Ulasan Dock Coin: Protokol Blockchain Kredensial Digital

Dock.io (DOCK) adalah projek menarik yang cuba memberi pengguna kawalan terhadap kelayakan digital dan pencapaian profesional mereka sendiri.

Ini adalah protokol pertukaran terdesentralisasi yang menggunakan teknologi blockchain untuk membuat ekosistem perkongsian kepercayaan yang telus dan selamat. Anggap saja sebagai versi Linkedin yang terdesentralisasi yang dapat mengawal data sepenuhnya di tangan pengguna.

Kedengarannya menarik, tetapi dapatkah Dock benar-benar mencapainya?

Dalam tinjauan Dock ini saya akan memberi anda semua yang anda perlu ketahui mengenai projek tersebut termasuk teknologinya, kes penggunaan dan peta jalan. Saya juga akan menganalisis potensi penggunaan token DOCK.

Bagaimana Dock Berfungsi

Berkongsi data di Dok.io platform adalah konsep mudah. Pengguna memuat naik data yang mereka suka ke platform dan memutuskan siapa yang dapat mengakses data tersebut.

Mereka boleh berhubung dengan syarikat atau aplikasi di platform dan setiap hubungan ini direkodkan di blockchain melalui kontrak pintar di blockchain Ethereum. Ini adalah perbezaan kritikal dari platform terpusat semasa, di mana pengguna dapat mengawal siapa yang melihat data mereka, tetapi tidak dapat mengawal akses platform ke data mereka.

Gunakan kes Dock Technology

Gunakan kes untuk Teknologi Dock

Dengan Dock pengguna dapat berkongsi data mereka dengan cara yang tidak disulitkan secara umum sehingga semua orang di platform dapat melihat data tersebut. Ini adalah data yang tidak dianggap sensitif oleh pengguna seperti nama, pendidikan, sejarah kerja, dan lain-lain. Adalah penting untuk mengetahui bahawa apabila data diterbitkan secara terbuka, data tersebut akan terus disiarkan untuk umum. Tidak ada cara untuk membuang data dari ranah awam.

Pengguna juga dapat mengenkripsi data mereka agar tidak dirahsiakan. Data disulitkan di Dock secara lalai. Setelah dienkripsi hanya pengguna dapat menyahsulit atau memberikan akses ke aplikasi untuk mendekripsi data. Ini bermaksud data pengguna tetap dapat dikawal sepenuhnya oleh setiap pengguna.

Data itu sendiri dapat memiliki berbagai format, dan komunitas pengguna akan dapat memilih format data, sesuai dengan kertas putih. Beberapa pengkritik mempersoalkan seberapa baik ini akan berfungsi, dan telah menyarankan agar standardisasi format data diperlukan. Platform ini telah dinyatakan dengan resume dan format data sejarah kerja.

Penyelesaian yang digunakan oleh Dock dikenali sebagai isyarat format data, di mana aplikasi memberi isyarat format data yang akan mereka terima. Pasukan percaya bahawa konsensus mengenai format data yang diterima dapat dicapai melalui keseimbangan pasaran semula jadi.

Bahagian Teknikal Dok

Platform Dock dibina di blockchain Ethereum dan memandangkan kesesakan rangkaian yang telah dilihat di Ethereum tidak ada cara untuk Dock menyimpan dan mengambil data resume dan data lain yang dibina untuk disimpan.

Oleh itu, pasukan Dock menggunakan spesifikasi IPLD, yang dibuat untuk membantu sistem Fail Interplanetari peer-to-peer sumber terbuka (IPFS) melakukan pertukaran data yang dapat diatasi.

Ciri-ciri IPLD

Ciri-ciri IPLD. Imej melalui IPLD.io

Rangkaian IPFS mirip dengan rangkaian torrent, tetapi menyimpan fail hash dan bukan fail torrent. Fail hash ini disimpan dalam koleksi nod IPFS, dan bila-bila masa pengguna perlu mengambil fail yang mereka lakukan dengan memanggil hash yang berkaitan dari blockchain. Ini menurunkan overhead untuk blockchain kerana tidak perlu menyimpan data, hanya hash yang berkaitan.

Walaupun platform ini berkomitmen untuk blockchain Ethereum, buat masa ini, pasukan telah mengatakan bahawa mereka akan mempertimbangkan untuk membuat blockchain asli mereka sendiri pada masa akan datang jika diperlukan.

Model Perkongsian Data Dock

Perkongsian data dok dikendalikan oleh model tokenomics platform, yang cukup unik dalam dunia desentralisasi dan insentif.

Perbezaan pertama adalah denominasi token DOCK, yang dikatakan oleh pasukan harus dilakukan dalam fiat dan bukannya Ethereum seperti kebanyakan projek. Sebenarnya, ICO dihargai dalam USD dan bukannya Ethereum.

Penyebaran data Pengguna Dock

Data pengguna tersebar di seluruh aplikasi. Imej melalui Blog Rasmi Dock

Sebabnya adalah untuk mendorong kestabilan harga. Sudah diketahui bagaimana harga cryptocurrency tidak stabil dan pasukan percaya bahawa dengan menggunakan fiat untuk menamakan token DOCK mereka dapat mengelakkan perubahan harga yang melampau.

Perbezaan lain adalah cara Dock membuat insentif, yang lebih difokuskan pada aplikasi dan bukan pengguna.

Galakan Permohonan Dok

Sistem Dock telah membuat insentif untuk aplikasi untuk berkongsi data antara satu sama lain melalui token DOCK. Pada dasarnya, jika aplikasi ingin memperoleh data dari aplikasi lain, ia perlu membayar data tersebut.

Sistem ini juga mencegah aplikasi menimbun data kerana perkongsian data tidak disengaja. Tidak ada cara bagi aplikasi untuk mencegah aplikasi lain membayar datanya. Hanya pengguna yang dapat membuat peraturan yang mencegah data dikongsi. Dengan cara ini, Dock menghalang penimbunan data daripada berlaku di platform.

Galakan Pengguna Dock

Tidak seperti hampir semua platform terdesentralisasi yang lain dengan token, platform Dock tidak mendorong pengguna untuk berkongsi data mereka. Ini dilakukan dengan sengaja dan sengaja. Pasukan Dock mahu orang menyedari bahawa data mereka jauh lebih berharga daripada yang mereka percayai, dan bahawa jumlah yang dibayar untuk data peribadi mereka tidak mencukupi. Sebaliknya, mereka mahu pengguna menghargai data mereka sendiri.

Ada sebab lain untuk tidak memberi insentif kepada pengguna untuk menyediakan data, dan itu untuk mengelakkan banjir orang yang menghantar spam ke platform dengan maklumat palsu hanya untuk mengumpulkan hadiah. Dock menyedari bahawa ini adalah cara terpantas untuk membunuh platform, dan mereka menghindarinya dengan cara yang mungkin.

Galakan Pengguna Dock

Mencegah insentif pengguna dalam Protokol Dock. Sumber: Dokumen Dock

Selain itu, kekurangan insentif sebenarnya menjadikan segalanya lebih jelas bagi pengguna, yang tidak perlu risau untuk mengikuti transaksi dan pembayaran mikro. Yang harus mereka fokuskan adalah memastikan maklumat peribadi mereka terkini.

Daripada menawarkan pembayaran kecil untuk data berharga, Dock memberikan pengguna kawalan penuh terhadap data dan kemudahan mereka. Dengan menyimpan semua data di satu tempat, pengguna dapat dengan mudah mengawal siapa yang dapat mengakses data mereka, dan mereka dapat menyimpan data tersebut tanpa harus melalui masalah untuk mengingat semua laman web yang berbeza yang mempunyai profil untuk mereka. Ini menjadikan data sentiasa dikemas kini di seluruh web dan mengelakkan senario di mana orang melihat data yang tidak lagi terkini.

Pasukan Dok & Pelabur

Pasukan Dock terdiri daripada 16 anggota yang berada di seluruh dunia, walaupun projek ini beribu pejabat di San Francisco, California. Pasukan teras telah mengerjakan projek bersama pada masa lalu, dengan banyak yang datang dari Remote.com.

Ketua Pegawai Eksekutif dan pengasas bersama projek ini adalah Nick Macario, yang datang ke Dock dengan pengalaman lebih dari 10 tahun dalam pemasaran aplikasi web dan mudah alih. Baru-baru ini dia adalah pengasas bersama dan CEO Remote.com.

Ahli Pasukan Dok

Beberapa anggota Dock. Pasukan

Pengasas bersama dan COO yang lain adalah Elina Cadouri, yang juga merupakan pengasas bersama dan CEO untuk Outsource.com. Dia berpengalaman lebih dari 8 tahun dalam penyelidikan pemasaran.

Dock juga telah menerima pelaburan dari sejumlah dana modal teroka tradisional dan berfokus pada blockchain. Ini termasuk seperti Passport Capital, Digital Asset Fund, Blockwater Capital dan Connect modal antara lain.

Komuniti Dock

Ketika datang ke peningkatan adopsi dan kesadaran untuk sebuah projek, komuniti yang besar dan bersemangat sangat penting. Ini terutama berlaku pada Dock di mana ekosistem bergantung kepada pengguna ini yang berkongsi data mereka.

Dock mempunyai pengikut yang cukup besar di media sosial, yang biasanya merupakan pertanda baik untuk projek blockchain. Mereka Telegram kumpulan mempunyai hampir 25,000 ahli, dan mereka Twitter mempunyai 45,800 pengikut. Mereka juga diwakili dengan baik di Facebook, dengan hampir 35,000 pengikut.

Satu sambungan adalah projek subreddit. Walaupun mereka mempunyai lebih dari 15,000 pengikut, hampir tidak ada interaksi. Pasukan Dock adalah satu-satunya yang membuat catatan di sana, dan catatan tersebut mempunyai komen yang sangat sedikit dan selalunya tidak ada komen.

Token DOCK

Dock mengadakan ICO mereka pada Februari 2018 dan menjual 30% daripada jumlah bekalan 1 bilion dengan harga $ 0.08329 setiap satu, menaikkan $ 20 juta. Token tidak dikeluarkan sehingga April 2018 dan tidak lama selepas token DOCK mencapai paras tertinggi sepanjang masa $ 0.242743 pada 4 Mei 2018.

Dari situ pasaran bear mengambil alih dan token merosot sepanjang sisa 2018, akhirnya mencapai titik terendah pada 10 Januari 2019, ketika token mencecah $ 0,007543. Ia kemudian menjadikannya setinggi 0,020441 pada April 2019, tetapi pada 13 Mei 2019, ia telah jatuh kembali ke $ 0,011445 dan kira-kira 90% dari harga ICOnya.

Binance DOCK

Daftar di Binance dan Beli Token DOCK

Token DOCK tidak disenaraikan di bursa terlalu banyak, tetapi di Binance dan di situlah hampir semua perdagangan token berlaku. Terdapat juga sejumlah kecil perdagangan di Huobi Global, KuCoin, dan Gate.io.

Ini boleh menimbulkan masalah dari perspektif pergantungan pertukaran. Memandangkan sebahagian besar volume BTC DOCK diperdagangkan di Binance, kecairan boleh jatuh dari tebing jika pernah ada penyingkiran. Walaupun ini tidak mungkin berlaku, ini adalah kebimbangan yang harus dipertimbangkan oleh bakal peniaga.

Sebaik sahaja anda membeli DOCK anda, anda akan mahu mengeluarkannya dari bursa jika anda berhasrat untuk memakainya. Kerana DOCK adalah token ERC-20 ia boleh disimpan di mana-mana dompet yang serasi dengan ERC-20, seperti MetaMask atau MyEtherWallet.

Pembangunan Dok & Peta Jalan

Menentukan dengan tepat berapa banyak kerja yang dilakukan pada projek blockchain kadang-kadang sukar. Walau bagaimanapun, salah satu kaedah terpantas untuk mengira ini adalah dengan melihat aktiviti pengekodan di repositori kod awam mereka.

Oleh itu, saya memutuskan untuk melayari khalayak ramai GitHub untuk Dock.io dan lihat berapa banyak kod yang dilakukan oleh pembangun. Terdapat 12 repos secara keseluruhan di GitHub mereka tetapi di bawah ini adalah komitmen untuk dua dari mereka yang paling aktif.

Komitmen Dock GitHub

GitHub Berkomitmen dalam 12 bulan yang lalu

Seperti yang anda lihat, tidak banyak aktiviti di repos ini. Komuniti terakhir untuk mereka repo Tunai plasma kembali pada bulan Februari. Selebihnya dari 12 repo yang tersisa juga mandul.

Sudah tentu, selalu ada kemungkinan bahawa pembangun mengekodkan projek tersebut di repos peribadi. Namun ini kurang optimum dari perspektif ketelusan kerana komuniti mereka tidak dapat memantau kemajuan projek.

Setelah mengatakan ini, pasukan ini terus mengemas kini masyarakat melalui perkembangan mereka blog rasmi. Mereka mengeluarkan kemas kini bulanan dengan perincian mengenai apa yang dicapai oleh pasukan selama sebulan terakhir.

Sebagai contoh, dalam kemas kini April mereka telah melakukan beberapa kerja yang telah mereka lakukan di dompet mereka dan juga kemajuan yang telah dibuat di platform. Mereka juga memberikan garis besar dari apa yang dapat kita harapkan dalam beberapa bulan mendatang.

Tidak ada garis masa yang diberikan untuk kemas kini ini, jadi akan menarik untuk melihat berapa lama sebelum pelancaran teknologi besar seterusnya.

Kesimpulannya

Dock mempunyai visi jangka panjang yang mengagumkan untuk bentuk ekonomi data pengguna yang akan berkembang dengan pesat sekarang teknologi blockchain telah tersedia. Kejayaan atau kegagalan platform akan bergantung pada seberapa cepat ia dapat menarik rakan kongsi utama dan seberapa cepat ia dapat berkembang.

Dari segi pertumbuhan, platform ini sudah menuntut lebih dari 1 juta pengguna berdaftar hanya dalam setahun, yang sangat mengagumkan apabila anda menganggap pengguna tidak menerima insentif untuk berkongsi data.

Jelas sekali kadar pembangunan yang perlahan di GitHub projek itu boleh menjadi perhatian. Oleh itu, kami akan terus memerhatikan pengumuman projek dan kod komitmen untuk repos mereka selama beberapa bulan akan datang.

Kami juga telah membincangkan risiko yang berkaitan dengan kurangnya standardisasi dalam format data. Ini juga dapat menghambat pertumbuhan Dock, walaupun pasukan percaya bahawa ketika pangkalan pengguna berkembang, masalah format data akan mengurus dirinya sendiri melalui keseimbangan pasaran semula jadi. Sekiranya ini tidak berlaku pengguna boleh meninggalkan platform kerana kekurangan kemudahan.

Dan tentu saja, ketika membincangkan masalah privasi peribadi selalu ada risiko peraturan yang berkaitan. Di Kesatuan Eropah, kita sudah mempunyai GPDR, yang merupakan peraturan perlindungan data paling ketat setakat ini. Ada kemungkinan negara-negara lain dapat mengikuti peneraju EU.

Dock mengatakan platformnya mematuhi sepenuhnya prinsip GPDR, tetapi itu tidak mengikat secara sah dan pengawal selia boleh menghadapi masalah dengan platform ini kerana ia berkembang dalam ukuran dan pengaruh.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me