Ulasan Cartesi (CTSI): Meningkatkan Kontrak Pintar Ethereum

Oleh kerana revolusi DeFi terus berkembang dan Ethereum menjadi rangkaian yang semakin penting, terdapat banyak perhatian yang diberikan pada peningkatan skalabilitas dan penurunan yuran untuk kontrak pintar yang digunakan dalam transaksi tersebut.

Satu pasukan pembangunan inovatif yang menjalankan projek Cartesi berusaha untuk memperbaiki kontrak pintar dengan menyelesaikan masalah mendesak yuran transaksi yang tinggi dan keperluan untuk skalabiliti dalam rangkaian Ethereum.

Ini dapat dicapai dengan menggunakan varian pada penggabungan Optimistik dan yang lebih penting adalah merevolusikan pembuatan kontrak pintar dengan membenarkan pembangun membuat kod dengan susunan perisian yang lebih utama daripada Soliditas.

Rantai yang disokong

Bina dApps pada blockchain pilihan anda menggunakan Linux. Imej melalui Cartesi.io

Pembangun telah menyedari beberapa lama kesukaran dalam membina dApps memandangkan teknologi blockchain yang ada sekarang. Cartesi sedang mengembangkan penyelesaian yang akan mempunyai dApps menjalankan semua pengiraan kompleks dan mahal mereka di luar rantai, menghilangkan kos blockchain yang melarang dan batasan lain yang dikenakan oleh teknologi blockchain.

Sebenarnya, dApps yang dibina menggunakan Cartesi adalah kabel untuk melaksanakan pengiraan yang berjuta-juta kali lebih intensif daripada jika mereka menjalankan on-chain.

Cartesi mencapainya dengan menawarkan persekitaran runtime Linux. Ini menjadikannya satu-satunya sistem pengkomputeran luar rantai yang dapat disahkan berdasarkan perisian. Dengan menggunakan pembangun Linux kini mempunyai pilihan untuk menggunakan banyak pilihan perisian yang dikembangkan selama 3 dekad yang lalu dan yang menjalankan banyak aplikasi internet yang digunakan hari ini.

Ciri-ciri Cartesi

Terdapat sejumlah ciri yang menjadikan Cartesi sebagai persekitaran pembangunan yang menarik. Berikut adalah tiga ciri utama yang mengesyorkan penggunaan Cartesi dalam pembangunan dApp:

  1. Pengiraan dunia nyata memenuhi blockchain: Blockchain tidak dikembangkan dengan mempertimbangkan komputasi intensif. Jenis pengiraan yang memerlukan ini memerlukan platform yang realistik. Dengan pengiraan luaran Cartesi dapat dijalankan secara luaran menggunakan pemproses RISC-V di bawah sistem operasi Linux. Ini membolehkan pembangun menggunakan semua alat, perkhidmatan dan perpustakaan yang telah dibangunkan untuk Linux selama 30+ tahun kebelakangan.

    Dunia Sebenar Blockchain

    Cartesi adalah persimpangan blockchain dan pengkomputeran dunia nyata. Imej melalui Blockfyre

  2. Mudah alih merentasi pelbagai blok: Nod Cartesi tidak menyedari blockchain apa yang menggunakannya untuk pengiraan, menjadikannya mampu menjalankan pengiraan untuk mana-mana blockchain. Ini menghilangkan perincian blockchain, yang membolehkan pengiraan menjadi terpencil. Pada gilirannya ini menjadikannya mudah alih, sementara juga memberikan kebolehubahan dan keamanan, dan memungkinkan untuk menggunakan sistem pembayaran.
  3. Konsensus yang dijamin: Pengiraan yang dijalankan di luar blockchain dapat disahkan dengan mudah oleh mana-mana pihak yang terlibat. Apabila pertikaian timbul, mereka disusun berdasarkan Cartesi secara automatik. Ini juga memastikan pengiraan yang diperlukan dalam blockchain minimum.

Penyelesaian Skalabiliti Cartesi

Dengan Cartesi dApps mampu menjalankan pengiraan tanpa perlu risau tentang kos transaksi dan batasan blockchain yang lain. Selain itu, semua pengiraan yang dilakukan di dalam simpul Cartesi dapat dihasilkan semula dan dapat disahkan. Ini mengekalkan desentralisasi yang diperlukan untuk blockchain, serta jaminan keselamatan blockchain. Konsensus tempatan dicapai dalam simpul, dengan sebarang perselisihan diserahkan ke rantai utama untuk diselesaikan.

Penyelesaian Skalabiliti Cartesi

Cartesi menawarkan skalabiliti melalui nod dan rantai sisi. Imej melalui Blockfyre.

Ini menjadikan Cartesi sebagai penyelesaian skalabiliti di luar rantai. Skalabilitas telah menjadi masalah utama bagi blockchain dalam evolusi mereka saat ini, kerana kekurangan skalabilitas telah menjadi faktor pembatas dalam penggunaan dApps secara besar-besaran. Dengan kebutuhan yang jelas untuk skalabilitas pada lapisan infrastruktur, ada sejumlah besar blok publik yang telah memfokuskan usaha pengembangan mereka pada penyelesaian terhadap masalah skalabilitas.

Pada masa ini projek-projek ini terutama mengusahakan dua jenis penyelesaian untuk masalah skalabiliti: penyelesaian Layer-1 dan penyelesaian Layer-2.

Dalam penyelesaian Layer-1, skalabilitas blockchain diperbaiki dengan menerapkan perubahan pada mekanisme yang mendasari. Beberapa contoh dari ini adalah projek-projek yang menerapkan penyelesaian penolakan, atau yang sedang mencari jalan untuk memperbaiki mekanisme konsensus.

Penyelesaian Layer-2 berbeza kerana mereka dapat menyelesaikan masalah skalabiliti blockchain di luar rantai. Dengan cara ini adalah mungkin untuk memanggil mana-mana projek yang tertumpu pada rantai sisi, penyelesaian Plasma, dan saluran negara sebaya dengan Cartesi. Ini menjadikan persaingan dalam penyelesaian ini cukup sengit, tetapi pada awal 2021 belum ada penyelesaian teknikal yang ideal yang diusulkan dan dibawa ke pasar.

Lapisan Cartesi 2

Teknologi Layer-2 menawarkan skalabiliti dari blockchain. Imej melalui LimeChain.tech

Cartesi berharap dapat menjadi yang pertama dalam kaedah uniknya untuk meningkatkan skalabiliti. Itu melibatkan melakukan perhitungan kompleks di luar rantai untuk mewujudkan persekitaran simpul yang dipercayai, dan kemudian menyelesaikan setiap pertikaian dengan memberikan insentif untuk mengesahkan hasil pengiraan.

Konsensus Tempatan Off-Chain Node Cartesi

Salah satu masalah dengan blockchain ialah ia berjalan dengan sangat perlahan jika dibandingkan dengan penyelesaian perisian lain. Kekurangan kelajuan ini kerana blockchain memerlukan banyak komputer untuk mencapai kata sepakat. Konsensus global seperti ini sangat memakan masa, dan agak mahal. Dan tentunya ini merumitkan masalah skalabiliti juga.

Walau apa pun aplikasi yang terdesentralisasi tidak perlu mencapai konsensus global, hanya perlu mencapai konsensus tempatan dalam kebanyakan kes. Ini membolehkan penyelesaian seperti Cartesi untuk memisahkan proses penting dalam rantai dari proses yang kurang penting dan menjalankannya di Cartesi VM. Dengan menggunakan permuafakatan tempatan jika memungkinkan, yang merupakan sebagian besar pengiraan, Cartesi dapat mengurangkan biaya dApps sambil juga meningkatkan kecepatan.

Teras Cartesi

Cartesi membelah pengiraan dan menggunakan kata sepakat di luar rantai apabila mungkin. Imej melalui Blockfyre.

Dan Cartesi VM tidak eksklusif. Ia percuma untuk Ethereum 2.0 dan penyelesaian penskalaan Level-2 yang lain. Ini termasuk rantai sisi, kalis ZK, saluran negara, dan plasma. Semua penyelesaian Layer-2 ini dapat menentukan “pengiraan Cartesi penuh dalam urus niaga mereka.”

Permainan Desentralisasi Cartesi

Sejauh ini terdapat dua pendekatan yang dilakukan dengan permainan yang terdesentralisasi. Penyelesaian pertama menggunakan blockchain untuk berinteraksi dengan NFT. Yang kedua menggunakan logik permainan sepenuhnya terdesentralisasi untuk menawarkan penyelesaian permainan yang adil. Jenis kedua ini lebih disukai untuk situasi seperti kejohanan kerana ia mencegah kecurangan.

Dengan permainan logik yang terdesentralisasi, tidak perlu menggunakan pihak berkuasa pusat untuk mengesahkan skor. Lebih baik lagi, jenis permainan ini bersifat sumber terbuka, yang membolehkan pembangun lain membuat garpu permainan. Selain itu, mereka juga boleh ditadbir dengan cara yang sama seperti DAO.

Merayap

Creepts adalah aplikasi pertahanan menara yang terdesentralisasi sepenuhnya pertama. Imej melalui Creepts.cartesi.io

Salah satu cara yang menyenangkan bahawa Cartesi menunjukkan teknologi ini adalah melalui permainan pertahanan menara yang telah dibuat Merayap. Ini adalah dApp pertahanan menara yang terdesentralisasi pertama, dan dengan menggunakan logik desentralisasi, hasil permainan ini terbukti adil.

Dan kerana Creepts dibangun pada platform Linux yang terdesentralisasi, ia dapat menggunakan beban komputasi yang sangat berat, yang tidak mungkin dilakukan sekiranya menjalankan permainan secara rantai. Oleh kerana permainan ini dijalankan dengan penyelesaian Layer-2, permainan ini murah dan cepat. Walaupun ini dan dApps lain berada di ruang permainan dan perjudian, terdapat banyak kes penggunaan lain untuk Cartesi. Ini termasuk pasar AI, logistik, dan DeFi.

Teras Cartesi

Kami telah banyak membincangkan mengenai sisi luar rantai Cartesi dan bagaimana ia dapat meningkatkan kelajuan dan kos, tetapi Cartesi menggunakan pendekatan hybrid on-chain / off-chain. Sebilangan besar kerja pengkomputeran dilakukan di luar rangkaian, namun tugas penting seperti pembayaran tetap di luar rangkaian. Sistem lengkap terdiri daripada tiga komponen teras utama: Cartesi Nodes, Cartesi Machines, dan The Cartesi Data Ledger.

Apa itu Nod Cartesi?

Nod Cartesi adalah tempat semua komponen dan pengiraan aplikasi di luar rantai terkandung. Nod terdiri daripada perkakasan dan perisian. Untuk menjalankan sebarang aplikasi di Cartesi pengguna diminta untuk berinteraksi dengan nod. Di dalam setiap nod terdapat Mesin Cartesi, yang merupakan jenis mesin maya yang menjalankan Linux yang diedarkan. Semua logik terdesentralisasi untuk aplikasi dijalankan dan ditiru dalam VM.

Apa itu Mesin Cartesi?

Seperti disebutkan di atas, Mesin Cartesi adalah mesin maya yang terdapat di dalam Cartesi Node dan menjalankan versi Linux yang terdesentralisasi. Semua pengiraan yang dikendalikan oleh mesin Cartesi dapat dihasilkan semula dan dapat disahkan. Inti Mesin Cartesi dapat menentukan pengiraan mana yang perlu dihasilkan semula dan mana yang tidak dan ia membahagikannya dengan sewajarnya. Dengan membahagikan pengiraan dengan cara ini, Mesin Cartesi mampu membawa kelajuan dan kapasiti penyimpanan sistem sejajar dengan sistem moden yang lain.

Lejar Data

Walaupun projek Layer-2 menyelesaikan masalah biaya dan kelajuan, mereka mempunyai masalah ketersediaan data yang terjadi jika salah satu pihak tidak beroperasi di tengah-tengah transaksi. Cartesi menyelesaikan masalah ini dengan menambahkan rantai sampingan Proof-of-Stake yang mereka namakan Data Ledger. Rantai sampingan lejar data ini digunakan untuk sejumlah hal, termasuk “penyimpanan jangka pendek, pengumpulan sampah, pelindung, perhitungan yang ditiru di luar rantai, dan konsensus lokal.”

Kes Penggunaan Potensi Cartesi

Seperti yang telah kita lihat, Cartesi dapat menjalankan Linux, menyelesaikan sejumlah besar pengiraan, dan membangun dApps yang dapat diskalakan. Walaupun penggunaannya yang paling jelas saat ini adalah penciptaan permainan pertahanan menara Creepts, Cartesi memiliki penggunaan yang melampaui sekadar permainan. Aplikasi ini dapat digunakan untuk meningkatkan prestasi semua jenis aplikasi, yang memperluas kegunaannya ke setiap ceruk, termasuk:

Kes Penggunaan Cartesi

Cartesi lebih baik daripada sekadar permainan. Imej melalui Medium.com

  • Kewangan Terdesentralisasi (DeFi)
  • Logistik
  • Penyumberan Luar
  • Pasar
  • Penyelidikan

Selain permainan menara pertahanan, Cartesi juga telah mengeluarkan dua produk khusus untuk komuniti pemaju: Descartes dan Noether.

Descartes

Descartes adalah SDK yang membolehkan pemaju membuat kod kontrak pintar mereka menggunakan Linux dan bukannya Solidity. Ini memudahkan para pembangun yang tidak biasa dengan Solidity, tetapi yang mungkin telah menggunakan Linux selama bertahun-tahun, jika belum berpuluh tahun. Membuat dan menggunakan aplikasi menggunakan bahasa pengaturcaraan yang biasa dapat mengurangkan masa pengembangan dengan ketara.

Descartes

Descartes SDK membolehkan pemaju menggunakan Linux untuk membuat kontrak pintar. Imej melalui Cartesi.io

Descartes dapat membuat logik dApp dapat diproses dalam sistem operasi di luar rantai yang dapat mengurangkan kos kontrak pintar dengan ketara.

Tidak

Noether adalah produk pembangun lain yang dibuat oleh Cartesi. Noether adalah sidechain yang dikembangkan untuk penyimpanan data jangka pendek, khusus untuk Cartesi dApps yang dimaksudkan untuk berjalan di Ethereum. Noether sangat membantu kerana banyak data yang digunakan ketika berinteraksi dengan aplikasi hanya memerlukan penyimpanan sementara.

Dengan Noether, pemaju akan mempunyai akses ke storan yang murah dengan jumlah permintaan yang tinggi. Noether inilah yang akan meyakinkan para penyelidik untuk menggunakan dApps menggunakan Cartesi, dengan pengetahuan bahawa mereka tidak akan dilumpuhkan oleh kenaikan kos penyimpanan atau kesulitan transaksi.

Perlombongan Rizab CTSI & Bukti Kepentingan

Pasukan Cartesi menghabiskan suku keempat tahun 2020 bekerja keras untuk menyampaikan CTSI Reserve Mining dan sistem Proof of Stake. Tepat pada akhir tahun ini, pada 27 Disember 2020 CTSI Reserve Mining dan sistem Proof of Stake disiarkan secara langsung di jaringan utama Cartesi. Cartesi juga memberikan panduan terperinci mengenai Cara Mempertaruhkan dan Menjalankan Node jika anda berminat. Ringkasnya sistem menyediakan:

Noether Sidechain

Perlombongan rizab dimungkinkan oleh rantai sampingan Noether. Imej melalui Cartesi.io

  • Pelombong mendapat ganjaran 2900 CTSI setiap blok yang dituntut. Rata-rata, setiap blok dibuat setiap 30 minit.
  • Dana pengguna adalah selamat semasa dipegang kontrak, diaudit oleh SlowMist.
  • Tidak ada pemotongan dan tidak ada risiko kepada prinsipal kerana kerosakan fungsi atau ketiadaan nod.
  • Ganjaran yang diedarkan terus ke dompet pengguna, menghilangkan yuran transaksi ETH tambahan.

CTSI Reserve Mining diimplementasikan sebagai sarana untuk bootstrap rantai sampingan Noether dan menyediakan pengguna dengan ketersediaan data yang sangat dioptimumkan untuk penyimpanan sementara. Ini akan menjadi bahagian yang sangat penting dari timbunan skalabiliti yang dirancang oleh Cartesi.

Setelah selesai, fasa terancang yang terakhir akan dirancangkan di Cartesi akan menjadi sistem lelong saham inovatif yang sedang dirancang. Sistem ini akan membawa sejumlah faedah kepada para pemangku kepentingan, seperti dapat menentukan biaya peluang mereka dan mendapatkan ganjaran lebih awal.

Peta Jalan Cartesi

Catesi tetap berada di landasan yang betul dengan peta jalan terbarunya. Imej melalui Twitter.

Berikut adalah garis masa yang dirancang untuk sistem taruhan lengkap:

  • Disember 2020: Proof of Stake Mainnet pelancaran
  • 2021 S1: Sistem perwakilan
  • 2021: Noether, Oracle ketersediaan data yang dioptimumkan
  • 2022: Sistem makroekonomi inovatif dengan lelongan bertaruh

Pasukan Cartesi mempunyai keterangan yang sangat terperinci mengenai yang lengkap Makroekonomi CTSI, tetapi versi pendek adalah seperti berikut:

Pengendali nod Cartesi Side Chain boleh mempertaruhkan token cartesi dengan membeli hak taruhan. Hak taruhan ini menjadikan CTSI terkunci sehingga akhir kitaran pertarungan setelah itu membayar pemilik prinsipal yang dikunci ditambah hadiah di CTSI. Hak taruhan diperoleh melalui lelongan Belanda secara berkala dan memberi pemilik hak untuk melaksanakan tugas perlombongan yang dihargai sehingga tarikh luputnya.

Pasukan Cartesi

Projek Cartesi telah dimulakan pada tahun 2018 oleh empat pengasas bersama: Erick de Moura, Augusto Teixeira, Diego Nehab dan Colin Steil. Keempat-empat mereka mula berminat dengan blockchain kerana Augusto Teixeira berkawan dengan pengasas IOTA, Serguei Popov. Setelah Cartesi dimulakan, Popov menjadi salah satu pelabur dan penasihat terawal dalam projek ini.

Idea awal yang dikemukakan oleh Augusto adalah untuk mewujudkan pasaran AI tanpa kepercayaan untuk para saintis data. Namun setelah projek ini dijalankan, pasukan menyedari bahawa mereka memperluas skop dan Cartesi berkembang menjadi penyelesaian berasaskan Layer-2, Linux untuk masalah skalabilitas dan pengiraan untuk blockchain dApps.

Pasukan Cartesi

Empat anggota pengasas Cartesi. Imej melalui Cartesi Litepaper.

Sekarang CEO Cartesi adalah Erick de Moura, seorang usahawan bersiri dan pemimpin teknikal dengan lebih dari 20 tahun dalam industri perisian. Setelah menamatkan pengajian di peringkat Sarjana Muda dalam bidang Kejuruteraan Elektrik, beliau telah mengikuti pelbagai peranan reka bentuk dan pembangunan perisian selama dua dekad.

  • Augusto Teizeira, yang mempunyai idea awal untuk Cartesi, kekal sebagai Ketua Pegawai Ilmiahnya. Dia juga seorang profesor di Instituto de Matematica Pura e Aplicada (IMPA) di Rio de Janiero, Brazil. Augusto mempunyai PhD dalam Matematik dari ETH Zurich dan telah menghabiskan kerjayanya di akademik.
  • Diego Nehab kekal dengan Cartesi sebagai Ketua Pegawai Teknikalnya dan juga berkhidmat sebagai penyelidik di IMPA. Dia mempunyai PhD dalam Computer Graphics dari Princeton University, dan pada awal kerjayanya dia bekerja sebagai penyelidik di Microsoft.
  • Colin Steil adalah Ketua Pegawai Operasi di Cartesi. Dia adalah lulusan University of Alberta dengan ijazah dalam Perniagaan Antarabangsa dan Fianance dan telah memegang beberapa peranan dalam firma modal teroka dengan tujuan untuk membantu pemula teknikal.

Token CTSI

Blockchain Cartesi mencapai kata sepakat melalui Proof-of-Stake dan dikendalikan oleh rangkaian Operator Node. Dalam senario ini, token asli blockchain adalah elemen penting dalam membuat sistem berfungsi. Token CTSI menyediakan semua perkara berikut:

Token CTSI

Token CTSI memberikan banyak faedah kepada sistem. Imej melalui Cartesi Litepaper.

  • Mempertaruhkan – Oleh kerana penjana blok akan dipilih sesuai dengan kepentingannya dalam ekonomi, perlu ada cara untuk membuat pertanyaan dan mengunci keseimbangan setiap orang dalam sistem.
  • Pemilihan pengeluar blok – Pelombong akan dipilih untuk mengusulkan blok sesuai dengan baki token mereka, sehingga jaringan tersebut dikendalikan oleh komuniti pemangku kepentingan.
  • Memotong – Tingkah laku buruk tidak disentivasikan dengan mengunci dan berpotensi memangkas token pelakon yang tidak jujur.
  • Bayaran transaksi – Walaupun Side Chain adalah pesanan besarnya lebih murah daripada rantai utama yang mendasari, pengguna atau pemaju DApp masih perlu membayar agar transaksi mereka diproses, dihantar dan disimpan sementara oleh orang lain. Bayaran ini akan dibayar kepada Pengendali Node dengan CTSIToken.
  • Pengiraan cabaran – Token CTSI juga akan penting untuk mencabar hasil pengiraan yang disiarkan di blockchain. Ini akan berfungsi sebagai mekanisme keluar yang menjamin pelaksanaan DApps yang betul dan mencegah tingkah laku buruk.

Token CTSI mempunyai jumlah penawaran 1 bilion token, dan bekalan yang beredar sebanyak 215 juta token pada masa ini. Pasukan ini telah mengadakan beberapa penjualan swasta pada masa lalu, meningkatkan jumlah $ 800,000 melalui penjualan peribadi tersebut. Pada bulan April 2020 terdapat ICO di mana 100 juta token CTSI dijual seharga $ 0,015 setiap satu yang mengumpulkan $ 1,5 juta tambahan untuk pasukan Cartesi.

Token CTSI telah disenaraikan dan mula diperdagangkan sejurus ICO pada 24 April 2020. Token dibuka pada harga lebih dari 200% di atas harga ICO, diperdagangkan di atas $ 0.05 untuk beberapa hari pertama. Ia dengan cepat turun di bawah $ 0,03 dalam beberapa minggu, tetapi kemudian pulih dan pada 18 Ogos 2020 ia mencapai paras tertinggi sepanjang masa pada $ 0.1298. Ia tidak turun di bawah $ 0,03 sejak itu dan sehingga Februari 2021 diperdagangkan pada $ 0,06770.

Prestasi Harga CTSI

Harga CTSI tidak stabil, tetapi kukuh secara keseluruhan. Imej melalui Coinmarketcap.com

Sebilangan besar jumlah dagangan dalam token boleh didapati di Binance, walaupun terdapat juga jumlah volume yang layak di Bilaxy juga.

Kesimpulannya

Memandangkan penekanan berat pada skalabilitas, dan fakta bahawa penskalaan Ethereum 2.0 mungkin akan memakan masa bertahun-tahun untuk dicapai, projek penskalaan Layer-2 seperti Cartesi sangat diminati dan sangat popular.

Cartesi nampaknya dapat memperbaiki masalah penskalaan Ethereum, dan selain itu menjadikan hidup lebih mudah bagi kebanyakan pembangun dengan membiarkan mereka membuat kod dApps dan kontrak pintar menggunakan Linux dan bukannya Soliditas.

Cartesi memungkinkan kekuatan pengkomputeran yang jauh lebih besar, tanpa kehilangan keselamatan. Ini hampir dijamin untuk mendorong penciptaan dApps generasi akan datang yang dapat memanfaatkan peningkatan kuasa komputasi, dan yuran yang jauh lebih rendah.

Kerana Cartesi berfungsi berdasarkan mekanisme konsensus Proof-of-Stake, permintaan untuk token CTSI harus meningkat ketika semakin banyak dApps ditambahkan ke ekosistem. Walaupun benar bahawa 1 bilion token adalah bekalan yang besar, kebanyakan token ditangguhkan untuk mendapatkan hadiah perlombongan dan untuk menyokong asas dan pertumbuhan projek Cartesi di masa hadapan.

Pengasasnya adalah individu yang sangat berpengalaman dan sangat berkebolehan, dan mempunyai hubungan dengan IOTA dan pengasasnya Serguei Popov hanya dapat membantu projek ini menjalin hubungan dengan projek blockchain lain.

Selagi pasukan terus memberikan hasil nampaknya ada sedikit kritikan dengan projek itu. Ini menyediakan teknologi yang berguna dan bahagian penting dari teka-teki skalabiliti. Melalui Cartesi, pemaju harus dapat membuat dApps yang jauh lebih baik, yang seterusnya harus mempercepat penggunaan dan pertumbuhan keseluruhan ekosistem.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me