Ulasan Digibyte: Blockchain UTXO yang Benar-benar Terdesentralisasi

Digibyte adalah salah satu blok blok tertua yang telah dilancarkan pada bulan Januari 2014. Baru-baru ini, minat mula membanjiri projek dan mata wang DGBnya.

Tanpa syarikat, CEO, dan kekuatan pusat kawalan. Ia bermula sebagai projek berasaskan sukarelawan dan tetap sepenuhnya berdasarkan sukarelawan, serta menjadi projek yang disokong masyarakat global. Terdapat juga cabaran seperti sokongan pertukaran yang lebih luas.

Oleh itu, adakah wajar dipertimbangkan?

Dalam tinjauan Digibyte ini, kami akan berusaha menjawabnya. Kami juga akan melihat potensi jangka panjang dan kes penggunaan untuk DGB.

Apa itu Digibyte?

Salah satu tujuan di belakang Digibyte adalah mengatasi Bitcoin dan Ethereum cryptocurrency terkemuka. Di beberapa kalangan Digibyte bahkan dikenali sebagai “Bitcoin pada steroid” kerana skalabilitasnya. Pada akhirnya Digibyte berharap dapat menggantikan Bitcoin sebagai cryptocurrency yang digunakan di peringkat antarabangsa, dengan penyokong Digibyte menganggapnya sebagai mata wang transaksi yang jauh lebih baik, sementara Bitcoin berfungsi paling baik sebagai simpanan nilai.

Kebaikan Digibyte

Kebaikan Digibyte

Jika dibandingkan dengan Ethereum, Digibyte juga menawarkan blockchain di mana aplikasi terdesentralisasi (dApps) dapat dibuat, serta mata wang asli (DGB). Tidak seperti Ethereum Digibyte menawarkan skalabiliti rantai besar di dunia, dan salah satu rantaian blok terpantas di dunia, dengan kemampuan memproses 2,000 transaksi sesaat.

Seperti yang disebutkan di atas, Digibyte adalah blockchain yang jauh lebih pantas, dan juga lebih selamat daripada Bitcoin. Matlamat utama projek ini adalah untuk menjangkau komuniti terdesentralisasi yang lebih besar daripada Bitcoin. Setelah lebih dari enam tahun, projek ini telah menunjukkan hasil yang berbeza.

Nilai token kekal sekitar # 35 dengan had pasaran selama beberapa tahun, menunjukkan stagnasi, namun terdapat juga hampir 300,000 muat turun simpul, yang menunjukkan bahawa rangkaian itu tersebar dengan cukup berjaya. Sebenarnya ia sangat besar jika dibandingkan dengan rangkaian Bitcoin, yang mempunyai kurang daripada 10,000 nod penuh pada Mei 2020 menurut laman penjejakan rangkaian Bitcoin Bitnodes.io.

Statistik Digibyte

Statistik Digibyte di Rangkaian

Digibyte juga mendapat faedah daripada kekurangan yuran dan urus niaga segera. Di mana transaksi Bitcoin memerlukan masa sehingga 10 minit untuk pengesahan, Digibyte telah mengurangkan masa pengesahannya hanya beberapa saat. Itu menjadikannya salah satu rantaian transaksional terpantas di dunia. Pengguna dapat menghantar DGB kepada pengguna lain, di mana sahaja di dunia, tanpa membayar sebarang bayaran atau bahkan perlu mendaftar.

Peningkatan ini berbanding rantaian blok yang ada tidak memperlambat langkah pengembangan Digibyte. Walaupun setelah lebih dari enam tahun, pembangun Digibyte terus melakukan penambahbaikan pada blockchain. Digibyte kekal sebagai salah satu blok block yang paling maju dan canggih, berkat peningkatan berterusan yang dilakukan untuk memaksimumkan kecekapan, keselamatan, kelajuan, dan throughput Digibyte.

Dengan fokus ini pada keamanan, throughput, dan desentralisasi Digibyte adalah penyelesaian yang jelas sesuai untuk masalah keselamatan siber, aplikasi terdesentralisasi yang selamat, dan perdagangan peer-to-peer.

Kes Penggunaan Digibyte

Selama bertahun-tahun ada yang menyatakan bahawa Digibyte tidak mempunyai kes penggunaan unik yang unik berbanding penyelesaian blockchain lain yang popular. Walau bagaimanapun pasukan pengembangan Digibyte mendakwa bahawa setelah lebih dari 6 tahun pengembangan pemikiran maju,

DigiByte telah menjadi salah satu blockchain UTXO yang paling selamat, terpantas, terpanjang dan terdesentralisasi.

Walaupun kami sering memikirkan penyelesaian blockchain sebagai cara untuk menukar dan menyimpan nilai, Digibyte menawarkan banyak lagi, termasuk pembuatan token baru, pengesahan identiti, menambahkan dokumen yang disahkan ke blockchain, dan banyak lagi. Dan ini dapat melakukan semua ini tanpa pengguna perlu bimbang bahawa permainan kucing akan memperlambat rangkaian untuk merangkak.

Terdapat banyak kes penggunaan untuk Digibyte, tetapi kerana kepantasan dan keselamatan blockchain itu sangat sesuai dengan penciptaan ciri keselamatan dan aset baru. Dua daripada kes penggunaan yang sedang dibangunkan ialah Digi-ID dan Digi-Assets

Digi-ID

Digi-ID adalah kaedah pengesahan yang dikembangkan untuk blockchain Digibyte yang menampilkan keselamatan dan kepantasan dalam kaedah yang menggantikan keperluan kata laluan untuk digunakan dalam aplikasi.

Ia berfungsi melalui penggunaan tandatangan berasaskan blockchain, serupa dengan cara transaksi ditandatangani ketika memindahkan aset. Oleh itu pada hakikatnya pengguna dapat menggunakan kunci peribadi mereka sebagai cara untuk mengesahkan diri mereka ke aplikasi dalam talian atau platform lain.

Langkah ID Digi

Langkah yang Diperlukan untuk DigiID

Manfaat yang jelas bagi Digi-ID adalah kemampuan menggunakan satu aplikasi untuk masuk ke beberapa aplikasi, tetapi tanpa memberikan rentetan data yang sama seperti yang anda lakukan dengan kata laluan. Ini mungkin kerana tandatangan sensitif pada waktu, dan tandatangan unik dibuat setiap kali Digi-ID digunakan.

Ini bermaksud bahawa walaupun penggodam dapat memecahkan keselamatan di laman web dan mengakses tanda kelayakan mereka tidak akan dapat melakukan apa-apa dengan mereka kerana mereka digunakan sekali.

Selain digunakan untuk masuk ke aplikasi, Digi-ID akhirnya dapat menggantikan kad akses untuk keamanan bangunan. Digi-ID mendapat faedah daripada tidak dikenali sepenuhnya, tidak menyimpan maklumat peribadi, dan tidak menyebarkannya. Ia tidak menggunakan bentuk pencatatan data atau penyimpanan data, menjadikannya solusi ideal untuk mematuhi peraturan GDPR Eropah.

Digi-Aset

Sistem Digi-Assets berada di lapisan sekunder dari blockchain Digibytes sebagai kaedah selamat dan berskala untuk mengeluarkan token, aset, kontrak pintar, identiti digital, dan banyak lagi. Apa sahaja yang anda dapati di dunia nyata boleh didigitalkan dan ditunjukkan secara kriptografi menggunakan Digi-Assets.

Itu termasuk jelas seperti ekuiti, bon, dan mata wang, kepada dokumen undang-undang seperti gadai janji, surat ikatan, dan wasiat. Ia juga berguna untuk hal-hal seperti pesanan pembelian dan bil semua jenis, dan bahkan dapat digunakan dalam perlindungan tanda dagang, hak cipta, dan data iklan.

Gambaran Keseluruhan DigiAssets

Membuat aset di Digitbyte Blockchain

Penggunaan Digi-Assets yang jelas adalah untuk melancarkan aset digital baru. Ini boleh fungable atau tidak fung, bergantung pada keperluan pencipta. Untuk mempermudah fleksibiliti, mungkin menggunakan penyemak imbas web atau aplikasi mudah alih (Android atau iOS) dalam penerbitan token baru. Ini bermaksud sesiapa sahaja boleh membuat aset baru langsung dari telefon bimbit mereka, dan merasa selamat mengetahui aset tersebut dijamin oleh blockchain Digibyte.

Apa-apa aset yang dibuat dengan Digi-Assets tetap disahkan pada blockchain Digibyte dan menjadi tidak berubah dan tidak dapat dilaksanakan, yang membawa kepada ketelusan dalam pemilikan, keaslian, dan pembekalan aset tersebut. Pengguna dapat menghantar dan menerima aset ini dengan bebas.

Ini membolehkan DigiAssets lebih selamat, diskalakan dan terdesentralisasi daripada platform lain yang belum pernah dilihat di pasaran. Kerana blockchain lain berjuang dengan kapasiti atau validasi terpusat, DigiByte menjadikan DigiAssets platform yang sempurna untuk melancarkan aset apa pun. DigiByte mempunyai skalabilitas rantai, keamanan yang terbukti, dan desentralisasi yang dapat dicemburui dalam semua aspek.

Teknologi Stack Rangkaian

Blockchain Digibyte mempunyai tiga lapisan: Aplikasi, Aset Digital, dan Protokol Teras. Ini memungkinkan penggunaan dan pengembangan aplikasi dan kontrak pintar dalam bentuk terpusat dan terdesentralisasi.

Senibina Digibyte

Lapisan Aplikasi Digibyte & Protokol Teras

Lapisan aset digital tengah terutama berkaitan dengan keselamatan rangkaian, sementara lapisan protokol teras menyokong semua infrastruktur rangkaian. Kerana Digibyte mempunyai kemampuan untuk menggunakan kontrak pintar, jauh lebih berguna jika dibandingkan dengan Bitcoin.

Lapisan Teratas – Aplikasi

Lapisan paling atas Digibyte serupa dengan kedai aplikasi, memberikan kegunaan dunia nyata blockchain. Anda boleh membuat semua jenis aset digital dan aplikasi terdesentralisasi di atas ke lapisan atas blockchain Digibyte. Ia juga membenarkan penggunaan kontrak pintar yang memanfaatkan keselamatan blockchain Digibyte.

Lapisan Tengah – Aset Digital

Keselamatan dan pentadbiran blockchain berasal dari lapisan tengah. Di sinilah lejar awam duduk, dan di sinilah kebolehubahan blokchain diadakan. Semua transaksi direkodkan di buku besar awam dan tidak boleh digodam, diduplikasi, dipalsukan, atau diubah. Ini menjaga keselamatan aset digital yang dibuat.

Lapisan Bawah – Protokol Teras

Lapisan bawah rangkaian Digibyte adalah tempat sistem operasi dan komunikasi untuk rangkaian berada. Node Digibyte global menyampaikan maklumat dalam lapisan ini. Semua arahan protokol terdapat dalam lapisan ini. Ratusan ribu nod global membantu menyampaikan urus niaga di sini, dan juga membantu mengamankan rangkaian.

Algoritma Perlombongan

Digibyte diciptakan sebagai blockchain Proof-of-Work dan pada bulan September 2014 ia ditambahkan untuk menambahkan ciri yang disebut MultiAlgo yang membolehkan perlombongan dengan lima algoritma kriptografi yang berbeza. Lima algoritma yang digunakan ialah Sha256, Scrypt, Skein, Qubit dan Odocrypt.

Yang terakhir, Odocrypt, unik kerana ia berubah setiap 10 hari untuk mengekalkan ketahanan ASIC. Lima algoritma menggunakan sistem penyesuaian kesukaran masa nyata untuk mencegah pemusatan perlombongan berbahaya dan turun naik kuasa hash yang tidak menentu.

Algoritma Perlombongan Digibyte

5 Algoritma Perlombongan di Digibyte

Perlombongan multi-algoritma berasal dari kod di Myriadcoin, dan ia ditambahkan untuk mewujudkan fleksibiliti bagi pelombong dengan memberikan sejumlah kaedah penambangan PoW. Hari ini pelombong dapat menggunakan perlombongan ASIC, GPU, CPU, atau FPGA untuk membantu memproses transaksi dan mengamankan blockchain. Pembangun mahukan penyediaan sedemikian kerana memungkinkan peningkatan desentralisasi blockchain dengan memberi pengguna pelbagai cara untuk menambang Digibyte.

Mining Digibyte sedikit lebih kompleks daripada rantaian blok lain memandangkan sifat algoritma yang unik. Sekiranya anda mahukan gambaran keseluruhan, anda boleh membaca panduan langkah demi langkah kami untuk melombong Digibyte.

Pasukan & Sejarah

Pencipta dan pengasas Digibyte adalah pemaju dan pengusaha yang dipanggil Jared Tate. Dia telah mengembangkan Digibyte secara sepenuh masa sejak Oktober 2013..

Sejak itu dia telah menerima jemputan dari Harvard, MIT, dan pemerintah A.S. untuk berbicara mengenai masalah teknologi blockchain. Dia juga menulis bersama buku Blockchain 2035: The Digital DNA of Internet 3.0, yang merupakan buku pertama yang ditulis oleh pengasas blockchain.

Jared Tate Digibyte

Jared Tate di Harvard & Kongres. Imej melalui Twitter Digibyte

Salah satu ciri utama pasukan Digibyte adalah sifat integriti dan amanah mereka. Kerana mereka semua adalah sukarelawan yang tidak dibayar, tidak ada keserakahan atau keuntungan kewangan yang dipertimbangkan dan semua pasukan hanya mempunyai niat terbaik untuk membuat blockchain terbaik.

Itu adalah pengambilan yang menyegarkan dalam industri di mana ICO dan pra-perlombongan dengan harga tinggi sering dapat mewujudkan suasana di mana ahli lebih fokus pada keuntungan kewangan daripada masa depan projek.

Pembangun DigiByte

Semua pembangun Digibyte adalah sukarelawan yang tidak berbayar yang meluangkan masa mereka dan menawarkan kemahiran mereka untuk memajukan projek yang mereka percayai. Sesiapa sahaja dapat meminjamkan kemahiran mereka ke projek Digibyte, dan semua pemaju dapat membuat aplikasi mereka sendiri dengan bebas blockchain Digibyte.

Pasukan Kesedaran DigiByte

Tidak semua orang menarik dalam menambahkan kemahiran pengekodan untuk usaha Digibyte. Mereka yang bukan teknikal dapat menambahkan bakat mereka ke jangkauan masyarakat yang diciptakan oleh Tim Kesedaran Digibyte (DGBAT).

Kesedaran Digibyte

Imej melalui Laman Kesedaran Digibyte

Anggota kumpulan ini bukan sahaja terdiri daripada pemaju, tetapi juga penulis dan pendidik. Kumpulan ini menggunakan media sosial dan jenis jangkauan lain untuk menyebarkan berita mengenai manfaat projek Digibyte.

Yayasan DigiByte

Tidak seperti projek lain yang mempunyai Yayasan yang mengawasi projek secara terpusat, Yayasan Digibyte adalah bukan untung yang diuruskan oleh sukarelawan. Ia berfungsi untuk mempromosikan dan melindungi asas-asas desentralisasi.

Oleh kerana tidak ada insentif kewangan bagi mereka yang mengerjakan projek Digibyte juga tidak ada tanda-tanda penipuan atau rasuah. Kami telah melihat pada masa lalu bahawa sifat desentralisasi masyarakat Digibyte membawa kepada sistem peningkatan diri.

Apabila seseorang mempunyai niat yang salah atau berulang kali gagal sistem ini akan diperhatikan oleh seluruh komuniti dan mereka akan mengecualikan individu itu dari penyertaan pada masa depan dalam projek.

Syiling DGB

Digibyte Coin (DGB) tidak pernah ditambang dan tidak mempunyai ICO. Mereka hanya dihasilkan melalui perlombongan. Akhirnya akan ada bekalan 21 bilion DGB setelah itu tidak akan dibuat lagi. Blockchain dibuat dengan cara ini dengan duit syiling 1000x lebih banyak daripada Bitcoin untuk membolehkan pengedaran DGB yang lebih besar dan kemudahan penggunaan sebagai mata wang transaksi.

Digibyte vs Bitcoin

Statistik Rangkaian Digibyte vs Bitcoin

DGB juga berbeza dengan BTC dalam cara mengurangkan ganjaran blockchain. Daripada mengurangkan separuh ganjaran setiap 210,000 blok, atau kira-kira 4 tahun, seperti Bitcoin, ia mengurangkan ganjaran bloknya sebanyak 1% setiap bulan. Menjelang tahun 2035 semua DGB telah dilombong dan pelombong kemudian hanya bergantung pada yuran transaksi.

Mengenai penyimpanan DGB, memandangkan Digibyte sudah ada sejak sekian lama, terdapat banyak dompet yang menyokongnya. Kami baru-baru ini melihat beberapa dompet Digibyte terbaik di pos berasingan.

Sejarah Harga dan Senarai Pertukaran DGB

Digibyte telah melihat nilai lonjakan token DGB asalnya lebih tinggi beberapa kali dalam keberadaannya. Kali pertama ini berlaku pada bulan Jun 2017, ketika harganya sebentar mencapai $ 0,0566 setelah berada pada sekitar $ 0,00035 untuk 12 bulan sebelumnya.

Lonjakan kedua adalah pada akhir 2017 dan awal tahun 2018 semasa lonjakan yang sama yang menjadikan hampir setiap cryptocurrency lebih tinggi. Lonjakan itu berakhir dengan DGB mencapai tahap tertinggi sepanjang masa $ 0.142889 pada 14 Januari 2018.

Harga turun dari ketinggian itu dan terus meningkat lebih rendah sehingga mencapai tahap 2016 sekitar $ 0.00035 pada pertengahan Mac 2020. Dan di situlah lonjakan ketiga bermula.

Prestasi Harga DGB

Prestasi Harga DGB. Imej melalui CMC

Pada awal Mei 2020 token DGB telah meningkat menjadi $ 0,018921 dan masih meningkat pada penulisan karya ini. Token meningkat hampir 700% dalam enam minggu, tetapi tidak ada petunjuk yang jelas mengapa lonjakan itu berlaku.

Mengenai senarai pertukaran untuk Digibyte, anda boleh mendapatkannya di OKEx, DigiFinex, Bittrex, dan secara harfiah puluhan pertukaran lain. Anda tidak akan menemuinya di Poloniex setelah pertukaran itu menghapus DGB pada Disember 2019 berikutan beberapa tweet oleh pengasas DigiByte, Jared Tate mengkritik pertukaran.

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif TRON Justin Sun, dan pengasas bersama dan CEO Binance Changpeng Zhao. Ia juga tidak disenaraikan di Binance kerana bursa tersebut enggan menyenaraikan DGB, walaupun memenangi tinjauan komuniti Binance yang meminta ia disenaraikan.

Peta Jalan Digibyte

Sebagai blockchain yang sepenuhnya terdesentralisasi dan dijalankan secara sukarela, peta jalan untuk projek ini juga terbuka dan sesiapa sahaja boleh memberi cadangan untuk perubahan atau penambahbaikan. Walaupun ini sepertinya boleh pecah, kebenarannya adalah bahawa Digibyte telah melihat kemajuan yang sangat mantap dan kukuh selama enam tahun keberadaannya.

Oleh kerana DigiByte sedang dikembangkan dan disokong oleh Core-team dan Community (semua sukarelawan yang tidak berbayar), mereka tidak pernah dapat berjanji temu untuk menyelesaikan projek masa depan. Oleh itu, sila anggap projek masa depan fleksibel dalam masa.

Peta Jalan Digibyte

Beberapa Item Pembangunan Tindakan Yang Lebih Besar. Imej melalui GitHub

Daripada Peta Jalan, pasukan Teras mengekalkan a Saluran paip di Github, yang menunjukkan item yang ingin mereka capai, sama ada ada hadiah yang ditawarkan, dan sama ada ia sedang diusahakan.

Item yang sedang diusahakan pada Mei 2020 termasuk ProgPoW algoritma untuk menyokong perlombongan GPU, dan Dividen untuk DigiAssets.

Kesimpulannya

Digibyte adalah projek yang menarik apabila anda menganggap kurangnya pemahaman untuk projek di luar komunitinya, digabungkan dengan komitmen yang kuat dan ukuran besar komuniti tersebut. Pasukan pengembangan sukarelawan dalam banyak cara telah membuat kemajuan jauh lebih banyak daripada projek blockchain lain yang berusaha membuat cryptocurrency transaksional yang menggantikan Bitcoin.

Melihat cara token DGB meningkat pada Mei 2020, kemungkinan Digibyte akhirnya bersedia untuk menerima dan menghargai di luar komuniti sendiri. Cap pasaran untuk duit syiling hampir mencecah $ 250 juta, dan terus meningkat dengan kuat.

Adalah memalukan bahawa pengasas Jared Tate telah terlibat dalam konfrontasi dengan pengasas Binance dan TRON, tetapi memandangkan kenaikan semasa token DGB, nampaknya kekurangan senarai Binance menahan DGB.

Dengan pengembangan lebih dari enam tahun, jelas bahawa Digibyte ada di sini untuk tinggal, dan sama jelasnya bahawa komuniti akan terus mengembangkan dan meningkatkan blockchain, sambil juga menyampaikan berita mengenai manfaat yang jelas yang Digibyte berikan dari segi keselamatan, skalabilitas, kecekapan, dan kepantasan.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me