Ulasan Edge Wallet: Panduan Lengkap untuk Storan Mudah Alih

Dompet Edge adalah dompet crypto multicurrency yang hanya bergerak yang dikembangkan oleh bekas pasukan Airbitz dan dilancarkan pada Februari 2018.

Ia menyokong kedua-dua peranti mudah alih Android dan iOS. Salah satu kelebihannya adalah sokongan untuk penyimpanan, pengiriman dan penerimaan 21 altcoin yang berbeza, serta semua token ERC-20. Teknologi ini juga cukup mapan memandangkan dompet Airbitz pada mulanya dikeluarkan sebagai dompet Bitcoin pada tahun 2014.

Walau bagaimanapun, adakah Edge dompet mudah alih yang tepat untuk anda?

Dalam tinjauan Edge Wallet ini, saya akan memberikan semua yang anda perlu ketahui mengenai ciri, keselamatan dan sokongan pembangun. Saya juga akan memberikan anda panduan langkah demi langkah mengenai cara mengatur dan mula menggunakan dompet tepi anda.

Ciri-ciri Dompet Edge

Lima tahun pembangunan telah memberi kita dompet yang penuh dengan ciri-ciri. Semua orang dari pengguna cryptocurrency pemula hingga hodler berpengalaman akan menghargai dua ciri reka bentuk utama dompet Edge berikut:

Kemudahan penggunaan

Salah satu titik fokus utama dalam pengembangan dompet Edge adalah kemudahan penggunaannya. Mereka mahukan dompet yang tidak menakutkan dengan cara apa pun, dan Edge yang dihasilkan akan membolehkan anda membuat akaun dan mula menggunakan dompet anda dalam satu atau dua minit.

Faedah Edge Wallet

Kelebihan Edge Wallet berbanding Alternatif. Imej melalui Edge.app

Mereka juga membuat pemulihan dompet dengan mudah, yang membolehkan anda memasang Edge pada mana-mana peranti dan memulihkan dompet menggunakan nama pengguna dan kata laluan anda. Tidak perlu mengingat frasa biji 25 perkataan. Sudah tentu ini bermaksud Edge tidak aman seperti beberapa dompet lain, jadi bijaksana untuk tidak menyimpan keseimbangan yang besar di dompet Edge.

Ingat?: Ini adalah dompet mudah alih untuk digunakan dengan mudah ketika anda dalam perjalanan. Ini bukan pilihan penyimpanan sejuk yang selamat untuk simpanan duit syiling anda yang besar.

Antaramuka pengguna

Antara muka pengguna dianggap cukup mudah dan senang dilayari. Ini kerana Edge dirancang dengan empat skrin utama dan bukannya halaman pilihan yang tidak berkesudahan. Anda dapat memilih dari layar “Dompet”, “Permintaan”, “Pindai” dan “Tukar”. Dan ini semua yang anda perlukan untuk berinteraksi secara berkesan dengan cryptocurrency anda.

Terdapat banyak ciri lain dari dompet Edge, dan anda akan menjadi lebih biasa dengannya dalam panduan pengguna ke Edge di bawah.

Sokongan Cryptocurrency Edge

Salah satu sebab untuk memilih Edge sebagai dompet cryptocurrency mudah alih anda adalah sokongannya untuk sebilangan besar altcoin yang berbeza. Walaupun banyak dompet mudah alih mempunyai sokongan terhad, Edge akan membolehkan anda menyimpan, menghantar dan menerima:

Sokongan Edge Wallet Coin

Sebilangan duit syiling yang disokong oleh Edge Wallet

Ini adalah senarai yang cukup komprehensif dan anda akan melihat beberapa syiling yang terkenal. Yang mengejutkan ialah ia adalah salah satu dompet mudah alih yang dibenarkan secara rasmi untuk XMR oleh Pasukan teras Monero. Pembangun ini adalah beberapa teknikal yang mahir dan privasi di luar sana, jadi ini merupakan keyakinan yang tinggi.

Lebih-lebih lagi, Edge adalah salah satu daripada beberapa dompet mudah alih yang menyokong penyimpanan semua token ERC-20. Sekiranya anda memegang token ini, anda hanya perlu menghantarnya ke dompet Ethereum pada peranti dan kad tersebut akan disimpan dengan selamat..

Keselamatan Tepi

Seperti yang disebutkan di atas, dompet Edge bukanlah simpanan paling selamat untuk cryptocurrency anda, hanya kerana dompet mudah alih pada amnya lebih terdedah kepada kelemahan. Dompet mudah alih seperti Edge harus digunakan untuk perbelanjaan harian dan tidak boleh menyimpan sejumlah besar mata wang dalam satu masa. Dengan ini, Edge selamat untuk dompet Android / iOS mudah alih.

Kunci peribadi anda disimpan pada peranti anda sendiri dan mereka menggunakan hash nama pengguna dan kata laluan anda. Kunci peribadi, nama pengguna dan kata laluan tidak pernah dikongsi dengan atau disimpan di pelayan Edge dengan cara apa pun.

Setelah dompet dibuat, ia disandarkan oleh Edge dan anda boleh menyegerakkannya ke sebilangan bilangan peranti. Ini membolehkan anda mengakses dana anda di mana-mana peranti yang anda pasang Edge. Ini juga bermanfaat sekiranya telefon anda hilang atau dicuri kerana anda dapat mengakses duit syiling dengan cepat.

Keselamatan Wallet Edge

Penyulitan Sisi Pelanggan, Sandaran Automatik dan alat Keselamatan Kuat

Sebaiknya sediakan pengesahan dua faktor pada dompet Edge anda. Laman web Edge menyarankan untuk mengambil langkah ini kerana akan menyekat sesiapa sahaja daripada menggunakan tangkapan skrin atau perisian log utama untuk mengambil nama pengguna dan kata laluan anda dan kemudian log masuk ke dompet anda.

Akhirnya, sekiranya anda kehilangan kata laluan anda maka ada cara lain untuk anda mengakses kunci peribadi anda. Ini adalah melalui penggunaan dua soalan keselamatan dan e-mel anda. Anda boleh menganggapnya sebagai analog dengan versi pemulihan 25 perkataan yang lebih mesra pengguna.

NB ⚠️: Jika anda akan menggunakan pilihan ini, pastikan anda menggunakan soalan yang boleh dibuat oleh peretas mengenai anda dalam talian.

Di Pertukaran Dompet

Satu lagi ciri yang sangat berguna yang telah dimasukkan dalam dompet Edge adalah pertukaran aplikasi. Dompet ini telah menggabungkan perkhidmatan pertukaran crypto segera seperti Shapeshift, Changelley dan Changenow. Ini bermaksud bahawa anda boleh menukar satu duit syiling dengan yang lain menggunakan pintu masuk mereka pada peranti anda.

Fungsi Pertukaran Dompet Edge

Ini dapat menjimatkan banyak masa dan usaha kerana anda tidak perlu lagi menghantar kripto anda ke bursa terpusat, menjualnya dan kemudian menarik diri. Yang perlu anda buat hanyalah memilih duit syiling yang ingin anda tukarkan dan dompet yang ingin anda kirimkan. Ini juga lebih selamat kerana anda akan sentiasa mengawal kunci anda.

Catatan mengenai Yuran?: Nilai pertukaran dalam aplikasi berdasarkan pada perkhidmatan pertukaran pihak ketiga yang mungkin lebih tinggi / lebih rendah daripada pasaran. 

Panduan Pengguna Edge Wallet

Berikut adalah panduan langkah demi langkah untuk memulakan dompet berbilang mata wang mudah alih Edge.

1. Muat turun dan Pasang Aplikasi

Anda boleh mendapatkannya di Kedai Google Play, yang kedai iTunes, atau terus dari pegawai Laman web Edge. Sekiranya anda menggunakan aplikasi iPhone maka mereka memerlukan anda untuk “mengizinkan” pembelian di app store.

Tidak ada bayaran untuk menggunakan aplikasi ini dan ini hanya untuk memastikan bahawa anda memang pemilik telefon. Ini kerana pembelian iStore memerlukan pengenalan sidik jari pengguna yang telah dibawa ke telefon.

2. Buat Akaun Anda

Semasa anda menjalankan aplikasi ini pada kali pertama, anda memerlukan anda membuat akaun. Sebagai sebahagian daripada proses pembuatan akaun, anda perlu menetapkan nama pengguna, kata laluan dan PIN 4 digit. Ini adalah kelayakan yang akan anda gunakan untuk mengakses dompet anda, dan untuk memulihkannya sekiranya ada yang berlaku pada peranti yang anda pasang Edge.

Persediaan Dompet Edge Permulaan

Persediaan Awal Aplikasi Edge

Setelah membuat akaun anda, aplikasi akan memberi anda pilihan untuk membuat sandaran data anda. Kemudian anda akan mengesahkan syarat perkhidmatan Edge dan dompet anda sudah siap dan bersedia menerima beberapa cryptocurrency.

Data Sandaran Dompet Edge

Menyandarkan data dan pengesahan

NB?: Jangan lupa tuliskan nama pengguna, kata laluan dan PIN anda dan simpan di tempat yang selamat kerana anda akan memerlukannya sekiranya anda perlu memulihkan dompet anda.

3. Tambahkan Altcoins anda yang lain

Sekiranya anda mempunyai lebih daripada satu cryptocurrency untuk disimpan, anda boleh menambahkan dompet tambahan dengan pergi ke halaman “Dompet” utama dan kemudian mengetuk simbol “+” di sebelah “Dompet Saya.”

Menambah Duit Syiling ke Tepi

Menambah duit syiling anda ke Edge Wallet

Itu akan memaparkan senarai cryptocurrency yang disokong dan untuk menambahkannya ke akaun anda, anda cukup mengetuknya dan dompet baru untuk cryptocurrency itu akan ditambahkan. Anda kemudian boleh memilih mata wang fiat yang anda mahu tunjukkan baki wang anda.

Anda dapat menyimpan sebarang token ERC-20 di Edge. Untuk arahan mengenai menambah token ERC-20 ini, sila rujuk ke Panduan pengguna tepi.

4. Mula Menerima Syiling

Anda boleh meminta dana dari orang lain dengan mudah dengan mengetuk tab “Permintaan” pada menu navigasi. Bahagian atas halaman akan menunjukkan kepada anda dompet mana yang akan diterima, tetapi jika anda ingin menukar mata wang, ketuk dompet yang ingin anda terima.

Menerima Syiling di Tepi

Meminta dana di Edge

Sekarang anda boleh meminta orang lain mengimbas kod QR yang dipaparkan, berkongsi alamat dengan aplikasi lain, atau menyalin alamat penerima ke papan keratan anda.

5. Menghantar Syiling Anda

Hantar duit syiling kepada pengguna lain. Sekiranya anda bersama orang yang anda kirimkan duit syiling, anda boleh mengetuk tab “Imbas” pada menu navigasi dan pengimbas akan terbuka menggunakan kamera anda yang membolehkan anda mengimbas kod QR. Sekiranya anda ingin memasukkan alamat secara langsung, anda dapat mengetuk “Alamat” dan pop-up akan terbuka yang membolehkan anda memasukkan alamat yang anda mahukan.

Menghantar dana dari Edge Wallet

Menghantar crypto di Edge Wallet

Setelah selesai, anda perlu mengesahkan jumlah yang ingin anda hantar. Anda juga boleh membuat pelarasan terhadap kos penambangan untuk membuat transaksi lebih cepat atau lebih perlahan. Setelah membuat semua pilihan, anda luncurkan ikon ke kiri untuk mengesahkan kiriman.

6. Tukar cryptocurrency dengan mudah

Edge telah menggabungkan ShapeShift dan Changelly ke dalam dompet, menjadikannya mudah untuk menukar mata wang dengan lancar. Sebelum membuat pertukaran, anda perlu memastikan anda mempunyai dompet untuk setiap cryptocurrency.

Menukar Dompet Duit Syiling

Menukar duit syiling di Edge Wallet App

Tambahkan dompet jika perlu dan mulakan dengan mengetuk “Tukar” di menu navigasi. Kemudian anda akan “Pilih Dompet Sumber” untuk memilih aset yang akan anda ubah.

Selanjutnya anda akan mengetuk “Pilih Menerima Dompet” untuk memilih mata wang yang anda beralih. Sekarang anda boleh memasukkan jumlah yang ingin anda tukar. Aplikasi akan mengisi jumlah yang sesuai. Pilih “Seterusnya” dan sahkan pertukaran anda jika semuanya kelihatan betul. Kemudian luncurkan ikon ke kiri untuk memulakan pertukaran.

Kesimpulannya

Dompet Edge dirancang agar mudah digunakan, dan sesuai dengan janji.

Lebih-lebih lagi, dompet Edge menyokong lebih banyak cryptocurrency daripada kebanyakan dompet mudah alih, termasuk semua token ERC-20. Ini juga merupakan salah satu daripada beberapa dompet mudah alih yang saya tahu yang menyokong pelbagai cryptocurrency, termasuk cryptocurrency yang jarang disokong seperti Ripple dan Monero.

Saya juga peminat fungsi pertukaran dalam aplikasi. Ini membolehkan saya menukar satu duit syiling yang lain dengan cepat dan mudah. Tidak perlu saya memindahkan duit syiling saya ke Coinbase et al untuk mendapatkan duit syiling yang lain.

Pada akhirnya, jika anda mencari dompet mudah alih yang berkesan dan selamat, maka Edge mungkin untuk anda. Sudah tentu, saya mencadangkan agar anda hanya menyimpan sejumlah wang syiling anda pada peranti dan menyimpan sebahagian besar pegangan anda pada media penyimpanan yang lebih selamat seperti dompet perkakasan.

Gambar Pilihan melalui Fotolia & Edge.app

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me