Ulasan Dogecoin: CryptoCurrency Mim Asli

Disebut oleh penciptanya sebagai “perubahan ganti yang anda lemparkan ke dalam balang ketika anda pulang ke rumah”, Dogecoin adalah salah satu cryptocurrency paling unik yang ada.

Baru-baru ini membuat berita ketika pengguna TikTok James Galante menyiarkan sebuah video pada 7 Julai yang menjelaskan bahawa jika orang melabur 25 $ USD di Dogecoin, mereka dapat memperoleh lebih dari 10 000 $ USD jika harganya mencapai 1 $ per DOGE (ia bernilai seperempat sen pada masa itu). Ini menyebabkan kenaikan harga saham secara tiba-tiba yang menyaksikan harga DOGE meningkat lebih dari 2x menjadi setengah sen dalam tempoh 2 hari.

Dogecoin telah masuk dan keluar dari berita sejak penubuhannya. Sebelum hype TikTok baru-baru ini, ia dinyatakan sebagai CEO Tesla Elon Musk’s cryptocurrency kegemaran. Ini kemudian menjadikannya pilihan utama untuk peranan rekaan CEO Dogecoin oleh komuniti aktifnya.

Jay Hao, Ketua Pegawai Eksekutif pertukaran cryptocurrency OKEx juga baru-baru ini dinyatakan bahawa dia percaya Dogecoin menjadi aset yang cukup serius dan “bukan lelucon”, memetik pemasaran dan pemahaman yang mengagumkan mengenai psikologi pengguna oleh komuniti Dogecoin. Ini menimbulkan persoalan: adakah lebih banyak Dogecoin yang memenuhi mata? Jawapannya adalah ya, dan perinciannya mungkin mengejutkan anda!

Kisah Asal Dogecoin

Dogecoin bermula sebagai jenaka dimulakan oleh pemasar Australia dan pembangun perisian Jackson Palmer. Pada 27 November 2013, dia membuka dua tab bersebelahan di skrin komputernya. Salah satunya adalah CoinMarketCap dan yang lain adalah artikel berita mengenai meme terbaik tahun 2013, Doge.

Bagi mereka yang tidak dikenali, yang asli Doge meme menampilkan gambar seekor anjing Shiba Inu Jepun bernama Kabosu (dan tentu saja terdapat variasi meme ini yang menampilkan anjing Shiba Inu yang berbeza). Doge meme sering mengandungi bahasa Inggeris yang rosak dalam teks komik.

Jackson Palmer Doge

Pengasas Dogecoin Jackson Palmer pada tahun 2014. Imej melalui Youtube

Semasa beralih di antara dua tab, Palmer mempunyai idea lucu untuk menyatukan kedua elemen tersebut dan mengirimkan tweet spontan mengenai cryptocurrency baru yang panas yang disebut Dogecoin. Palmer, yang juga pembeli domain laman web yang gemar, membeli dogecoin.com yang memaparkan Doge meme yang ditumpangkan pada duit syiling emas.

Tidak lama kemudian, seorang pembangun IBM dari Portland, Oregon bernama Billy Markus menghubungi Palmer melalui Twitter bertanya kepadanya adakah dia bersedia membuat cryptocurrency Dogecoin yang sebenarnya. Menjelang 6 Disember 2013, Dogecoin dilancarkan secara rasmi dan tersedia untuk hampir semua orang untuk menambang.

Pada 25 Disember, beberapa dompet Dogecoin digodam. Komuniti Dogecoin bertindak balas dengan datang bersama dan mengembalikan semua pengguna yang terjejas. Ini menandakan yang pertama dari banyak inisiatif berskala besar oleh komuniti Dogecoin. Walaupun Dogecoin diasaskan oleh Palmer dan Markus, projek ini hampir seluruhnya dipacu masyarakat sejak awal.

Twitter Dogecoin

Semua akaun media sosial Dogecoin dibuat secara spontan oleh komuniti. Imej melalui Twitter

Palmer mendakwa tidak pernah memegang Dogecoin (walaupun dia memegang Bitcoin). Markus menambang kira-kira 1 juta Dogecoin dalam 24 jam pertama pelancaran, selepas itu kesukaran perlombongan meningkat dengan cepat sehingga tidak menguntungkan dan hampir mustahil untuk menambang menggunakan komputer biasa. Beberapa bulan kemudian, Markus meninggalkan Dogecoin dan menyerahkan semua tugas pembangunan kepada Palmer.

Palmer meninggalkan Dogecoin pada tahun 2015 selepas itu satu kejadian melibatkan “pertukaran cryptocurrency” yang kini tidak berfungsi yang disebut Moolah. Walaupun ia adalah kisah epik sendiri, pendeknya ialah Alex Green, CEO Moolah menjadi terkenal dalam komuniti Dogecoin kerana secara tipikal memberikan pengguna DOGE bernilai ribuan dolar.

Dia juga banyak terlibat dalam pendanaan masyarakat dari Pemandu NASCAR Josh Wise, yang memakai ikon Dogecoin pada kereta dan jaketnya pada perlumbaan Talladega All-Star 2014. Green mula menjanjikan dividen kepada mereka yang dengan rela memberikannya DOGE mereka yang dia dakwa akan digunakan untuk membiayai projek seperti ATM Dogecoin.

Dogecoin Nascar

Penjenamaan Dogecoin pada kereta lumba Josh Wise pada tahun 2014. Imej melalui Reddit

Palmer ragu-ragu terhadap Moolah sejak awal yang membuatnya mendapat pemeriksaan dari masyarakat Dogecoin. Beberapa bulan kemudian, Alex Green meletak jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Moolah dan melarikan cryptocurrency bernilai jutaan dolar. Dia akhirnya ditangkap setelah terungkap bahawa nama sebenarnya adalah Ryan Kennedy dan mempunyai sejarah panjang dengan undang-undang yang berkaitan dengan penipuan.

Dengan bosan, Palmer mengambil “cuti panjang” dari cryptocurrency. Dia terus membuat video YouTube mengenai cryptocurrency sehingga 2018 dan terus melakukan wawancara. Pada tahun 2019 dia berhenti dari semua media sosial sepenuhnya, hanya tinggal laman webnya yang tidak lebih dari sekadar skrin hitam dengan e-melnya.

Yayasan Dogecoin

The Yayasan Dogecoin adalah sebuah syarikat bukan untung yang berdaftar di Colorado, Amerika Syarikat. Ia dicipta oleh komuniti Dogecoin untuk memfasilitasi inisiatif dermawan komuniti, di mana terdapat banyak. Dua yang paling terkenal melibatkan pembiayaan pasukan Jamaica sehingga mampu bersaing di Olimpik musim sejuk Sochi pada tahun 2014, dan Doge4Water, sebuah projek yang berjaya membiayai penciptaan telaga air bersih di Kenya.

Yayasan Dogecoin

Laman utama laman web Dogecoin Foundation

Cukup menarik, Yayasan Dogecoin nampaknya dipimpin oleh Eric Nakagawa (sekurang-kurangnya semasa kempen Doge4Water). Nakagawa adalah pengarang terlaris, pembicara awam, dan ketua sumber terbuka untuk Libra, projek cryptocurrency Facebook. Tidak ada aktiviti yang dapat dilihat dari Dogecoin Foundation sejak 2015.

Apa itu Dogecoin?

Dogecoin adalah cryptocurrency yang terutama digunakan untuk memberi tip kepada pengguna di Reddit dan Twitter. Ia juga diterima sebagai kaedah pembayaran oleh beberapa puluh peniaga seluruh dunia. Anda boleh menggunakan Dogecoin untuk membeli makanan, bekalan isi rumah, dan bahkan domain laman web. Dogecoin diciptakan sebagai usaha untuk memecahkan stigma sekitar cryptocurrency, yang membawa konotasi negatif pada masa itu.

Wang Dogecoin

Dogecoin adalah mata wang digital yang terdesentralisasi. Imej melalui Steemit

Ia juga diperkenalkan sebagai tindak balas kepada keserakahan oportunis yang dilihat Palmer di banyak komuniti cryptocurrency. Oleh itu, Dogecoin sengaja dirancang agar tidak menarik bagi para pelabur dengan mengekalkan nilai yang rendah kerana algoritma perlombongannya.

Bagaimana Dogecoin berfungsi?

Dogecoin adalah versi Luckycoin, yang merupakan garpu Litecoin (dan bagi mereka yang tidak dikenali, Litecoin adalah garpu Bitcoin). Blockchain Dogecoin boleh diproses lebih kurang 30 urus niaga sesaat (TPS). Setiap transaksi DOGE berharga kira-kira 1 sen USD.

Sejurus selepas pelancaran Dogecoin, pembangun Dogecoin bekerja dengan Digibyte pemaju untuk melaksanakan Digishield, protokol yang mengubah kesukaran penambangan Dogecoin setiap blok untuk mengelakkannya diambil alih oleh kolam perlombongan yang besar. Dogecoin tidak mempunyai ICO dan pra-tambang. Berbeza dengan banyak mata wang kripto lain, fungsi dan reka bentuk Dogecoin agak mudah dan tetap berlaku sejak ia dibuat.

Konsensus Dogecoin

Dogecoin menggunakan bukti algoritma konsensus kerja yang disebut Auxiliary Proof of Work yang membolehkan mereka yang menggunakan bukti cryptocurrency kerja yang lain (terutamanya Litecoin) untuk menambang DOGE secara serentak tanpa kos tambahan dalam proses yang dikenali sebagai perlombongan bergabung.

Perlombongan Gabungan Dogecoin

Dogecoin bergantung pada Litecoin. Imej Sumber

Ini disatukan setelah pengasas Litecoin Charlie Lee mendekati Palmer dan komuniti Dogecoin, menyarankan agar fitur itu ditambahkan untuk meningkatkan jaringan dan melindunginya dari serangan 51%. Palmer telah menyatakan bahawa Dogecoin kini “bergabung di pinggul” dengan Litecoin – kelangsungan hidup Dogecoin bergantung pada Litecoin.

Seperti Luckycoin, ganjaran blok awal Dogecoin dirancang secara rawak dan berbeza antara 0 hingga 1 juta DOGE. Ini berlanjutan sehingga DOGE mencapai bekalan 100 bilion (rujukan untuk filem Austin Power), yang berlaku pada bulan Februari 2018. Sejak itu, setiap blok yang dilombong memberikan hadiah sebanyak 10 000 DOGE.

Satu blok ditambang setiap minit dan Dogecoin tidak mempunyai had bekalan. Palmer telah menyatakan bahawa ini adalah kesilapan, dan bahawa had bekalan seharusnya ditetapkan pada 100 miliar. Ini dibiarkan “tidak diperbaiki” dengan sengaja kerana ia menjadikan kos DOGE tetap rendah. Seperti Litecoin, Dogecoin menggunakan teknologi Scrypt.

Cara melombong DOGE

Dogecoin dirancang agar dapat ditambang oleh siapa saja yang memiliki komputer dan dapat dilakukan dengan menggunakan CPU atau GPU. Namun, seperti yang dinyatakan sebelumnya, kesukaran penambangan Dogecoin meningkat dengan ketara pada hari pertama pelepasan duit syiling. Penambangan dengan CPU atau GPU tidak digalakkan, terutama bukan yang pertama kerana boleh menyebabkan komputer anda terlalu panas.

Menambang sendiri menggunakan CPU atau GPU akan memberi anda pulangan rata-rata kurang dari 1 DOGE per jam atau bahkan sehari bergantung pada perkakasan yang anda gunakan. Oleh itu, disarankan untuk menyertai kolam perlombongan Dogecoin.

Perlombongan Dogecoin

Gambaran visual perlombongan Dogecoin yang dibuat oleh komuniti Dogecoin:. Imej Sumber

Anda juga boleh melombong DOGE menggunakan pelombong litar bersepadu khusus (ASIC) aplikasi. Ini pada dasarnya adalah istilah mewah untuk perkakasan khusus yang direka khas untuk melombong cryptocurrency. Pelombong ASIC hadir dalam pelbagai bentuk, saiz, dan tanda harga. Anda boleh menggunakan ini berguna Kalkulator perlombongan Dogecoin untuk mengetahui berapa banyak wang yang dapat anda hasilkan dengan pelombong ASIC yang anda fikirkan (petunjuk: pastikan ia adalah penambang Scrypt). Anda juga boleh menyertai kolam perlombongan Dogecoin dengan pelombong ASIC.

Dogechain

DogeChain, dompet asli Dogecoin yang diperlukan untuk perlombongan. Imej Sumber

Setelah anda memutuskan apa yang akan anda gunakan untuk menambang, anda harus mencari perisian yang sesuai. Sekiranya anda mahu Dogecoin saya menggunakan CPU anda (tidak digalakkan), anda perlu memuat turun CPUMiner. Sekiranya anda ingin menambang Dogecoin menggunakan GPU anda, anda boleh memuat turunnya juga CGminer atau EasyMiner.

Kedua-dua perisian ini juga sesuai dengan penambang Scrypt ASIC. Sekarang, anda perlu mencari kolam perlombongan Dogecoin. Anda semestinya dapat mencarinya Aikapool atau Multipool. Selain itu, yang anda perlukan hanyalah komputer, sambungan internet, dan alamat dompet Dogecoin di dompet asli Dogecoin, DogeChain.

Peta Jalan Dogecoin

Dogecoin tidak mempunyai peta jalan pasti dan tidak ada kertas putih. Perkara paling hampir dengan peta jalan untuk Dogecoin nampaknya siaran Reddit ini dari 2017, yang menggariskan beberapa siri perbaikan kecil dan peningkatan pada Dogecoin. Sebenarnya, hampir tidak ada perkembangan besar sejak Palmer pergi pada tahun 2015 dan Dogecoin Github mengesahkan bahawa kebanyakan “perkembangan” sejak itu adalah tampalan keselamatan dan penyelenggaraan rangkaian lain.

Palmer menyatakan bahawa ini terutama kerana Dogecoin hanya merupakan projek sampingan yang menyenangkan untuknya dan pada dasarnya setiap pembangun lain yang terlibat dengan Dogecoin. Sebilangan besar matlamat Dogecoin telah melibatkan amal atau aksi berdasarkan komuniti, seperti menghantar rover bertema Dogecoin ke bulan (untuk sebenar).

Dogecoin Vitalik

Pencipta Ethereum Vitalik Buterin adalah peminat lama Dogecoin: Image Sumber

Satu perkara menarik untuk diperhatikan ialah Dogecoin hampir menjadi serasi dengan Ethereum pada tahun 2018. Seseorang (didakwa pengasas Ethereum, Vitalik Buterin, yang pro-Dogecoin) menawarkan 372 kurnia Ethereum (kira-kira 100 000 $ USD pada masa itu) kepada pemaju yang berjaya membuat jambatan Dogecoin-Ethereum.

Ini akan menjadikan Dogecoin menjadi token ERC-20 di rangkaian Ethereum dan membolehkan pengguna menukar DOGE mereka untuk setara dengan ERC-20 (dan sebaliknya). Jambatan Dogecoin-Ethereum ditinggalkan setelah komuniti Dogecoin menyatakan bahawa kes penggunaan utama DOGE tipping tidak dapat dilaksanakan dalam bentuk ERC-20 memandangkan kos gas Ethereum yang tinggi.

Analisis Harga DOGE

Sejarah harga Dogecoin sama liarnya dengan kisah asalnya. Ketika pertama kali melancarkan pasaran kripto pada bulan Disember 2013, DOGE bernilai sekitar 0.0002 USD. Menjelang Januari 2014, nilainya telah meningkat hampir 10x ke harga kira-kira 0,002 USD. Pada tahun 2015, harga DOGE turun sehingga 0,0001 USD.

Semasa pasaran bull cryptocurrency bersejarah 2017-2018, harga Dogecoin melonjak naik hampir 2 sen USD. Sekarang, kita tahu penilaian ini agak rendah, tetapi perlu seketika untuk menyedari bahawa ini adalah keuntungan 100x dari harga pasaran awal DOGE!

Prestasi Harga DOGE

Prestasi Harga DOGE: Gambar Sumber

Terdapat satu lagi perkara penting yang perlu diperhatikan mengenai tindakan harga DOGE. Nampaknya mengikuti kitaran yang agak dapat diramalkan yang nampaknya agak bebas daripada cryptocurrency utama lain seperti Bitcoin. Ada yang berspekulasi sebagai bukti manipulasi harga oleh ikan paus (pam dan tempat pembuangan).

Walau apa pun, peniaga berpengalaman telah memanfaatkan kitaran yang dapat diramalkan ini untuk menghasilkan keuntungan yang serius. Walaupun pam harga baru-baru ini secara asasnya disebabkan oleh gembar-gembur TikTok, hampir sesuai dengan apa yang diharapkan berlaku berdasarkan kitaran harga Dogecoin sebelumnya.

Di mana untuk mendapatkan DOGE

Dogecoin sangat mudah diperoleh. Suatu ketika dahulu, airdrops besar biasa terjadi di dalam komuniti Dogecoin dan pengguna bahkan boleh pergi ke laman web yang disebut “Dogecoin Faucets” untuk menuntut Dogecoin percuma. Walaupun tidak begitu kerap, pemberian Dogecoin tetap berlaku dari semasa ke semasa. Anda masih boleh menerima petua di Dogecoin untuk mengambil bahagian secara aktif di Subreddit Dogecoin. Diakui, jumlah yang diberikan dan diberikan tidak bernilai dalam USD.

Binance DOGE

Daftar di Binance dan Beli Token DOGE

Sekiranya anda ingin membeli Dogecoin tidak ada kekurangan pilihan. Terdapat lebih daripada 250 pasangan perdagangan yang disenaraikan CoinMarketCap dengan sekurang-kurangnya 3 dozen pertukaran yang menyokong DOGE. Ini termasuk seperti Binance, OKEx, Huobi, dan Kraken.

Sehingga Mei tahun ini, anda bahkan boleh membeli Dogecoin secara langsung menggunakan platform crypto popular Bitpanda. Sekiranya anda memutuskan untuk mendapatkan DOGE anda dari pertukaran, anda tidak akan menghadapi masalah kerana terdapat banyak kelantangan. Oleh itu, volume 24 jam Dogecoin agak rendah berbanding dengan jumlah pasarannya, yang mungkin membuatnya terdedah kepada manipulasi harga.

Dompet DOGE

Ketika menyimpan Dogecoin anda, anda juga mempunyai beberapa pilihan. Setakat dompet perkakasan, Dogecoin disokong oleh Ledger dan Trezor. Dompet digital untuk DOGE termasuk Coinomi (mudah alih), Exodus (desktop / mudah alih), Atomic Wallet (desktop / mudah alih), dan tentu saja Dogecoin sendiri Dompet Dogechain.

Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai dompet cryptocurrency Dogecoin atau hanya mahukan lebih banyak maklumat mengenai yang disebutkan, anda boleh melihat artikel kami mengenai dompet Dogecoin.

Pendirian kami terhadap Dogecoin

Dogecoin adalah satu projek. Sejarahnya, komunitinya, dan kedudukannya yang sangat tinggi di CoinMarketCap (ke-36 pada saat penulisan) mengungkapkan bahawa ia benar-benar menjadi produk penyatuan yang tidak suci antara mata wang yang terdesentralisasi dan budaya internet.

Reka Bentuk Logo Doge

Logo / reka bentuk asal Dogecoin: Gambar Sumber

Sudah tentu ini adalah apa yang selalu dimaksudkan – ikon ringan untuk mengingatkan mereka di dalam dan di luar cryptocurrency agar tidak terlalu serius. Dalam pengertian ini, Dogecoin telah mencapai hampir semua perkara yang telah ditetapkan. Walaupun kekurangan pembangunan, DOGE terus ada tanpa masalah besar dan bahkan mungkin ada selama bertahun-tahun yang akan datang.

Kenaikan harga baru-baru ini didorong oleh TikTok adalah ketawa yang menyenangkan tetapi sesiapa yang mengambil masa dua saat untuk melakukan matematik akan menyedari bahawa hampir mustahil DOGE dapat didorong untuk mencapai harga 1 $. Dengan bekalan semasa 125.5 bilion, dengan harga $ 1 setiap duit syiling, Dogecoin akan menjadi yang kedua hampir dengan Bitcoin dari segi cap pasaran.

Bukan hanya itu, tetapi ia akan bernilai lebih daripada gabungan 10 cryptocurrency teratas yang akan datang. Kemungkinan cryptocurrency yang tidak mempunyai perkembangan dan mempunyai kes penggunaan yang sangat lemah dan TPS rendah (mengikut standard semasa) akan mengatasi cryptocurrency seperti Ethereum adalah sifar.

Dompet Teratas Doge

12 alamat dompet Dogecoin teratas: Gambar Sumber

Ada satu perkara terakhir yang perlu kita perhatikan dan itu adalah manipulasi harga. Walaupun penjelajah blockchain asli Dogecoin tidak memungkinkan untuk melihat senarai dompet yang memegang paling banyak Dogecoin, Carta BitInfo adakah. Bukan hanya itu, tetapi juga menunjukkan kepada kita berapa banyak Dogecoin yang telah masuk atau keluar dari dompet tersebut sejak seminggu yang lalu dan selama sebulan yang lalu.

Seperti yang anda lihat, ada beberapa akaun dengan berbilion-bilion DOGE bernilai puluhan juta USD. Jumlah transaksi masuk dan keluar disenaraikan dengan senang di sebelah kanan, yang memudahkan untuk mengenal pasti alamat mana yang mungkin milik pertukaran cryptocurrency.

Doge Ke Bulan

Meme Dogecoin lain yang ikonik: Gambar Sumber

Nampaknya terdapat segelintir akaun dalam senarai 100 teratas yang baru-baru ini membuang sejumlah besar DOGE. Mungkinkah satu atau semuanya bertanggungjawab untuk kitaran harga DOGE?

Walaupun kita mungkin tidak pernah tahu, satu perkara tersenarai dalam senarai 100 teratas ini: majoriti 100 akaun teratas ini nampaknya telah menerima transaksi pertama mereka pada tahun 2019 atau 2020. Itu sangat pelik dan boleh menjadi bukti lebih lanjut mengenai manipulasi harga oleh pelbagai individu atau bahkan organisasi.

Mungkin juga Dogecoin telah “dikompromikan” sejak awal. Semua akaun media sosialnya dibuat secara spontan oleh komuniti dan oleh itu dapat digunakan sebagai alat oleh individu yang menguruskan akaun tersebut untuk membuat dan / atau memfasilitasi kitaran pam dan pembuangan.

Kesimpulannya

Secara keseluruhan, Dogecoin memang menyeronokkan. Boleh dipersoalkan berapa lama cryptocurrency yang tidak dapat dilupakan ini akan bertahan, tetapi nampaknya selagi Litecoin terus bernafas, begitu juga Shiba Inu of Dogecoin. Rasanya agak memalukan Palmer menjauh dari Dogecoin.

Sungguh luar biasa untuk melihat sejauh mana cryptocurrency boleh datang dan boleh berjalan jika penciptanya mengarahkan komuniti aktif dan sukar.

Dogecoin masih boleh dan diharapkan dapat menjadi kekuatan dalam mendorong penggunaan cryptocurrency pada tahun-tahun akan datang. Ia sememangnya berjaya dengan baik selama ini!

Imej Pilihan melalui Shutterstock & Dogecoin

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me