Protokol Bitcoin asli inilah yang diperlukan untuk melihat Bitcoin berkembang dan berkembang, dan ia perlu dibiarkan wujud tanpa terus menerus bermain-main dan berubah.

Setelah protokol asal ini dipulihkan, ia mesti tetap stabil. Selain daripada patch keselamatan yang kritikal, tidak perlu ada perubahan yang diperlukan. Dengan kekal stabil SV Bitcoin akan menghasilkan keyakinan dari perusahaan yang ingin membina aplikasi di atas blockchain awam. Sama seperti protokol yang mengatur internet kekal stabil selama bertahun-tahun, begitu juga Bitcoin SV akan tetap stabil.

Peta Jalan BitcoinSV

Imej melalui Peta Jalan BitcoinSV

Seterusnya ialah pertumbuhan skalabilitas besar untuk memenuhi keperluan pasaran masa depan dan bukannya melihat jumlah transaksi semasa. Adalah penting bahawa Bitcoin SV bersedia untuk permintaan yang berpotensi sebagai fungsi bekalan.

Ini akan membolehkan Bitcoin SV berfungsi sebagai asas banyak industri yang memerlukan skala besar jenis ini. Penskalaan juga akan membantu menjaga kesihatan masyarakat perlombongan, kerana peningkatan jumlah urus niaga juga bermaksud kenaikan kos perlombongan.

Sudah tentu keselamatan juga tetap penting bagi peta jalan Bitcoin SV. Pembangun akan terus memastikan blockchain dioptimumkan dengan betul, dan jaminan kualiti dan langkah pengujian tetap berlaku.

Akhirnya, Bitcoin SV akan berusaha untuk terus meningkatkan pengalaman pembayaran. Projek ini akan berfungsi pada pengukuran dan peningkatan keselamatan transaksi 0-conf, penyebaran transaksi pantas, dan dasar bayaran yang dapat dikonfigurasi oleh penambang.

Kesimpulannya

Tentu Bitcoin SV bukan tanpa kontroversi dan pengkritiknya, tetapi pada akhirnya ia masih mempunyai komuniti yang kuat, dan nampaknya hanya berminat untuk menyampaikan visi pencipta Bitcoin. Garpu keras Genesis menjadikan blockchain paling dekat dengan protokol yang dinyatakan dalam kertas putih Bitcoin asli.

Tidak pasti lagi apakah ini yang diperlukan oleh pasaran, tetapi Bitcoin SV pastinya telah melihat kenaikan harga yang besar hingga ke garpu keras Genesis, dan tidak seperti pam yang kita lihat dari duit syiling lain selama bertahun-tahun, keuntungan ini adalah melekat. Itu hanya menonjolkan kekuatan komuniti Bitcoin SV, dan dedikasi mereka untuk menjadikan Bitcoin SV sebagai blockchain terbesar dan paling berguna di planet ini.

Ujian sebenar untuk Bitcoin SV bermula sekarang kerana ia telah mengembalikan protokolnya agar sesuai dengan Satoshi’s Vision. Adakah blockchain akan berkembang maju? Adakah akhirnya akan berjaya mengubah cryptocurrency menjadi wang yang sebenarnya banyak digunakan di mana banyak yang gagal?

Ia pasti tidak akan berlaku dalam sekelip mata, tetapi kita harus mengetahui dalam beberapa bulan akan datang betapa berjayanya Bitcoin SV.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me