Ulasan Bitshares (BTS): Pertukaran Desentralisasi Asal

Bitshares (BTS) dilancarkan pada bulan Julai 2014 sebagai salah satu pertukaran cryptocurrency terdesentralisasi pertama. Ia juga berfungsi sebagai platform kewangan sumber terbuka, seperti yang akan anda lihat nanti dalam artikel ini.

Salah satu masalah utama yang diselesaikan oleh Bitshares adalah risiko yang wujud dalam pertukaran terpusat. Itu bukan hanya bermaksud pertukaran tradisional, tetapi juga pertukaran cryptocurrency terpusat, yang telah terbukti tidak selamat seperti yang dilihat oleh Gunung terkenal. Peretasan Gox dan penggodaman Coincheck yang lebih baru.

Terdapat banyak peretasan kecil yang lain juga, dan ini menyebabkan kehilangan dana untuk sejumlah pengguna, hanya kerana mereka harus mempercayai penyedia pihak ketiga terpusat.

Bitshares berusaha untuk menghilangkan potensi kerugian melalui penggodaman dengan mendesentralisasi, menjadikannya sangat sukar untuk menjejaskan pertukaran kerana data tidak disimpan di satu lokasi pusat.

Asal Bitshares

Permulaan Dan Larimer

Dan Larimer. Sumber Gambar: Hackernoon

Bitshares dikandung oleh Dan Larimer, yang juga pengasas bersama Steemit dan EOS, serta menjadi CTO EOS semasa. Dia pada mulanya menghidupkan projek Bitshares dengan Charles Hoskinson, yang dia sendiri adalah pengasas bersama Ethereum dan Cardano.

Larimer ingin membina Bitshares kerana dia berpendapat bahawa bukti perlombongan kerja adalah salah kerana pemusatan rangkaian. Untuk menyelesaikannya, dia muncul dengan konsep Bitshares, dan algoritma konsensus baru yang disebutnya Delegated Proof of Stake (DPoS). Algoritma konsensus ini bukan hanya lebih cekap, tetapi juga memberikan kelajuan dan kelenturan rangkaian yang lebih besar kepada Bitshares.

Bagaimana Bitshares Berfungsi

Tidak seperti pertukaran terpusat yang kini memerlukan maklumat peribadi yang cukup luas dari penggunanya, Bitshares cepat dan mudah ketika membuat akaun. Tidak perlu memberi mereka maklumat peribadi terperinci.

Sebenarnya, tidak perlu memberi mereka maklumat. Ini menjadikan Bitshares sangat menarik bagi mereka yang mementingkan privasi, dan ini juga menjadikan platform lebih selamat, kerana data pengguna tidak pernah disimpan di rangkaian, dan terutama tidak pada pelayan terpusat.

Sebagai tambahan kepada keselamatan tambahan, anda akan dapati bahawa beberapa turun naik dikeluarkan dari pertukaran cryptocurrency semasa anda menggunakan Bitshares. Ini kerana pertukaran menggunakan sesuatu yang mereka sebut SmartCoins sebagai koin stabil. Penggunaan ini menunjukkan salah satu perbezaan utama Bitshares jika dibandingkan dengan banyak cryptocurrency lain.

Daripada cuba menjadi mata wang peer-to-peer, Bitshares diciptakan untuk menjadi sistem pertukaran dengan token yang terikat dengan aset dunia nyata. Ini serupa dengan projek Polymath atau Bytom, tetapi sudah berfungsi selama bertahun-tahun.

Pengguna Bitshares dapat menstabilkan salah satu pegangan mereka dengan menukar ke aset cryptocurrency stabil yang disatukan ke mata wang fiat. Perhatikan bahawa tidak perlu benar-benar menukar cryptocurrency menjadi fiat, sehingga menjaga nama pengguna. Selain blockchain dan pertukaran Bitshares, ada juga token Bitshares.

Logo bitUSD

Sumber Imej: Steemit

Ini boleh ditukarkan ke aset crypto lain, seperti BitUSD, yang disatukan ke dolar A.S. pada kadar 1: 1. Ini memastikan nilai sentiasa stabil, melindungi pengguna dari turun naik, dan juga berfungsi untuk menjaga aset di blockchain.

Ciri lain yang luar biasa dari Bitshares adalah skalabilitas dan kemampuan untuk memproses transaksi. Bitshares didasarkan pada implementasi blockchain sumber terbuka yang dikenali sebagai Grafena yang bertindak sebagai mekanisme konsensus. Projek lain yang menggunakan Graphene termasuk Steemit, dan diklaim mampu menangani 100,000 transaksi sesaat. Itu lebih daripada gabungan Visa dan Mastercard, digabungkan.

Anda juga boleh mendapatkan dompet berbilang mata wang dari Bitshares, yang tersedia untuk desktop, web dan mudah alih (hanya Android). Berdasarkan ulasan Google Play, versi mudah alih agak bug, tetapi versi desktop dan web berfungsi dengan baik, tanpa ada masalah penting yang dilaporkan.

Bukti Kepentingan yang Delegasikan (DPoS) dan Pemerintahan di Bitshares

Permulaan Dan Larimer

dPOS vs POW. Sumber Gambar: Steemit

Salah satu masalah utama dengan bukti konsensus kerja adalah bahawa ia sangat intensif sumber daya, dan banyak yang mengatakan bahawa ini tidak akan dapat bertahan lama. Isu lain adalah pemusatan yang berlaku dengan bukti protokol kerja. Dengan meningkatnya kerepek perlombongan ASIC, pelombong baru secara efektif telah ditutup dari ekosistem, meninggalkan perlombongan di tangan sebilangan kecil pelombong atau organisasi.

Ini memunculkan konsep Delegated Proof of Stake. Dalam pelaksanaan Proof of Stake tradisional pengguna diberi ganjaran kerana memegang syiling dengan duit syiling tambahan. Dalam Delegated Proof of Stake kita melihat mekanisme yang sama, tetapi juga menambahkan lapisan pemerintahan di mana pengguna diizinkan untuk menyerahkan kepentingan mereka kepada orang lain.

Ini memungkinkan pemilihan Saksi, yang berfungsi untuk mengesahkan transaksi, membuat blok, dan menyiarkan blok tersebut ke rangkaian. Saksi diberi penghargaan atas layanan mereka dengan tambahan Bitshares dari kolam simpanan.

Dalam sistem ini, 1 Bitshare sama dengan 1 suara. Dengan kebanyakan pengguna memiliki jumlah Bitshares yang sedikit, proses pengundian dapat dianggap membebankan. Sebilangan besar pengguna tidak akan bersusah payah menggunakan suara mereka. Ini menyebabkan meningkatnya pengundian proksi, di mana undi dapat didelegasikan kepada orang lain.

Ini mempercepat proses pemerintahan, dan sementara kumpulan Saksi terpusat, itu adalah pemusatan sementara, kerana mana-mana Saksi dapat diundi setiap saat, mempertahankan desentralisasi inti dari Bitshares.

Pertukaran Desentralisasi Bitshares (DEX)

Dalam pertukaran tradisional, pertukaran menerima pembayaran fiat dan mengeluarkan IOU kepada pengguna, sehingga menimbulkan risiko pihak lawan. Di samping itu, mereka juga bertindak sebagai pusat penjelasan pesanan, menjaga buku pesanan untuk memudahkan urusan jual beli. Sistem pengurusan pesanan berpusat ini menimbulkan risiko keselamatan yang tidak perlu yang perlu dihindari oleh pertukaran terdesentralisasi seperti Bitshares.

Berkat sifat terdesentralisasi Bitshares tidak ada titik kegagalan utama. Desentralisasi juga menghilangkan risiko rakan niaga yang berlaku ketika bursa menangani semua fungsi pemadanan pesanan. Walaupun dalam pertukaran cryptocurrency terpusat, kami telah melihat apa yang boleh berlaku dengan pemusatan, termasuk salah urus kunci yang boleh menyebabkan pelanggaran keselamatan dan kehilangan aset bernilai ratusan juta dolar.

Bitshares, dan OpenLedger, yang berfungsi pada blockchain Bitshares, beroperasi sebagai gerbang tanpa kepercayaan untuk menukar aset, dengan pertukaran tersebut dicatatkan pada blockchain. Pintu keluar keluar untuk membeli duit syiling dan kemudian memindahkannya ke dompet anda. Mereka tidak menyimpannya untuk anda seperti pertukaran terpusat.

BitsharesDex

Pertukaran Desentralisasi Bitshares (DEX). Sumber Imej: bitshares.org

Ini membuat anda mengawal kunci peribadi anda, dan lebih selamat daripada membenarkan pertukaran untuk mengawal kunci anda. Seperti yang sering disebut dalam kalangan cryptocurrency – “Sekiranya anda tidak memegang kunci, anda tidak memiliki duit syiling.”

Desentralisasi memberikan faedah lain juga. Ia dapat meratakan lapangan permainan bagi peniaga dengan menghilangkan kemampuan pelaku jahat untuk melakukan jenis karut yang sering dilihat di Wall Street dan pertukaran dan pasar tradisional lain. Dalam sistem tersebut, orang dalam yang kaya dan berkuasa dapat meletakkan infrastrukturnya sedemikian rupa sehingga mereka dapat memperoleh pesanan yang paling cepat dilaksanakan.

Mereka juga menggunakan algoritma perdagangan yang kompleks yang dapat menjalankan pasar, atau mereka akan menggunakan pesanan tersembunyi untuk memanipulasi jumlah perdagangan dan harga. Semua shenanigans ini berfungsi untuk mematikan peniaga runcit, tetapi tidak mungkin dilakukan pada pertukaran blockchain yang terdesentralisasi seperti Bitshares.

Oleh kerana Bitshares diciptakan dengan kemampuan pengguna untuk membuat aset digital mereka sendiri, anda dapat memperdagangkan sebilangan besar derivatif digital dengan Bitshares. Saham, bon, komoditi, dan juga mata wang kripto lain boleh dibuat sebagai derivatif dan boleh diperdagangkan terhadap aset digital lain, jadi anda boleh berdagang emas berbanding bitUSD, atau mentah terhadap ETH.

Kemungkinannya tidak berkesudahan.

Syiling stabil adalah topik hangat dalam mata wang kripto, tetapi Bitshares sudah menyelesaikan masalah itu dengan SmartCoin mereka. SmartCoins memungkinkan untuk mencipta bitUSD, yang disatukan ke dolar A.S. dalam nisbah 1: 1. 1 bitUSD sentiasa dapat ditebus dengan harga $ 1 Bitshares, dan setiap bitUSD disokong 200% oleh Bitshares.

Saksi mengekalkan keseimbangan harga bitUSD. Ciri tunggal ini memungkinkan untuk membuat pilihan dan celana pendek yang dijamin, membuka kemungkinan bagi Bitshares untuk mengambil sebahagian daripada perdagangan dari pasaran derivatif $ 1 kuadrilion.

Mungkin yang terbaik bagi kebanyakan peminat cryptocurrency adalah kebebasan yang diperoleh dengan menggunakan Bitshares. Tidak ada keperluan maklumat peribadi, dan anda boleh mengelakkan semua keperluan KYC dan AML, serta melengkapkan dokumen dan keperluan pelaporan cukai yang luas.

Selain itu, tidak ada had perdagangan yang dikenakan kepada anda oleh Bitshares DEX. Berdagang jumlah apa pun, pada bila-bila masa, dan dari mana sahaja di dunia. Tidak ada had deposit atau pengeluaran kerana tidak ada proses atau tahap kelulusan akaun berdasarkan jumlah maklumat peribadi yang telah anda berikan.

Anda juga akan mendapati bahawa Bitshares adalah salah satu pilihan perdagangan termurah yang tersedia, dengan bayaran berjumlah hanya beberapa sen jika anda menggunakan pasangan SmartCoin. Bayaran boleh berubah, tetapi kerana ia ditentukan oleh persetujuan pemegang saham, tidak mungkin kenaikan tersebut meningkat dengan ketara.

Token Bitshares (BTS)

Logo Bitshares BTS

Sumber gambar: bitshares.org

Token BTS diperdagangkan paling banyak di platform Bitshares, tetapi juga banyak diperdagangkan di ZB.com dan pertukaran Huobi kerana ia cukup popular di kalangan pedagang China kerana ciri privasi. Anda juga boleh membeli di Binance.com dan Poloniex.

Token itu sendiri telah menyaksikan beberapa turun naik dalam tempoh enam bulan terakhir, melonjak menjadi $ 0,40 pada bulan Jun 2017 dan sekali lagi pada awal Mei 2018. Ia menunjukkan tahap tertinggi sepanjang masa pada Januari 2018 apabila hampir mencecah $ 0.90 per token. Pada 16 Mei 2018, ia telah turun menjadi $ 0.24 dan telah diperdagangkan serendah 0.129 pada tahun 2018.

Turun naik ini tidak semestinya buruk kerana menunjukkan masih ada minat terhadap duit syiling itu, dan pada Mei 2018 ia kekal sebagai duit syiling terbesar ke-36 dengan cap pasaran dengan kapitalisasi pasaran $ 643 juta.

Kesimpulannya

Seperti yang anda lihat, terdapat sebilangan besar faedah yang berasal dari pertukaran terdesentralisasi, yang kemungkinan akan menjadikan mereka pilihan untuk masa depan. Dengan Bitshares menjadi salah satu yang pertama dibuat, ia mempunyai kelebihan penggerak pertama yang kukuh.

Oleh itu, mereka tidak memanfaatkan kelebihan itu. Bitshares Asset Exchange kini hanya berjumlah $ 7 juta dalam jumlah harian, dengan sebahagian besarnya berasal dari China. Pertukaran ini tidak begitu mesra pengguna, dan lebih sesuai untuk pedagang maju, dan tidak banyak yang dilakukan dalam cara pemasaran.

Bitshares boleh menjadi pemimpin dalam pertukaran terdesentralisasi, tetapi seseorang perlu memimpin pertuduhan itu, dan dengan pencipta Dan Larimer telah beralih ke projek EOS, tidak ada yang mengatakan siapa itu.

Imej melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me