Ulasan Blockstack: Mengikat Bitcoin untuk Membangun

Adakah anda tahu bahawa Vitalik Buterin mencipta Ethereum setelah menyedari Bitcoin tidak dapat menyokong kontrak pintar dengan berkesan? Syiling privasi seperti Monero dan Zcash dicipta dengan alasan yang sama: pengasas mereka melihat bahawa Bitcoin tidak dapat menyokong tahap privasi yang mereka mahukan. Tidak mengejutkan bahawa Monero dan Zcash sebenarnya adalah garpu Bitcoin yang berfokus pada privasi.

Walaupun kita mungkin tidak akan melihat kontrak pintar yang hebat dan privasi kalis peluru di Bitcoin dalam masa terdekat, ada beberapa projek yang berusaha menjadikan kita sedekat itu. Blockstack adalah salah satu projek ini. Namun, ia bukan hanya penyelesaian skala-2 yang lain seperti Lightning Network. Blockstack membawa kontrak dan privasi pintar kepada Bitcoin dengan mengikat blockchainnya ke Bitcoin.

Sejarah Ringkas Blockstack

Blockstack ditubuhkan pada tahun 2013 di Princeton University oleh Muneeb Ali dan Ryan Shea. Muneeb memiliki PhD dalam sains komputer dari Princeton dan Ryan memiliki sarjana dalam bidang kejuruteraan mekanikal dengan pelajar bawah umur dalam sains komputer.

Pengasas Blockstack

Pengasas blokstack Muneeb Ali (kiri) dan Ryan Shea (kanan). Imej melalui CoinDesk

Kedua-duanya adalah co-CEO Blockstack sehingga 2018, semasa Ryan pergi untuk memulakan syarikatnya sendiri yang akan menumpukan perhatian kepada menangani apa yang dia percaya adalah masalah terbesar yang dihadapi umat manusia hari ini. Ini tidak begitu ketara dengan perubahan dari luar memandangkan Muneeb telah menjadi wajah Blockstack de facto sejak awal.

Sejarah Blockstack

Imej melalui Youtube

Begitu juga dengan Cardano, perkembangan awal Blockstack dipandu oleh ahli akademik dari Princeton dan Stanford. Empat tahun pertama Blockstack memfokuskan hampir keseluruhan penyelidikan dan pembangunan, dengan pembiayaan awal untuk projek itu akan datang pada akhir 4 tahun itu.

Tesis Pengasas Blockstack

Tesis PhD pengasas Blockstack Muneeb Ali.

Ini kerana Blockstack sebenarnya adalah subjek Tesis doktoral Muneeb, yang berusaha merealisasikan reka bentuk asli internet sebagai jaringan peer-to-peer ketiadaan perantara. Di samping itu, Blockstack akan menjaga privasi pengguna dengan memberi mereka kawalan penuh terhadap maklumat mereka dan data yang mereka hasilkan ketika berinteraksi dengan aplikasi dan platform dengan web baru ini.

Blockstack Edward Snowden

Edward Snowden di acara Blockstack 2018 di Berlin.

Penawaran duit syiling awal Blockstack 2018 adalah salah satu yang pertama disetujui oleh Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa Amerika Syarikat. Projek ini juga mendapat perhatian yang cukup banyak untuk persidangannya yang menampilkan penceramah termasuk Andreas Antonopoulos dan Edward Snowden.

Papan Iklan Blockstack

Pada bulan Jun 2019, Blockstack menjadi viral selepas itu membeli papan iklan di seberang jalan dari ibu pejabat California Google yang bertuliskan “Can’t Be Evil”, rujukan ke Google kini ditinggalkan tatakelakuan “Jangan Jahat”. Ini adalah slogan separa rasmi Blockstack dan merujuk kepada pandangan mereka bahawa gergasi teknologi seharusnya tidak mempunyai kekuatan untuk merenungkan apakah akan menjadi jahat di tempat pertama.

Apa itu Blockstack?

Sekatan adalah projek cryptocurrency yang bertujuan untuk membina rangkaian sumber terbuka di atas Bitcoin. Pada tahap topikal, Blockstack dimaksudkan untuk berfungsi sebagai lapisan aplikasi ke internet, yang saat ini ditempati oleh raksasa teknologi tersebut.

Apa itu Blockstack

Blockstack sebagai lapisan aplikasi internet.

Walaupun Blockstack mempunyai blockchain sendiri, blockchain itu “berlabuh” ke Bitcoin. Secara sederhana, semua yang berlaku pada blockchain Blockstack dapat disahkan pada blockchain Bitcoin, dan mekanisme konsensus (perlombongan) Blockstack terikat dengan Bitcoin. Blockstack memungkinkan untuk membina aplikasi terdesentralisasi dan kontrak pintar pada Bitcoin secara lanjutan (melalui Blockstack).

Laman Web Blockstack

Salah satu cadangan nilai unik Blockstack.

Selain itu, semua pengguna di rangkaian Blockstack mempunyai pemilikan dan kawalan terhadap data mereka ketika berinteraksi dengan dApps dan kontrak pintar ini. Ini memberi mereka tahap privasi yang lebih baik dibandingkan dengan internet saat ini, di mana semua data dimiliki dan disimpan oleh gergasi teknologi seperti Google, Facebook, dan Microsoft.

Bagaimana Blockstack berfungsi?

Terdapat beberapa komponen untuk ekosistem Blockstack. Demi kesederhanaan, artikel ini akan memfokuskan pada mekanisme konsensus Blockstack, blockchain Blockstack, sistem identiti pengguna Blockstack, bagaimana Blockstack menyimpan data, dan Clarity, bahasa pengaturcaraan Blockstack.

Senibina Blockstack

Gambaran teknikal mengenai seni bina Blockstack.

Bukti Pemindahan Blockstack Dijelaskan

Blockstack ’blockchain menggunakan mekanisme konsensus baru yang disebut Bukti Pindahan (PoX pendek). PoX melibatkan dua pihak: pelombong dan penumpuk. Penambang di blockchain Blockstack memberikan Bitcoin mereka untuk peluang melombong blok untuk mendapatkan token STX. Stackers “stack” (baca: taruh) token STX mereka untuk mengamankan rangkaian dan mendapatkan Bitcoin yang dilakukan oleh pelombong sebagai ganjaran.

Perlombongan Blockstack

Visualisasi perlombongan sederhana di Blockstack.

Manakala ganjaran tepat yang akan diperoleh oleh penumpuk mungkin berubah pada masa akan datang, mereka mesti menumpuk (baca: saham) sekurang-kurangnya 94 000 token STX yang dikunci selama 10 hari. Mereka akan memperoleh 9-10% kepentingan mereka dalam BTC setiap tahun menganggap 50% bekalan cecair STX mengambil bahagian. Pelombong akan memperoleh 1000 STX setiap blok untuk 4 tahun pertama selepas pelancaran bersih utama 2.0.

Pembongkaran STX Blockstack

Jadual separuh untuk token STX Blockstack.

Ganjaran ini akan dipotong separuh setiap 4 tahun selari dengan kitaran separuh Bitcoin untuk jangka masa 12 tahun. Ganjaran perlombongan STX dibayar kerana menggunakan inflasi (lebih lanjut mengenai ini kemudian). Jumlah sebenar pelombong Bitcoin yang harus berkomitmen untuk menambang blok juga tidak ditentukan, tetapi peluang mereka untuk dipilih bergantung pada berapa banyak Bitcoin yang mereka lakukan.

Blockchain Stok

The Rantai blok blockstack Bitcoin Bitcoin di mana blok Blockstack baru dibuat setiap kali blok Bitcoin baru dibuat (kira-kira setiap 10 minit).

Blockchain Stok

Imej melalui Ethan Tan

Satu-satunya data yang tersimpan di blockchain Blockstack adalah identiti pengguna berdaftar dan metadata transaksi mereka. Identiti pengguna merangkumi perkara seperti aplikasi terdesentralisasi dan kontrak pintar.

Apa itu Blockstack Auth?

Pengesahan Sekatan adalah sistem pengenalan pengguna Blockstack. Ini memungkinkan untuk menggunakan kelayakan masuk yang sama pada setiap aplikasi yang dibina di Blockstack.

Pengesahan Sekatan

Gambaran keseluruhan teknikal Blockstack Auth.

Blockstack Auth juga digunakan untuk mengakses dan mengurus data pengguna, yang disimpan di luar rantai dalam sistem penyimpanan yang disebut Gaia.

Sistem Penyimpanan Blockstack Gaia

The Sistem Penyimpanan Gaia adalah tempat Blockstack menyimpan semua data pengguna yang dihasilkan dalam ekosistemnya kecuali pengenalan pengguna dan metadata transaksi. Gaia terdiri daripada segelintir penyedia perkhidmatan cloud termasuk AWS 3 dan Azure. Data sepenuhnya berada dalam kawalan pengguna, yang menggunakan Blockstack Auth untuk menguruskan izin data mereka dengan berbagai aplikasi yang mereka berinteraksi.

Penyimpanan Gaia Blockstack

Senibina asas Sistem Penyimpanan Gaia Blockstack

Penting untuk diperhatikan bahawa enkripsi data yang dihasilkan di Blockstack tidak disulitkan secara lalai. Ini dianggap sebagai keprihatinan “sisi pelanggan”, yang bermaksud pengurusan data pada dasarnya bergantung pada setiap pengguna. Oleh itu, pengguna boleh memilih untuk menjadi tuan rumah awan data peribadi mereka sendiri di Sistem Penyimpanan Gaia jika mereka mempunyai kuasa dan storan pengkomputeran yang mencukupi.

Kejelasan vs Ketahanan

Kejelasan adalah bahasa pengaturcaraan yang digunakan untuk membina aplikasi terdesentralisasi dan kontrak pintar di Blockstack. Ia dibina dengan bantuan pasukan di Algorand, satu lagi projek cryptocurrency kontrak pintar. Ia akan dilancarkan dengan pelancaran Blockstack 2.0.

Senibina Blockstack

Gambaran teknikal mengenai seni bina Blockstack.

Perbezaan terbesar antara Clarity dan Solidity (bahasa pengaturcaraan Ethereum) adalah bahawa Clarity tidak Turing lengkap dan tidak ada kod yang disusun sebelum disiarkan ke blockchain. Dalam istilah bukan teknikal, Clarity menukar fleksibiliti (apa yang anda boleh kodkan) untuk lebih banyak keselamatan (jauh lebih sukar untuk membuat kesilapan). Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai Kejelasan di sini.

Cryptocurrency STX

STX adalah token cryptocurrency asli Blockstack. Ia dibakar untuk mendaftarkan aset digital termasuk identiti pengguna dan kontrak pintar ke blockchain Blockstack. Walau bagaimanapun, inflasi digunakan untuk membayar penambang di rangkaian, yang bermaksud STX adalah inflasi dan tidak mempunyai bekalan tetap. Pada genesis, STX mempunyai jumlah penawaran sebanyak 1.32 bilion token.

Inflasi STX Blockstack

Jadual anggaran inflasi untuk token STX.

Seperti yang anda lihat dalam gambar di atas, walaupun STX bersifat inflasi, inflasi tahunan dijangka menurun dari hanya di bawah 5% per tahun menjadi kurang dari 1% per tahun dalam beberapa dekad yang akan datang. Ini disebabkan oleh kedua-dua token yang dibakar semasa penyertaan rangkaian dan pengurangan STX yang baru dicetak kerana jadual separuh yang dijelaskan sebelumnya.

ICO Blockstack

Blockstack telah mengadakan banyak penjualan token STX awam dan swasta. ICO 2018 dan 2019 awal mereka menjual sedikit lebih banyak 1/3 dari bekalan awal sebanyak 1,32 juta token dengan harga 12 sen USD per STX. Sekiranya anda merangkumi penjualan pelabur awal, ini menyumbang sekitar 50% dari penawaran awal.

Pengedaran Token STX

Dari baki bekalan awal bekalan STX, sekitar 15% diperuntukkan kepada pasukan dan pengasas Blockstack, dan selebihnya dibahagi antara dua perbendaharaan yang diuruskan oleh Blockstack. Sebilangan kecil token STX juga digunakan untuk membayar Blockstack Program Perlombongan Aplikasi.

Buka Kunci Pelepasan STX

Buka kunci jadual untuk token STX. Perhatikan bahawa ini adalah jadual pelepasan lama – lihat pautan terakhir dalam teks di bawah untuk yang dikemas kini.

Hampir semua token yang diperuntukkan mempunyai jadual peletakan hak (pelepasan) tersendiri yang berlangsung dari 2 hingga 7 tahun. Sebilangan besar jadual peletakan hak ini bermula pada bulan Oktober / November 2018 ketika blok genesis Blockstack ditambang dan pengedaran token bermula. Anda boleh membaca perincian jadual pelepasan yang dikemas kini di sini.

Analisis Harga STX

STX telah berada di pasaran cryptocurrency selama lebih dari satu tahun dan tidak melihat prestasi yang sangat memberangsangkan. Ia mencecah paras tertinggi hampir 30 sen pada bulan Ogos tahun ini tetapi telah menurun sedikit sejak itu. Ini hanya pulangan 2.5x dari harga ICO 12 sen, dan dengan andaian anda menjual puncaknya (yang hampir tidak ada yang dapat dilakukan).

Sejarah Harga STX

Sejarah harga token STX. Imej melalui CoinMarketCap

Memandangkan pelancaran bersih utama Blockstack 2.0 hampir tiba, ini dapat mendorong permintaan token STX. Ini kerana menyusun (membaca: meletakkan) token STX menawarkan ganjaran dalam Bitcoin, sesuatu yang belum dapat dilihat dalam cryptocurrency. Walau bagaimanapun, ekonomi sebenar ganjaran ini masih belum diperincikan, dan jika tidak menguntungkan, ia mungkin akan mempengaruhi permintaan STX.

Di mana Untuk Mendapatkan Cryptocurrency STX

Sekiranya anda ingin mendapatkan beberapa token STX, Binance adalah tempat yang perlu anda lawati. Jumlah dagangan adalah yang tertinggi di sana tetapi berhati-hati bahawa pengeluaran STX pada masa ini tidak tersedia.

Pasaran Blockstack STX

Pasangan pasaran untuk token STX. Imej melalui CoinMarketCap

Tidak dinasihatkan untuk menyimpan cryptocurrency anda sebagai pertukaran kerana keselamatan dana anda tidak terjamin. Apabila pengeluaran untuk STX tersedia di Binance, ingatlah untuk memindahkannya ke dompet anda sendiri.

Dompet STX

Buat masa ini satu-satunya dompet untuk token STX adalah milik Blockstack dompet desktop. Ia tersedia untuk komputer Windows dan macOS.

Dompet Desktop Blockstack

Penafian: kami tidak mempunyai 1.3 juta token STX (tetapi itu bagus).

Pastikan mata anda tetap dikupas kerana penyedia dompet perisian dan perkakasan utama kini menambah sokongan untuk token STX. Anda boleh merujuk muka surat ini untuk mengikuti penambahan ini.

Peta Jalan Blockstack

Pada Oktober 2020, Blockstack dijenamakan semula ke Stacks. Pada bulan yang sama, Blockstack PBC, syarikat yang berpusat di New York yang mengembangkan ekosistem Blockstack, dijenamakan semula ke Hiro Systems PBC. Kedua-dua jenama tersebut bertujuan untuk menandakan pergeseran paradigma untuk projek tersebut. Penjenamaan semula ini adalah kemajuan pada masa penulisan.

Tumpukan Rebrand Blockstack

4 sebab mengapa Blockstack dijenamakan semula menjadi Stacks.

Keputusan untuk menjenamakan semula Stacks bertujuan untuk menekankan tanggapan bahawa Blockstack telah beralih dari menjadi projek cryptocurrency ke ekosistem yang jauh lebih besar. Di samping itu, penggunaan nama universal untuk semua produk (mis. Stacks blockchain, Stacks Auth, Stacks token) diharapkan menjadikan projek ini tidak membingungkan bagi pendatang baru.

Hiro Systems PBC dinamakan sebagai protagonis novel sains yang dipanggil Runtuhan Salji. Novel ini sangat berpengaruh kepada pengasas Blockstack Muneeb Ali dan bahkan dipetik dalam tesis PhDnya. Hiro Systems PBC berhasrat untuk lebih memfokuskan diri pada pengembangan ekosistem Blockstack dan membantu memajukan pembangunan daripada mengusahakan blockchain itu sendiri.

Peta Jalan Blockstack 2021

Sekatan peta jalan semasa memberikan ramalan tentang apa yang diharapkan hingga tahun 2021. Sebilangan besar matlamat ini melibatkan pengembangan ekosistem menggunakan geran dan juga lelaran kedua dari program Perlombongan Aplikasi mereka.

Walaupun program Perlombongan Aplikasi pertama sangat berjaya, pasukan menyedari bahawa banyak pembangun bermain metrik pemarkahan untuk mendapatkan ganjaran daripada membina aplikasi berkualiti. Setelah berunding secara meluas dengan bekas peserta dan komuniti Blockstack, diharapkan pusingan kedua akan lebih berjaya daripada yang pertama.

Fasa Testnet Blockstack

4 fasa testnet Blockstack 2.0.

Pada masa penulisan, Blockstack berjarak beberapa hari lagi Fasa 4 dari jaring ujian 2.0nya. Ini adalah fasa keempat dan terakhir sebelum jaring utama 2.0 dilancarkan. Pelancaran jaring utama Blockstack dijangka berlaku sejurus selepas Fasa 4, dengan anggapan semuanya berjalan mengikut rancangan. Garis masa semasa untuk ini adalah 15 Disember.

Akhirnya, Blockstack bermaksud untuk membawa suara masyarakat ke ekosistemnya. Perincian yang tepat tentang bagaimana ini berfungsi belum dapat didedahkan, tetapi banyak yang menafsirkannya sebagai pendahulu untuk Blockstack menjadi DAO (organisasi autonomi yang terdesentralisasi).

Mengapa Kami Menahan Blockstack

Blockstack sejauh ini adalah salah satu projek cryptocurrency paling menarik setakat ini. Kontrak pintar dan privasi di Bitcoin telah lama menjadi fantasi bagi banyak pemegang Bitcoin dan terutama bagi para pemaksimum Bitcoin.

Kekuatan pasukan di sebalik projek ini adalah bonus besar, dan komitmen mereka terhadap nilai privasi, desentralisasi, dan pemilikan diri cryptocurrency adalah ceri di atas.

Stacking Susun Blok

Nampak baik di atas kertas, tetapi dalam praktiknya …

Namun, melibatkan insentif ekonomi Blockstack dengan Bitcoin boleh menyebabkan bencana projek ini. Dari satu segi, kejayaan Blockstack bergantung pada sama ada penambang akan memberikan Bitcoin mereka ke blockchain Blockstack. “Komitmen” ini pada asasnya melibatkan perdagangan Bitcoin untuk token STX, perdagangan yang tidak banyak orang akan rela buat semasa pasaran bull.

Lebih-lebih lagi, sebahagian besar tekanan beli untuk token STX akan datang dari mereka yang berharap dapat mengumpulkan (aka saham) token mereka untuk mendapatkan Bitcoin yang dilakukan oleh pelombong. Sekiranya tidak ada pelombong yang melakukan komitmen, tidak ada penumpuk yang akan berpartisipasi, dan rangkaian tidak akan pernah turun. Mungkin tidak banyak yang sanggup melepaskan Bitcoin mereka memandangkan pasaran semasa.

Blockstack berjalan lancar dalam hal ini. Di satu sisi anda mempunyai jurang ketidakpedulian – penyertaan rangkaian sangat sukar untuk banyak projek. Di sisi lain anda mempunyai oportunis – segmen komuniti kripto yang dengan senang hati akan memperdagangkan Bitcoin mereka untuk STX jika ganjarannya cukup tinggi.

Pam Harga XRP

Pam harga XRP baru-baru ini. Ia diketahui mempunyai asas yang boleh dipersoalkan. Imej melalui CoinMarketCap

Secara positif, XRP pam harga terkini mungkin merupakan contoh terbaik bagaimana asasnya tidak begitu penting dalam hal harga cryptocurrency. Walau bagaimanapun, idealnya, Blockstack akan bertahan di luar pasaran bull ini dan mewujudkan wawasannya mengenai internet tanpa kepercayaan. Sekiranya ia dapat mengimbangi insentif dengan betul di platformnya dan menarik perhatiannya dengan telatah pintar, ia mungkin akan bertahan.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me