Ulasan Dash: Fork Bitcoin Tunai Digital Untuk Pembayaran Segera

Bitcoin kekal sebagai cryptocurrency utama, tetapi terdapat beberapa pesaing kukuh. Salah satunya adalah Dash, yang mendapat namanya sebagai bentuk ringkas “digital cash”.

Ini pada asalnya merupakan garpu Bitcoin & dikembangkan untuk menjadi alternatif yang lebih mudah untuk penggunaan secara besar-besaran. Untuk mencapai tujuan itu, ia telah membina asas-asas teknologi blockchain dan sejak itu berkembang dengan menambahkan ciri-ciri baru.

Namun, memandangkan persaingan yang lebih baru, masih perlu dipertimbangkan?

Dalam tinjauan Dash ini saya akan berusaha menjawabnya. Saya juga akan menganalisis penggunaan jangka panjang dan potensi harga duit syiling DASH.

Sejarah Dash

Sengkang pertama kali muncul pada tahun 2014 dan dikembangkan oleh Evan Duffield. Pada waktu itu ia menyebutnya xCoin, dan segera setelah namanya ditukar menjadi Darkcoin. Pada bulan Mac 2015, duit syiling itu dinamakan semula sebagai Dash, dan terus menggunakan nama itu sejak itu.

Sejarah Dash

Sejarah Dash dengan Xcoin, Darkcoin & Sengkang

Fokus utama untuk penggunaan Dash adalah di ruang transaksi, untuk digunakan sebagai pembayaran kepada pedagang. Dash menggunakan Proof-of-Work sebagai mekanisme konsensus, yang bermaksud ia dapat ditambang. Dan tentu saja, ia juga boleh dibeli dari sebilangan besar bursa.

Dash adalah salah satu duit syiling pertama yang berjaya menerapkan pemerintahan sendiri dan pembiayaan diri. Ia menerima dana pengembangannya dari hasil yang dihasilkan oleh blockchain, dan pemerintahannya dikendalikan oleh pemilik nod induk rangkaian. Ini juga menjadikan Dash sebagai salah satu organisasi autonomi terdesentralisasi (DAO) pertama yang berjaya.

Asas Dash

Pada intinya Dash berfungsi dengan cara yang sangat mirip dengan Bitcoin. Ini benar-benar terdesentralisasi, tanpa pihak berkuasa yang mengawal transaksi atau aktiviti di blockchain. Semua yang berlaku dengan Dash direkodkan lejar diedarkannya, dan semua pemindahan nilai berlaku dengan cara yang paling telus.

Rangkaian Dash terdiri daripada node induk, yang merupakan pelayan yang mempunyai sumbernya yang diperuntukkan untuk memproses dan mengesahkan transaksi di rangkaian Dash sebagai imbalan ganjaran yuran dan syiling.

Walaupun penggunaan nod induk langsung tidak begitu penting, seni bina ini memberikan kekuatan pemprosesan yang signifikan kepada rangkaian Dash dan telah memungkinkan untuk memasukkan dua ciri penting Dash: InstantSend dan PrivateSend. Kedua-dua ciri ini menjadikan Dash sebagai projek yang unik.

Dash Send Segera

Contoh Dash Instant Send. Imej melalui persembahan slaid

Untuk memastikan perkara-perkara mudah, saya hanya akan menyebut bahawa InstantSend tidak secara instan. Diperlukan sekitar 4 saat untuk mengesahkan transaksi InstantSend. Itu hampir hampir seketika jika dibandingkan dengan 10 minit atau lebih yang diperlukan oleh rangkaian Bitcoin untuk mengesahkan transaksi.

Node induk melakukan konsensus awal mengenai kesahihan setiap transaksi, dan mereka kemudian mengunci dana untuk menjanjikan rangkaian bahawa transaksi akan disahkan sepenuhnya di blok yang akan datang.

Dash Send Send

Contoh Dash Private Send. Imej melalui persembahan slaid

PrivateSend adalah ciri hebat kerana ia membolehkan pengguna merahsiakan identiti mereka, dan juga mengaburkan asal-usul dana yang dikirimkan, sehingga akaun juga menjadi rahsia. Dash mencapainya melalui proses pencampuran input dompet secara maya. Penggabungan ini tidak melibatkan pemindahan wang, tetapi berfungsi untuk mengaburkan dengan jelas dari mana datangnya dana.

Dash berbanding Bitcoin

Dash mungkin bermula dari Bitcoin, tetapi ia telah beralih dari cryptocurrency tertua dan terbesar, menambahkan ciri baru yang dimaksudkan untuk menjadikannya lebih sesuai untuk digunakan sebagai mata wang digital transaksi. Perubahan tersebut merangkumi ukuran blok Dash yang lebih besar, tetapi ada peningkatan lain juga.

Malangnya bagi peminat Dash, hakikat bahawa Bitcoin adalah cryptocurrency tertua dan paling popular telah menjadikan Dash dengan baik dalam bayangan Bitcoin, walaupun Dash telah berinovasi dan menambah ciri unggul. Namun masih dalam sejarah cryptocurrency, sehingga boleh berubah dalam dekad yang akan datang.

Selain menggunakan ukuran blok yang lebih besar, Dash juga mendapat transaksi yang lebih pantas dari penggunaan nod utama. Mereka membenarkan lebih banyak pengesahan, lebih cepat dan juga memberi Dash kemampuan untuk menjalankan ciri khasnya seperti PrivateSend dan InstaSend. Node induk juga menyediakan ciri penganggaran dan tadbir urus Dash, serta ciri lain yang tidak mungkin dilakukan tanpa lapisan rangkaian ini.

Bitcoin vs Dash

Bitcoin & Dash Dibandingkan. Imej melalui Sengkang

Salah satu perbezaan utama antara Bitcoin dan Dash adalah sistem pemerintahan yang ditambahkan ke Dash. Sejak genesis Bitcoin, kita telah melihat bagaimana kekurangan tadbir urus pihak berkepentingan dapat menimbulkan masalah, menjadikan kekurangan pemerintahan sebagai batu sandungan utama.

Dash mengelakkan masalah seperti itu dengan membenarkan pemilik nod utama dalam rangkaian. Mereka dapat memilih mengenai masalah anggaran dan perubahan rangkaian. Ini hanya wajar kerana pemilik node induk mempunyai kepentingan yang pasti dalam rangkaian, harus memberikan jaminan sebanyak 1,000 Dash untuk menjalankan node mereka.

Pada masa ini, terdapat 4.939 nod utama, yang memberikan banyak desentralisasi terhadap proses membuat keputusan. 4.939 pembuat keputusan ini membantu menentukan perjalanan rangkaian Dash dengan mengundi cadangan perubahan. Bandingkan dengan Bitcoin, di mana sebilangan kecil orang dalam bertanggungjawab membuat keputusan tadbir urus.

Algoritma X11

Semasa Duffield mencipta Dash, dia mahu menggunakan algoritma yang tidak dapat dimanfaatkan oleh pelantar perlombongan ASIC yang kuat yang mengawal perlombongan Bitcoin.

Hasilnya, dia membuat algoritma yang dikenali sebagai X11. Algoritma X11 adalah algoritma bukti kerja, sama seperti SHA-256 Bitcoin, dan ia menggunakan daya pemprosesan komputer untuk menyelesaikan masalah kriptografi, sehingga membuktikan kerja telah dilakukan, mengesahkan transaksi, dan mencegah penyalahgunaan di rangkaian.

Kelebihan X11

Kelebihan X11. Imej melalui Tayangan slaid

X11 berbeza dengan algoritma bukti kerja yang lain kerana ia menggunakan 11 proses hash yang berbeza. Itu menjadikannya sangat sukar untuk membuat pelantar ASIC yang mampu menambang Dash, yang menjadikan pengedaran perlombongan dan duit syiling lebih adil.

Dash tidak dapat menyekat ASIC selama-lamanya, dan pada 2018 ASIC yang mampu menambang Dash dilepaskan. Dash telah dapat memastikan pengedaran duit syiling sama dan adil namun dengan meningkatkan tahap kesukaran perlombongan, dan dengan mengurangkan penghargaan dari masa ke masa.

Kelebihan menggunakan Dash

Saya telah membincangkan salah satu kelebihan Dash, yang merupakan ciri PrivateSend. Walaupun tidak memastikan semua urus niaga dilakukan secara telus di lejar, ia juga menjadikan seseorang tidak boleh membedah transaksi untuk mengesan asal-usul syiling dan mendapatkan idea mengenai baki pelbagai akaun.

Dan Dash memang mempunyai fungsi yang memungkinkan penguatkuasaan undang-undang untuk mengesan asal dana jika perlu, tetapi bagi pengguna umum, transaksi jauh lebih tanpa nama di Dash jika dibandingkan dengan kebanyakan cryptocurrency.

Faedah Dash

Dash juga menjadikan dirinya sangat terdesentralisasi dengan menggunakan pendekatan master node. Desentralisasi ini menjadikan rangkaian Dash lebih selamat, memberikan perlindungan waktu operasi yang lebih baik, dan meningkatkan kelebihan jaringan.

Mungkin salah satu faedah terbesar ialah Dash dibina dengan mempertimbangkan skalabiliti. Walaupun banyak projek cryptocurrency telah menghabiskan 12-18 bulan terakhir yang memfokuskan pada bagaimana meningkatkan skalabilitas, Dash telah dibina untuk meningkatkan ukuran blok 400 MB jika perlu. Ini memberi Dash 400 kali jumlah transaksi setiap blok jika dibandingkan dengan Bitcoin.

Pasukan Dash

Evan Duffield adalah pencipta Dash, dan dia masih bersama pasukan, tetapi berperanan sebagai penasihat strategik.

Ketua Pegawai Eksekutif Dash adalah Ryan Taylor, dan dia memegang jawatan itu sejak April 2017. Sebelum itu, dia adalah Pengarah Kewangan untuk Dash. Lulusan program MBA Universiti Columbia, Taylor mempunyai sejarah yang panjang dan berjaya dalam industri perkhidmatan kewangan, pertama dengan McKinsey dan kemudian sebagai pemilik firma penyelidikan ekuiti sendiri.

Pengasas Dash

Evan Duffield dan Ryan Taylor

CTO di Dash adalah Bob Carroll, dan dia memegang peranan itu sejak Mei 2018. Sebelum bergabung dengan Dash Carroll mencipta sejumlah usaha sendiri, serta berkhidmat sebagai CTO Everspring selama 5 tahun. Dia adalah profesional teknologi yang lengkap dengan kecenderungan keusahawanan yang kuat.

Glenn Austin memegang kendali sebagai CFO di Dash sejak Mac 2018. Dia mempunyai latar belakang kewangan yang kuat, bekerja untuk Morgan Stanley selama 5 tahun, dan kemudian menghabiskan 6 tahun sebagai Pengurus Akaun Utama Global di UBS. Dia adalah lulusan kedua Universiti Harvard dan Columbia Business School.

DASH Syiling

Dash kekal sebagai salah satu cryptocurrency yang paling popular, kedudukan nombor 17 dari segi permodalan pasaran, dengan cap pasaran $ 617 juta pada 29 September 2019. Menariknya, jumlah dagangan untuk Dash lebih besar daripada banyak cryptocurrency dengan cap pasaran yang lebih besar , dalam beberapa kes jauh lebih besar, menyoroti kadar penggunaan dan populariti Dash yang tinggi.

Semasa Dash dicipta (sebagai XCoin pada masa itu) satu unit bernilai kira-kira $ 0.21. Saya yakin pelabur dan pelombong awal tidak tahu berapa nilai wang syiling itu tidak lama lagi. Pada masa duit syiling itu dijenamakan semula menjadi Dash pada bulan Mac 2015, satu unit bernilai lebih dari $ 3. Penjenamaan semula itu memulakan unjuk rasa dalam koin, dan pada 21 Mac 2015, ia mencecah $ 7.11, tetapi dengan cepat turun dari tahap itu.

Antara pertengahan tahun 2015 dan akhir 2016 DASH tetap terjaga. Ia diperdagangkan antara $ 3 dan $ 12 kerana seluruh pasaran cryptocurrency hampir akan diambil oleh bull bull monumental.

Januari 2017 menyaksikan kenaikan perdagangan Dash melebihi $ 15, dan pada akhir Februari, duit syiling telah mencapai $ 30. Ia tetap terbakar, naik di atas $ 100 pada bulan Mac dan tinggal di sana selama 9 hari sebelum akhirnya jatuh kembali ke $ 70 pada bulan April.

Prestasi Harga DASH

Prestasi Harga DASH. Imej melalui CMC

Kelemahan tidak bertahan lama, dan pada bulan Mei harga kembali melebihi $ 100. Pada bulan Jun harga meningkat dua kali ganda, mencecah $ 200 sebentar. Ia terus meningkat di atas $ 200 pada bulan Julai, dan pada bulan Ogos sekali lagi meningkat, mencapai tahap $ 400.

Harga kembali ke tahap rendah hingga pertengahan $ 300 pada bulan September dan Oktober, tetapi yang terbaik masih ada. Ketika rali 2017 dalam mata wang kripto bermula Dash mencecah $ 500, $ 600 dan kemudian $ 800 pada bulan November. Ia terus meningkat, meningkat dua kali ganda untuk mencapai tahap tertinggi sepanjang masa pada $ 1,642.22 pada 20 Disember 2017.

Harga merosot terus pada tahun 2018 apabila pasaran bear dalam cryptocurrency berlanjutan. Menjelang Disember 2018 harga Dash telah jatuh di bawah $ 100. Ia mendapat sokongan sekitar tahap $ 70 dan menghabiskan beberapa bulan akan datang untuk berdagang antara $ 70 hingga $ 85. Harga sejak itu telah mencapai lebih dari $ 70 pada saat siaran ini.

Walaupun harga semasa cukup rendah memandangkan Dash tertinggi sepanjang masa, ia juga cukup tinggi ketika anda mempertimbangkan dari mana Dash berasal dari 5 tahun yang lalu. Pelabur awal yang membeli pada harga $ 0.21 mempunyai keuntungan yang besar, walaupun pada tahap kemelesetan semasa.

Membeli & Menyimpan DASH

Seperti yang anda jangkakan untuk salah satu cryptocurrency terbesar dan terawal, anda boleh membeli dan menjual Dash di lebih daripada 100 pertukaran yang berbeza. Menariknya jumlah dagangan terbesar adalah di Cat Ex di mana Dash dipadankan dengan TRX (Tron). Terdapat juga jumlah yang banyak di Bitinka dan LATOKEN. Sudah tentu, Dash juga tersedia di bursa yang lebih besar seperti Binance, Huobi Global dan juga Coinbase Pro.

Jumlah ini juga nampaknya tersebar di seluruh bursa yang bermaksud bahawa terdapat sedikit risiko dari perspektif pertukaran utama. Pada buku pesanan individu, perolehan kelihatan kuat dan buku pesanannya luas.

Binance DASH

Daftar di Binance dan Beli Token DASH

Terdapat pelbagai jenis dompet Dash yang tersedia, termasuk sokongan dari dompet perkakasan utama – Ledger, Trezor dan KeepKey. Terdapat juga dompet desktop Dash Core, dan sokongan dari dompet Exodus, Jaxx dan Coinomi. Di sisi telefon bimbit, terdapat lebih dari selusin dompet untuk dipilih, termasuk dompet Dash Android atau Dash iOS asli.

Sekiranya anda mencari analisis yang lebih mendalam mengenai pilihan dompet maka kami telah membahas sehelai dompet terbaik untuk DASH.

Pembangunan & Peta Jalan

Oleh itu, berapa banyak kerja yang telah dilakukan oleh pemaju Dash? Baiklah, salah satu cara terbaik untuk memahami ini adalah dengan melihat Komitmen GitHub mereka.

Perintah kod sumber terbuka mungkin merupakan salah satu cara paling langsung untuk mendapatkan petunjuk tentang kerja yang dilakukan pada protokol Dash dan semua ciri lain.

Oleh itu, saya memutuskan untuk menyelami Dash GitHub repos dan perhatikan bilangan kod yang dilakukan. Berikut adalah komitmen untuk 3 repos teratas paling aktif sepanjang tahun lalu.

Dash GitHub

Code Komited untuk Memilih repos selama 12 bulan yang lalu

Seperti yang anda lihat, para pembangun cukup sibuk dengan sejumlah kemas kini ke perisian teras dan juga dompet mudah alih. Perlu juga diperhatikan bahawa terdapat 80 repo lagi yang tersebar di dua GitHub yang berasingan.

Jadi, ini menunjukkan bahawa pemaju Dash masih meneruskan projek ini. Ini mungkin masuk akal jika dilihat bersama dengan mereka peta jalan.

Pasukan Dash telah menyelesaikan sejumlah tonggak yang mereka ada dalam peta jalan mereka untuk 2019. Walau bagaimanapun, masih ada tiga tonggak utama yang masih ada pada tahun 2019. Ini termasuk yang berikut:

  • Dash Core v1.0: Ini akan merangkumi pembayaran berdasarkan nama pengguna, API Desentralisasi, perpustakaan penyimpanan dan pengembangan data yang terdesentralisasi
  • Dompet DashPay: Pada peringkat ini, pengguna akan mendaftar nama pengguna yang diperibadikan. Mereka juga dapat berhubung dengan kenalan mereka dengan nama pengguna dan bukannya alamat DASH mereka. Akhirnya, mereka dapat membuat dan menerima pembayaran berdasarkan nama pengguna

Sekiranya anda ingin mengikuti perkembangan protokol Dash maka anda mungkin paling sesuai untuk mengikutinya blog rasmi. Di sini mereka memberi pengguna maklumat mendalam mengenai kemajuan mereka.

Kesimpulannya

Dash berada pada kedudukan yang baik dan mendapat banyak sokongan dari penggunanya dan masyarakat cryptocurrency pada umumnya. Pasukan pembangunan terus berkembang, dari satu orang pada hari-hari awal hingga lebih dari 40 individu pada masa ini.

Tujuannya hari ini adalah sama seperti sebelumnya – untuk menjadikan Dash semudah digunakan seperti sistem pembayaran semasa seperti PayPal.

Pembangun Dash telah menambahkan ciri-ciri yang menjadikannya lebih unggul daripada Bitcoin dan sistem pembayaran transaksional yang lain, dan ketahanan koin Dash walaupun melalui pasaran beruang 2018 pastinya memberi semangat bagi para pelabur. Lapisan simpul induk tambahan yang ditambahkan ke Dash telah membantunya menyelesaikan masalah skalabiliti, kepantasan, pemerintahan dan anonim.

Dash tetap menjadi salah satu pesaing utama untuk penggunaan global sebagai mata wang transaksional, tetapi hanya masa yang akan menunjukkan sejauh mana kejayaannya. Sejauh ini kelihatan menjanjikan untuk masa depan Dash.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me