Ulasan Decentraland (MANA) – Dunia Realiti Maya di Blockchain

Teknologi blockchain diam-diam mengganggu bagaimana kita membuat dan memperdagangkan aset digital dalam talian. Dari Crypto Kitties hingga token Gifto, orang mula menyedari potensi kreativiti dan perdagangan tanpa had menggunakan item maya melalui rangkaian yang terdesentralisasi.

Tidak ada yang lebih memahami perkara ini daripada pasukan di Decentraland, yang melancarkan seluruh dunia realiti maya untuk pengguna memperoleh plot digital untuk dibina, direka bentuk semula, dan juga mengewangkan. Ini semua akan dilakukan melalui token utiliti mereka, MANA.

Satu-satunya kekangan adalah had imaginasi anda.

Bagaimana ia berfungsi

Dikuasakan oleh Ethereum Blockchain, Decentraland menggabungkan alam semesta maya yang mirip dengan permainan video seperti Skyrim, dengan penambahan susun atur 3D: Semua dibina berdasarkan rangkaian peer-to-peer yang terdesentralisasi.

Untuk memulakan, pengguna pertama kali memperoleh LAND, yang merupakan aset digital tidak mudah alih yang dibeli dalam permainan. Sebaik sahaja anda membeli LAND, anda boleh membuat pemandangan 3D, membuat permainan, atau bahkan melancarkan perkhidmatan pendidikan atau pelancongan yang unik di atasnya.

Jumlah TANAH yang dapat diperoleh pengguna ialah 33 x 33 kaki. TANAH (seperti cryptocurrency) juga sengaja dibuat untuk meningkatkan permintaan dan memastikan nilai rangkaian bertambah apabila semakin banyak pengguna menggunakannya. Semua tanah maya yang ada dijual di tanah mereka pasar.

Banyak kepingan TANAH dapat dibentuk bersama untuk mewujudkan sebuah daerah. Daerah adalah komuniti yang membentuk tema mereka sendiri seperti Vegas, Halloween atau Battleground.

Token MANA

Decentraland menggunakan token ERC20 sendiri yang dipanggil MANA untuk membayar TANAH dan barang dan perkhidmatan lain dalam dunia maya.

Apabila token MANA dibelanjakan di LAND, ia kemudian dibakar untuk mengurangkan jumlah syiling yang beredar, yang secara matematis meningkatkan permintaan ketika rangkaian berkembang. Ini juga membantu mengukuhkan idea bahawa TANAH adalah terhad walaupun di ruang maya.

Senibina Decentraland

Protokol Decentraland terdiri daripada tiga lapisan:

  • Lapisan konsensus: Di sinilah pemilikan tanah dan kandungannya dilacak menggunakan teknologi kontrak Pintar Ethereum
  • Lapisan kandungan tanah: Aset maya dimuat turun dan diberikan menggunakan sistem pengedaran terdesentralisasi.
  • Lapisan masa nyata: Membolehkan pengguna berhubung antara satu sama lain rakan sebaya.

Gambaran Keseluruhan Decentraland

Gambaran Keseluruhan Protokol Decentraland. Sumber: desentraland.org

Decentraland dibina menggunakan A-Frame, kerangka web sumber terbuka untuk membina pengalaman realiti maya. Pengguna juga dapat membangun ke dunia maya dengan membuat model di SketchUp atau Blender kemudian mengimport model tersebut ke dalam platform.

Sejarah

Pada tahun 2015 Decentraland memulakan bukti percubaan konsep pertama yang disebut ‘Decentraland’s Stone Age’. Mereka mengembangkan platform untuk memberikan hak milik harta tanah digital kepada pengguna di blockchain.

Aset harta tanah digital pada mulanya dilaksanakan sebagai piksel pada grid 2D. Setiap piksel mengandungi metadata yang mengidentifikasi pemilik dan menggambarkan warna piksel. Pada awal tahun 2017, pasukan ini mula mengembangkan Zaman Gangsa, dunia maya 3D yang dibahagikan kepada bidang tanah.

Pemilik setiap bungkusan dapat menghubungkannya ke fail rujukan hash, menggunakan blockchain Bitcoin yang diubah. Pada akhir 2017, token MANA telah dibuat untuk membolehkan pengguna menuntut bungkusan TANAH dan berinteraksi antara satu sama lain dalam Decentraland.

Pada akhir tahun lalu, Decentraland mengadakan acara Terraform di mana versi beta dari ‘Iron Age’ mereka dilancarkan.

Hari ini pasukan sedang mengusahakan ‘Silicon Age’ mereka, yang digambarkan sebagai dunia 3D penuh, dengan sokongan VR penuh dan penyesuaian undang-undang fizik. Hidup di blockchain. Mereka juga telah menjalin kerjasama dengan imToken, districx dan Aragon untuk memberikan perkhidmatan mereka.

Pasukan Decentraland

Pasukan Pengurusan Decentraland

Pasukan Pengasas – Imej melalui Decentraland.org

Pasukan pengurusan terdiri daripada ketua projek (Ari Meilich) dan peneraju Teknikal – (Esteban Ordano). Pengasasnya dikreditkan dengan mengembangkan Streamium dan Bitcore. Streamium adalah streaming video tanpa kepercayaan yang terdesentralisasi menggunakan saluran pembayaran Bitcoin. Bitcore adalah timbunan penuh untuk aplikasi berasaskan Bitcoin dan blockchain

Pengalaman Ari sebelumnya termasuk menjadi pengasas bersama Benchrise, alat pengurusan hubungan pelanggan untuk mencari dan terlibat dengan bakat teratas berdasarkan projek terbaru, minat dan hubungan bersama mereka.

Dia juga pernah bekerja sebagai penganalisis penyelidikan pasaran untuk CRV, syarikat VC dan ekuiti swasta. Ari lulus dengan ijazah dalam bidang Neuro-sains dan Neuro-Ekonomi dari NYU.

Esteban sebelumnya adalah pengasas Zeppelin Solutions, yang membina perisian untuk mengembangkan dan melindungi infrastruktur teras ekonomi global terbuka, yang dikuasakan oleh teknologi blockchain. Sebelum itu, dia adalah jurutera perisian di Bitpay dan Google.

Lembaga penasihat Decentraland terdiri daripada orang-orang yang sangat berpengalaman di ruang Blockchain.

Lembaga Penasihat Decentraland

Lembaga Penasihat Decentraland. Sumber: desentraland.org

Sebagai contoh, Xiaolai Li adalah pengasas InBlockchain yang merupakan salah satu kumpulan pelabur yang paling berpengaruh dalam industri blockchain China. Mereka juga mempunyai Jake Brukhman yang merupakan pengasas CoinFund. Coinfund adalah firma penasihat yang membantu dengan token crowdsale Kik Kin.

Pertandingan

Decentraland kini menjadi peneraju pasaran dalam platform VR yang dibina di blockchain.

Mark.Space melakukan sesuatu yang serupa dengan menyediakan ruang web yang serasi dengan VR dan AR yang dikuasakan oleh Blockchain. Namun, mereka tidak sejauh Decentraland dari segi pembangunan.

Kesetiaan yang tinggi dan Sansar adalah platform bukan blockchain yang menjual pengalaman realiti maya.

Jualan dan Prestasi Token

Pada 8 Ogos 2017, Decentraland melancarkan ICOnya, mengumpulkan $ 24 juta dalam masa 35 saat, menjadikannya salah satu ICO paling berjaya tahun lalu.

Secara kasar 10,000 pelabur menyumbang kepada penjualan tersebut, dan sebanyak 7,000 kecewa kerana mengetahui urus niaga mereka tidak dapat dilaksanakan dalam masa yang tepat.

Sejak melancarkan penjualan tokennya, MANA menunjukkan prestasi yang baik berbanding dengan pasaran crypto yang lebih luas. Harganya $ 0,02 ketika pertama kali melanda bursa, kemudian naik ke puncak $ 0.26 dalam tempoh ledakan pasaran pada awal Januari. Dari Februari hingga April harganya antara $ 0.11 dan $ 0.07, yang relatif stabil untuk Altcoin, dan masih lebih dari dua kali harga pelancarannya.

Prestasi Harga MANA

Gambaran Keseluruhan Protokol Decentraland. Sumber: coinmarketcap.com

MANA hampir mencapai puncaknya sebelumnya pada 3 Mei pada $ 0,19, sebelum turun ke harga semasa $ 0.10 per token. ICO menjatuhkan laporan bahawa pelabur Decentraland ICO telah memperoleh rata-rata 4x wang mereka sejak penjualan token.

Token MANA boleh didapati di pertukaran Binance dan di Huobi Crypto Exchange.

Kekuatan

Memandangkan kedudukan Decentraland yang unik di pasaran yang besar, sekurang-kurangnya ada dua kekuatan yang kita lihat untuk Decentraland dan token MANA.

  • Decentraland adalah projek yang sangat kreatif yang menyediakan pelbagai kes penggunaan kepada pengguna: mengembangkan aplikasi, memilih konten, melancarkan iklan jenama, mengumpulkan koleksi digital, berhubung dengan yang lain melalui forum dalam talian, kumpulan sembang dan daerah, dll..
  • Syarikat ini memimpin jalan baru dengan mengejar pasaran realiti maya (diunjurkan bernilai $ 215 bilion menjelang 2021) dan menggabungkannya dengan teknologi Blockchain, yang secara konservatif dianggarkan mempunyai ukuran pasaran sebesar $ 60 bilion menjelang 2024.

Cabaran

Walaupun Decentraland tidak diragukan lagi berada dalam posisi yang baik di pasar realiti maya, ada sejumlah tantangan yang kami jangkakan untuk mereka maju.

  • Keadaan Blockchains semasa mungkin menyukarkan skala Decentraland. Pasukan ini telah mengakui dalam kertas putihnya bahawa pengedaran kandungan di rangkaian peer-to-peer akan menjadi sukar kerana kelajuan muat turun yang perlahan dan memastikan bahawa kandungan diedarkan dengan cukup di seluruh rangkaian tanpa kehilangan. Blockchains lain seperti Filecoin menangani masalah ini dan pasukan Decentraland berharap dapat memanfaatkan teknologi mereka setelah siap produksi.
  • Pasukan ini juga menjangkakan masalah dengan menyaring kandungan untuk khalayak dewasa (seperti pornografi, keganasan, atau perjudian) sukar diselesaikan dalam rangkaian yang terdesentralisasi. Platform maya yang menarik seperti Decentraland pasti menarik minat semua peringkat umur. Oleh itu, beberapa bentuk peraturan diri di kalangan masyarakat mesti dilaksanakan untuk mengelakkan kanak-kanak di bawah umur terdedah kepada kandungan dewasa. Pada masa ini pasukan mencadangkan pendekatan berdasarkan reputasi, pengguna dapat memilih satu atau lebih penyedia senarai putih / daftar hitam yang melacak jenis kandungan yang disajikan di setiap bungkusan LAND.
  • Pasukan ini, walaupun, walaupun berbakat, tampaknya kurang memiliki pengalaman ketika menguruskan platform realiti maya. Mereka mungkin perlu mendapatkan beberapa penasihat dari ruang VR agar sesuai dengan yang mereka kumpulkan dari ruang Blockchain.

Kesimpulannya

Decentraland adalah contoh hebat teknologi Blockchain yang digunakan di luar sektor kewangan. Realiti maya adalah pasaran besar yang hanya dapat ditingkatkan apabila dikembangkan di atas infrastruktur blockchain yang dapat ditingkatkan dan berfungsi sepenuhnya.

Memberdayakan pengguna untuk menggunakan imaginasi mereka dalam persekitaran digital dengan had yang sangat sedikit dapat memberikan nilai yang sangat besar, tetapi juga dapat menjadi cabaran untuk skala jika Blockchains sendiri tidak menjadi lebih cepat.

Dengan menikahi realiti maya dengan blockchain, Decentraland mengukir jalan baru, dan pada masa yang sama bersaing dengan platform di kedua-dua belah pihak. Platform VR terpusat pada awalnya akan mengalahkan Decentraland dalam kelajuan pengedaran kandungan, sementara Decentraland berharap dapat memperoleh kelebihan melalui pasaran maya untuk membeli tanah dengan token yang dapat diperdagangkan dengan wang sebenar.

Pada akhirnya, jika Decentraland dapat mengatasi cabarannya dan memperoleh adopsi besar-besaran, peluang untuk kreativiti dan perdagangan dalam ekosistem hibrid Realiti Maya / Blockchain tidak berkesudahan.

Imej Pilihan melalui desentraland.org

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me