Ulasan Cloakcoin (CLOAK): Crypto Berfokus Privasi yang Ditubuhkan

Cloakcoin (CLOAK) bukanlah duit syiling yang anda dengar banyak hari ini, tetapi merupakan salah satu cryptocurrency lama, yang telah dilancarkan pada tahun 2014.

Ia adalah wang tunai digital yang benar-benar selamat, peribadi dan tidak dapat dikesan dengan fungibilty penuh (setara dengan semua syiling). Cloakcoin dapat mencapai privasi ini melalui penggunaan sistem pencampuran syiling offchain yang disebut “Enigma”

Namun, dengan sekian banyak koin privasi yang lebih terkenal seperti ZCash dan Monero, dapatkah Cloackcoin benar-benar bersaing?

Dalam tinjauan Cloakcoin ini, kami akan menyelami projek ini dengan melihat teknologi, pasukan, pembangunan dan peta jalan. Kami juga akan menganalisis kes penggunaan jangka panjang untuk token CLOAK dan potensinya untuk penggunaan yang lebih besar.

Ciri Cloakcoin

Sebaik sahaja anda melihat ciri-ciri itu Cloakcoin membawa ke meja anda mungkin bersetuju bahawa ia agak terlepas pandang. Atau anda mungkin melihat mengapa ia diabaikan. Mari dapatkan idea tentang kelebihan yang mungkin anda peroleh daripada menggunakan Cloakcoin.

Transaksi Lebih Cepat – Cloakcoin direka dengan 60 kali blok kedua, menjadikannya sepuluh kali lebih pantas daripada Bitcoin dalam memproses transaksi. Sudah tentu ia belum mempunyai jumlah duit syiling utama, jadi kita harus menunggu untuk melihat bagaimana ia akan berkinerja dengan jumlah urus niaga yang jauh lebih berat.

Sepenuhnya Tanpa Nama dan Peribadi – Di sinilah Cloakcoin bersinar. Identiti pengguna tidak pernah terungkap ketika bertransaksi dengan Cloakcoin, menjadikannya salah satu koin privasi yang paling selamat. Ini dapat dicapai melalui teknologi Enigma miliknya, yang akan dibincangkan dengan lebih mendalam kemudian.

Selamat dan terkawal – Gabungan teknologi blockchain sumber terbuka menjamin keselamatan dan keselamatan Cloakcoin.

Desentralisasi – Cloakcoin terdesentralisasi sepenuhnya, menggunakan perlombongan bukti kepentingan untuk mengamankan rangkaian. Sistem desentralisasi dan PoS ini juga memberikan insentif bagi pengguna untuk menyimpan duit syiling di dompet mereka dalam proses yang disebut staking.

Ganjaran Staking – Mana-mana pengguna yang memilih untuk menyimpan CLOAK di dompet mereka boleh meletakkan syiling tersebut dan mendapat hadiah kerana melakukannya. Staking reward berjumlah 6% pulangan tahunan, yang merupakan insentif bagi pengguna untuk membantu mengamankan rangkaian. Pengguna juga boleh memilih untuk memproses transaksi Enigma untuk mendapatkan ganjaran tambahan.

Mesra pengguna – Ini adalah aspek yang sering diabaikan dari banyak blockchain dan cryptocurrency, tetapi sebenarnya kebanyakan orang tidak akan menggunakan sistem yang terlalu rumit. Cloakcoin mesra pengguna dan mudah dipahami. Tidak ada arahan teknikal terperinci, dan pengguna boleh menghantar dan menerima CLOAK tanpa nama dalam beberapa minit setelah memasang dompet mereka.

Cloakcoin dari Permulaan

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, Cloakcoin dikembangkan dan dirilis pada tahun 2014, walaupun telah mengalami peningkatan besar sejak peluncuran awal itu. Satu perkara yang tidak pernah berubah selama bertahun-tahun adalah sifat Cloakcoin yang terdesentralisasi dan diedarkan.

Lebih penting lagi ialah evolusi fungsi privasi Cloakcoin. Dengan peningkatan ke Enigma, Cloakcoin menjadi koin privasi tanpa nama yang lengkap dan total. Tidak seperti duit syiling yang lain, tidak ada cara untuk mengikuti jejak blockchain untuk menentukan dari mana datangnya token CLOAK. Privasi pengguna sentiasa dilindungi dan fungsinya mata wang dijaga.

Sejarah Cloakcoin

Evolusi teknologi Cloakcoin. Imej melalui Laman Web Cloakcoin

Pelaksanaan sistem konsensus Proof-of-Work / Proof of Stake hibrid memastikan pengguna mempunyai insentif untuk memegang syiling CLOAK, membantu meningkatkan nilai cryptocurrency, dan untuk membantu mengamankan rangkaian dengan memproses transaksi Enigma.

Menambah kemudahan penggunaan untuk pengguna Cloakcoin adalah dompet asli yang membolehkan pengguna menghantar, menerima, menyimpan dan mempertaruhkan CLOAK mereka dengan mudah. Staking CLOAK menghasilkan pulangan tahunan 6%.

Seperti bentuk mata wang digital lain, CLOAK dapat ditukar dengan mudah di pasaran terbuka dan boleh digunakan sebagai kaedah pembayaran bagi mereka yang menerima token CLOAK. Pembayaran ini memungkinkan pengguna “menyelubungi” transaksi, menyembunyikan hubungan antara pembeli dan penjual. Ini dicapai melalui sistem pencampuran duit syiling inventif yang dijuluki “Enigma”.

Teknologi dan Privasi ENIGMA

Cloakcoin mempunyai CloakShield, yang merupakan protokol jenis bawang, yang diaktifkan secara lalai untuk menyediakan enkripsi dari hujung ke hujung dan komunikasi yang selamat untuk setiap transaksi. Teknologi ini sahaja membolehkan node mengelakkan analisis lalu lintas yang dilaluinya. Bagaimanapun pada tahap privasi dan anonim seterusnya adalah ENIGMA. Teknologi ini menggunakan sebanyak 25 hop dengan enkripsi RSA simetri dan pertukaran kunci ECDH.

Transaksi Enigma

Gambaran Keseluruhan Transaksi Enigma. Imej melalui Laman Web Cloakcoin

ENIGMA dicipta oleh pasukan Cloakcoin dan menyediakan kaedah selamat dan peribadi untuk melakukan transaksi di blockchain. Dengan menggunakan teknologi ENIGMA yang unik dapat memastikan duit syiling mereka dihantar sepenuhnya tanpa nama, tanpa perlu mempercayai node yang terlibat daripada mencuri dana mereka atau membocorkan data peribadi mereka.

Pasukan Cloakcoin juga menekankan bahawa mereka tidak menyokong atau membenarkan penggunaan teknologi mereka untuk melakukan sebarang jenis transaksi atau aktiviti haram.

Token CLOAK

Token CLOAK dilancarkan pada tahun 2014, dan pada pertengahan tahun ini bernilai $ 1.47. Seperti pasaran yang lain, pasaran dengan cepat merosot dan bernilai sedikit dalam tiga tahun akan datang. Kemudian ia meningkat di atas $ 10 pada bulan Jun 2017 ketika cryptocurrency mula meletup. Setelah menghabiskan sebahagian besar baki dagangan tahun 2017 antara $ 3,50 dan $ 10, ia melonjak lebih tinggi pada bulan Disember bersama dengan pasaran yang lebih luas dan mencapai paras tertinggi sepanjang masa pada $ 35,99 pada 29 Disember 2017.

Harga menurun sepanjang hampir 2018, kecuali kenaikan yang dialami oleh pasaran yang lebih luas pada bulan April. Pada akhir Disember 2018, token CLOAK diperdagangkan pada $ 1.22, yang jauh dari tahap tertinggi yang dicapai hanya satu tahun sebelumnya. Yang mengatakan bahawa duit syiling telah maju dalam kedudukan Cap Pasar, dan ketika pasaran cryptocurrency yang lebih luas pulih, Cloakcoin dapat menjadi salah satu pemimpin.

Jubah Binance

Daftar di Binance dan Beli Token CLOAK

Pengguna diberi insentif untuk menggunakan Cloakcoin dalam dua cara. Yang pertama adalah sistem Proof-of-Stake yang menghasilkan pulangan tahunan 6% bagi mereka yang mempertaruhkan token CLOAK mereka untuk mengamankan rangkaian. Yang kedua adalah konsensus Proof-of-Work yang digunakan untuk menjamin protokol Enigma yang membolehkan pengguna mengumpulkan 1.8% daripada kos transaksi yang dihasilkan semasa transaksi Enigma yang mereka sokong.

Pada masa ini, bekalan terhad hanya 5,235,507 CLOAK yang beredar dan kerana fasa Proof-of-Work mining untuk koin itu dilakukan maka tidak akan ada lagi yang dibuat. Itu sahaja menjadikan CLOAK lebih berharga kerana bekalannya terhad.

CLOAK tersedia di beberapa bursa, dengan jumlah dagangan terbesar berlaku di Binance. Terdapat juga jumlah dagangan sederhana di Livecoin dan Bittrex. Beberapa bursa kecil lain menyokong duit syiling juga.

Menyimpan duit syiling CLOAK perlu dilakukan di dompet Cloakcoin Evolution asli. Ini adalah dompet ketiga yang dibuat sejak awal Cloakcoin pada tahun 2014, dan sangat mesra pengguna dan mudah digunakan. Ia tersedia untuk Windows, Linux, Mac OSX, Raspberry Pi dan akan segera tersedia sebagai dompet web.

Dompet Cloakcoin

Antara muka pengguna dari Dompet Cloakcoin rasmi

Dompet tersebut dinilai oleh firma keselamatan siber Cognosec sebagai sebahagian daripada audit keselamatan keseluruhan Cloakcoin pada Januari 2018. Dompet tersebut didapati cukup selamat, walaupun didapati bahawa dompet menyimpan butiran transaksi tanpa disulitkan, yang boleh menjejaskan privasi pengguna jika maklumat transaksi entah bagaimana diekstrak oleh penggodam. Cognosec mengesyorkan ini diperbaiki dalam versi dompet yang akan datang, dan ia diperbaiki dengan versi 2.2.2.0 dari dompet Evolution.

Pasukan Cloakcoin

Cloakcoin nampaknya mempunyai pasukan yang cukup besar yang terdiri daripada ahli dengan pelbagai pengalaman. Melihat bakat teknologi, kami memiliki dua dev utama yang “Deepend” dan “anorak” yang nama sebenarnya adalah William Danielson dan Bawang Putih.

William adalah peneraju Teknologi dan merupakan pembangun C ++ dengan pengalaman selama dua dekad dalam bidang kejuruteraan perisian. Ante adalah pemaju dompet yang mempunyai pengalaman luas dalam pembangunan front end. Dia bekerja secara luas dengan William untuk membentuk Cloakcoin menjadi seperti sekarang.

Pasukan Projek Clok

Dari Kiri: lasvegas89 (Steven Kendar), Deepend (William Danielson) dan Anorak (Ante Beslic)

Pengurus projek Cloakcoin adalah “lasvegas89” siapa nama sebenarnya Steven Kendar. Dia menyertai projek Jubah pada tahun 2014 dan merupakan orang kanan pengurus projek ketika itu. Dia mengambil alih peranan itu baru-baru ini dan berusaha untuk memajukan projek Jubah.

Terdapat sebilangan ahli pasukan lain yang tidak akan kami lawati di sini. Apa yang menarik untuk diperhatikan adalah bahawa projek Jubah telah menumpukan banyak perhatian pada penyelaras komuniti tempatan dan profesional pemasaran. Semoga ini dapat meningkatkan kesedaran melebihi tahap semasa.

Keaktifan Pembangunan

Untuk mendapatkan gambaran yang baik mengenai seberapa banyak kerja yang dilakukan oleh pasukan, ada baiknya kita melihat GitHub projek. Jumlah komitmen yang telah dibuat oleh sebuah projek dapat memberi kita petunjuk kasar. Melihat pada Repositori CloakProject, kita mendapat gambaran keseluruhan di bawah.

Cloakcoin Github Berkomitmen

Komitmen terbaru ke Repositori Projek Cloak utama

Walaupun ini menunjukkan bahawa pembangunan masih aktif, nampaknya agak jarang dibandingkan dengan beberapa projek lain yang telah saya kaji. Memang, jika kita melihat pada peringkat jumlah komit cloakcoin, itu masuk pada 279.

Sudah tentu, Cloakcoin adalah duit syiling yang agak mapan sehingga mungkin tidak ada banyak pengembangan yang diselesaikan jika dibandingkan dengan beberapa projek baru yang sedang membangun protokol baru. Namun, ini boleh berubah setelah Cloakcoin mula melakukan beberapa penambahbaikan yang telah mereka rancangkan pada protokol.

Peta Jalan Cloakcoin

Perkembangan selanjutnya ini telah dibentangkan di Buku putih Cloakcoin di mana mereka merancang untuk mengerjakan tiga ciri utama protokol. Ini merangkumi tiga komponen utama, dua di antaranya berkaitan dengan algoritma PoS sedangkan yang ketiga berkaitan dengan cara transaksi enigma dipisahkan dan digabungkan.

Penambahbaikan Proof-of-Stake

Ketika datang ke peningkatan PoW, mereka ingin mengurangkan kebergantungan pada reka bentuk Linear PoS. Ini disebabkan oleh kebimbangan yang menyelubungi penimbunan duit syiling oleh pengguna serta kesan terhadap keselamatan rangkaian.

Pada asasnya, pengguna akan menyambung ke rangkaian, mempertaruhkan duit syiling mereka dan kemudian memutuskan sambungan ketika usia duit syiling telah musnah. Proses ini kemudian diselesaikan semula dan mereka akan menyambung ke rangkaian setelah usia duit syiling mereka diisi semula.

Pembangun Cloakcoin ingin membuat algoritma PoS di mana mereka yang memegang syiling mereka diberi ganjaran secara lebih teratur dan konsisten. Oleh itu, ini akan mendorong pengambilan yang lebih kerap dan tidak memberi kesan negatif terhadap keselamatan.

Oleh itu, pembangun Cloakcoin ingin menghilangkan pergantungan pada komponen Coin Age dalam algoritma staking. Mereka juga ingin mencuba dan menyusun mekanisme insentif dengan “komponen kecepatan” yang akan memberi penghargaan kepada pengguna yang telah bertahan untuk jangka waktu yang lebih lama tanpa memutuskan hubungan.

Menggabungkan & Pembahagian Transaksi

Seperti disebutkan, protokol Enigma semasa akan memungkinkan untuk satu transaksi berjubah tunggal. Para pemaju mengatakan bahawa mereka sedang sibuk mengerjakan kemas kini yang membolehkan banyak transaksi digabungkan menjadi satu “transaksi super”.

Urus niaga ini kemudian akan mengandungi beberapa urus niaga berjubah yang akan memberi kesan menyamarkan satu transaksi tertentu melalui keselamatan dalam jumlah. Pembangun ingin memberi pengguna kemampuan untuk memilih jumlah transaksi koperasi yang akan diperlukan untuk transaksi tersebut.

Anda boleh menganggapnya sebagai analog seperti “tahap Mixin” yang diterapkan pada rangkaian Monero ketika datang ke jumlah output umpan.

Akhirnya, pembangun juga ingin memberi pengguna kemampuan untuk menyelubungi sebilangan besar CLOAK sebagai rangkaian transaksi yang lebih kecil. Anda boleh menganggapnya sebagai pesanan urus niaga Enigma dan CloakCoin. Pembangun ingin menjadikannya serasi dengan gabungan transaksi Enigma.

Audit Keselamatan Cognosec

Audit keselamatan yang dilakukan oleh Cognosec mendapati bahawa keselamatan untuk blockchain, rangkaian dan dompetnya cukup mantap. Fokus utama untuk pemulihan adalah dalam kod Enigma, dan beberapa cadangan dibuat oleh Cognosec di dalamnya laporan audit. Sejak audit keselamatan pada Januari 2018 lalu, perubahan telah dilakukan untuk meningkatkan keselamatan Cloakcoin lebih jauh.

Kesimpulannya

Cloakcoin telah menjadi salah satu cryptocurrency yang telah lama berjalan, dan walaupun terdapat beberapa tuntutan awal bahawa projek ini merupakan penipuan, ia tetap menjadi ujian masa. Boleh dibilang ini adalah salah satu koin privasi paling selamat yang ada, dan diklaim lebih baik dalam memberikan transaksi tanpa nama daripada koin berpusat pada privasi yang lebih popular.

Audit keselamatan baru-baru ini juga memberikan ketenangan fikiran tambahan kepada pengguna, kerana segala kekurangan keselamatan telah diungkap oleh penyedia pihak ketiga. Sejak Cloakcoin telah mengeluarkan kod mereka sebagai sumber terbuka pada bulan Disember 2017, sesiapa sahaja dapat memeriksa kod tersebut untuk melihat apakah kemas kini keselamatan yang disyorkan telah dilakukan.

Cloakcoin memberikan anonim dan privasi kepada penggunanya, dan menyediakan kaedah yang mudah digunakan untuk bertransaksi dengan mata wang digital. Kerana ia adalah duit syiling PoS, ia juga memberikan kemampuan kepada penggunanya untuk menghasilkan 6% per tahun hanya dengan mempertaruhkan, dan tambahan 1.8% yuran transaksi untuk membantu menjamin jaringan Enigma. Ini adalah alasan kuat untuk menggunakan Cloakcoin sebagai duit syiling privasi pilihan.

Walaupun harga CLOAK telah turun secara mendadak sejak tertinggi pada bulan Disember 2017, hal yang sama dapat dikatakan untuk setiap cryptocurrency, dan jika kekuatan koin baru-baru ini berbanding yang lain adalah petunjuk CLOAK boleh menjadi pemain yang kuat dalam pemulihan pasaran.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me