Ulasan CareBit: Derma Amal di Blockchain

Walaupun banyak orang menganggap teknologi blockchain dan cryptocurrency sebagai cara untuk merevolusikan Kewangan, terdapat beberapa cara untuk meningkatkan kehidupan orang.

Salah satu cara itu adalah secara langsung melalui kekuatan sumbangan blockchain dan organisasi bukan keuntungan yang terdesentralisasi. Entiti ini menggunakan teknologi untuk memperbaiki kehidupan orang lain dengan cara yang sangat nyata.

Salah satu projek yang dilakukan hanyalah Carebit, badan amal bebas pertama di blockchain.

Dalam tinjauan Carebit ini, kami akan menggali projek, teknologi, kes penggunaan dan peta jalan untuk memberi anda maklumat yang paling penting mengenai prospek masa depannya. Mari kita gali.

Apa itu CareBit?

CareBit adalah amal digital yang dibina di atas blockchain sendiri. Kononnya juga merupakan salah satu badan amal pertama yang mempunyai blockchain tersendiri.

Mengapa ini penting? Ketelusan.

Ketika anda mengirim dana ke badan amal, Anda biasanya memiliki sedikit penjelasan di mana dana tersebut digunakan dan apakah dana tersebut digunakan sebagaimana mestinya. Ini kadangkala menimbulkan rasa kurang percaya antara penderma yang telah menyerahkan dana dan badan amal.

USP CareBit

Memandangkan blockchain adalah buku besar yang telus dan tidak berubah, terdapat ketelusan yang lengkap untuk semua transaksi yang berlaku di atasnya. Apabila badan amal memberikan sumbangan, transaksi dapat dilihat dan disahkan di blockchain.

Carebit akan mewujudkan dua dana yang akan menguruskan sumbangan tersebut. Yang pertama adalah dana kecemasan yang akan digunakan untuk bertindak balas terhadap situasi bencana semasa ia berlaku. Ini juga akan dilakukan dengan kerjasama badan amal lain yang ada.

Carebit juga mempunyai token utiliti sendiri yang digunakan pada blockchain. Token CARE akan dipegang oleh mereka yang menyumbang dana dan mereka akan mendapat pulangan dari pemegangnya daripada menjalankan masternode (lebih lanjut mengenai ini di bawah).

Teknologi CareBit

Pada masa ini, CareBit adalah cryptocurrency Proof-of-Work. Ini bermaksud bahawa transaksi disahkan dan blok ditemui melalui perlombongan. Ini adalah bagaimana cryptocurrency popular lain seperti Bitcoin dan Litecoin mendapat kata sepakat.

Menurut protokol Carebit, dengan blok 400 algoritma akan beralih dari model PoW ke algoritma konsensus berdasarkan Proof-of-Stake (PoS). Di sinilah anggota masyarakat yang “mempertaruhkan” duit syiling mereka akan dibenarkan untuk mengesahkan transaksi. Berikut adalah ganjaran blok yang akan diperoleh pelombong ketika mereka mula-mula beroperasi melalui POW dan kemudian melalui POS. Jumlah maksimum token CARE yang akan tersedia di pasaran adalah 200m.

Sekat Ganjaran di Carebit

Setelah CareBit beralih dari penambangan PoW ke PoS, node pengesahan di rangkaian akan dipanggil “masternodes”.

CareBit Masternodes

Jadi apa itu masternodes?

Ini pada dasarnya adalah nod dalam rangkaian yang memerlukan minimum syiling untuk beroperasi. Masternode ini kemudiannya akan menjadi validator yang akan mengesahkan semua transaksi di rangkaian. Kami telah merangkumi mekanisme masternodes terlebih dahulu.

Dalam ekosistem Carebit, masternode ini diperlukan untuk mempertaruhkan 30,000 token CARE. Ini akan dianggap sebagai “cagaran” dalam protokol dan akan memberi pemegang masternodes hadiah perlombongan yang dapat dilihat sebagai aliran pendapatan biasa.

Tadbir Urus CareBit

Agar ekosistem carebit terus maju, keputusan pembangunan penting perlu dibuat.

Oleh itu, untuk memastikan bahawa keputusan ini dibuat dengan adil, struktur pemerintahan diperlukan. Struktur tadbir urus Carebit bersama dengan hak suara yang berlaku untuk setiap anggota ditentukan di bawah ini.

Hak Mengundi Masternodes

Imej melalui Soalan Lazim Carbit

Di atas, “komuniti” adalah anggota yang merupakan sebahagian daripada ekosistem masternode. Agar anda sebagai pengendali masternode mendapat hak mengundi ahli, anda perlu memiliki minimum 5 masternode. Oleh itu, ini memerlukan anda mempertaruhkan 150,000 CARE.

Oleh itu, bukan sahaja pengusaha masternode berpeluang untuk menjana pendapatan tambahan dari penumpukan syiling mereka dengan masternode tetapi mereka juga akan mempunyai kepentingan dalam pembangunan projek di masa hadapan..

Pentadbiran Dana

Carebit akan mengawal dua dompet sumbangan yang akan ada di CARE dan BTC. Terdapat juga dompet derma yang akan menguruskan semua perbelanjaan mengurus bukan untung.

Pada peringkat awal projek, sumbangan akan diberikan kepada penerima melalui Bitcoin. Harapannya adalah dari masa ke masa, seiring dengan bertambahnya nilai token CARE, Carebit akhirnya dapat mulai menggunakannya untuk membuat sumbangan mereka.

Mereka yang telah memberi sumbangan kepada Carebit akan dapat melihat ke mana perginya sumbangan mereka. Ini mewujudkan tahap ketelusan dalam ekosistem yang telah kita bincangkan di atas.

Carebit juga akan mengawal jumlah dana yang dikeluarkan kepada penerima sehingga mereka menghindari sebarang kesan terhadap harga pasaran token CARE. Pasukan ini akan menggunakan kepakaran mereka untuk mencuba dan mencari keseimbangan yang tepat antara sumbangan dan dana terkumpul.

Bagaimana Amal Dipilih?

Oleh itu, kita tahu bahawa Carebit akan membantu mereka yang memerlukan, tetapi bagaimana perkara ini dapat diputuskan?

Carebit akan bekerjasama dengan badan amal yang ada untuk menentukan projek mana yang akan menerima peruntukan dana. Mereka telah menghubungi beberapa badan amal dan mengesahkan bahawa mereka akan menerima sumbangan dalam Bitcoin. Badan amal itu CAF dan BitGive.

Harapan BitCare adalah bahawa pada waktunya, mereka akan mendapat amal untuk juga menerima token CARE. Ini dapat mewujudkan ekosistem di mana badan amal boleh menjual token CARE di bursa dan menggunakan dana tersebut untuk membantu mereka yang memerlukan atau mereka dapat menyimpan token dalam masternode dan memperoleh aliran pendapatan untuk penerima mereka.

Bagaimana Pembayaran Akan Dilakukan

Logo Carebit.org

Imej melalui Carebit.org

Walaupun cryptocurrency adalah aset yang sangat revolusioner, mereka masih perlu ditukar menjadi mata wang Fiat untuk digunakan dalam program badan amal. Di sinilah projek kad cryptocurrency seperti TenX dan Monaco (MCO) dimainkan.

Harapan Carebit untuk bekerjasama dengan projek seperti ini agar kad dapat membantu melancarkan perbelanjaan badan amal. Ia juga sangat berguna bagi mereka yang ingin menyumbangkan token BTC atau CARE dengan mata wang Fiat di akaun bank mereka.

Carebit mengambil sikap bahawa mereka tidak akan pernah memberikan sumbangan dalam Fiat kepada badan amal kerana mereka mendakwa ini akan mengalahkan tujuan keseluruhan ekosistem. Mereka akan meminta individu / organisasi untuk memiliki alamat CARE yang menerima sebelum mereka dapat menuntut dana dari dana Carebit. Selain itu, perbelanjaan dana oleh badan amal tersebut akan dipantau oleh pasukan Carebit di lapangan.

Kesimpulannya

Seperti yang telah kami tunjukkan, teknologi blockchain dan cryptocurrency dapat digunakan bukan hanya untuk mendesentralisasi sistem kewangan tetapi juga untuk membantu mereka yang memerlukan.

Ketelusan yang diberikan oleh blockchain serta keselamatan yang diberikan oleh kriptografi bermaksud bahawa sumbangan dapat dengan mudah dikesan dari ujung ke ujung. Carebit menjalin perkongsian hebat dengan badan amal dan juga menyebarkan penggunaan cryptocurrency kepada komuniti bukan keuntungan.

Melalui penggunaan token CARE, mereka juga membuat ekosistem di mana token unik “sumbangan” digunakan. Status masternode rangkaian bermaksud bahawa mereka yang mempertaruhkan syiling mereka juga dapat menerima pendapatan berterusan untuknya.

Memang ada cabaran yang timbul dari penggunaan cryptocurrency untuk derma. Harga benar-benar tidak menentu dan oleh itu unjuran sukar dibuat. Lebih-lebih lagi, jika tidak ada penggunaan yang cukup untuk token CARE maka mereka tidak akan memperoleh nilai dan oleh itu kegunaannya.

Seseorang hanya boleh berharap bahawa pasukan CareBit mengetahui hal ini dan mengambil langkah yang betul untuk memantau bekalan dan mendapatkan senarai pertukaran yang diperlukan.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me